overwinteren in Spanje

Plaats reactie
HermanenElvira
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 11 feb 2019 12:15

overwinteren in Spanje

Bericht door HermanenElvira » di 12 feb 2019 12:32

Beste lezers/essen,
Wij willen volgende winter gaan overwinteren in Zuid Spanje.
Ons oog is gevallen op bijvoorbeeld Altea.
Wij hebben er nog geen ervaring mee, is er iemand die mij wat kan vertellen over overwinteren?
Waar moeten we rekening mee houden? Wat is belangrijk? Wat zijn de goede plaatsen/campings?
Ik zie graag uw antwoord.
Vriendelijke groet, Herman

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: overwinteren in Spanje

Bericht door Den Adriaan » di 12 feb 2019 16:47

Staat uw vraag soms ook op het camperforum?

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: overwinteren in Spanje

Bericht door Jan Br » di 12 feb 2019 17:43

RE.gif RE.gif
Wij overwinteren momenteel in Zuid-Spanje, ong. 25km onder Alicante.

Waar moet je rekening mee houden?
Veel campings staan aardig vol in de winter, dus probeer je te verzekeren van een plek. Zoek een camping die niet al te afgelegen ligt, want steeds ver rijden voor je dagelijkse boodschappen gaat je tegen staan.

De avonden, nachten en vroege ochtenden zijn ook hier koud, dus een kachel is echt nodig. Gas is veel voordeliger in Spanje, dus neem 1 NLfles meer voor onderweg en koop hier een Spaanse fles. Statiegeld 6 euro en inhoud 14,50 voor 11kg propaan.

Gezien de koude avonden/ochtenden is een voortent wel lekker.

Datzelfde geldt voor kleding. Hoofdzakelijk zomerkleding maar wel zorgen voor een extra trui/vest/bodywarmer.

Zoek een camping op korte afstand van een vliegveld. Makkelijk voor een evt bezoek aan of vanuit Nederland.

Ik zou nog wel even doorkunnen gaan, maar mocht je nog gerichte vragen hebben zal ik ze zsm beantwoorden.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: overwinteren in Spanje

Bericht door Vino » di 12 feb 2019 20:02

Welke periode ga je?
-Kijk welke campings onderweg open zijn,en informeer of je op de datum van aankomst, terecht kan
-Vraag aan de camping van je keuze welke staffel er gebruikt word bij langer verblijf
-Veel campings hebben een oplopende staffel,blijf je langer dan b.v 42 nachten,krijg je korting,blijf je langer dan 92 nachten nog meer korting,
-Heb je nog geen Spanse gasfles:Ik ben eerst naar een bureau geweest van Cepsa of Repsol,( poliza de suministro de gas envasado) met de gegevens van de caravan,speciaal naar gegevens van de keuken werd er gekeken.Na betaling van 28 Euro werd me verteld dat de dag erna, voor 12.00 uur een gasfles bij de receptie van de camping zou staan.Met overleg van de papieren van Cepsa/Repsol kreeg ik inderdaad een gasfles mee.Geef wel aan bij Cepsa/Repsol of je butaan dan wel propaan wilt hebben.
-Vervolgens ga je een Spaans verloop nippel halen bij een Spaanse gamma? kosten 10 Euro.
-Hier heb je 2 modellen in:binnen gebruik of buiten gebruik.Het koppelen is eventjes een "weetje" maar de buren zullen je wel helpen
-Is de fles leeg,kan je naar de receptie gaan en na betaling van 15? Euro krijg je een gevulde retour.Je kunt ook bij een Cepsa/Repsol tankstation terecht.
-Je kunt ook, om dit hele gedoe te omzeilen, naar een 2-de handzaak gaan en daar een gebruikte fles kopen voor ongeveer 10.Euro.Zonder fles is mijn ervaring krijg je nergens een gevulde fles.Vaak staan ze ook te koop op de camping.
-Op de camping waar wij verblijven is er een zomer stand en een winter stand voor het plaatsen van de caravan
-Zomer is, laat op de dag zon in de voortent,winter is in de voortent s'morgens ontbijten met een lekker zonnetje.
-Je hebt voor 2 seizoenen kleding nodig,voorjaar en winter kleding.
-In de buurt van Altea kun je rekenen dat er geregeld een licht briesje heerst,verkoelend bij warm weer,koud aanvoelend indien de temperatuur minder is.
-Ik gebruik eerst de Spaanse fles en heb de groene Ned.fles als reserve, in nood/onderweg en voor de BBQ
-Elektro word apart berekend aan de hand van het verbruik
-Voor s`avonds hebben we in de caravan of voortent een elektro kacheltje.

