Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Wanneer E achter B?
Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Michel1975 » vr 6 jun 2014 23:07

Jan van Vijven schreef:Hier iemand die E heeft "gekregen", ik daag je uit om willekeurig wat voor combi in te parkeren of in te voegen sneller of beter te doen als ik. Ik snap eigenlijk niet goed waarom je deze onzin hier plaatst.....een nieuw lid maakt op zo'n manier niet echt vrienden hier....

Edit:
Btw, ik zie plenty jonge gasten met BE die niet eens normaal vooruit kunnen rijden zonder aanhanger, heb je echt 10 lessen nodig gehad om te leren achteruit te rijden, tja niet iedereen leert even snel hè....
Het maakt trouwens geen bal uit hoe zwaar je aanhanger is om te rijden of te parkeren, maar daar moet je wel wiskunde voor gestudeerd hebben natuurlijk...
Tsjonge jonge wat een kort lontje. Volgens mij zegt Ralph hier helemaal niets raars. Misschien moet je eens na gaan denken alvorens alles maar hier neer te plempen als moderator. Enige terughoudendheid/neutraliteit mag van jou wel verwacht worden. Het mag allemaal best wat minder.
Ik vind het nogal wat om het hier maar als onzin te betitelen. Ik zie wel degelijk de meerwaarde van 'lessen' volgen voor je E. Of zelfs het volgen van een caravan cursus. En als ik de reactie van Ralph lees zie ik hier niets raars in. Integendeel.

Jouw reactie. Die is pas raar en erg denigrerend.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Ralph
Berichten: 16
Lid geworden op: za 17 aug 2013 18:40

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Ralph » vr 6 jun 2014 23:13

Nou Micky, als ik E had gekregen had ik sowieso een cursus willen doen. Sterker nog, ik zou nu nog wel eens een opfriscursus willen... Helaas rijd ik geen 52 weken per jaar met de caravan dus af en toe even bijspijkeren zou ik niet verkeerd vinden. Lijkt me nog leuk om te doen zelfs!

Rijk

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Rijk » vr 6 jun 2014 23:32

RE.gif
Wat is dan het verschil tussen mensen met een gekregen BE-rijbewijs en mensen die BE op hun rijbewijs hebben staan maar daar nooit examen in hebben gedaan? scratch.gif

Ralph
Berichten: 16
Lid geworden op: za 17 aug 2013 18:40

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Ralph » vr 6 jun 2014 23:50

RE.gif daar is geen verschil tussen..?

Rijk

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Rijk » za 7 jun 2014 00:05

Nou ja, je schrijft die kennelijke onzin zelf toch?
Ralph schreef:.....tuurlijk zijn er bestuurders met een gekregen BE die vele malen behendiger zijn dan de bestuurders die voor het E examen hebben gedaan... Begrijp me niet verkeerd... Echter ken ik in mijn omgeving mensen die BE op hun rijbewijs hebben staan, en daar geen examen in hebben gedaan.
Ik vroeg het me gewoon af. Zelf ben ik zo'n chauffeur die E zomaar gekregen heeft. Gelukkig is me in de afgelopen 35 jaar tijdens het rijden met de caravan nooit iets overkomen of heb ik schade aangericht over naar mijn inschatting een ruime 200.000 km. en krijg ik nu zomaar het gevoel dat ik een geweldige geluksvogel moet zijn als ik alles zo lees.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Michel1975 » za 7 jun 2014 00:16

In dat geval hoef jij je niet aangesproken te voelen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Rijk

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Rijk » za 7 jun 2014 00:37

RE.gif Op zich doe ik dat ook niet zozeer. Maar ik heb hier al wat keren gelezen over mensen die E achter B haalden na 1 dag lessen met de aanhanger. Ik denk dat zoiets, net als de 1-daagse cursus van de ANWB, eerder iets bijdraagt aan de basishandelingen, zoals aankoppelen, spiegels stellen en achteruit rijden dan aan de volledige beheersing van een combinatie, die je naar mijn mening pas krijgt na enige ervaring in risicovolle of onverwachte situaties waar je mee geconfronteerd kan worden. Enige ervaring is naar mijn mening evenzeer gewenst dus. En die doe je in een dag of gedurende een les of 10 domweg niet op.

