E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Wanneer E achter B?
DRum

E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door DRum » za 7 jan 2012 15:43

Naar alle waarschijnlijkheid zullen wij deze zomer voor het eerst met een caravan op vakantie gaan richting Frankrijk of Italie. Caravan is nog niet gekocht, maar we hebben er wel een op het oog (Fendt Saphir 510TFK-2008). Omdat de combinatie met de auto (mercedes C180) boven de 3500 kg wordt,is een E rijbewijs noodzakelijk.

Normaal gesproken rijden mijn man en ik beide tijdens een reis. Voorgaande jaren zijn we met een bagagewagen en tent op pad geweest. Ik (een vrouw dus) heeft wel wat ervaring met een aanhanger, alleen voorruit rijden. Eenmaal achterruit ben ik niet zeker en gaat het vaak niet de juiste kant op.
Mijn man zal zeker zijn E gaan halen, maar ik twijfel. Zal ik mijn E halen of is een caravancursus waar je ook leert manoevreren e.d., voldoende zijn? Je rijdt dan wel in een combinatie met het verkeerde rijbewijs, maar wie wordt daar op gecontroleerd tegenwoordig?

Wat raden jullie aan? Ik wil dus zeker wel iets aan cursus gaan doen, anders voel ik me helemaal niet zeker als ik met een caravan moet rijden.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door JPGeetje » za 7 jan 2012 16:01

DRum schreef:Je rijdt dan wel in een combinatie met het verkeerde rijbewijs, maar wie wordt daar op gecontroleerd tegenwoordig?
Er wordt wel op gecontroleerd, maar je moet het gewoon niet willen. Wat je eigenlijk wilt gaan doen is rijden met een ongeldig rijbewijs (lees zonder rijbewijs).
Als er dan iets mocht gebeuren dan zijn de rapen gaar. Niet doen dus!
Waarom ga je niet met je man samen voor E. Kun je mekaar ook nog een beetje ondersteunen.
Een cursus "Rijden met de caravan" is aan iedereen die niet gewend is met een aanhanger te rijden, aan te raden.
Als jouw man daar al enigszins mee bekend is laat je hem in eerste instantie rijden, in ieder geval de wat moeilijkere situaties.
Uiteindelijk zou ik er wat jou betreft voor gaan om beide diciplines onder de knie te krijgen.

Ik wens je veel wijsheid bij je overwegingen en veel succes en geluk met jullie caravan.
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Micky » za 7 jan 2012 16:11

DRum schreef:Naar alle waarschijnlijkheid zullen wij deze zomer voor het eerst met een caravan op vakantie gaan richting Frankrijk of Italie. Caravan is nog niet gekocht, maar we hebben er wel een op het oog (Fendt Saphir 510TFK-2008). Omdat de combinatie met de auto (mercedes C180) boven de 3500 kg wordt,is een E rijbewijs noodzakelijk.

Normaal gesproken rijden mijn man en ik beide tijdens een reis. Voorgaande jaren zijn we met een bagagewagen en tent op pad geweest. Ik (een vrouw dus) heeft wel wat ervaring met een aanhanger, alleen voorruit rijden. Eenmaal achterruit ben ik niet zeker en gaat het vaak niet de juiste kant op.
Mijn man zal zeker zijn E gaan halen, maar ik twijfel. Zal ik mijn E halen of is een caravancursus waar je ook leert manoevreren e.d., voldoende zijn? Je rijdt dan wel in een combinatie met het verkeerde rijbewijs, maar wie wordt daar op gecontroleerd tegenwoordig?

Wat raden jullie aan? Ik wil dus zeker wel iets aan cursus gaan doen, anders voel ik me helemaal niet zeker als ik met een caravan moet rijden.
Rijden zonder E is gewoon geen optie want je bent niet verzekerd voor de schade die je iemand anders aan kunt doen. tevens is het zo dat je zelf al aan geeft dat je eigenlijk niet met een caravan kunt rijden, er komt meer bij kijken dan alleen vooruit rijden, ik weet het ik heb onlangs mijn E gehaald terwijl ik al vele jaren met een caravan en vaak met aanhangers rij en was (zoals hier op het forum terug te lezen) behoorlijk onder de indruk van de zaken die je over het hoofd ziet/nog kunt leren.
waar je bijvoorbeeld vaak helemaal niet bij stil staat als je geen ervaring/opleiding hebt gehad is bijv de fietser die naast jou voor het stoplicht staat te wachten om te vertrekken, jij wilt rechtsaf en de fietser rechtdoor. Groenlicht je vertrekt, bent erg geconcentreerd op de kruising om geen aanrijding te veroorzaken en stuurt naar rechts, de caravan neemt de binnenbocht (dat doen ze namelijk veel meer dan een aanhanger omdat ze veel langer zijn)en snijdt de fietser waardoor deze valt en onder het wiel van je caravan komt.....
dit is maar 1 van de vele voorbeelden waar de meesten van ons nooit bij stil staan en de verzekering is in dit geval de eerste die niet betaald...

