Nieuw rijbewijs

Wanneer E achter B?
Plaats reactie
Dirk en Annemarie

Nieuw rijbewijs

Bericht door Dirk en Annemarie » do 10 jul 2008 11:00

http://www.dirksterckx.be/DOC/Het%20Eur ... gebold.pdf

Zie bijgaande link. Is dit nog steeds actueel of zijn de regels al weer bijgesteld ?

Kortom: wat gaat er veranderen na 2012 ?

Diverse e achter b opleiders verkondigen op internet dat e achter b na 2012 verplicht wordt.

bijvoorbeeld:

http://www.rijschooleachterb.nl/

Wat is waar ? En hebben we na 2012 allemaal E nodig of niet ?

BBS

Bericht door BBS » do 10 jul 2008 11:05

Men is druk mee doende, om de rijbewijzen op te splitsen.
Hoe een en ander eruit komt zien is niet duidelijk, maar er is in de wandelgangen al geluid te horen dat alle aanhanger rijbewijzen gesplitst gaan worden.
Voor BE zal dat worden, apart examen doen voor caravan en apart examen doen grote aanhanger.
Voor CE wordt dit nog erger, apart examen voor oplegger, tank, middenas aanhanger.

Wil je nog een E rijbewijs halen, zou ik dat zeerzeker voor de aankomende 2 jaar gaan halen....

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » do 10 jul 2008 11:14

Ik zie dat toch ietsje anders.

Er wordt inderdaad aan de regels getrokken. Maar vanuit veruit de meeste hoeken hoor ik inderdaad dat de grens voor B wordt verlegd tot een MTM sleep van 4250 kg. Mits caravan lichter is dan auto. Wel dient dan een praktijktest gedaan te worden bij MTM >3500 kg.

Dus exact zoals de Belgische collumnschrijver aangeeft.

Voor alles zwaarder dan 4250 kg geldt dan: BE.

Maar goed om dat gezeur voor te zijn ik heb inmiddels al een kleine 13 jaar BE en mijn vrouw gaat nog dit jaar BE halen omdat wij hoogstwaarschijnlijk met onze nieuwe combi 30 kg boven de 3500 kg MTM zullen gaan komen.

Dirk en Annemarie

Bericht door Dirk en Annemarie » do 10 jul 2008 11:32

Ik heb de vraag nog even voorgelegd aan het cbr. zodra ik antwoord heb zal ik het hier plaatsen.

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » do 10 jul 2008 11:34

Volvodriver schreef: (...)
Maar goed om dat gezeur voor te zijn ik heb inmiddels al een kleine 13 jaar BE en mijn vrouw gaat nog dit jaar BE halen omdat wij hoogstwaarschijnlijk met onze nieuwe combi 30 kg boven de 3500 kg MTM zullen gaan komen.
Hoezo?
Heb je al wat op het oog dan?

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » do 10 jul 2008 12:31

Jep, en die heeft een MTM van 1500 kg. Ik ga dus op 3530 MTM sleep komen. Zaterdag kijken, en eventueel spijkers met koppen slaan.

On Topic.
Annemarie ik wacht het antwoord van het CBR wel af.

PatMar

Bericht door PatMar » do 10 jul 2008 22:07

stukje tekst van de rijschoolhouder

Let op medio 2012 gaat het E rijbewijs veranderen!
Voor alle aanhangwagens boven de 750kg geldt straks dat het BE rijbewijs benodigd is.


ik ga er vooralsnog vanuit dat dit voor iedereen die vanaf 2012, oftewel waneer het ingaat, van toepassing zal zijn.

toen met de invoering van het brommerrijbewijs was dit ook het geval. iedereen die voor een bepaalde datum was geboren (ik dacht 1 juni 1980) kon gratis een brommerrijbewijs halen zonder een examen oid.

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » vr 11 jul 2008 08:06

En voorzover ik de berichten heb gehoord is dat dus lariekoek. 8) En nu nog klantjestrekkerij. En geldt dus dat wat ik hierboven al heb gezet.


Maar laten we de officiële berichten afwachten. Want van die kant is nog niet gereageerd.

Dirk en Annemarie

Bericht door Dirk en Annemarie » vr 11 jul 2008 08:56

Tja...het CBR is niet zo snel...binnen 3 dagen antwoord...

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Kingpin1966 » vr 11 jul 2008 12:23

Volvodriver schreef:En voorzover ik de berichten heb gehoord is dat dus lariekoek. 8) En nu nog klantjestrekkerij.
Een typisch gevalletje van "Preken voor eigen Parochie".