Het gaat dus absoluut niet aan om iedereen die BE "gekregen" heeft te beschouwen als niet vaardig, terwijl degenen die daarvoor speciaal examen hebben gedaan dat wel zouden zijn.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Michel1975 » za 7 jun 2014 00:55

Maar dat zegt Ralph ook helemaal niet. Dat is wat er door sommigen van gemaakt wordt.
Het gaat hier over de zin of onzin van het E rijbewijs. En er is nog niemand slechter geworden van een dagje opfriscursus aanhangerrijden thumbup.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Micky » za 7 jun 2014 01:05

Rijk schreef:RE.gif Op zich doe ik dat ook niet zozeer. Maar ik heb hier al wat keren gelezen over mensen die E achter B haalden na 1 dag lessen met de aanhanger. Ik denk dat zoiets, net als de 1-daagse cursus van de ANWB, eerder iets bijdraagt aan de basishandelingen, zoals aankoppelen, spiegels stellen en achteruit rijden dan aan de volledige beheersing van een combinatie, die je naar mijn mening pas krijgt na enige ervaring in risicovolle of onverwachte situaties waar je mee geconfronteerd kan worden. Enige ervaring is naar mijn mening evenzeer gewenst dus. En die doe je in een dag of gedurende een les of 10 domweg niet op.

Het gaat dus absoluut niet aan om iedereen die BE "gekregen" heeft te beschouwen als niet vaardig, terwijl degenen die daarvoor speciaal examen hebben gedaan dat wel zouden zijn.

Wat een kul, sorry, je doet ECHT examen, net zo zwaar als afrijden voor je "B" dus geen cursusje ofzo, dat je dat in 1 dag doet, komt omdat je de ervaring/kunde al hebt :wink: ik heb mijn rijbewijs 20 jaar en rij al sindsdien met aanhangers, bij de ene combinatie mag je wel met B rijden en met de andere niet, zelfde caravan alleen andere auto, dat is de reden dat ik mijn E ben gaan halen, ik had net zo goed iemand kunnen zijn die E erbij kreeg whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Jan van Vijven » za 7 jun 2014 05:57

Beste mensen ik bied mijn welgemeende excuus aan voor onderstaande opmerkingen.....Sorry.
Ik had even een "kleine" aanvaring op de werkvloer, en heb dit op de verkeerde plaats afgereageerd, dit had nooit mogen gebeuren.

@Ralph, welkom op het forum en ik hoop dat we weer met een schone lei kunnen beginnen aflower.gif
Jan van Vijven schreef: Ik snap eigenlijk niet goed waarom je deze onzin hier plaatst.....een nieuw lid maakt op zo'n manier niet echt vrienden hier....

Edit:
Btw, ik zie plenty jonge gasten met BE die niet eens normaal vooruit kunnen rijden zonder aanhanger, heb je echt 10 lessen nodig gehad om te leren achteruit te rijden, tja niet iedereen leert even snel hè....
Het maakt trouwens geen bal uit hoe zwaar je aanhanger is om te rijden of te parkeren, maar daar moet je wel wiskunde voor gestudeerd hebben natuurlijk...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Mees

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Mees » za 7 jun 2014 07:47

Dat is netjes van je Jan, die excuses!
Als je veel reageert op topics kan werk (in 24/7/365 bedrijf) en hobby wel eens door elkaar lopen.

Rij- en vaar(bevoegdheids)bewijzen......
Er zijn mensen (met de beste bedoelingen) die bepaalde categorieën (diploma's, certificaten etc) halen en met de lessen veel baat hebben gehad.
Zowel bij de theoretische als de praktische. Lees: de rijlessen op straat / de vaartijd op het water, voordat je zelfstandig mag rijden/varen.

