Knaus 450FU of toch de 500FU ?

Wanneer E achter B?
Fmeegdes

Knaus 450FU of toch de 500FU ?

Bericht door Fmeegdes » vr 17 aug 2007 14:48

Hallo,
Op dit moment overwegen wij onze eerste caravan aankoop te doen
De huidige situatie is als trek auto een mazda5. over 2 jaar komt er een nieuwe lease auto.

De mazda mag 1300kg trekken.
De knaus sudwind 450 is rijklaar 1045kg ( ik kan dus nog 255 laden)
de Knaus 500 is rijklaar 1170 ( 130 om te laden)
Met de aanschaf van de nieuwe trekker over 2 jaar houd ik er natuurlijk rekening mee dat hij wel min 1500 kg kan trekken.

Ik zit nu in dubio of ik 2 jaar "krap" in mijn laden zal gaan zitten door de aanschaf van een knaus500 FU, of dat ik toch voor save zal gaan en de 450FU zal aanschaffen.

Ik heb op dit moment geen idee wat alle spullen wegen die je in een caravan mee neemt, je kan het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt.

Maar wat weegt zon beetje een standaard uitrusting ?!

Graag zou ik jullie advies/mening hierover willen weten

Alvast bedankt
grtn Frank

RJK42

Bericht door RJK42 » vr 17 aug 2007 16:01

Hallo Frank,

Een reden van afweging kan zijn wat je precies met de caravan gaat doen en met hoeveel personen. Wij hebben een aantal jaren geleden hetzelfde dilemma gehad. Wij hebben toch voor de 450 gekozen.
reden: de ruimte betrof een iets grotere keuken en iets grotere kledingkast. Dit had voor ons geen meerwaarde aangezien wij hoofdzakelijk met zijn tweeen op vakantie gaan. (wij hebben de 450 tuf met een rondzit en frans bed.) Overigens weegt onze knaus volgens het kenteken 1080kg leeg. Bij de laatste beurt waarbij de caravan vakantieklaar was (alleen nog proviand en kleding erin) woog de caravan al 1280kg. Dat betekent dat we nog maar 20 kg. kunnen bijladen. Kun je zien wat je allemaal ongemerkt meesleept. (alleen de skottel weegt al 13 kg.)

En wil je er een mover op laten zetten? = ongeveer 50 a 60kg.
Airco? = 35 a 40 kg.
gemiddelde voortent? 30 a 40 kg.
boodschappenkratje met vooraad levensmid. 15 a 20kg.
En dan hebben maar nog niet over de kratten bier en aardappelen :D

Dus met een marge van 130kg. in de 500 kom je niet echt ver :(
succes met je beslissing.
gr
robert jan

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » vr 17 aug 2007 19:36

Ben het met Rober-Jan eens: 130 kg laadvermogen betekent in de praktijk niets.... De 500FU komt dan eigenlijk 'nicht im Frage'.....

Ga maar na: één kratje kleding is reeds 15 kg -idem voor de kledingkast met zomerspul: dus voor (pak beet) 4 man ben je dan dus direct 75 kg verder. Lichtgewicht tafel met stoelen: ga ook maar uit van een kilo of 25 à 30 voor een 4-persoons setje. En ga zo maar door.....

Overigens heb je met de opgave 'rijklaar' nog ietwat speling. Deze waarde is (op basis van EU-bepalingen) inclusief het gewicht van een geheel volle watertank (incl. evt toiletspoeltank), een 10-meter electrakabel en het brutogewicht van één geheel gevulde stalen gasfles.
Da's toch al gauw een kilo of 35 à 40, zijnde het gewicht van een normale voortent met aluminium frame.

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » za 18 aug 2007 17:37

Vergis je niet in het extra gewicht wat je allemaal meesleept......

Wij hebben een Knaus 500 en die weegt vakantieklaar 1600kg .......en dan zijn vooral de bovenkastjes boven de rondzit niet eens volgeladen.....
Ik mag 'm beladen tot 1700kg. maar mijn auto mag maar 1600kg trekken.....De volgende auto zal minimaal 1700kg. mogen trekken :D

Ik wil alleen maar even aangeven dat je toch behoorlijk wat spullen/gewicht meeneemt op vakantie.....de voortent, luifel en de bijbehorende stokken liggen dan zelfs in de auto.....

Het zal een lastige keuze worden.....succes :wink:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Fmeegdes

Bericht door Fmeegdes » zo 19 aug 2007 10:38

Jongens allemaal bedankt voor jullie visie hierop..
130kg lijkt veel (iig voor mij ;-) ) maar in de praktijk dus niet...

ik twijfel nog steeds, maar zal het zeker weten meenemen in de beslissing..

