Tips voor Italie

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Tips voor Italie

Bericht door staaf » wo 3 jan 2018 20:25

Na jaren naar Frankrijk geweest te zijn beginnen er plannen te rijpen om dit jaar Italie eens aan te doen.
Voorlopig wordt er geopperd om Toscane te bezoeken (ooit eens vanuit Firenze bezocht).
Ik heb +/- 3 weken vakantie in juni.
Ik weet niet wat wijsheid is, 3 weken op 1 plaats blijven of meerdere plaatsen aandoen (2 of 3).
Iemand tips hieromtrent? Welke regio's vallen prima te combineren?
Ik zou italie binnenkomen via de Gotthardtunnel.

Abve

Re: Tips voor Italie

Bericht door Abve » wo 3 jan 2018 22:31

RE.gif
Ik weet niet wat wijsheid is, 3 weken op 1 plaats blijven of meerdere plaatsen aandoen (2 of 3).

Ik denk dat het voor een ander een onmogelijke opgave is te beantwoorden wat ‘wijsheid’ is.
Dat kun je zelf het beste bepalen.
Ik zou bijv. nooit 3 weken op één plek kunnen staan.
Maar hele volksstammen vinden het heerlijk om op dezelfde plek te blijven en soms ook nog jaren achter elkaar. Het hangt ook af van al of niet aanwezige kids, hoogseizoen of juist niet etc.etc.

Dus: was is wijsheid? scratch.gif

Gebruikersavatar
ine
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 15:10
Locatie: andijk

Re: Tips voor Italie

Bericht door ine » wo 3 jan 2018 23:11

Kijk eerst is wat u wilt gaan bezoeken. Kijk dan of er een camping is die er centraal in ligt,
Vandaar uit is het prachtig dat wat u wilt gaan bekijken te doen.
Er is in Toscane meer als alleen Florence hoor.
Assisi, Grosseto, de marmore grote watervallen bij Terni in de buurt.
Rij de bergen in en kijk hoe mooi het er is.
Er is bij Narni een grote hoogvlakte een bezoek meer dan waard.
Zo is er nog veel meer hoor.
Ook zijn er veel projecten van de Etrusken te bezoeken en het plaatsje Deruta ligt bij Perugia dit is een schitterende stad die zeker de moeite van een bezoek waard is.
Er is daar een Rocco waar in de roltrap zit naar de bovenstad, die vol zit met prachtige kunst gecombineerd met de fresco,s
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495

Gebruikersavatar
ine
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 15:10
Locatie: andijk

Re: Tips voor Italie

Bericht door ine » do 4 jan 2018 11:52

Waar ik ook nog aan dacht.
Een stop in Bologna. Is een hele mooie stad.
Je kunt vanaf de camping die hier is, niet mooi maar goed sanitair, met een bus naar Bologna en terug .
De camping heet Citta dei bologna.
Wel weer met de auto naar de Ferarri fabriek en show room, ook heel mooi.
Dan verder Italië in.
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Tips voor Italie

Bericht door eurotrotter » do 4 jan 2018 12:05

Je zoun er ook voor kunnen kiezen om viade Brenner Italië in te gaan,(of op de terugweg deze route te nemen)
En een van de vele mooie campings in de Dolomiten te nemen als uitvalsbasis en dit gebied te verkennen.( vanuit Bologna de autostrada naar Padova/Venezia en daar de A27 naar Belluno,via Belluno naar Cortina d Ampezzo-Brunico-Bressanone loopt als n yecko, en in Bressanone neem je weer de A 22 naar de Brenner)

https://www.google.nl/maps/dir/44.52866 ... 36!1m0!3e0
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Tips voor Italie

Bericht door eurotrotter » do 4 jan 2018 12:08

staaf schreef:Na jaren naar Frankrijk geweest te zijn beginnen er plannen te rijpen om dit jaar Italie eens aan te doen.
Voorlopig wordt er geopperd om Toscane te bezoeken (ooit eens vanuit Firenze bezocht).
Ik heb +/- 3 weken vakantie in juni.
Ik weet niet wat wijsheid is, 3 weken op 1 plaats blijven of meerdere plaatsen aandoen (2 of 3).
Iemand tips hieromtrent? Welke regio's vallen prima te combineren?
Ik zou italie binnenkomen via de Gotthardtunnel.
Om Toscane te bezoeken kan ik je camping "Bel Sito"aanraden in Montecatini terme:

http://www.campingbelsito.it/?language=N

Centraal gelegen om Firenze,Lucca,Pisa,San Gimignani of de marmermijnen van Carrara te bezoeken.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
ine
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 15:10
Locatie: andijk

