CO2-Neutrale Caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.

Heeft u interesse in een CO2-neutrale caravan?

Peiling eindigde op di 29 jan 2019 09:22

Ja
7
12%
Nee
39
67%
Misschien
12
21%
 
Totaal aantal stemmen: 58

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Vadervan3 » wo 16 jan 2019 11:34

De enige vraag die bij mij dan komt boven “borrelen” is:
Hoe kan het zijn dat de beste man überhaupt aan een scriptie mag beginnen?

Een dergelijke openingspost voor een gedeelte van een scriptie gaat toch helemaal nergens over? Zeker niet als er dan gewerkt word met bepaalde data die 1. Niet kloppen en 2. Allemaal lijken te worden gevoerd vanuit 1 oogpunt.

Om dan toch maar enigszins een bijdrage te leveren aan je enquête: nee, ik ben er niet in geïnteresseerd. Net zoals ik niet geïnteresseerd ben in een warmtepomp in mijn woning. Tot nu toe staat “CO2 neutraal” synoniem voor “ prijzig”. Maar dat is dan, zoals er al terecht werd opgemerkt, een andere discussie.

Sterker nog: als dit vanuit hoger hand zou worden verplicht, een CO2 neutrale caravan, stopt ik ala minuut met kamperen.

Knaus440
Berichten: 3716
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Knaus440 » wo 16 jan 2019 11:44

Misschien is scriptie te hoog gegrepen en betreft het een snuffel onderzoek die je vaker op vele fora tegenkomt in een bepaalde tijd van het jaar. Inhoud is dan niet belangrijk, leerpunt is dan opzetten onderzoekje.
Dan valt er veel te leren van dit item, technische -, sociologische - en psychologische -, en gebruikers invalshoek.
Leerzaam item. mrgreen.gif
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Morgoth » wo 16 jan 2019 12:59

Niet zo onaardig jongens.

Even terug naar de vraag: Heeft u interesse in een CO2 neutrale Caravan?
Als ik zo alle reacties lees, dan kamperen we al vrijwel CO2 neutraal. Dat gas wat we verstoken is de moeite niet. Op het reizen met de caravan zou echter nog een heleboel te winnen zijn. Ik zou wel eens willen weten hoe dat staat in verhouding met vliegen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Vadervan3 » wo 16 jan 2019 13:32

Morgoth schreef:
wo 16 jan 2019 12:59
Niet zo onaardig jongens.

Even terug naar de vraag: Heeft u interesse in een CO2 neutrale Caravan?
Als ik zo alle reacties lees, dan kamperen we al vrijwel CO2 neutraal. Dat gas wat we verstoken is de moeite niet. Op het reizen met de caravan zou echter nog een heleboel te winnen zijn. Ik zou wel eens willen weten hoe dat staat in verhouding met vliegen.
Naja beter dat wij het doen dan dat er straks een commissie zijn onderbouwing binnen 2 seconden af schiet toch?

Daarbij is al eerder gezegd dat het vooral “reclame” gebaseerd is. Als ik al zou willen weten of er draagkracht is onder kamperend Nederland voor een CO2-neutrale camping zou ik me eerst eens wat beter inlezen over de kwestie i.p.v. lukraak informatie over te nemen van de eerste de beste website die je tegen komt.

Stel jezelf voor op het forum, vertel wat je van plan bent, vraag of de leden hier kunnen aangeven wat hun voor en tegens zijn inzake een CO2 neutrale-caravan en ga aan de hand daarvan eens kijken of er oplossingen zijn die die mening zouden kunnen veranderen.

Wat nu gebeurd is: wil jij wel of niet CO2 neutraal zijn met je caravan en adhv die vraag komt er een hele discussie waarin cijfertjes worden gebruikt door TS die niet relevant blijken aan de werkelijkheid, worden oplossingen geboden die niet daadwerkelijk een oplossing zijn en word er vooral steeds maar over 1 specifiek product gepraat. Dus je wilt wel graag weten of iemand CO2 neutraal wil zijn met zijn caravan, maar daar houd het op: je blijft vast houden aan bepaalde cijfers, die niet overeenkomen met de ervaringen hier. Dan kan de gehele enquête toch gelijk de prullenbak in.

Veel interessanter zou het zijn als hij het gaat indelen. Immers heb je verschillende soorten kampeerders met verschillende behoeftes. Dus om een dergelijke onderweg te willen rangschikken in een simpele ja of nee is toch niet het niveau wat je van een scriptie mag verwachten.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Micky » wo 16 jan 2019 16:33

Volvodriver schreef:
wo 16 jan 2019 10:23
RE.gif en RE.gif RE.gif
Ik heb het al eerder aangegeven. (In mijn eerste post) Het is niet realistisch hoe ScriptieStudent tegen het stroom issue aankijkt.

