Tip: Vroege onderhoudsbeurt

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Coen

Tip: Vroege onderhoudsbeurt

Bericht door Coen » za 14 jan 2006 13:15

Voor ik het vergeet:

Onze caravan gaat eind februari op voor een beurt. Waarom zo vroeg: 25% korting op het tarief :!: :idea: 8) Hun voordeel is betere spreiding, mijn voordeel is een kleine € 50,= geloof ik.

Dus: is de caravan toch toe aan een beurt, informeer bij je caravanbedrijf of zij ook zoiets doen :!:

DJ

Re: Tip: Vroege onderhoudsbeurt

Bericht door DJ » zo 15 jan 2006 11:48

Coen schreef:Voor ik het vergeet:

Onze caravan gaat eind februari op voor een beurt. Waarom zo vroeg: 25% korting op het tarief :!: :idea: 8) Hun voordeel is betere spreiding, mijn voordeel is een kleine € 50,= geloof ik.

Dus: is de caravan toch toe aan een beurt, informeer bij je caravanbedrijf of zij ook zoiets doen :!:

Korting wil niet alles zeggen, de brutoprijs ligt dan meestal hoger als ergens anders. Het gaat om het te betalen bedrag. En de verichte werkzaamheden met de keuring. Krijg je een keuringsrapport en een sticker dat de caravan gekeurd is.

Stef

Bericht door Stef » zo 15 jan 2006 12:19

Goede tip. Meestal is het vanaf het voorjaar tot in de zomervakantie topdrukte bij de caravanbedrijven. Ik ga informeren of mijn caravanbedrijf ook een dergelijke korting geeft.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » zo 15 jan 2006 12:45

De resultaten van testen die verricht zijn bij caravandealers wat betreft onderhoudsbeurten zijn echt bedroevend slecht, de goede uitgezonderd natuurlijk.

Het meeste onderhoud besteed ik daarom uit aan een normale vakgarage die ik vertrouw en waar ik ook voor normaal onderhoud aan mijn auto's kom.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Bericht door Trina » zo 15 jan 2006 13:20

Toch een goeie tip om het vroeg te regelen.

Vorig jaar dachten wij dat we begin april al vroeg waren en omdat we de laatste week van april gingen kamperen belden we een dealer.
Er was echter een wachttijd van 5 weken.
Gelukkig konden we het, op korte termijn, ergens anders toch laten doen, omdat dat bedrijf net een verhuizing achter de rug had en daarom voor die periode geen klanten had aangenomen.
Wij waren toen de eersten in hun nieuwe onderkomen. :lol:

Maar............doen jullie dit elk jaar?
1 x in de twee jaar lijkt mij ook voldoende.

Stef

Bericht door Stef » zo 15 jan 2006 13:37

Het oppervlakkige werk doe ik ieder voorjaar zelf, maar iedere 2 jaar laten we een Bovag beurt uitvoeren. Ook volgens de dealer is dat vaak genoeg.

Coen

Bericht door Coen » zo 15 jan 2006 13:43

We hebben hem nu anderhalf jaar, en willen inderdaad om de 2 jaar een beurt laten doen. Vorig jaar dus geen beurt laten doen.
Dit jaar ook nieuwe banden, aangezien de caravan uit 2000 is. Gezien de tips en ervaringen in het forum worden het reinforced banden gevuld met stikstof. Kunnen we er weer helemaal tegen aan :!:

William

beurtje

Bericht door William » zo 15 jan 2006 13:50

Coen, sorry hoor, wat voor banden ????
die van mij is van '98 en ik wil ook goeie banden
liefst ook gelijk "dikke" velgen maar daar moet ik me eigen ook nog
in verdiepen.

wiliam, hobby 5.60kmfe

Coen

Bericht door Coen » zo 15 jan 2006 17:52

William, reinforced banden zijn sterkere banden, gemaakt voor bestelbusjes maar ook zeer geschikt voor caravans. Als je 'Zoeken'gebruikt en reinforced intikt, vind je de nodige informatie. Ik zou ze zeker nemen, en het zeker dit jaar voor de vakanties doen. In het algemeen wordt 6 jaar als maximum aangehouden, en er zijn zelfs verzekeringen die dit eisen :!:

DJ schreef:
Korting wil niet alles zeggen
Ik heb naar mijn idee een goede caravandealer, en die laat ik dan ook de beurt uitvoeren. Normaal kost een complete Bovag beurt daar € 195,=, minus korting is dat zoals ik schreef dus een kleine € 50,= minder. Die bespaar ik dus, en dat wil mij in elk geval wel wat zeggen :!:

Stef

Bericht door Stef » zo 15 jan 2006 18:30

Ik denk ook niet dat zo'n dealer een onderhoudsbeurt slechter doet in het voorjaar of in februari.

William

banden

Bericht door William » zo 15 jan 2006 21:18

Coen, dank je wel voor de info.
alleen caravan in de stalling en ik weet niet of de vorige eigenaar al een keer de banden vervangen heeft. ja, particulier gekocht dus.
dus wachten op voorjaar en kijken naar de texst op de band dus.
iemand ervaring met andere velgen op zn caravan geplaatst ????
lijkt me mooi gezicht, heet dat geen blingbling bij de jeugd ?

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: banden

Bericht door Daphne » ma 16 jan 2006 15:08

william schreef:Coen, dank je wel voor de info.
alleen caravan in de stalling en ik weet niet of de vorige eigenaar al een keer de banden vervangen heeft. ja, particulier gekocht dus.
dus wachten op voorjaar en kijken naar de texst op de band dus.
iemand ervaring met andere velgen op zn caravan geplaatst ????
lijkt me mooi gezicht, heet dat geen blingbling bij de jeugd ?
Volgens onze dealer en ook de bandenman is het niet verstandig om LM-velgen van auto's eronder te zetten.
Je hebt voor caravans ook speciale mooie velgen (merk Intra) die tegen een zwaarder gewicht kunnen. Wij hebben ze er ook onder zitten, maar ja van fabriek af is dat wat goedkoper. Ik heb ze trouwens wel eens tweedehands bij een caravandealer zien liggen voor een redelijke prijs maar ja dan moet het natuurlijk wel de goede steek en maat zijn.
Mijn zwager heeft trouwens via een verkoopsite een paar mooie Intra caravanvelgen op de kop kunnen tikken, dus misschien moet je daar eens op zoek gaan.

Gr. Daphne

Quaap

Bericht door Quaap » ma 16 jan 2006 21:48

Lichtmetaal kan zeer goed onder een caravan, maar de velg moet inderdaad een tegen een hogere belasting kunnen als standaard auto LMV's. Zelf heb ik nog stalen wielen, maar kijk wel naar LMV voor de caravan, ik vind het namelijk veel mooier staan...

Onze caravan wordt elk jaar technisch helemaal na gelopen door ondergetekende, de wielen gaan eraf en alles wordt gechecked. Vochtmeting doe ik niet, maar vind ik ook niet belangrijk.

Grtz,

Jaap

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Bericht door Ad » di 17 jan 2006 08:09

Zonde van je geld, die stikstof in de banden. Hier is al eerder elders in het forum een discussie over geweest
Ad
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Bericht door Ralf » di 17 jan 2006 09:13

Onze caravan wordt elk jaar technisch helemaal na gelopen door ondergetekende, de wielen gaan eraf en alles wordt gechecked. Vochtmeting doe ik niet, maar vind ik ook niet belangrijk
jammer dat je er zo over denkt . Juist de vochtmeting is belangrijk een jaartje of wat niet naar de remmetjes kijken kan geen kwaad . maar juist de vochtmeting kan voor een hoop elende zorgen als je dit niet doet . Een vochtmeting alleen kost ca 30 euro zonder beurt .En ieder zal zeggen de mijne lekt niet wand hij ruikt niet en ik zie nooit natte plekken. Je ziet het ook niet je ruikt het ook niet Maar je kan het meten.ongeacht merk of type het kan bij alle caravans voorkomen.
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

John Lammers

Bericht door John Lammers » di 17 jan 2006 11:40

Ik sluit mij volledig bij Ralf aan. Een lekkage is zeker wel zichtbaar, maar tegen de tijd dat het zover is, ben je al veel te laat. Soms komt er bijvoorbeeld water binnen via de plaffoniere, maar dan blijkt het water vanaf een andere afdichting binnen te zijn gekomen.