Maar de ene persoon heeft gewoon meer (of minder) aanleg ervoor.
Sommige leren het nooit en hebben veel geluk (gehad).
Er zijn gelukkig ook mensen die echt niet gaan rijden / varen.
Iedereen doet het op zijn eigen-wijze, waar hij/zij zich gelukkig bij voelt.

En ja, er zijn mensen (zoals ik) die E (achter B) erbij gekregen hebben en 'spelenderwijs' wijzer zijn geworden. Met meer en minder aanleg ervoor.
Allemaal maken we fouten en doen we dingen waardoor anderen gaan fronzen met de wenkbrauwen.

Gelukkig steken caravanners (tenters ook) en nautici meestal een helpende hand uit indien nodig (en soms ongevraagd).
Dank!

Bary
Berichten: 133
Lid geworden op: wo 24 jul 2013 08:28
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Bary » za 7 jun 2014 08:10

Ik heb m'n E niet, maar put uit m'n ervaring met het rijden met landbouwvoertuigen, aanhangwagens en nu ook de caravan. Dus ik doe graag mee!

Voor alles geld, oefening baart kunst.

En ken je het kunstje niet (helemaal), rustig aan kom je het verst.
Knaus Sudwind 530 bj. 1994 - Seat Alhambra 2.8 V6 bj. 2004

Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf.

arnovariante

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door arnovariante » za 7 jun 2014 09:38

Daphne schreef:Een naar bijverschijnsel die door de nieuwe rijbewijsregels van 2013 is ontstaan, is dat er met een lichte auto een zware caravan mag worden getrokken. Terwijl voor een combinatie die beter in balans is, een duur rijbewijs moet worden behaald. Er zijn hierdoor heel wat gezinnetjes op pad met een lengte 500+ stapelbedcaravan en een lichte auto die hun gezin naar de vakantiestek "zwabberen" (ik chargeer :wink: )
Beetje off topic maar er zijn wel meer regeltjes op zijn minst een beetje krom.
Zo mag ik met mijn combi van +3500 kg in veel landen niet zo hard rijden als de lichtere combi's terwijl ik durf te beweren dat hogere snelheden met mijn combi veiliger zijn dan met de combi's waar Daphne het over heeft.

Rijk

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Rijk » za 7 jun 2014 10:49

@Micky: helemaal geen kul als ik dan lees dat kennelijk de praktijk de grootste leermeester is geweest. whistle.gif

Ik denk dat velen van ons het gevoel nog wel kennen dat ze hadden toen ze na het examen voor het eerst moederziel alleen in de auto stapten om op stap te gaan. Oei, wat kon dat snel optrekken en de snelheid was zomaar hoger dan je dacht.

Ik weet ook nog dat ik mijn eerste boekhoud-diploma haalde en dat mijn toenmalige chef zei: gefeliciteerd, nu kunnen we je leren boekhouden. :lol:

Waarmee ik dus niet zeg dat het examen doen voor E in de huidige tijd onnodig is. Ik realiseer me gerust wel dat alle basisvaardigheden bij mij zijn begonnen als boekjeswijsheid. En dan nog gebeurt het me twee weken geleden voor de eerste keer dat ik vergeet het neuswiel op te trekken. Komende week hoor ik wel wat het gaat kosten........ scratch.gif

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Guus 1972 » za 7 jun 2014 17:35

In een dag kun je veel leren. Zo heb ik een eendaagse caravantraining gehad waar ik nog altijd veel plezier van heb. Ook daarna heb ik trouwens nog weer wat bij geleerd.

Als ik een keer tijd en geld heb wil ik ook E achter B gaan halen. Het is niet nodig, maar altijd handig.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

Bary
Berichten: 133
Lid geworden op: wo 24 jul 2013 08:28
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Bary » za 7 jun 2014 19:44

RE.gif

Helemaal mee eens, de prijs is ook de enige reden waarom ik 'm niet heb gehaald.

