Normandië, roept u maar!

Gebruikersavatar
nitro68
Berichten: 442
Lid geworden op: do 31 mei 2018 11:02

Re: Normandië, roept u maar!

Bericht door nitro68 » do 16 aug 2018 13:43

Regelmatig mooie vuurwerk shows, zeker de moeite waard.
Begint rond 23:00.

Morgenavond in Port en Basin.

http://en.normandie-tourisme.fr/calenda ... 763-2.html
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Normandië, roept u maar!

Bericht door Michel1975 » do 16 aug 2018 15:04

Wij gaan volgend jaar. Dit jaar vanwege de hond niet gedaan. Dan had er constant 1 buiten moeten blijven. Achteraf wel spijt gehad want het klimaat was daar een stuk aangenamer dan in de Jura. Houd me tzt wel even aanbevolen voor de leuke tips. Veel plezier nog thumbup.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Citrorob

Re: Normandië, roept u maar!

Bericht door Citrorob » do 16 aug 2018 16:17

Ik ben met mijn zoon en met mijn vrouw een keer geweest.

Als je naar musea wilt dat dan moet je zeker de volgende twee doen:
- Musée du débarquement Arromanches - Place du 6 Juin, 14117 Arromanches
- Utah beach museum - 50480, Sainte Marie Du Mont

De andere musea doe ik hiermee overigens ook direct te kort hiermee.

Wil je een museum met veel infotainment dan zou ik gaan naar het Airborne Museum - 14 Rue Eisenhower, 50480 Sainte-Mère-Église.

Voor begraafplaatsen moet je gezien hebben Colleville sur Mer maar de Duitse militaire begraafplaats in La Cambe.
Colleville sur Mer maakt een enorme indruk door de enorme grote van het terrein en wijze waarop dit is onderhouden.
(Ik ben ook op Arlinton geweest, en dat ziet er heel slecht onderhouden uit t.o.v. Colleville sur Mer.)
Op La Cambe was vooral hier indrukwekkend de eerste keer toe ik daar met mijn zijn was. We vonden beide alleen maar leeftijdsgenoten.
(Jonge jongens en oude knakkers...) Ook net buiten La Cambe is op de geluidswal tussen de begraafplaats en snelweg een park met gedenktekens voor de slachtoffers van de "grote" oorlogen en de slachtoffers die daarbij gevallen zijn.

Bij deze link zie nog veel meer wat er te zien is in Normandië met ook leesbare achtergrondinformatie.
http://www.strijdbewijs.nl/normandie1/nor01.htm

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Normandië, roept u maar!

Bericht door deusjevo » vr 17 aug 2018 11:52

Leentje schreef:
di 14 aug 2018 13:10
Bezoek absoluut Honfleur! Je dochter gaat dit ook mooi vinden!
Klopt thumbup.gif

Gisteren in Honfleur geweest, wat een prachtig dorpje met dito huizen en kerkjes.
Nog nooit zoveel restaurantjes in zo’n klein dorpje gezien dus ook lekker gegeten.
Terugweg wilden we langs Deauville echter was een grote file vanaf afslag dus Deauville maar even overgeslagen.
D8A3FDF8-C7E0-4CCB-A006-DA53FE22F703.jpeg
EA45D77C-44EF-4BD6-A990-C213745B94FA.jpeg
DD3CA614-DF04-4C2B-BBA1-EB1E13950674.jpeg
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Normandië, roept u maar!

Bericht door deusjevo » vr 17 aug 2018 11:57

nitro68 schreef:
do 16 aug 2018 13:43
Regelmatig mooie vuurwerk shows, zeker de moeite waard.
Begint rond 23:00.

Morgenavond in Port en Basin.

http://en.normandie-tourisme.fr/calenda ... 763-2.html
Even met de hond overlegd maar de vuurwerkshow wordt het niet. knipoog.gif

Wat een mooie link trouwens, geef je locatie in en hij geeft precies aan wat er te doen is om je heen

http://en.normandie-tourisme.fr/around- ... 2143812907
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Normandië, roept u maar!

Bericht door Unplugged » vr 17 aug 2018 12:17

Ik citeer mijzelf. Aan een kennis die naar Normandië ging, appte ik:
Wat betreft campings in Normandië. We hebben gestaan in Port'land in Port-en-Bessin (tussen Arromanches en Colleville) en in Reine Mathilde bij Etreham. Die ligt iets zuidelijker dan Port'land.
Bezienswaardigheden: Batteries de Longues-sur-Mer (een hele rij bunkers en kanonnen). De kunstmatige haven met caissons in Arromanches; als je ten westen van Arromanches naar boven rijdt, zit daar een 360graden-bioscoop waarin een film over de oorlog wordt gedraaid van ongeveer 20 minuten, vonden we toen erg leuk. De Amerikaanse begraafplaats in Colleville sur Mer, daar zit trouwens ook een mooi strand. Als je van Colleville naar Grandcamp-Maisy rijdt (naar het oosten) kom je langs Pointe du Hoc, waar je de bomkraters nog ziet. In Grandcamp-Maisy heb je Maisy Batterie, een nog compleet bunkercomplex van de Duitsers; dit is echt een aanrader. Ga je vanuit Grandcamp-Maisy weer terug richting Bayeux dan moet je ook de Duitse begraafplaats in La Cambe bezoeken. En let dan vooral op de verschillen tussen de Amerikaanse en de Duitse. Indrukwekkend! En voor de ontspanning kun je naar het Labyrinth van Bayeux: dwalen tussen het mais tot je de goede weg gevonden hebt.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Normandië, roept u maar!