Misschien toch nog eerst 2 jaartjes huren ofzo

grtn Frank

Borre

Bericht door Borre » zo 19 aug 2007 19:31

Wij hebben moeten kiezen tussen de 450 FU en de 500 FU Sport. Daarbij vond ik het verschil in laadvermogen niet zo interessant. Onze keuze voor de 500 was eigenlijk gebaseerd op onderstaande punten.

1. Hangkast voor kleren
2. Schoenenkastje
3. Groter werkblad aanrecht.
4. Extra kastje in aanrecht. Hierdoor kun je in het andere kastje de magnetron laten inbouwen. In de 450 heb je dit kastje zeker nodig voor je potten en pannen.
5. Meer leefruimte, comfort gevoel. Je kan in de 500 gemakkelijk met z'n tweeën achter het aanrecht staan.
6. Verlicht servieskastje met melkglas (is vooral sfeervol).
7. Meer leefruimte voortent.

Praktische nadelen
1. iets minder bij manauvreren
2. hogere stallingskosten
3. grotere omloopmaat voortent/luifel

Voor weinig meerprijs heb je veel meer caravan vonden wij. Ik zou over de kilo's heenstappen en voor de 500 kiezen.
Succes!

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » zo 19 aug 2007 22:29

borre schreef:Wij hebben moeten kiezen tussen de 450 FU en de 500 FU Sport
(....)
Ik zou over de kilo's heenstappen en voor de 500 kiezen.
Da's in elk geval gemakkelijk. Toch denk ik dat het van belang is (en blijft) dat je je goed realiseert dat je, voor je het goed & wel in de gaten hebt, je véél te véél kilo's bij je hebt -zèker met zo'n ruime caravan!

Je zult dus met zo'n geringe laadcapaciteit al zéér snel in de "overladen-zone" verkeren. Waarbij, als het een keertje fout gaat, alle -bekeuringstechnische alsmede verzekeringstechnische (eventueel ook louter technische) malheur van dien te voorschijn kan komen.....

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Borre

Bericht door Borre » zo 19 aug 2007 23:30

Da's in elk geval gemakkelijk. Toch denk ik dat het van belang is (en blijft) dat je je goed realiseert dat je, voor je het goed & wel in de gaten hebt, je véél te véél kilo's bij je hebt -zèker met zo'n ruime caravan!
Zodra Fmeegdes over 2 jaaar een auto heeft die 1500 kg mag trekken is er met de 500 geen probleem. Dat bedoel ik met "over de kilo's heen stappen". Daarentegen heb je met de 500 veel meer moglijkheden om je spullen netjes op te ruimen. In de extra kastruimte zul je niet echt zware spullen meenemen. Ga je je caravan ook nog met fietsen versieren dan wordt het weer een ander verhaal met de kilo's. In dat geval kun je nog een zwaardere as overwegen.

Voor ons zijn de kilo's geen issue. Onze auto heeft een gigantische laadruimte (grijs kenteken) en mag 2000 kg trekken. Zware spullen liggen bij ons in de auto. De caravan beladen is voor mij vooral voldoende kilo's kogeldruk generen.

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Bericht door Michel_V » ma 20 aug 2007 00:00

@ borre

Heb je BE rijbewijs ?

Wel nodig wanneer je met totale laadvermogen/treingewicht boven de 3500kg komt.
Mijn collega heeft vorig jaar zijn caravan aan de tjechische grens moeten laten staan. Rijdt een Vivaro en redelijke caravan.
Max gewicht van caravan blijft onder leeg gewicht auto, de B zonder E regel , maar ging dus wel over 3500kg totale massa, jammer dan............Duitse !! douane was onverbiddelijk, laten staat of in beslagname.

De wet zegt over de B-regel oa. dat de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kg zijn


Het zal je maar gebeuren...

RJK42

Bericht door RJK42 » ma 20 aug 2007 12:33

Nog even een voorbeeld.

afgelopen vakantie naar Frankrijk;

Suzuki Grand Vitara incl. 4 inz. en koelbox (gevuld) 1900kg.
Knaus 450 TUF max 1300 maar in praktijk ruim 1400kg. :oops:

Het gaat dus erg snel dat overbeladen en het totaalgewicht. :shock:

En ik ben het wel eens met de schrijver dat de 500 meer ruimte heeft. natuurlijk. Maar meer ruimte betekent in de praktijk ook meer meenemen 8)


gr
Robert Jan

Borre

Bericht door Borre » ma 20 aug 2007 18:26

@ borre

Heb je BE rijbewijs ?

Wel nodig wanneer je met totale laadvermogen/treingewicht boven de 3500kg komt.
Mijn collega heeft vorig jaar zijn caravan aan de tjechische grens moeten laten staan. Rijdt een Vivaro en redelijke caravan.
Max gewicht van caravan blijft onder leeg gewicht auto, de B zonder E regel , maar ging dus wel over 3500kg totale massa, jammer dan............Duitse !! douane was onverbiddelijk, laten staat of in beslagname.

