Dak beloopbaar?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Tilano

Dak beloopbaar?

Bericht door Tilano » di 11 mei 2004 07:05

Beste caravanvrienden,
Graag had ik mijn dak afgewassen, mag men daarvoor het dak betreden, of doet men dat beter niet. Op mijn hobby is er wel een ladder gemonteerd. Het is natuurlijk niet de bedoeling om dit vaak te doen.
Groetjes Tilano.

Citrorob

Bericht door Citrorob » di 11 mei 2004 09:10

Dit is prima mogelijk, ik maak hem ook op die manier schoon.
Wel zacht rubber zolen onder je schoenen en niet springen.
Gewoon voorzichtig stap voor stap. Als je een caravan op zijn kop legt, dan zakt het dak nog niet in, alleen is het dak niet erg geschikt voor puntbelastingen. (deuken).

Kip-vriend

lopen op het dak

Bericht door Kip-vriend » di 11 mei 2004 19:12

Let op!!!!!!! Houd er rekening mee dat de belasting van het dak wordt vermeld als punt belasting.
Ga ervan uit dat een caravandak een puntbelasting kan verdragen afhankelijk van model, merk en type van 35 tot 50 kg.
Wil je iets op een dak doen is mijn devies: GEBRUIK EEN STUK DUBBELGESLAGEN KARTON (zonder scherpe delen of ijzer) MET DAAR OVERHEEN EEN PLAAT HOUT OM HET GEWICHT TE VERDELEN. en dan zeker niet te dicht op de rand komen.
Het gebruik van een trap is meer aan te bevelen.

Citrorob

Re: lopen op het dak

Bericht door Citrorob » wo 12 mei 2004 14:04

Kip-vriend schreef:Let op!!!!!!! Houd er rekening mee dat de belasting van het dak wordt vermeld als punt belasting.
Ga ervan uit dat een caravandak een puntbelasting kan verdragen afhankelijk van model, merk en type van 35 tot 50 kg.
Wil je iets op een dak doen is mijn devies: GEBRUIK EEN STUK DUBBELGESLAGEN KARTON (zonder scherpe delen of ijzer) MET DAAR OVERHEEN EEN PLAAT HOUT OM HET GEWICHT TE VERDELEN. en dan zeker niet te dicht op de rand komen.
Het gebruik van een trap is meer aan te bevelen.
Uhhh, Bij mijn oude Hobby en bij mijn Bürtsner is dat 200KG.
Bij vouwcaravans zal het vast een stuk minder zijn. (Geintje)

Stef

Bericht door Stef » za 5 jun 2004 09:57

Voor het reinigen van mijn caravandak plaats ik een reformladder als trap naast de caravan (eerst aan één kant, daarna aan de andere kant) en maak het dak schoon met een Gardena wasborstel op een stang van 1 meter, op de kraan aangesloten uiteraard. Op deze manier kan ik ruim de helft van het dak vanaf 1 kant bereiken.

marco1968

Bericht door marco1968 » wo 7 jul 2004 20:44

nooit op lopen dak is maar tweetiende millimeter dik

Vroem

Lopen op het dak

Bericht door Vroem » wo 7 jul 2004 22:17

Het lijkt mij niet verstandig om op het caravandak te lopen!
Ben bang dat er dan misschien een kitnaad het daarna niet meer droog kan houden.
Is er misschien bij u in de buurt een zelfwasstraat waar aan 1 kant een soort verhoging is dat u zo uw dak kunt wassen?
Zo doe ik het namelijk!
Fijne vakantie

Citrorob

Bericht door Citrorob » do 8 jul 2004 17:02

marco1968 schreef:nooit op lopen dak is maar tweetiende millimeter dik
Ja, de bovenlaag van de vloer ook! Maar wat zit eronder!
Verder zal de belastbaarheid veel te maken hebben met de constructie methode van de fabrikant. Bij een moderne caravan is het dak van het zelfde materiaal als de wanden. Alleen de ene fabrikant lijmt het dak tussen de wanden en de ander erop. Dit maakt nogal wat uit voor de belasting die het dak mag dragen. Als de fabrikant aangeeft dat de belasting 200kg mag zijn, zoals in mijn geval, zie ik geen enkel probleem behoudens dan eventuele puntbelastingen.

Dus je naaldhakken mogen niet aan. :D

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Bericht door Ad » zo 24 okt 2004 13:54

Had een Hobby met een ladder. Wanneer je er op je knieen op ging zitten kon je dat iets in het dak zien. Volgens de dealer kun je beter niet op het dak komen en alleen als dat echt noodzakelijk is. Wel altijd een plaatje board neerleggen en er niet zomaar op gaan staan.
Ad

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”