Gewichtsverhouding.

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door eurotrotter » do 2 jul 2020 21:59

WdePundert schreef:
do 2 jul 2020 19:18
Het zal best mogelijk zijn dat dit de praktijk is, maar officieel is er geen tolerantie.
Een samenleving zonder tolerantie is geen samenleving.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door myalexx » do 2 jul 2020 22:09

Ik zou niet weten waarom je wilt overbeladen en alles zoekt om toch te kunnen overbeladen ( dat lees ik vaker hier op het forum scratch.gif )

Je wagen / as is berekent op xxxx kg, natuurlijk stort de wagen niet in als je 150kg extra laad..
Maar die max xxxx kg is echt wel ergens op gebasseerd..

Je kan beter hanteren 5% onder het gewicht dan erboven bij wijze van aflower.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door Taan » do 2 jul 2020 22:26

Ik zou niet weten waarom dit relevant is voor het probleem van TS

Die vindt (na het lezen van caravantrekker) zijn auto te licht voor zijn caravan.
Hij heeft nooit iets gezegd over rijbewijzen of overbelading.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door erichendri » do 2 jul 2020 22:37

Te licht, ik neem aan dat hij gewicht in de auto legt en bij caravantrekker ingevoerd heeft
Dat doe ik ook met 2 personen en wat zwaar spul (tent) zit je zo op 300 kg.
Ik zou gewoon eerst eens een weekeindje doen in Nederland.
Voor de bergen hoeft hij geen vrees te hebben, de CX-5 heeft power zat.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
peter84
Berichten: 9
Lid geworden op: do 18 jun 2020 16:29

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door peter84 » do 2 jul 2020 22:40

even een vraag tussendoor...

hoe wegen jullie je auto en caravan dan als jullie deze laden? Wegen jullie die altijd samen of ook apart? of is het meer een berekening van wat je erin doet dat hij "natte vingerwerk" zo ongeveer weegt?
Renault Grand Scenic --- Adria Althea 502 DK\TK

WdePundert
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 10:39

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door WdePundert » do 2 jul 2020 22:48

Ik heb best aardig wat ervaring met caravanrijden, ben van nature voorzichtig, maar ik durf met de juiste belading en bijbehorende snelheid best de bergen in hoor.
Verba volant scripta manent
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door Morgoth » zo 5 jul 2020 10:03

Ff opfrissen: Voor 100kmh mag de maximaal massa van de caravan niet hoger zijn dan het leeggewicht van de auto, mits je een antislingerkoppeling hebt, de caravan schokbrekers heeft, de banden 120kmh mogen en niet ouder zijn dan 6 jaar.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Gewichtsverhouding.

Bericht door Daphne » zo 5 jul 2020 10:44

RE.gif

Kleine correctie: niet leeggewicht auto maar rijklaargewicht (wat op kenteken staat) is bepalend. Duitsers kennen geen leeggewicht auto, alleen rijklaargewicht.
En je moet natuurlijk de caravan laten keuren en van Tempo 100 sticker voorzien.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

WdePundert
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 10:39

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door WdePundert » zo 5 jul 2020 11:06

Morgoth schreef:
zo 5 jul 2020 10:03
Ff opfrissen: Voor 100kmh mag de maximaal massa van de caravan niet hoger zijn dan het leeggewicht van de auto, mits je een antislingerkoppeling hebt, de caravan schokbrekers heeft, de banden 120kmh mogen en niet ouder zijn dan 6 jaar.
Even ter verduidelijking voor mij: bedoel je met mits echt tenzij, dus dat je een hoger gewicht mag trekken als je voldoet aan de specificaties die achter mits staan of bedoel je dat je juist daaraan moet voldoen om 100 km/h te mogen rijden?
Verba volant scripta manent
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.