De wet zegt over de B-regel oa. dat de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kg zijn
Maar natuurlijk heb ik BE, anders mag ik toch niet met mijn combinatie rijden?
Maar meer ruimte betekent in de praktijk ook meer meenemen/quote]
Dat ben ik niet met je eens. Je neemt mee wat je nodig hebt en dat kun je ook prima in de 450 kwijt... In de 450 zul je vooral de bovenkastjes meer gebruiken (potten, pannen en kleren), terwij je in de 500 de hangkast en het extra aanrechtkastje hiervoor gebruikt. Ik gebruik dus inderdaad maar een paar bovenkastjes.

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Bericht door Michel_V » ma 20 aug 2007 18:31

@ borre

`t was maar een vraag, veel mensen kennen regel 1 voor B rijbewijs, maar de tweede regel (de max.toelaatbaar gewicht) word soms vergeten.

Wel stabiele combinatie overigens !!!

grtz Michel

Tanner

Bericht door Tanner » ma 20 aug 2007 19:12

Indien je een groot laadvermogen hebt in je Mazda 5 zou ik opteren voor wat borre zegt . Waarscijnlijk ga je er binnen twee jaar spijt van hebben dat je geen grotere gekocht hebt . Denk ook aan de waarde die je zou verliezen als je binnen twee jaar een grotere zou aankopen . Zet alles nog eens mooi op een rijtje en vergelijk zou ik zeggen . Er kan je wel veel info gegeven worden hier op het forum , maar jezelf moet toch beslissen ! Veel suc6

Borre

Bericht door Borre » ma 20 aug 2007 19:53

ben nog een nadeel vergeten van de 500;

Ik heb nu nog geen mover, maar dit lijkt me voor de 500 wel erg praktisch. Ik moet nu mijn vrouw wel erg vaak helpen om de caravan op z'n plek te zetten. De 450 zal je waarschijnlijk iets gemakkelijker met de hand manouvreren.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » ma 20 aug 2007 21:32

Ben ik idd. wel met je eens want wij zijn afgelopen zondag gaan informeren bij de knaus dealer in de buurt voor zo'n mover :wink:
1600 of 1700 kg. is gewoon te zwaar om met z'n tweetjes even op de plaats te duwen.......
op een vlakke plaats stelt het niet zoveel voor maar zodra het hobbelig wordt of tegen een helling omhoog moet (zonder auto) dan lukt het zonder hulp van omstanders gewoonweg niet....
Gelukkig hebben we die hulp altijd gekregen maar evengoed zijn we toch serieus op zoek naar een goeie mover.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » ma 20 aug 2007 21:35

borre schreef:ben nog een nadeel vergeten van de 500;

Ik heb nu nog geen mover, maar dit lijkt me voor de 500 wel erg praktisch. Ik moet nu mijn vrouw wel erg vaak helpen om de caravan op z'n plek te zetten. De 450 zal je waarschijnlijk iets gemakkelijker met de hand manouvreren.
Ja, dat denk ik ook....

Alleen: dat is voor de O.T. eigenlijk géén optie; hij zit immers (zeker de eerste 2 jaar) "vast" aan het gewicht van z'n Mazda :!:

Of hij moet de uiterste discipline opbrengen om zo goed als niets in de caravan te laden. De mover met accu is immers óók al gauw zo'n 60 kg aan extra gewicht (dat dus 'vast' aan de caravan verbonden is).

De Mazda zal dan het leeuwendeel van de vakantie- en persoonlijke bagage moeten stouwen. En dan natuurlijk óók de maximaal toegelaten massa van de Mazda zèlf in de gaten houden -wellicht dus géén voortent maar een lichtgewicht luifel met carbon/glasfiberframe (bijvoorbeeld een Zenithluifel van Isabella of een Multinovaluifel van Doréma of iets dergelijks. Deze wegen in de regel inclusief een lichtgewicht frame iets van tussen de 30 en 40 kg).

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » ma 20 aug 2007 21:41

stoekie schreef:Ben ik idd. wel met je eens want wij zijn afgelopen zondag gaan informeren bij de knaus dealer in de buurt voor zo'n mover :wink:
1600 of 1700 kg. is gewoon te zwaar om met z'n tweetjes even op de plaats te duwen
Inderdaad, Stoekie.
Zo'n beul van 1.700 kg krijg je ècht niet meer zònder hernia (...of een hoop hulpvaardig volk) van z'n plek.....

Ik vind het een sterk comfort èn gezondheidverhogend item!!

