Veilig rijden caravan-auto

Plaats reactie
Pmverhoef
Berichten: 130
Lid geworden op: do 19 jan 2017 13:16

Veilig rijden caravan-auto

Bericht door Pmverhoef » wo 25 jul 2018 21:37

Goedenavond,

Ik heb een Excel lijst met gewichten gemaakt met spullen in de caravan en spullen in de auto. Hierin is de verhouding 85% weegt de caravan tov de auto. ANWB adviseert 75%

De kogeldruk heb ik nu bij de caravan gerekend. Is dit logisch of moet ik deze bij de auto tellen?

Let op het gaat niet om maximale belasting van auto of caravan maar om veilig rijgedrag.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Veilig rijden caravan-auto

Bericht door Micky » wo 25 jul 2018 21:42

RE.gif

als je controle krijgt moet je zorgen dat je qua Max gewicht van de auto, de kogeldruk mee kunt nemen, zo controleren ze namelijk, want die last drukt op de trekhaak en dus op de as van de auto, zou je je auto Max beladen hebben, ben je dus door de kogeldruk overbeladen.
85 is goed vind ik persoonlijk als je weet wat je doet, reken je de kogeldruk dus bij de auto, dan wordt de verhouding dus ook anders.
Wil je echt je aan de MTM van de caravan houden, dan moet je natuurlijk de kogeldruk ook bij de caravan rekenen, stel dat je die zonder aangekoppeld te zijn op een weegbrug zet, heb je immers de aslast en die van het neuswiel.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Pmverhoef
Berichten: 130
Lid geworden op: do 19 jan 2017 13:16

Re: Veilig rijden caravan-auto

Bericht door Pmverhoef » wo 25 jul 2018 21:59

Bedankt voor je reactie. Het gaat niet om de grenzen van mijn auto of caravan.

Mijn vraag is of ik voor de verhouding caravan-auto de kogeldruk bij de caravan of auto moet rekenen?

Als hij bijvoorbeeld gaat slingeren. Helpt kogeldruk gewicht dan mij auto of juist niet?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Veilig rijden caravan-auto

Bericht door Micky » wo 25 jul 2018 22:07

RE.gif

dat begreep ik wel, maar het maakt op zich niet uit vind ik, je zorgt voor een goede verhouding 75-85% verder zorg je dat de caravan goed beladen is, zo laag mogelijk de belading en het liefst bij de as, voorkom dus stokken van de tent tegen de achterwand en de hele tent tegen de voorwand.
neem een zo hoog mogelijke kogeldruk, wij zitten altijd rond de 85-88kg (ben je onzeker, reken hem dan gewoon bij je caravan, want daar telt hij ook mee en je geeft aan dat het Niet om het maximaal haalbare gaat).

Doe je dit dan heb je een goede basis voor een veilige combi, maar of je die 80kg van de kogel nu feitelijk bij de auto of de caravan rekent is niet interessant vind ik, zolang je maar binnen je toegestane gewichten blijft.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Abve

Re: Veilig rijden caravan-auto

Bericht door Abve » wo 25 jul 2018 22:10

RE.gif RE.gif
De laatste vraag is een andere dan de eerste, Verhoef.
Vwb de laatste vraag:
De kogeldruk is zeker van belang om slingeren van de caravan te voorkomen.
Er zijn verschillende draadjes aan dit onderwerp besteedt.
Ik raad je aan deze goed te lezen.
Zie: viewforum.php?f=72

Pmverhoef
Berichten: 130
Lid geworden op: do 19 jan 2017 13:16

Re: Veilig rijden caravan-auto

Bericht door Pmverhoef » wo 25 jul 2018 22:15

Beste Abve,

Het gaat niet om hoeveel kogeldruk en het effect.

Mijn vraag gaat over de gewichtsverhouding
tussen auto en caravan. Hoe lager dit is hoe beter. Maar reken ik de kogeldruk mee bij de
auto of caravan?

Doe ik 1400kg/1650kg (caravan/auto) of uitgaande van 80kg kogeldruk 1320/1730kg?

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Veilig rijden caravan-auto

Bericht door Taan » wo 25 jul 2018 23:04

Ik reken het laatste. Volgens mij zegt caravantrekker dat ook. (niet gecheckt)
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Veilig rijden caravan-auto

Bericht door Conradi » wo 25 jul 2018 23:40

Pmverhoef schreef:
wo 25 jul 2018 21:59
Mijn vraag is of ik voor de verhouding caravan-auto de kogeldruk bij de caravan of auto moet rekenen?
Voor die verhouding behoort de kogeldruk tot de bagage van de auto. Mechanisch gezien wordt de kogeldruk namelijk afgesteund door de auto. Los van het rekenkundige Excel-verhaal, is de kogeldruk een wat vervelende bagage omdat deze zich helemaal aan de achterzijde van de auto bevindt.

Ik neem aan dat je jezelf en andere passagiers ook meegerekend hebt?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Pmverhoef
Berichten: 130
Lid geworden op: do 19 jan 2017 13:16

Re: Veilig rijden caravan-auto

Bericht door Pmverhoef » do 26 jul 2018 08:10

Bedankt voor jullie reacties.

Mijn gewicht zit al in het rijklaar gewicht van de auto. Mijn vrouw en kids heb ik ook meegerekend.

Maar wanneer het bij de auto reken kom ik natuurlijk wat gunstiger uit. Mijn vrouw wil boodschappen en kleding inruimen dus ik probeerde in te schatting of dat verstandig is.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Veilig rijden caravan-auto

Bericht door Taan » do 26 jul 2018 09:30

Kleding doen wij sowieso in de kast. Ik wil niet inruimen als we aankomen en uitruimen als we weggaan. Zeker niet als we een paar campings aandoen.
Boodschappen sorteer ik op compact en zwaar of licht en volumineus. Beschuit, chips, koek e.d. kunnen prima in de caravan. Flessen en drinkpakken en een eerste voorraadje drinkwater liever in de auto. Maar het moet wel praktisch blijven.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Mees

Re: Veilig rijden caravan-auto

Bericht door Mees » do 26 jul 2018 09:55

Voor forummers die niet meelezen op caravantrekker.nl
Menno geeft een goed antwoord.
https://caravantrekker.nl/vragen/vraag_ ... ?id=107401

Abve

Re: Veilig rijden caravan-auto

Bericht door Abve » do 26 jul 2018 11:47

Pmverhoef schreef:
wo 25 jul 2018 22:15
Beste Abve,

Het gaat niet om hoeveel kogeldruk en het effect.

Mijn vraag gaat over de gewichtsverhouding
tussen auto en caravan. Hoe lager dit is hoe beter. Maar reken ik de kogeldruk mee bij de
auto of caravan?

Doe ik 1400kg/1650kg (caravan/auto) of uitgaande van 80kg kogeldruk 1320/1730kg?
Duidelijk Verhoef.
Inhoudelijk ga ik, gezien de reakties van Conradi, Taan en Mees, hier niet meer op in
Dan wordt het ‘meer van hetzelfde’ mrgreen.gif
Je komt er nu wel uit.
Hele fijne vakantie gewenst!

Pmverhoef
Berichten: 130
Lid geworden op: do 19 jan 2017 13:16

Re: Veilig rijden caravan-auto

Bericht door Pmverhoef » do 26 jul 2018 13:48

Bedankt voor jullie reacties!

Plaats reactie

Terug naar “Frankrijk”