Re: Tips voor Italie

Bericht door ine » vr 5 jan 2018 20:41

Als u naar Monte Catine gaat ga dan ook naart Alto.
Vanhier uit door de bergen de grootste hangbrug even over heen lopends heel spannend.
Je moet geen last van hoogte vrees hebben .
Door rijden naar Abbotone inde winter een heel bekend ski-oord.
U komt dan door Collodi, hier is een tuin van Pinocchio, heel er mooi en leuk om te bekijken.
De ontwerper had hier ook zijn atelier wat ook te bekijken is.
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Tips voor Italie

Bericht door staaf » za 6 jan 2018 13:24

Allemaal bedankt voor de tips thumbup.gif
Ik ben al druk bezig om deze te bekijken.
Wat zouden jullie doen, daar 3 weken blijven, of in het terug naar huis komen een andere regio aandoen (comomeer, gardameer,.....)
Wij blijven overdag niet veel op de camping en zijn bijna alle dagen weg op uitstap.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Tips voor Italie

Bericht door Jan van Vijven » za 6 jan 2018 13:36

Ik zou zowel heen als terug een paar, of minimaal 1 tussenstop doen, en daar ook even rondkijken.
Die tussenstops zijn ook vakantie, dus niet alleen overnachten.....geniet er ook een paar dagen van.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Tips voor Italie

Bericht door eurotrotter » za 6 jan 2018 18:04

staaf schreef:Allemaal bedankt voor de tips thumbup.gif
Ik ben al druk bezig om deze te bekijken.
Wat zouden jullie doen, daar 3 weken blijven, of in het terug naar huis komen een andere regio aandoen (comomeer, gardameer,.....)
Wij blijven overdag niet veel op de camping en zijn bijna alle dagen weg op uitstap.
Als je iedere dag uitstapjes maakt kun je t beste een dag of wat op één camping blijven,en dan weer een stuk verder een ander campoing zoeken als "basis"en van daar uit weer een andere regioe ontdekken.
Wij doen dit ook al jaren zo,sinds onze dochter niet meer mee ging;zoeken in een bepaalde regio een kwalitatief goede camping en gaan vandaar uit de regio ontdekken.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Eribaatje
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 5 jun 2017 21:05
Locatie: Noorden Nederland

Re: Tips voor Italie

Bericht door Eribaatje » za 6 jan 2018 19:00

Italië is prachtig!!! Ik zou r naar toe rijden met gewoon de verplichte tussenstop die je nodig hebt.
Italië heeft zoveel bezienswaardigheden, dus zeker ook wisselen van camping.

Wat voor ons jaren geleden een geweldige vakantie was, weekje Toscane, Weekje Elba , is echt een aanrader, prachtige natuur met geweldig mooie strandjes. Daarna hebben we nog een paar dagen nabij Rome gekampeerd om de stad te bezoeken. Geweldig mooi.

Tip; ik zou alles wel van te voren gaan boeken!
Eriba....de cultcaravan voor reislustige individualisten.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Tips voor Italie

Bericht door janoniem » za 6 jan 2018 21:14

staaf schreef:........Wij blijven overdag niet veel op de camping en zijn bijna alle dagen weg op uitstap.
Dan is misschien Camping Valle Gaia een oplossing als uitvalsbasis.
Je staat er redelijk centraal voor het bezoeken van veel hoogtepunten.
Wij trokken er niet alleen met eigen auto op uit maar maakten ook bus-excursies naar Florence en Elba. De touringcar komt je dan zelfs afhalen bij de camping.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: Tips voor Italie

Bericht door perry » zo 7 jan 2018 10:40

Wij gaan al jaren naar Italië eerst in de regio gardameer dan aan het idro meer mooie omgeving genoeg te doen.
Nu zitten we aantal jaar regio lago maggiore ook deze regio is helemaal geweldig ook wij zijn vaak weg maar ook wel dagje op de camping ivm kids die dan willen zwemmen enz.
Dit jaar op 1 dag 650km gereden omdat me vrouw naar Cinque terre wou in de ochtend vroeg weg van de camping en in de avond laat weer terug daar uitgebreid lunchen.
Helemaal geweldig de wegen in Italië vind ik goed genoeg je kan er lekker door rijden.
Maar als je echt meer wilt zien raad ik echt aan om paar dagen op een camping te zitten en weer door te gaan.
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Tips voor Italie

Bericht door eurotrotter » zo 7 jan 2018 13:50

perry schreef:Wij gaan al jaren naar Italië eerst in de regio gardameer dan aan het idro meer mooie omgeving genoeg te doen.
Nu zitten we aantal jaar regio lago maggiore ook deze regio is helemaal geweldig ook wij zijn vaak weg maar ook wel dagje op de camping ivm kids die dan willen zwemmen enz.
Dit jaar op 1 dag 650km gereden omdat me vrouw naar Cinque terre wou in de ochtend vroeg weg van de camping en in de avond laat weer terug daar uitgebreid lunchen.
Helemaal geweldig de wegen in Italië vind ik goed genoeg je kan er lekker door rijden.
Maar als je echt meer wilt zien raad ik echt aan om paar dagen op een camping te zitten en weer door te gaan.