Tip, je kunt vakantieveiling in de gaten houden. Mijn zwager heeft voor nog geen 100 euro een complete dagcursus met rij-examen daar gescoort.
Knaus Sudwind 530 bj. 1994 - Seat Alhambra 2.8 V6 bj. 2004

Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf.

Ralph
Berichten: 16
Lid geworden op: za 17 aug 2013 18:40

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Ralph » ma 9 jun 2014 12:59

Excuses aanvaard Jan, misschien was mijn formulering ook wat ongenuanceerd..
Maar een goede discussie kan nooit kwaad knipoog.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Jan van Vijven » ma 9 jun 2014 13:17

Dank u.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

susannevdw

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door susannevdw » ma 9 jun 2014 14:43

Als ik kijk naar de huidige regelgeving dat je mag rijden met een combinatie van 3500 kg Max.
Daarbij mag de auto lichter zijn dan het gewicht van de caravan, mag dit alles met een B rijbewijs.

Wij mogen met onze combi met een B rijbewijs de weg op.
Eerlijk is eerlijk dat de auto lichter is dan de caravan, daar houden wij rekening mee.
Maar feit blijft dat het niet de meest veilige en ideale situatie is.

Willen wij met onze Renault bus en caravan op pad gaan, of een andere zwaardere auto wat betreft veiligheid beter is, dan mag dit niet, heb je een E nodig. Terwijl dit veiliger is!

Wat mij betreft is een E rijbewijs onzin wat betreft de huidige nieuwe wetgeving.

Of en nu gooi ik mijn eigen glazen in, dat voor alle combi's een E nodig is, maar niet zoals het nu geregeld is.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door RichTrip » ma 9 jun 2014 17:56

Toen ik 10 jaar geleden mijn caravan kocht, was het maximum gewicht zwaarder dan het leeg gewicht van de auto. Ik moest dus wel BE hebben. Ik heb toen weer gewoon een aantal lessen gehad en een officieel examen.
Met de huidige combi heb ik het eigenlijk niet nodig. Maar ik hoef me er dus nooit meer druk om te maken mrgreen.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

martijn v o

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door martijn v o » ma 9 jun 2014 19:13

arnovariante schreef: Beetje off topic maar er zijn wel meer regeltjes op zijn minst een beetje krom.
Zo mag ik met mijn combi van +3500 kg in veel landen niet zo hard rijden als de lichtere combi's terwijl ik durf te beweren dat hogere snelheden met mijn combi veiliger zijn dan met de combi's waar Daphne het over heeft.
Klopt Arno, Ik moest denken aan het zweefvliegen. Ik was bezig met een vliegopleiding voor het zweefvliegbewijs.
Daar (waren toen) de regels dat je met 14 jaar mocht starten met de opleiding en dat je examen mocht doen op je 16de. Er waren dus lieden die door pappa of mamma met de auto gebracht moesten worden omdat ze zelf nog niet mochten rijden (en dus ook niet op de brommer mochten rijden tijdens het lessen), maar wel mochten vliegen.
even voor de duidelijkheid: Ik heb het dus niet over het feit of dit verstandig/aan te bevelen/veilig/verantwoord is, ik heb het alleen over de regeltjes.

Om het even on topic te houden: Bij het ophalen na een buitenlanding had je wel een BE rijbewijs nodig, dat dan weer wel.

Bary
Berichten: 133
Lid geworden op: wo 24 jul 2013 08:28
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Bary » ma 9 jun 2014 19:39

Maar hoe zit het ermee als ik met mijn combi die ik in NL met B mag trekken, naar zuid-frankrijk ga? (niet dat ik dit van plan ben, maar theoretisch)
Gelden dan de NL regels of kijken ze in belgie, duitsland, zwitserland en frankrijk elk naar de regels die daar gelden en uiteraard afwijkend zullen zijn van de NL regels. We hebben tenslotte nu een europesch rijbewijs...