Met vriendelijke groet en veel plezier met de voorbereiding!Wij hebben e.e.a al klaar,en verheugen ons op de reis er na toe, maar nog meer op het verblijf van ongeveer 70 nachten.

Vino.

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: overwinteren in Spanje

Bericht door sindaco » di 12 feb 2019 20:59

wij reserveren nooit en de meeste campings hebben wel n plaatsje ( tot nu toe niet veel verder geweest dan valencia ).

we hebben nog geen enkele camping gehad waar we per kwh stroom moesten betalen dus de ultraheat kan het behoorlijk aan en af en toe wat gas in de ochtend is wel makkelijk.

uiteraard afhankelijk van de nachttemperaturen..eind december, januari en februari kunnen wat koude nachten hebben.

wij hebben gewoon 2 nederlandse gasflessen en redden het daar de volle 6 maanden mee.
als er een leeg komt dan zal er zeker een spaanse fles bijkomen die je dan makkelijk hier in spanje kunt ruilen indien leeg.

er is zoveel keus dat het moeilijk is om anderen te zeggen wat nu beter of slechter is.
en het moet natuurlijk ook aansluiten bij je eigen wensen.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: overwinteren in Spanje

Bericht door de reiziger » di 12 feb 2019 22:06

Behalve dit jaar, "mini"-overwinteren wij nu 10 jaar. (mini: februari en maart)
Wij hebben het elk jaar drukker zien worden.
Vooral in en om Benidorm. Maar ook andere populaire campings.
De drukste periode is net de periode dat wij gaan. Zij die er al zijn van voor nieuwjaar, vertrekken nog niet. Zij die nieuwjaar thuis vieren, komen dan toe.

Goede raad krijgen van andere mensen is moeilijk: ieder heeft zijn levensstijl en verwachtingspatroon.
Maar als je actief zoekt in dit en in andere forums, dan doe je wel ideeën op.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: overwinteren in Spanje

Bericht door WillyL » do 14 feb 2019 22:59

Probeer iets zuidelijker dan Altea, in de buurt van Garrucha en Vera eens.
Echtigwaar, er heerst daar heel lokaal een microklimaat waardoor het in de winter net iets warmer is dan in het zuidelijkere Almeria of noordelijker Alicante.
Dat komt omdat Vera en Garrucha in de luwte liggen van een reeds bergkammen, de hoge Sierra Nevada als belangrijkste.
Door die bergkammen, verliezen de wolken hun water en de lucht erachter daalt en wordt dan droger en warmer.
Ga wel niet al te ver buiten deze regio want daar is dit fönheffect minder.
Kuststreek van Murcia en Cartagena zijn ook nog OK.
Wil je in je blootje lopen, In Vera playa is een camping, van horen zeggen deels naturist, deels normaal.

Ik zou niet 3 maanden op dezelfde stek blijven. Afwisseling doet eten...

En inderdaad, toch wat kleding tegen de koude meenemen. In Garrucha durft de temperatuur snachts toch wel dalen tot 10graden, heel uitzonderlijk 5...

Kwestie van cultuur is Spanje minder interessant vind ik. Je vindt er tegenwoordig wel wat 2de handswinkelels voor het goede doel, ipuitgebaat door GB- vrijwilligers. Daar vindt je voor enkele centen Engelstalige 2de handsboeken.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: overwinteren in Spanje

Bericht door deusjevo » do 14 feb 2019 23:18

Mijn broer heeft een huis in Ondara, vlakbij Denia.
Daar kan het zelfs in de winter zelfs sneeuwen [coldwithsnow.gif]
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Plaats reactie

Terug naar “Spanje”