Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Wanneer E achter B?
eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door eurotrotter » za 2 sep 2017 23:08

Stigter schreef:
eurotrotter schreef: Dat van die Franse auto is n fabel;
Op je kentekens staat precies wat je auto en caravan mogen wegen(MTM).
Dat is niet waar zelf een Renault Megan station gereden waar het mtm auto + max. trekgewicht boven het max. treingewicht kwam.

In de owners manual stond dat het max. mtm van de aanhanger alleen was toegestaan wanneer de auto niet vol beladen was. Er stond ook bij dat de overige zitplaatsen niet allemaal bezet mochten zijn bij max mtm aanhanger.

Het is zeker geen fabel betrof bouwjaar 2004 kan nu wel anders zijn dat weet ik niet.
Wat in de owners manual staat is niet relevant;alleen wat op je kentekenbewijs staat doet er toe.
In Frankrijk geeft de producent van de auto een bepaald trekgewicht,dit word be oordeeld door een instelling van de( FRanse) staat.de DREAL(Direction Régionale de l'Environnement, de l'Aménagement et du Logement).
Die beslisssen uitendelijk wat een auto als trekgewicht krijgt: in Frankrijk.
laat de Franse procucent zijn goedkering in een ander land plaats vinden word t verhaal heel anders.
Bij een Nederlands gekentekende auto( van welk fabrikaat dan ook) is alleen van toepassing wat het gewicht is op het Nederladse kentekenbewijs ,de oorsprong van de auto maakt dan niks uit.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door eurotrotter » za 2 sep 2017 23:31

meeder schreef:Er zou in het geval van een ongeluk of iets dergelijks toch best gekeken kunnen worden wat het maximaal treingewicht mag zijn en als je daar overheen bent gegaan dan weet ik niet of het een fabel is.
OP je kentekenbewijs staat wat je trekauto mag wegen( onder toegestane max massa,F.2) en de max toegestane massa van de aanhanger( O .1.)
Deze twee gegevens maakt je totaal gewicht uit wat je op de weg mag staan,of de caravan,op papier of op de weegbrug, minder weegt maakt niet uit.
Wat die Franse fabrikant op zijn user manual of op t type plaatje zet maakt ook niet uit.
Wat op jouw kenteken bewijs staat is t enige wat maatgevend is.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door meeder » za 2 sep 2017 23:49

Waarom is de RDW dan begonnen met het vermelden van het maximum treingewicht bij de kenteken informatie?
Het staat (nog) niet op het kentekenbewijs, dat klopt.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door Stigter » zo 3 sep 2017 00:13

F.3 maximum massa samenstel staat op het kentekenbewijs. (Meeder dat staat er bij mijn auto's wel op, pasjes zijn de laatste maanden uitgegeven.)

Eurotrotter waarom bent u zo stellig in het optellen van mtm auto en aanhanger volgens kentekenbewijs? Linkje misschien.
Groet Arnold

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door MarcoC » zo 3 sep 2017 01:31

Het sommetje van MTM van auto en aanhanger optellen om tot het max treingewicht te komen, gaat niet altijd op.
Wij hadden voorheen een Citroen C-Crosser SUV, MTM auto 2410kg en max trekgewicht was 2000kg. Dan zou het treingewicht max 4410kg mogen zijn, maar kentekenbewijs zegt 4510kg..... dat is dus 100kg meer scratch.gif weenie.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door Ab » zo 3 sep 2017 08:55

Inderdaad.
Op het kenteken staat bij mij ook: F3 maximum massa samenstel.
Kenteken is een paar maanoden geleden uitgegeven.
De RDW gaat het dus uitdrukkelijk apart vermelden op het kentekenbewijs.
Dat zal deze discussie dan ook overbodig maken.
Het is wel zo, dat de RDW de aanbevelingen van de fabrikant niet altijd zal volgen.
Deden ze bij mijn auto ook niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door eurotrotter » zo 3 sep 2017 13:02

RE.gif

OP het kentekenbewijs van mijn auto staat onder F.2 (toegestane max massa) 2100 kg,onder F.3 (Toegestane max massa comb.)n.v.t.
En onder O.1 (technische massa AHW( geremd) 1850 kg.

Dan weet ik dat ik maximaal 1850 kg erachter mag hangen,en dus 3950 kg totaal gewicht op de weg mag hebben.
IK weet ook dat mijn caravan een toegestane max massa heeft( onder F.2) van 1600 kg.