Het CBR is de officiële instantie in deze, dus die weten het het beste.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » vr 11 jul 2008 13:53

Bedoel je nu mij Kingpin of bedoel je de Rijschool. Ik hoor veruit het meest wat hieronder staat. En voorzover ik de conceptregeling, die ik ooit onder ogen gehad heb begrijp, klopt dat ook.
belgische collumn schreef:Caravans
Voor caravans en aanhangwagens volstaat
in principe het gewone rijbewijs
(rijbewijs B). Maar de bestuurder met
rijbewijs B moet wel een korte cursus
volgen of extra rijexamen afleggen indien
de caravan of aanhangwagen meer
weegt dan 750kg én de combinatie van
de auto mét caravan of aanhangwagen
meer weegt dan 3500kg en minder dan
4250kg. Boven de 4250kg heb je een rijbewijs
B + E nodig.
BTW
Niet het CBR stelt dit vast hoor, maar de Minister van Verkeer en Waterstaat. 8) 8) Dus daar hoor je het officieel te vragen. 8) 8)

Dirk en Annemarie

Bericht door Dirk en Annemarie » vr 11 jul 2008 13:55

(vrijdagmiddag)Antwoord van het CBR:

Wij adviseren u om via onze website www.cbr.nl te kijken.

> Daar staat informatie gegeven over de mogelijkheden
>
> Met vriendelijke groet,
>
> CBR regio Noord

Zo kan ik ook lekker makkelijk mijn geld verdienen...


Op hun website staat helemaal geen info hierover, dus nogmaals een email naar het cbr gestuurd met opheldering... to be continued...

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Kingpin1966 » vr 11 jul 2008 13:56

Volvodriver schreef:Bedoel je nu mij Kingpin of bedoel je de Rijschool.
Ik bedoel natuurlijk de Rijschoolhouder Volvodriver.

Die probeert de regels naar eigen inzicht te intepreteren.
Met de huidige prijzen voor de eendaagse opleiding................kassa!!!!!
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

DannyL
Berichten: 724
Lid geworden op: di 28 aug 2007 16:45

Bericht door DannyL » vr 11 jul 2008 16:38

Ik kan me niet voorstellen dat je door een aanpassing van het rijbewijs / of de regeltjes rond het rijbewijs een gedeelte van je rijbevoegdheid wordt in getrokken (want dat is feitelijk wat TS schrijft). Daar moet je normaal gesproken een aantal keer stomdronken gepakt voor worden of veel te hard rijden, en dan nog is het een tijdelijke maatregel en krijg je je rijbewijs (lees dus rijbevoegdheid) na een tijdje weer terug.
Ik heb alleen rijbewijs A en B en mag nu met m'n auto van zo'n 1300 kilo leeg en max 1200 kilo zware caravan de weg op, het zou toch te gek voor worden zijn als dat in 2012 niet meer mag omdat er wat regeltjes zijn aangepast!!
Als ik de regel goed lees mag ik in 2012 nog steeds de weg op en mag m'n combinatie zelfs 750 kilo meer wegen (mits lege auto meer weegt als MTM aanhanger) mocht ik de regeltjes verkeerd lezen en je met enkel B niet meer de weg op mag met een aanhanger van meer als 750 kilo ga ik er vanuit dat er een overgangs regeling voor komt en de huidige rijbewijs B bezitters E achter B er bij krijgen.

Janloco

Bericht door Janloco » vr 11 jul 2008 17:18

Tja......... We hebben te maken met de Nederlandse regering. Die doet gekke dingen. "Vroeger" kreeg je rijbewijs E automatisch bij het rijbewijs van het trekkende voertuig. Dus haalde je een B, dan kreeg je BE. Haalde je een C, dan kreeg je een CE. De jaartallen weet ik niet meer uit mijn hoofd, dan zal ik even flink moeten gaan zoeken, maar het rijbewijs wijzigde in de huidige vorm. Dus B halen, dan krijg je alleen B. Je mag dan in bepaalde gevallen een bepaalde aanhangwagen voorbewegen. De kans is dus groot dat "oude" rechten gehandhaafd blijven. Maar dit is Nederland. Rij-instructeurs waren op een goed moment ook van de ene dag op de andere dag hun bevoegdheid voor lesgeven gewoon kwijt. Zij moesten zich opnieuw bewijzen door weer examens af te leggen. Het zal daarom tot de tijd dat er wat meer bekend is of tot het in de staatscourant of staatsblad bekend gemaakt wordt.

Dirk en Annemarie

Bericht door Dirk en Annemarie » do 17 jul 2008 12:08

Nieuw antwoord CBR.

In het kader van de harmonisatie van de Europese wetgeving zijn er inderdaad
plannen het rijbewijs E bij B te wijzigen. Hoe dit er concreet uit zal gaan zien
+ een invoeringsdatum zijn ons helaas nog niet bekend.

Vriendelijke groet,

Informatie Noord


Schiet lekker op...

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”