Overigens: de Truma mover onder de Fendt doet z'n werk naar behoren en heeft de 1.700 kg de afgelopen vakantie op elke plek gekregen die we op het oog hadden.

Verwacht er overigens op hobbelig èn nat gras geen wonderen van -dan wil-tie nog wel eens doorslippen, zo is mijn ervarimg tot dusver :wink:

Succes met de keuze!

JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Blieje

Bericht door Blieje » di 21 aug 2007 22:05

Ben het met de meesten eens: Voor dat je met je ogen hebt geknipperd ben je te zwaar beladen.

De Mazda 5 lijkt me een redelijk ruime auto maar of die plaats genoeg biedt om het merendeel van de bagage mee te nemen? Het rijcomfort zal hiermee denk ik ook niet bevorderd worden.

Het blijft denk ik een moeilijke keuze :?

Misschien is het een optie om de 500 te kopen en voor de vakantie(s) een zwaardere auto te huren/lenen? :roll:

Blieje

Bericht door Blieje » di 21 aug 2007 22:13

Frank B.T.W.

Ik heb me voorafgaand aan het huidige kampeerseizoen eens de moeite genomen om alles wat ik zoal meesleur te wegen.

Als je me even je e-mail adres in een PB'tje stuurt kan ik je dit overzicht wel even sturen. Wellicht krijg je dan een iets beter beeld van wat men zoal meesleurt :wink:

Gebruikersavatar
Peli71
Berichten: 431
Lid geworden op: za 24 feb 2007 09:41
Locatie: Omg. Rotterdam

Bericht door Peli71 » di 21 aug 2007 23:33

Naast de massa zou ik ook in overweging nemen dat je bij een 500 eerder tot passen en meten gedwongen wordt op kleinere campingplaatsen. Zelf heb ik een 460 en dat is al wat minder makkelijk dan de 380 van voorheen....
Beyerland Sprinter 460MD - jun 2000

Corin@
Berichten: 263
Lid geworden op: di 29 mar 2005 13:59
Locatie: Wijchen

Bericht door Corin@ » do 23 aug 2007 13:47

Blieje schreef:Frank B.T.W.

Ik heb me voorafgaand aan het huidige kampeerseizoen eens de moeite genomen om alles wat ik zoal meesleur te wegen.

Als je me even je e-mail adres in een PB'tje stuurt kan ik je dit overzicht wel even sturen. Wellicht krijg je dan een iets beter beeld van wat men zoal meesleurt :wink:
Volgens mij zocht Edwin1968 toch ook nog zoiets.......
Groetjes,
Corina


Ford C-max 1.6 Ecoboost Titanium uit 2012 en een Adria Adora 432 uit 2005

Fmeegdes

Bericht door Fmeegdes » do 19 jun 2008 21:14

We zijn in middels al weer wat maandjes verder.. ( bijna een jaar )
En ik kwam mijn eigen draadje weer tegen. :lol: :oops:

Inmiddels hebben we toch de sud 500 gekocht ! Reden hiervoor was dat ik over 2 weken een chevy captiva onder mijn billen krijg.

Het dillema is dus bij deze opgelost.
We gaan alleen dit weekend nog ff de caravan uittesten , met de Mazda.

Nou mag de mazda een kogeldruk van max 75kg hebben en ik kan zonder te overladen niet meer dan 50-55 genereren.

alle bagage, behalve de tent en het tuinsetje ( in hetvooronder) komen in deAuto te liggen.

Is dit aan te raden of niet ?
grtn frank

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » do 19 jun 2008 21:37

Vindt het eigenlijk vreemd dat je met de Sud 500 geen 75 kg kogeldruk kunt genereren zonder over te beladen.
Wij hebben zelf een 500FU en ik kan met de kogeldruk "spelen" wat ik wil :wink:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

RJK42

Bericht door RJK42 » vr 20 jun 2008 20:38

Dit heb ik ook al eens in een eerder draadje gezegd. Wij hebben nu (eerder een 450TUF )een Knaus 500 FU met een frans vast bed aan de disselzijde. Wat leggen wij onder het bed??? de Lichtgewicht voortent/luifel met alu frame. Onze lichtgewicht tuinstoelset (lallemand) een beetje sportspullen en dan is die bak wel vol.
De zware dingen als de watertank de levensmiddelen de skottelbraai liggen allemaal onder de rondzit (aan de achterzijde) Wij kunnen pas 75 kg. kg druk realiseren als we onze beide fietsen op de dissel mee vervoeren. Ook de hoge kast en de koelkast zijn aan de achterzijde van de as geplaatst!!! oh ja in de auto zitten alleen wij the kids en de hond!

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » vr 20 jun 2008 20:49

Als je de spullen voor en achter nou eens uitwisseld :?:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”