WdePundert
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 10:39

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door WdePundert » zo 5 jul 2020 11:08

Sorry, ik ben abuis. Mits en tenzij zijn tegenstellingen, dus de inhoud is me nu wel duidelijk.
Verba volant scripta manent
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door erichendri » zo 5 jul 2020 11:13

De CX-5 is heel geschikt als caravantrekker ivm de korte overhang.
Daarbij ben je vaak te voorzichtig.
Belaad hem goed en kijk het eens aan de eerste rit.
Vorig jaar werdt ik ingehaald door een CX-5 met een fendt 560 diamant erachter.
Is niet echt de lichtste, kleinste en en smalste caravan.
Zelf rijdt ik meestal tegen de 95-100 gps km/h.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

WdePundert
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 10:39

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door WdePundert » zo 5 jul 2020 11:32

Thx. Goed om te lezen.
Verba volant scripta manent
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door Morgoth » zo 5 jul 2020 13:38

Daphne schreef:
zo 5 jul 2020 10:44
RE.gif

Kleine correctie: niet leeggewicht auto maar rijklaargewicht (wat op kenteken staat) is bepalend. Duitsers kennen geen leeggewicht auto, alleen rijklaargewicht.
En je moet natuurlijk de caravan laten keuren en van Tempo 100 sticker voorzien.
Het is net andersom.
In Nederland spreekt men over massa rijklaar en in Duitsland over Leermasse. (Leeggewicht)
In principe is het gewicht op het kenteken in NL dus hoger als voor de zelfde auto in Duitsland. Wb de 100kmh toelating ben je met een auto op NL kenteken dus iets in het voordeel.

De caravan keuren hoeft niet altijd. Op de nieuwere caravans zit de goedkeuring er al op en staat het op het kenteken. Een sticker halen volstaat dan.

Duitse bekeuringen vallen doorgaans best mee. Maar als ze je aanhouden met 26kmh of meer te snel met een caravan, dan ben je meteen een maand je rijbewijs kwijt. Denk daar om!
Laatst gewijzigd door Morgoth op zo 5 jul 2020 13:53, 3 keer totaal gewijzigd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38549
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door Micky » zo 5 jul 2020 13:45

WdePundert schreef:
di 30 jun 2020 22:21
Volgens mij moet je dan een C rijbewijs hebben. Met BE mag je niet met combinaties van meer dan 3500 kg rijden.
Ben je niet in de war met "B" want B is een trekker tot 3500kg of een combi tot max 3500kg (ongeremd even buiten beschouwing gelaten).

Met BE mag je een trekker van 3500kg rijden met daar achter van alles en nog wat afhankelijk van of je voor jan 2013 je "E" gehaald hebt of erna.
voor de verandering mag je in theorie alles trekken wat de auto mag volgens kenteken, heb je een nieuwe "E" rijbewijs, dan mag je aanhanger max 4250kg zijn.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door Daphne » zo 5 jul 2020 14:17

Morgoth schreef:
zo 5 jul 2020 13:38
Daphne schreef:
zo 5 jul 2020 10:44
RE.gif

Kleine correctie: niet leeggewicht auto maar rijklaargewicht (wat op kenteken staat) is bepalend. Duitsers kennen geen leeggewicht auto, alleen rijklaargewicht.
En je moet natuurlijk de caravan laten keuren en van Tempo 100 sticker voorzien.
Het is net andersom.
In Nederland spreekt men over massa rijklaar en in Duitsland over Leermasse. (Leeggewicht)
In principe is het gewicht op het kenteken in NL dus hoger als voor de zelfde auto in Duitsland. Wb de 100kmh toelating ben je met een auto op NL kenteken dus iets in het voordeel.

De caravan keuren hoeft niet altijd. Op de nieuwere caravans zit de goedkeuring er al op en staat het op het kenteken. Een sticker halen volstaat dan.

Duitse bekeuringen vallen doorgaans best mee. Maar als ze je aanhouden met 26kmh of meer te snel met een caravan, dan ben je meteen een maand je rijbewijs kwijt. Denk daar om!
Leermasse van Duitsland is hetzelfde als rijklaargewicht in Nederland, een letterlijke vertaling gaat niet op want Duitsers kennen geen leeggewicht. Vandaar mijn toevoeging dat voor een Nederlandse auto je naar rijklaargewicht moet kijken voor Tempo 100 keuring.

Edit: de caravan laten keuren moet altijd. Het is niet een echte keuring maar wel controle. Het is niet zo dat je automatisch bij een nieuwe caravan Tempo 100 krijgt. Wij hebben de caravan wel zo laten afleveren, maar dat is wel op ons verzoek gedaan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door Morgoth » zo 5 jul 2020 14:42

Of er verschil zit in de Leermasse op het kenteken of het leeggewicht van de auto uit de specs, zou ik moeten nakijken. Dat zou kunnen.