succes met je keuze.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Stoekie » za 7 jan 2012 16:15

Ben het met voorgaande schrijvers eens.

Wat je ook nog zou kunnen doen is...... Om, na het behalen van je E rijbewijs, eens naar een (verlaten) industrieterrein oid te gaan om met je caravan te oefenen met manoeuvreren e.d....... Gewoon op een zondagmorgen....dan is het meestal niet zo druk.

Ik denk dat er vele forummers zijn die dat ook weleens gedaan hebben...... Ik in iedere geval wel :wink:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Hobbymachine » za 7 jan 2012 17:44

RE.gif
Da's een goeie raad ... een Fendt Saphir 510TFK is geen klein broertje en als het met een aanhangwagentje al misloopt ?
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door JPGeetje » za 7 jan 2012 17:59

micky schreef:waar je bijvoorbeeld vaak helemaal niet bij stil staat als je geen ervaring/opleiding hebt gehad is bijv de fietser die naast jou voor het stoplicht staat te wachten om te vertrekken, jij wilt rechtsaf en de fietser rechtdoor. Groenlicht je vertrekt, bent erg geconcentreerd op de kruising om geen aanrijding te veroorzaken en stuurt naar rechts, de caravan neemt de binnenbocht (dat doen ze namelijk veel meer dan een aanhanger omdat ze veel langer zijn)en snijdt de fietser waardoor deze valt en onder het wiel van je caravan komt....
Een beetje een vreemd voorbeeld Micky.
Die fietser heeft daar gewoon voorrang en jij hebt hem dus voor te laten gaan schrik.gif (rechtdoorgaand verkeer gaat voor afbuigend verkeer op dezelfde weg)

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
fs1986
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 4 feb 2011 15:29

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door fs1986 » za 7 jan 2012 18:05

Micky heeft een convoi exceptionnel dus heeft overal voorang... :wink:

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Micky » za 7 jan 2012 18:09

RE.gif

sorry wordt verkeerd begrepen, of ik leg het verkeerd uit, je ziet de fietser helemaal niet bedoel ik, dus je weet eenvoudigweg niet dat ie er is hij hoeft niet direct naast je te staan maar kan ook op het fietspad direct naast de rijbaan staan en gelijk met jou groen krijgen.

eigenlijk gewoon de situatie waarin nu zoveel scholieren dood gereden worden door een vrachtwagen op een kruising..

edit: ik pas de tekst nog een keer aan, je auto is veel korter, je kijkt in de rechter spiegel ziet niets en gaat de bocht om, als er dan al een fietser in je dode hoek rechts zat, ben je er al voorbij voordat je de bocht om gaat, nu komt er nog een gevaarte achter je aan die de fietser omver maait.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Harolddick

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Harolddick » za 7 jan 2012 19:15

Het halen van het E-rijbewijs is altijd aan te raden.
Stel dat hem wat overkomt. Niet het ergste maar genoeg om even niet te kunnen/mogen rijden.

Dan is het toch ook heel fijn dat jij de combinatie huiswaarts kunt rijden? En de meeste kilometers gaan heus vooruit....
Daarnaast is het verzekeringstechnisch ook veel beter voor elkaar.

Mijn advies: samen met je man het E-rijbewijs halen.