De route die het water dan al af heeft gelegd is aanzienlijk, en de schade die het heeft aangericht is nog veel groter. Voorkomen is echt beter dan genezen, zeker omdat het repareren van vochtschade een zeer arbeidsintensief is en de nodige vakkennis vereist, met alle daarbij komende kosten.

Stef

Bericht door Stef » di 17 jan 2006 12:07

Inderdaad, veiligheid voor alles!!

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Bericht door Trina » di 17 jan 2006 12:39

En soms kom je er alleen bij toeval achter, lees maar:

viewtopic.php?t=1179&highlight=vocht

Stef

Bericht door Stef » di 17 jan 2006 13:00

Trina schreef:En soms kom je er alleen bij toeval achter, lees maar:

viewtopic.php?t=1179&highlight=vocht
Toch maar om de 2 jaar een vochtmeting laten doen dus.

Marco 007

Bericht door Marco 007 » vr 20 jan 2006 19:38

ralf schreef:
Onze caravan wordt elk jaar technisch helemaal na gelopen door ondergetekende, de wielen gaan eraf en alles wordt gechecked. Vochtmeting doe ik niet, maar vind ik ook niet belangrijk
jammer dat je er zo over denkt . Juist de vochtmeting is belangrijk een jaartje of wat niet naar de remmetjes kijken kan geen kwaad . maar juist de vochtmeting kan voor een hoop elende zorgen als je dit niet doet . Een vochtmeting alleen kost ca 30 euro zonder beurt .En ieder zal zeggen de mijne lekt niet wand hij ruikt niet en ik zie nooit natte plekken. Je ziet het ook niet je ruikt het ook niet Maar je kan het meten.ongeacht merk of type het kan bij alle caravans voorkomen.
Ik overweeg om zelf een vochtmeter aan te schaffen. Nieuw kosten ze geloof ik ergens rond de €100,- - €150,-. Na 5 metingen heb je het er al uit. Daarbij kan je zo vaak meten als je wilt en ook de hele wand goed meten. Een Bovag vochtmeting is 'maar' op een aantal (kritieke) plaatsten.
Hmmm..., bedenk me net dat ik de buurman links, rechts en aan de overkant ook eens zal vragen, wellicht kunnen we met z'n allen één meter kopen, of tegen een geringe vergoeding de meting bij hen uitvoeren.
Marco.

Patje

Bericht door Patje » vr 20 jan 2006 20:40

Welk toestel (merk, model) zou je dan kopen? Kun je eens een fotootje of een link plaatsen van zo'n vochtmeter? Lijkt me inderdaad interessant voor doe-het-zelvers.

René

Bericht door René » vr 20 jan 2006 21:00

Ik heb even op div site's gekeken ,maar onder de €250,00 zal je ze moeilijk vinden.
succes rene

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bericht door Daphne » vr 20 jan 2006 21:12

Ook al koop je een dure vochtmeter dan zul je toch nog een vochtmeting bij dealer moeten laten doen ivm fabrieksgarantie.

René

Bericht door René » vr 20 jan 2006 21:35

daphne schreef:Ook al koop je een dure vochtmeter dan zul je toch nog een vochtmeting bij dealer moeten laten doen ivm fabrieksgarantie.


De meesten onder ons hebben al een wat oudere caravan,fabriekgarantie is dan al vervallen.
wel kan men dan snel lekkage opsporen als je er zelf een heb. :wink:

DJ

Bericht door DJ » za 21 jan 2006 10:09

Ik weet niet precie hoe het gaat de vochtmeting.

Maar als je geen vochtmeter hebt met pennetjes die je in de wand duwt, dan is de vochtmeting alleen een oppervlakte meting. (volgens mij)

Wie kan mij nu vertellen hoe dit precies in zijn werk gaat.

John mischien.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”