(Ook al leurt ie met zijn Li-On accu)
Ik denk dat dit komt door gebrek aan praktijk ervaring :(

RE.gif

Grote kans dat de "commissie" zelf ook de ballen verstand heeft van kamperen, dan kan het theoretisch best goed overkomen mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18294
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door deusjevo » ma 21 jan 2019 14:12

Uhh, ScriptieStudent, zijn er nog ontwikkelingen?
Het is zo stil geworden na een eerste explosie van berichten?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Micky » ma 21 jan 2019 14:18

RE.gif

hij staat op de caravana mrgreen.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Knaus440
Berichten: 3716
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Knaus440 » ma 21 jan 2019 14:23

Deusjevo, niet reageren is co2 vriendelijker.
Geen stroom verbruik, geen slijtage apparaten, minder koffie verbruik.
Waarom minder koffieverbruik? Nou kijk maar eens: tijdens het lezen en nadenken verslindt je extra koffie.
Alle gekheid op een stokje, heeft het hier plaatsen van je vraag al iets opgeleverd?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Unplugged » ma 21 jan 2019 16:09

ScriptieStudent schreef:
ma 14 jan 2019 10:58
richards schreef:
ma 14 jan 2019 10:33
Naar mijn mening is het gas gebruik van een caravan slechts zeer beperkt. Als je een CO2 neutrale caravan wil moet je dit veel breder bekijken, te beginnen bij de productie. Ook het extra brandstof verbruik bij het vervoer van de caravan en het verwerken van de restmaterialen bij de sloop lijken mij grotere factoren dan die paar liter gas die je verstookt. ( Ik denk dat de gemiddelde gas bbq gebruiker meer gas verstookt dan de gemiddelde caravan gebruiker)
Beste,

Het gemiddelde gasgebruik van de Nederlandse caravaneigenaar (door de ANWB) ziet er als volgt uit:
koelkast: 240gram per dag
brander kooktoestel: 135gram per uur
kachel: 160gram perdag

Op basis van deze cijfers en de gemiddelde gasprijzen betaalt de gemiddelde persoon 8,22€ per dag. Overstappen naar elektriciteit zal een besparing van maar liefst 6,82€ per dag zijn.

(naast de kostenbesparing en ruimtebesparing van de gasfles wordt er ook een gewichtsbesparing gehaald van gemiddeld 10,2kg, dus meer spullen kunnen mee)
Ik ben dit draadje eens gaan lezen. Maar wat een onzin wordt hier gedebiteerd door t.s.
Is het echt een student die dit onderzoekt?
Op de ANWB-site staat niet het gemiddelde gasgebruik van de Nederlandse caravaneigenaar. Wat er staat is: geschat gasverbruik. Dat is het verbruik van de apparatuur. Begrijpend lezen, daar begint het mee. Als, wat hier staat, echt het gemiddelde gasgebruik zou zijn, zou ik er iedere twee dagen een fles van 5 kg doorheen jagen. Wat niet het geval is. Ik doe er drie weken mee, en dan kan ik er thuis nog een keer of vijf mee barbecuen.
Waar t.s. geen rekening mee houdt is, dat de kachel in de zomer niet brandt, dat het kooktoestel niet de ganse dag aanstaat en dat de koelkast door meer mensen electrisch wordt gebruikt dan met gas.
En dan nog. Uitgaande van 24 uur koelkast, 24 uur kachel en 2 uur koken kom ik op 7 dagen voor een fles van 5 kg. Deze kost rond de 15 euro. Dat is dus iets meer dan 2 euro per dag. Maar dat is in feite een zeldzame situatie.

En wat zijn dan de argumenten om over te stappen? CO2-neutraliteit (wat denk je wat de fabricage en het trekken van een caravan kost?). O, nee, CO-vergiftiging (nog nooit van gehoord in een caravan. Wel in een stacaravan. Dat zijn twee verschillende dingen). O, nee, het aanjagen van de verkoop van een warmtewisselaar (niet echt de beste reclame, geloof ik, zo'n onderzoek). O, nee, het gaat om... ja, om wat eigenlijk?

Sorry dat ik een beetje cynisch ben, maar dit slaat nergens op.
Als de randvoorwaarden/uitgangspunten al onjuist zijn, zal de hypothese ook niet kloppen. Om over de uitkomst maar te zwijgen. Dit riekt naar een doelredenering. Daar wordt een beetje docent niet blij van.

Zomaar eens een vraag: wie stookt in twee dagen vijf kilo gas weg, gemiddeld? Wintersportkamperen niet meegenomen, niet voor niets is een caravan daar aangesloten op het gassysteem van de camping.

Knaus440
Berichten: 3716
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Knaus440 » ma 21 jan 2019 16:20

Leuke vraag, zelfs in onze stacaravan van 370 bij 1080 cm stook in in 2 dagen geen 5 kg gas. Zelfs niet als we er een lang weekend in februari zaten. Omdat we flessengas gebruiken is het simpel bijhouden.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Ab » ma 21 jan 2019 16:30

De meeste caravanners gebruiken hun caravan alleen in de zomervakantie en een paar weekendjes.
Dan doe je 2 seizoenen met 5 kg gas heb ik verschillende keren gelezen op dit forum.
De wintersporters onder ons gebruiken meer.
Dat kan oplopen tot 5 kg per dag als het extreem koud is.
Echter alleen door het verbruik van de kachel. En die doet het niet lang ( 5KW !) op een accu.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » wo 23 jan 2019 15:41

Beste,

Dank u allen voor de reacties! Sommigen geven aan interesse te hebben in een CO2-neutrale caravan, anderen gaven aan geen interesse te hebben. Reacties en discussies uitlokken over een CO2-neutrale caravan (wat wel/geen voordelen zijn) was mijn tool, om zo veel mogelijk verschillende invalshoeken te krijgen. Bij deze bedankt voor uw medewerking!