Bericht door Leentje » vr 17 aug 2018 12:54

@Deusjevo Wanner je Honfleur verlaat via de vuurtoren, dan heb je geen last van file. Dit is een toeristische weg vol mooie uitzichtpunten.
Overigens is de hele hoek vanaf het vliegveldje binnendoor naar Honfleur prachtig! Een soort Wassenaar of Laren van Frankrijk. Er ligt ook nog een prachtig kerkje verstopt daar.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Normandië, roept u maar!

Bericht door deusjevo » vr 17 aug 2018 13:01

RE.gif RE.gif
Die Duitse begraafplaats waar Citrorob en jij het over hebben zou ik nog wel willen zien, zijn tenslotte ook slachtoffers.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Normandië, roept u maar!

Bericht door deusjevo » vr 17 aug 2018 13:05

RE.gif RE.gif

Wij hebben Honfleur verlaten via die weg die recht uit het centrum omhoog loopt, onderweg zat mooie huizen gespot inderdaad.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Normandië, roept u maar!

Bericht door koos » vr 17 aug 2018 14:43

De Citroën liefhebber moet in Deauville op zoek naar het huis waar André lange tijd gewoond heeft. Er heeft zich in Deauville een mooi stukje Citroën geschiedenis afgespeeld.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Normandië, roept u maar!

Bericht door Unplugged » vr 17 aug 2018 16:25

deusjevo schreef:
vr 17 aug 2018 13:01
RE.gif RE.gif
Die Duitse begraafplaats waar Citrorob en jij het over hebben zou ik nog wel willen zien, zijn tenslotte ook slachtoffers.
De boodschap die er verteld wordt is heel anders dan in Colleville. Daar liggen de hero's, daar staan witte kruisen (en davidssterren) en daar wappert de Amerikaanse vlag.
De boodschap in La Cambe is: nie wieder! Daar staan basalten kruisen en ik vraag me af of er een vlag wappert. Het sprak ons heel erg aan. Inderdaad: die jongens (je schrikt je rot van de leeftijden die je daar ziet) zijn ook slachtoffers.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Normandië, roept u maar!

Bericht door deusjevo » vr 17 aug 2018 16:56

Inderdaad een veel somberder verhaal dan, even een fotootje opgezocht

.
C6899CEB-473A-4345-8B14-665F057BC47E.jpeg

.
Het komt er waarschijnlijk niet meer van om La Cambe nog te bezoeken maar ik kom hier zeker nog een keer terug en dan zonder aanhang, kan ik toch meer m’n ding doen hier op eigen tempo.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Normandië, roept u maar!

Bericht door Leentje » vr 17 aug 2018 21:53

deusjevo schreef:
vr 17 aug 2018 13:05
RE.gif RE.gif

Wij hebben Honfleur verlaten via die weg die recht uit het centrum omhoog loopt, onderweg zat mooie huizen gespot inderdaad.
Ik bedoel de D513, jij had ws de D62.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Abve

Re: Normandië, roept u maar!

Bericht door Abve » vr 17 aug 2018 22:42

Unplugged schreef:
vr 17 aug 2018 16:25
deusjevo schreef:
vr 17 aug 2018 13:01
RE.gif RE.gif
Die Duitse begraafplaats waar Citrorob en jij het over hebben zou ik nog wel willen zien, zijn tenslotte ook slachtoffers.
De boodschap die er verteld wordt is heel anders dan in Colleville. Daar liggen de hero's, daar staan witte kruisen (en davidssterren) en daar wappert de Amerikaanse vlag.
De boodschap in La Cambe is: nie wieder! Daar staan basalten kruisen en ik vraag me af of er een vlag wappert. Het sprak ons heel erg aan. Inderdaad: die jongens (je schrikt je rot van de leeftijden die je daar ziet) zijn ook slachtoffers.
Ik ben hier ook geweest en ben het met je eens.
Ik vond het ook heel sneu voor de slachtoffers en hun achtergebleven familie.
Ook dit zijn slachtoffers maar kom daar bij de mensen die toen leefden en nog leven, niet aan.
Jarenlang werden dit soort begraafplaatsen maar nauwelijks door anderen bezocht.

We zitten nu in een ander tijdsgewricht.
Toen wij er een bezoek brachten ( 2015) liepen hier mensen van verschillende nationaliteiten.
En een ieder was onder de indruk ( althans de mensen die ik sprak) van de soberheid.
Maar dit kan en mag ook niet wijzigen; de Duitsers waren de agressor en zorgden voor veel leed.
Misschien wordt over 50 jaar weer anders gedacht.

Plaats reactie

Terug naar “Frankrijk”