OM cinque terre te bezoeken namen wij camping "Fossa Lupara" in Sestri Levante,en daar de trein naar Cinque Terre.
OM daar zelf met de auto rond te rijden is niet eenvoudig,zeer smalle wegen en heel weinig parkeer gelegenheid.
Wij lieten de auto op de camping en de vader van de baas bracht en haalde ons naar het station,voor 8 euri.

Maar er zijn in die regio tal,vancampings van waar uit je Cinque Terre kunt bezoeken.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Tips voor Italie

Bericht door staaf » di 6 feb 2018 20:20

De kogel is (redelijk) door de kerk. haphop.gif
Het wordt camping Valle Gaia. Het eerste idee was een 28 dagen.
Nu begin ik te twijfelen scratch.gif , en overweeg ik de reis in twee te splitsen, nl 14 dagen hier, en 14 dagen in camping Belsito (Montecani Terme).
Dit wegens de ligging van deze camping (dicht tegen veel bezienswaardigheden)

Wat denken jullie hiervan? Doen? Of zeggen jullie eerder: blijf op camping Valle Gaia, daar is genoeg te zien voor een maand.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Tips voor Italie

Bericht door eurotrotter » di 6 feb 2018 20:37

RE.gif

IK zou Bel-Sito zeker in het programma opnemen. thumbup.gif thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ferdi

Re: Tips voor Italie

Bericht door Ferdi » di 6 feb 2018 20:46

Ik zou ook beide 14 dagen doen.
Valle Gaia is leuk en het stadje aan de kust ook, maar 4 weken is wel lang.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
ine
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 15:10
Locatie: andijk

Re: Tips voor Italie

Bericht door ine » wo 7 feb 2018 14:20

14 dagen in Montatine is niet verkeerd hoor.
Veel te zien in de omgeving maar ik weet niet waar u belangstelling naar uit gaat.
Je hoeft niet veel te reizen om een heleboel te bekijken.
Ook Montacatine is een mooi stadje met een kuuroord.
Lopen veel vooral dames te flaneren .
Boven op de berg heb je ook een mooi uitzicht.
Daar is dus Alto klein knus dorp met leuke terrasjes.
Ook een bezoek aan Siena mag eigenlijk niet ontbreken met het prachtige schulp vorming plein en de
Paleo. Een paarden race op dat plein met een hele dikke laag zand rr op gestrooid een aangeperst. Iedere wijk zet zijn paard in met joky en wie er gaat winnen gaat met paard de kerk in om gezegend te worden.
Een eind verder liggen de watervallen van Terni de ,Marmore, genoemd.
Hier kun je onde ber gelding raften en zelf kanoën.
Kijk even ok Google wanneer er voldoende water naar beneden komt. Het word ook gebruikt voor de industrie.
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Tips voor Italie

Bericht door Davendre » wo 7 feb 2018 21:46

Mooie vooruitzichten! Toscane mooi gebied waar veel te ontdekken valt. Persoonlijk zou ik de meren in Noord Italië vermijden.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: Tips voor Italie

Bericht door Sugar » do 8 feb 2018 16:41

Valle Gaia is prima (eigen ervaring 2016) maar 2 weken is lang genoeg om de buurt te verkennen. Pisa of Luca al gauw een uur rijden, Florence bijna 1,5, Siena idem.
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Tips voor Italie

Bericht door staaf » ma 12 feb 2018 18:14

De boekingen zijn rond, eerst 14 dagen bel-sito; daarna 14 dagen vale gaia.
Bedankt voor jullie input.

Het volgende is nu een overnachtingscamping zoeken ergens tss zwitserland en tss parma of zo.
De eerste dag rijden we tot Arlon, vandaar is het nog een 1000km. De tussenstop mag ergens op een 700km van Arlon zijn(+/- steekt niet op een 100 km)
Er is niet echt veel te vinden. Als jullie nog tips hebben hoor ik het graag.

De route wordt Metz, Basel, Como, Parma, La Spegia en zo verder naar beneden.

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Tips voor Italie

Bericht door Vadervan3 » ma 12 feb 2018 20:32

staaf schreef:De boekingen zijn rond, eerst 14 dagen bel-sito; daarna 14 dagen vale gaia.
Bedankt voor jullie input.

Het volgende is nu een overnachtingscamping zoeken ergens tss zwitserland en tss parma of zo.
De eerste dag rijden we tot Arlon, vandaar is het nog een 1000km. De tussenstop mag ergens op een 700km van Arlon zijn(+/- steekt niet op een 100 km)
Er is niet echt veel te vinden. Als jullie nog tips hebben hoor ik het graag.