Dan weet ik dat mijn combi, zoals ie nu is, maximaal 3700 kg mag wegen,en dat ik daar minimaal een B-E rijbewijs voor nodig heb.
Dat staat duidelijk op de beide kentekenbewijzen,daarom begriojp ik de discussie dat dit bij Franse auto,s op een of andere manier anders kan zijn niet.
DE getallen op het kentekenbewijs zijn toch klip en klaar.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door meeder » zo 3 sep 2017 15:26

Ja, maar als F.3 wel ingevuld is op de kentekenkaart dan zal je daar toch rekening mee houden.
Ze zetten het er niet voor niets op, op een gegeven moment gaan ze het wel handhaven en dan ben je de klos als je er geen rekening mee gehouden hebt.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door Stigter » zo 3 sep 2017 16:52

Op de site van het RDW staat te lezen welke gegevens er verplicht op het kenteken moeten staan en welke gegevens optioneel zijn.
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... ncard.aspx

F.3 invullen op de kenteken card is dus optioneel.

Van mijn Audi op naam gezet juli 2017 staat het niet op de kenteken card maar wel in het rdw register.
Groet Arnold

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door eurotrotter » zo 3 sep 2017 20:40

meeder schreef:Ja, maar als F.3 wel ingevuld is op de kentekenkaart dan zal je daar toch rekening mee houden.
Ze zetten het er niet voor niets op, op een gegeven moment gaan ze het wel handhaven en dan ben je de klos als je er geen rekening mee gehouden hebt.
Maar,au contraire:
Als onder F.3 een hoger gewicht is ingevult,mag je ook niet meer wegen dan de onder F.2 genoemde waarde .
En word de max te trekken last,onder O.1 ook niet hoger.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door Ab » ma 4 sep 2017 10:07

Dat klopt.
Maar als bij F3 een lager gewicht vermeld wordt dan de optelsom van beide gewichten is dat ook bindend toch?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Mees

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door Mees » ma 4 sep 2017 11:04

Niet voor personenauto's; er is geen gesanctioneerd wetsartikel.
...misschien weet een ander het artikel toch te vinden... http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2017-05-07
Wel weer voor:
treingewicht.png
treingewicht.png (29.73 KiB) 10084 keer bekeken
Maar:
een ieder is een rund, als men met massa's stunt.
Fabrikanten melden het niet voor niets.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door eurotrotter » ma 4 sep 2017 12:15

Mees schreef: een ieder is een rund, als men met massa's stunt.
Fabrikanten melden het niet voor niets.
Mees,dat suggereerd dat t wel eens "gevaarlijk"zou kunnen zijn om een bepaalde massa te overschrijden.
Maar ik heb wel eens iets gehoord dat fabrikanten hun voertuigen lager in laten schalen,w.b. het trekgewicht om aan een bepaalde emissie waarde te kuinnen voldoen.
Sommige merken hebben verschillende typen voertuigen met tzelfde onderstel en die toch beiden een verschillende waarde hebben w.b. het gewicht.

En dan kun je stunten wat je wilt,het technisch risico( op ongevallen e.d.) word daarmee niet groter.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door eurotrotter » ma 4 sep 2017 12:16

Ab schreef:Dat klopt.
Maar als bij F3 een lager gewicht vermeld wordt dan de optelsom van beide gewichten is dat ook bindend toch?
Waarom zou dat ,in geval van een lager gewicht ,wel bindend zijn en in geval een hoger gewicht niet?
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door Jan van Vijven » ma 4 sep 2017 17:53

Omdat dan minimaal één van beide overbeladen is, toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door Ab » ma 4 sep 2017 17:54

Als het gewicht hoger vermeld is, kan dat alleen maar een typefoutje zijn.
Ook de typegeiten bij RDW maken wel eens foutjes.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door Stigter » ma 4 sep 2017 20:28

Denk dat het treingewicht word afgerond net als het trekgewicht.
Groet Arnold

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door Jan van Vijven » di 5 sep 2017 08:32

Afgerond? Op hele kilo's dan.....

In mijn geval 5005 kg.


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door Stigter » di 5 sep 2017 09:11

Jan van Vijven schreef:Afgerond? Op hele kilo's dan.....
Audi mtm 2255kg, mtm treingewicht 4100kg en aan hanger mtm 1800 kg.

GMC mtm 3221, mtm treingewicht 5000 kg en mtm aanhanger 2450 kg.

Sommen kloppen hier ook niet bij beide auto's staat F.3 niet ingevuld op de kentekencard echter wel op de rdw site.