Groeten,
Dirk

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Leentje » za 7 jan 2012 22:02

Drie jaar geleden mijn E gehaald, ook als vrouw. kan het alleen maar aanraden, heb zoveel tips gehad! !!!!
Gewoon op weg rij ik inmiddels vlot, de bijzondere verrichtingen lukken me echt niet. Pure mazzel dat het met het examen wel is gelukt.
Af en toe rijden we nog naar een industrieterrein of grote parkeerplaats en oefen ik nogmaals een recht stuk achteruit of het inparkeren van de combi.
Een held zal ik er niet mee worden, maar mocht de nood aan de man (vrouw) komen, dan krijg ik de combi zeker weten keurig thuis. Dankzij mijn E haphop.gif
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

DRum

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door DRum » zo 8 jan 2012 09:41

Allemaal bedankt voor jullie reactie.
Ik ben er inmiddels wel uit dat mijn E halen het meest verstandigste is. Daarna kan ik altijd nog een caravancursus doen.
Ik moet gewoon vertrouwen in mezelf hebben in het rijden met een caravan.
Ik heb mijn auto en motor rijbewijs ook in een keer gehaald, dus dit moet ook lukken.
Nu alleen op zoek naar een redelijk geprijsde en goeie rijschool in de buurt van Alkmaar. We moeten tenslotte beide een E halen. Mijn man gaat het wel lukken in 1 dag, of het mij lukt nog geen idee.

En de caravan nog kopen natuurlijk!

Groetjes,
Debby

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Guus 1972 » zo 8 jan 2012 10:06

Ik zelf zit met een zelfde dilemma als de topicstarter. Alleen mijn situatie is iets anders.

Ik hoef niet persé het E-rijbewijs te halen, omdat ik mijn caravan administratief terug heb laten zetten naar het juiste gewicht. Een E-rijbewijs halen is echter wel een stuk duurder en omslachtiger dan het volgen van een caravancursus.

Mijn vrouw zal overigens helaas niet in staat zijn om haar E-rijbewijs te halen (B heeft ze wel) om medische redenen.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Micky » zo 8 jan 2012 10:36

RE.gif

ik weet niet wat een caravancursus kost, maar ik heb afgelopen october €350,- betaald voor mijn E- rijbewijs (wel in 1 keer slagen natuurlijk).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

DRum

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door DRum » zo 8 jan 2012 10:46

RE.gif

Mickey, waar was dat? Ik zie hier in de buurt bedragen van rond de 500 euro langskomen.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Kingpin1966 » zo 8 jan 2012 11:15

RE.gif
Dat is dus mede de reden dat ik er niet over pieker om mijn E rijbewijs te gaan halen in 1 dag.
€ 500,- is mij een te groot bedrag om aan het einde van de dag te horen te krijgen dat ik ben gezakt.
Het geld groeit me niet op de rug en ik wil voor dat geld wel wat zekerheden hebben.
Dus geen rijschoolhouder die over mijn rug snel rijk wil worden.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

pd0bao

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door pd0bao » zo 8 jan 2012 11:39

Ik zeg niet dat het slim is maar je kunt ook nog een jaar wachten, althans een der twee echtelieden: volgend jaar gaat nl het huidige
combinatiegewicht auto+caravan dat met B (alleen) gereden mag worden van 3500 kg naar 4250 kg. Dan zit je wettelijk goed maar de ervaring ontbreekt nog steeds. Succes bij de keuze. Jaap.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door deusjevo » zo 8 jan 2012 11:51

pd0bao schreef: volgend jaar gaat nl het huidige
combinatiegewicht auto+caravan dat met B (alleen) gereden mag worden van 3500 kg naar 4250 kg. Dan zit je wettelijk goed maar de ervaring ontbreekt nog steeds. Succes bij de keuze. Jaap.
Alleen gaat die vlieger alleen op met een aanvullende cursus/opleiding heb ik begrepen in de media.
En daarvan ben je vrijgesteld als je E achter B hebt.... knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Kingpin1966 » zo 8 jan 2012 11:59

@ pd0bao

Dat is dus ook mijn gedachte.
Ook ik heb het E rijbewijs voor mijn combi niet echt nodig.
En met de op handen zijnde verandering in de rijbewijsregels heb ik voldoende speelruimte qua auto dan wel caravan.
En als er wat nieuws komt is dat in mijn geval eerder een nieuwe auto dan een caravan.