Knaus440
Berichten: 3716
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Knaus440 » wo 23 jan 2019 16:16

Mocht je het nog lezen, ik ben benieuwd of je er wat van opgestoken hebt.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » wo 23 jan 2019 16:27

Knaus440 schreef:
wo 23 jan 2019 16:16
Mocht je het nog lezen, ik ben benieuwd of je er wat van opgestoken hebt.
Beste,

Ik neem zeer zeker alle reacties serieus, ook uw imput in deze kwestie. Echter, een constatering die ik heb kunnen maken, is dat een beperkte groep leden erg begaan is met een CO2-neutrale caravan en de reacties daardoor wellicht wat expliciet zijn. Naar mijn onderzoek, inzicht en analyse is een CO2-neutrale caravan niet ver van morgen weg. Een groot scala van indicaties, zij het op Macro niveau geven aan dat een C02-neutrale caravan de eerste logische stap is in het exluderen van gas in een caravan.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18294
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door deusjevo » wo 23 jan 2019 16:39

Knappe uitkomst hoor dat een CO2 neutrale caravan niet ver meer van morgen weg is.
Ik haal uit de reacties een heel andere uitkomst.

Succes.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » wo 23 jan 2019 16:47

Beste,

Leest u 'Macro' factoren. Hetgeen zijnde de gemeten interesse in dit topic is ja:(7)-nee(38)-misschien(11). Dit is natuurlijk maar een bijzonder klein deel van het onderzoek, en geeft meer een indicatie weer en opvattingen dan het een beslissende Ja of Nee. Wel bijzonder, maar vooral goed om te lezen dat u zich bezig houdt met het topic van een CO2-neutrale caravan.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door VIP » wo 23 jan 2019 16:51

awhoea.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door PD » wo 23 jan 2019 16:54

ScriptieStudent schreef:
wo 23 jan 2019 16:27
Beste,

Ik neem zeer zeker alle reacties serieus, ook uw imput in deze kwestie. Echter, een constatering die ik heb kunnen maken, is dat een beperkte groep leden erg begaan is met een CO2-neutrale caravan en de reacties daardoor wellicht wat expliciet zijn. Naar mijn onderzoek, inzicht en analyse is een CO2-neutrale caravan niet ver van morgen weg. Een groot scala van indicaties, zij het op Macro niveau geven aan dat een C02-neutrale caravan de eerste logische stap is in het exluderen van gas in een caravan.
Dat dit jouw conclusie zou worden, stond voor mij op voorhand al wel vast.... naar het antwoord toe redeneren is niet zo moeilijk maar helaas snijdt het geen hout whistle.gif Ik hoop voor je dat je examencommissie niet inhoudelijk op de hoogte is van de realiteit want dan sla je een flater knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Knaus440
Berichten: 3716
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Knaus440 » wo 23 jan 2019 17:26

Dit is inderdaad geen scriptie waardig onderzoek. Meer een 1e jaar snuffel klusje
Die kom je op verschillende fora meer tegen in deze tijd van het jaar. Gaat niet om de inhoud maar om het leren vragen te stellen, en het opzetten daarvan.
En dan zijn fora makkelijk te vinden.
Gebeurd ook regelmatig op patiënten en/of lotgenoten fora.
Roept soms veel aan emoties en betrokkenheid op, waar de topic starters dan niets mee doen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gaston
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 3 sep 2017 08:34

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Gaston » vr 25 jan 2019 00:10

Tegen de tijd dat ik weer een nieuwe caravan koop zijn we vast meer dan 10 jaar verder. De meeste caravans gaan lang mee dus snel zal het niet gaan met besparen op CO2.
Grootste verbruiker lijkt mij toch de koelkast omdat die geen motor heeft vanwege het "lawaai". De koelkast pak ik aan met een ventilator en die 2 weken wintervakantie stook ik met plezier gas als de kWh prijs te hoog wordt. Iedereen wil wel meewerken om minder CO2 te verbruiken maar niemand wil er echt moeite voor doen en zeker niet tijdens een vakantie.
De caravan met motor en regeneratie tijdens remmen zie ik wel zitten maar dat is vooral omdat ik veel in de bergen rij.
Ford Tourneo Custum
Hobby 495 WFB De Luxe 2018

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Morgoth » vr 25 jan 2019 10:15

Volgens mij is (buiten het rijden) de grootste CO2 vervuiling van de caravan de productie van de caravan zelf. Ik ben met mijn 1988 Hobby dus hartstikke milieuvriendelijk. knipoog.gif
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Knaus440
Berichten: 3716
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Knaus440 » vr 25 jan 2019 12:27

thumbup.gif
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”