Juridisch vind ik het wel interresant hoe het zit begrijp eurotrotter wel maar wie weet het zeker vind het niet logisch als het treingewicht "mag" worden overschreden.
Groet Arnold

Mees

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door Mees » di 5 sep 2017 09:46

Wie het zeker weet?
Theo Gerrits van www.caravanendewet.nl
Je kan hem zo mailen.
Hij benoemd de artikelen die van toepassing zijn voor personenauto's en aanhangers.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door eurotrotter » di 5 sep 2017 10:39

Mees schreef:. http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2017-05-07
treingewicht.png
.
Mees,ik heb eens verder gekeken op die site van de overheid,maar in het voor gaande artikel en het daaropvolgende ( art 5.17.18.a en c ) word ,evenals het door jou aangegeven art 5.17.18b gesproken over "bedrijfswagens en bussen"
Misschien dat we hier de mist ingaan omdat de meeste caravan trekkers nu eenmaal personenwagens zijn.
Of er personenwagens zijn met een aanvulling F.3 weet ik niet,ik heb er i.i.g geen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eMKa
Berichten: 84
Lid geworden op: do 4 jul 2013 15:42
Locatie: 0224

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door eMKa » di 5 sep 2017 11:44

Maximum treingewicht kwam ook bij mij ter sprake omdat ik interesse heb in een nieuwe Seat Leon ST 1.6TDI waarvoor caravantrekker zegt dat deze waarde erg laag is (2790 totaal ipv 1890 auto + 1500 caravan). Gebaseerd op onderstaande link en relevante informatie via PON lijkt het erop dat caravantrekker het toch niet goed op orde heeft voor dit type. PON laat via de dealer weten dat maximum treingewicht in dit geval toch echt 3390KG is.

In het kort kan(kon?) je het echter alleen zien op het metalen plaatje onder de motorkap en dus niet op kenteken.
maximum treingewicht wordt bepaald op een 12% helling vanuit stilstand. De zwakste schakel hoeft niet de motor te zijn maar kan bijvoorbeeld ook het remsysteem zijn.
In Nederland wordt hierop niet gehandhaafd maar niemand durft iets te zeggen over hoe een verzekering omgaat met een overschrijding van dit gewicht bij schade.
In het buitenland kunnen hier bij controle boetes voor uitgedeeld worden (nog nooit over gehoord overigens).
Nog belangrijker: wat als je op een flinke helling met je combi in een file komt te staan.

http://www.kamperen-informatie.nl/treka ... ingewicht/

Nb. ik hoop dat het allemaal niet zo zwaar in elkaar steekt en dat ik hier gecorrigeerd wordt :)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door Daphne » di 5 sep 2017 15:26

eMKa schreef:Maximum treingewicht kwam ook bij mij ter sprake omdat ik interesse heb in een nieuwe Seat Leon ST 1.6TDI waarvoor caravantrekker zegt dat deze waarde erg laag is (2790 totaal ipv 1890 auto + 1500 caravan). Gebaseerd op onderstaande link en relevante informatie via PON lijkt het erop dat caravantrekker het toch niet goed op orde heeft voor dit type. PON laat via de dealer weten dat maximum treingewicht in dit geval toch echt 3390KG is.
Even een berichtje naar de mannen van Caravantrekker en het wordt aangepast. Zij zijn afhankelijk van informatie van derden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door eurotrotter » di 5 sep 2017 16:46

Ik vrees dat Piet de kampeerder ( de auteur van bovengenoemde bijdrage) de plank aardig mis slaat.
Max treingewicht word bepaald door de fabrikant( en overgenomen door de RDW) of daar een verplichte proef op de 12 % helling bij is weet ik niet en kan dat ook nergens terugvinden.
IK denk dat hier nog n hele hoop ander criteria een rol spelen

Verder stelt Piet de kampeerder dat het getal dat op je kentekenbewijs staat of instructie boekje niet altijd leidend is;ik kan je verzekeren dat de getallen op het kentekenbewijs altijd leidend zijn voor de controlerende instanties in binnen en buitenland.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door deusjevo » di 5 sep 2017 17:13

Tenenkrommend stukje zucht.gif

Op mijn "stalen" scratch.gif plaatje staan wel meer dan 2 getallen, de maximale aslasten voor voor- en achteras staan er namelijk ook op.
IMG_2038.JPG
Piet de kampeerder schrijft verder:
het maximale trekgewicht van de auto wat te vinden is in de instructieboekjes
stom.gif

Mis, het kentekenbewijs is altijd bindend.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”