Of zijn de rijbewijs regels de eerste echte gelijkheid op regelgeving geworden?
Knaus Sudwind 530 bj. 1994 - Seat Alhambra 2.8 V6 bj. 2004

Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf.

martijn v o

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door martijn v o » ma 9 jun 2014 20:21

Ik neem zomaar aan dat het land van uitgifte van het rijbewijs bepalend is voor wat je mag trekken.
Daarnaast is het land waar je te gast bent dan bepalend voor hoe je mag rijden, dus bv snelheid.
Ik wist dat ook niet en heb dat voor Frankrijk toen even nagekeken en daar zaten de Nederlanders en de Fransen (toevallig???) op een lijn.

Ik weet dat er in Frankrijk de regel is dat een aanhanger van meer dan 500 kilo moet zijn voorzien van een eigen kenteken. In Nederland is dat meer dan 750 kilo. Daar gaat de Franse oom agent heus niets van zeggen hoor, als jij aankomt met je boedelbak van 650 kilo.

Waar die wel wat van kan zeggen dat als je het materiaal niet goed op orde hebt of niet juist gebruikt, dus bijvoorbeeld de verlichting doet het niet, breekkabel verkeerd gemonteerd en dergelijke.

Wat weer wel hinderlijk is dat je in ieder land weer andere verplichtingen hebt, zo is in het ene land een verbanddoos verplicht, in het andere land een veiligheidshesje voor de bestuurder, in een ander land een hesje voor iedere inwoner van je auto en in een laatste land weer een verplichte alcohol tester of een gevarendriehoek.

Ik las vorig jaar een draadje over lengteborden in Spanje achter op de caravan als de combinatie langer zou zijn dan 12 meter of zoiets. In Frankrijk schijn je daar weer niet mee te mogen rijden. Dus mensen wilden op de grensovergang op de noodrem om direct de borden te monteren.

Hoe doen wij dat dan: Ik doe alleen mee aan de directe veiligheid en heb dus allemaal hesjes, driehoeken, vuurpijlen (dat is een grapje), zaklampen en verbanddozen bij me. Waar ik niet aan mee doe is indirecte veiligheid zoals de alcoholtester in Frankrijk, als ze mij willen testen dan ga ik wel mee naar het bureau. Ik en mijn medeweggebruikers hebben geen enkele baat bij het feit dat ik wel of geen test bij me heb.
Laatst gewijzigd door martijn v o op ma 9 jun 2014 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

pd0bao40

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door pd0bao40 » ma 9 jun 2014 20:24

@Bary , als toerist mag je in ieder geval rijden met de papieren die in NL vereist zijn. Alleen bij langer verblijf dan een jaar zul je aan dezelfde vereisten moeten voldoen als de inwoners van het land, ook auto invoeren etc. al wordt dat op grote schaal ontdoken.

Volvodriver

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Volvodriver » di 10 jun 2014 10:43

@Bary,

De Nederlandse Rijbewijsregels zijn aangepast aan de Europese rijbewijsregels en niet andersom. Dat betekent dus dat jij met jou Nederlandse rijbewijs in elk, bij de EU aangesloten, land gewoon met jou combi en rijbewijs mag rijden. Zonder bang te zijn dat je daarvoor een PV aan de broek krijgt.

Voor mijn huidige combinatie heb ik gewoon E achter B nodig. En dat heb ik ruim 20 jaar terug gehaald, maar toen nog niet nodig gehad omdat de combinaties waarmee ik reed altijd aan de oude regels voldeden.
Ik heb daar, in het gulden-tijdperk, wel een pakket voor moeten nemen van 10 lessen en een examen (een dagcursus was toen (nog) niet mogelijk), dus ik vind de opmerking van @micky dat je het niet "waard" bent als men er 10 lessen over moet doen wel wat denigrerend.

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”