Dat laatste klopt 100% zeker niet. Toen ik mijn nieuwe aanhanger op naam wilde zetten vroegen ze direct of ik de 100kmh toelating erbij wilde hebben. Nieuwe(re) aan aanhangers en caravans hebben de 100kmh al in de type goedkeuring en hoeven niet apart te worden gekeurd of bekeken.
Laatst gewijzigd door Morgoth op zo 5 jul 2020 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door erichendri » zo 5 jul 2020 14:47

C is voor solo voertuigen die leeg of met belading over de 3500 kg gaan.
Denk aan campers en bestelbusjes.
En natuurlijk kleine vrachtwagentjes.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door Stigter » zo 5 jul 2020 14:58


Micky schreef:Met BE mag je een trekker van 3500kg rijden met daar achter van alles en nog wat afhankelijk van of je voor jan 2013 je "E" gehaald hebt of erna.
voor de verandering mag je in theorie alles trekken wat de auto mag volgens kenteken, heb je een nieuwe "E" rijbewijs, dan mag je aanhanger max 4250kg zijn.
Micky nieuwe E rijbewijs is max aanhanger 3500 kg en niet 4250 kg.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... dvermogen).

Groet Arnold

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door Daphne » zo 5 jul 2020 15:01

Morgoth schreef:
zo 5 jul 2020 14:42
Of er verschil zit in de Leermasse op het kenteken of het leeggewicht van de auto uit de specs, zou ik moeten nakijken. Dat zou kunnen.

Dat laatste klopt 100% zeker niet. Toen ik mijn nieuwe aanhanger op naam wilde zetten vroegen ze direct of ik de 100kmh toelating erbij wilde hebben. Nieuwe(re) aan aanhangers en caravans hebben de 100kmh al in de type goedkeuring en hoeven niet apart te worden gekeurd of bekeken.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar wat ik bedoel is dat die Tempo 100 altijd op verzoek wordt geleverd. Niet automatisch. Dat een nieuwe caravan aan de eisen voldoet en niet echt gekeurd hoeft te worden, dat snap ik. Maar je moet altijd nog betalen voor Tempo 100 of de caravan nu wel of niet wordt bekeken/gekeurd. Door jouw bericht leek het net of je met een nieuwe caravan altijd 100 km/u mag omdat ie al goedgekeurd zou zijn, en dat is dus niet.

Ik zie nu dat je je bericht hebt aangepast en dat je nu wel vermeld dat er nog een sticker moet worden gehaald. thumbup.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door Morgoth » zo 5 jul 2020 16:51

RE.gif
Dat klopt. Je moet het nog apart regelen en er uiteraard voor betalen. Maar voor nieuwe caravans kan dat puur administratief. Hoeft niet meer worden geschouwd.

In september moet mijn caravan weer TÜV gekeurd worden. Dan regel ik gelijk ook de 100kmh. Mijn auto heeft geen enkele moeite met de 1000kg wegende caravan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door Ab » zo 5 jul 2020 21:21

Heb je het nu over Duitsland, of ook in Nederland?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door Morgoth » ma 13 jul 2020 10:01

RE.gif
Duitsland èn Nederland
Hobby 420 De Luxe uit 1988

RDDR
Berichten: 2790
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door RDDR » ma 13 jul 2020 17:09

De Sprite die we in mei even op bezoek hebben gehad hebben we laten keuren voor Tempo100. Splinternieuwe caravan en toch kwam er gewoon iemand kijken. Keuring stelt niets voor, maar er moest wel iemand langskomen.

De Knaus direct door de dealer laten regelen, waar ook iemand voor langs kwam (bij de dealer dan)

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door PD » ma 13 jul 2020 17:15

RE.gif
Dat schouwen is inderdaad verplicht; bij onze vorige twee caravans is dat thuis op de oprit gedaan terwijl we zelf niet thuis waren en de huidige is vóór aflevering bij de dealer geschouwd. Beetje poppenkast bij een nieuwe caravan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

RDDR
Berichten: 2790
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door RDDR » ma 13 jul 2020 18:16

Dacht ik ook, maar de post van Morgoth beweert wat anders als ik hem goed begrijp.


Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”