De route wordt Metz, Basel, Como, Parma, La Spegia en zo verder naar beneden.
Ik Zal mijn ouders eens vragen, die gaan al 3 jaar achter elkaar naar valle Gaia. Zijn er erg over te spreken.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Tips voor Italie

Bericht door eurotrotter » ma 12 feb 2018 20:33

RE.gif RE.gif

Een kleine tip mijnerzijds m.b.t Bel Sito.

Reeds enige jaren terug werd op hun site,en nu ook nog op de site van ANWB het dringende advies gegeven om,zodra u de autostrada verlaten heeft bij Montecatini,NIET de navigatie te volgen:

De camping ligt 2,5 km ten noordoosten van Montecatini Terme. A11 (Firenze-Pisa), afrit Montecatini Terme. Na binnenrijden stad staat de camping met bruine bordjes aangegeven richting Montecatini Alto. Bij de Y-splitsing in Montecatini Alto richting Nievole. De camping ligt na 200 m aan de linkerkant. Let op: volg de campingborden en niet het navigatiesysteem!

Bron:https://www.anwbcamping.nl/italie/tosca ... ng-belsito

Doe dit ook beslist niet,na de tolhokjes de weg rechtdoor volgen naar Montecatini centrum en daar de bruine bordjes"camping Bel Sito "volgen.
Na enige kilometers komt u bij het station en staat de camping aangegeven :

https://www.google.nl/maps/dir/43.87712 ... m2!4m1!3e0

Eenmaal het station voorbij kunt u gerust de navigatie weer volgen.

De oorzaak dat de navi u verkeerd stuur( verkeerd is t woord niet,een route die voor caravans beslist niet geschikt is) is gelegen in een conflict dat de gemeente( of de provincie ) heeft met de makers van de digitale kaart,aldus de baas van de camping.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Tips voor Italie

Bericht door eurotrotter » ma 12 feb 2018 20:57

staaf schreef:De boekingen zijn rond, eerst 14 dagen bel-sito; daarna 14 dagen vale gaia.
Bedankt voor jullie input.

Het volgende is nu een overnachtingscamping zoeken ergens tss zwitserland en tss parma of zo.
De eerste dag rijden we tot Arlon, vandaar is het nog een 1000km. De tussenstop mag ergens op een 700km van Arlon zijn(+/- steekt niet op een 100 km)
Er is niet echt veel te vinden. Als jullie nog tips hebben hoor ik het graag.

De route wordt Metz, Basel, Como, Parma, La Spegia en zo verder naar beneden.
Op bijna 700 km van Arlon ligt Como,net over de Italiaanse grens.
Als je de afslag Como Centro neemt kom je na 800 mtr op een rotonde en heb je direct voor je camping Internazionale liggen:

https://www.google.nl/search?source=hp& ... :1,lf_ui:1

Een echte doortrek camping.

Verderop, een stukje vóór Parma ligt camping Arizona,in Salsommaggiore terme:

https://www.eurocampings.nl/italie/emil ... na-104701/

OP 850 km van Arlon.

Je zou ook nog kunnen overwegen om niet via Parma,maar via Genova( Genua) naar Montecatini te gaan,in afstand is t ongeveer gelijk,doch de autostrada is meer bergachtig ,met veel viaducten en tunnels tussen Genova en La Spezia.
Op de "tangenziale-sud "van Milano( de zuidelijke rondweg) neem je de A 7 richting Genova en daarop de afslag Bereguado/Pavia nord A 53 naar Pavia.

https://www.google.nl/maps/dir/45.25040 ... 195223!3e0

Afstand vanaf Arlon:758 km
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Tips voor Italie

Bericht door eurotrotter » ma 12 feb 2018 21:11

staaf schreef:Na jaren naar Frankrijk geweest te zijn beginnen er plannen te rijpen om dit jaar Italie eens aan te doen.
IK wil je natuurlijk niet gek maken hier mrgreen.gif mrgreen.gif ,maar als je toch in die hoek zit zou het eeuwig zonde zijn om het UNESCO werelderfgoed "Cinque Terre niet te bezoeken":

https://nl.wikipedia.org/wiki/Cinque_Terre

Net even ten westen van La Spezia.
Er zijn daar tal van campings waar je je caravan weg zet en dan met de trein het gebied bezoekt(wij stonden op camping "Fossa Lupata"in Sestri Levante)
De vader van de baas bracht en haalde ons voor 8 euri naar het station,we hebben eerst het verste dorp bezocht( Riomaggiore) en zijn toen ieder keer een etappe teruggekomen met de trein,je kunt ook van t ene naar t andere dorp wandelen.
Niet met de auto gaan,das niet te doen daar,smal en bijna geen parkeermogelijkheden.
Maar een uitzicht!!!!!! onvergetelijk.....

Dus als je de kans krijgt.............gelijk doen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Italië”