@ Deusjevo

Dan mag je zelfs meer trekken geloof ik. knipoog.gif
Maar als je het niet echt nodig hebt, gewoon niet doen.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

pd0bao

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door pd0bao » zo 8 jan 2012 12:01

Dat is waar, weliswaar weten nog maar weinigen wat dat inhoudt maar als je toch moet gaan "leren" zou ik het wel weten : hoe meer ervaring alvorens de weg op te gaan des te beter. Voorrang voor de E dus, Jaap.

pd0bao

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door pd0bao » zo 8 jan 2012 12:08

Kingpin je was me voor zie ik. Zelf begrijp ik niet wat je bedoelt met "niet echt nodig " Combigewicht boven 3500 kg betekent nu toch
E vereist ? Anders rijd je zonder geldig rijbewijs en dat kan je opbreken. Zelf heb ik nergens last van ; met 3x op examen gaan behaalde ik de hele trits A-B-C-D-E- Lekker gemakkelijk zeggen mijn dochters dan. HI lachen. Jaap.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Micky » zo 8 jan 2012 12:27

micky schreef:RE.gif

ik weet niet wat een caravancursus kost, maar ik heb afgelopen october €350,- betaald voor mijn E- rijbewijs (wel in 1 keer slagen natuurlijk).
je moet een beetje rondzoeken en je op een wachtlijst laten zetten voor als er mensen uit vallen, de standaard prijs ligt vaak hoger idd.
op vakantieveilingen.nl worden bijna dagelijks cursussen geveild en de meeste gaan voor 350 of daaronder weg.

ik heb mij op zo'n lijst laten plaatsen bij Kemp in Lelystad.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Micky » zo 8 jan 2012 12:33

Kingpin1966 schreef:RE.gif
Dat is dus mede de reden dat ik er niet over pieker om mijn E rijbewijs te gaan halen in 1 dag.
€ 500,- is mij een te groot bedrag om aan het einde van de dag te horen te krijgen dat ik ben gezakt.
Het geld groeit me niet op de rug en ik wil voor dat geld wel wat zekerheden hebben.
Dus geen rijschoolhouder die over mijn rug snel rijk wil worden.
dat komt omdat jij dus zeker genoeg bent of je het kunt, dan zou ik het ook niet doen, ik schatte mijn kans zeker op 95% in dat ik zou slagen (rij als sinds 1994 regelmatig met aanhangers en zo'n 10 jaar met caravan, meerdere malen per jaar en had helemaal geen probleem met de bijzondere verrichtingen) en het is gelukt.
je kunt het ook zo zien 500 (of 350) is een dusdanig hoog bedrag dat je wel verdomd goed je best gaat doen om het geld niet te verspillen, bij een reguliere opleiding kun je ook nog zakken tijdens het examen.
je rij instructeur heeft binnen een half uur door of je goede kans maakt of niet en hij traint je de hele dag op je mindere punten.

wel is het zo, dat als je aan het begin van de dagcursus de bijzondere verrichtingen nog niet kunt, is het tamelijk kansloos, want daar zak je gewoon op als je ze niet goed doet.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Micky » zo 8 jan 2012 12:37

voor de enthousiastelingen, over 8 uur loopt de veiling af, huidig bod €17,-

E-Rijbewijs veiling
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door Kingpin1966 » zo 8 jan 2012 13:31

pd0bao schreef:Kingpin je was me voor zie ik. Zelf begrijp ik niet wat je bedoelt met "niet echt nodig " Combigewicht boven 3500 kg betekent nu toch
E vereist ?
Ik wilde eerst ook mijn E achter B gaan halen maar heb daar, mede door de prijzen die hier bij ons gevraagd worden, van af gezien.
Nu met de veranderende regelgeving weet ik dat ik het ook niet nodig heb omdat ik voldoende speelruimte heb om binnen de 3500 kg regel te blijven, mede omdat er eerder een andere auto zal komen dan een andere caravan
Alleen als je zeker weet dat je in de toekomst met je combi over die 4250 kg gaat/ over zult gaan moet je je E achter B gaan halen.
Anders moet je het gewoon niet doen, dan heb je aan je B rijbewijs (<3500 kg) + aanvullende eis (>3500 kg) (die nog bepaald moet worden overigens) meer dan genoeg.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

DRum

Re: E-rijbewijs halen of caravancursus voldoende

Bericht door DRum » zo 8 jan 2012 15:07

Wij zullen met de caravan die we op het oog hebben over de 3500 kg grens gaan, maar wel onder de 4250 grens blijven. Maar de nieuwe regeling gaat pas in 2013 in heb ik begrepen.
Als we over een paar weken een caravan hebben zullen we er toch aan moeten geloven.
Nu zou een van ons wel de E kunnen gaan halen en de ander de nieuwe rgeleing afwachten, maar dan houden we het probleem dit jaar.
Ik ga toch voor het zekere en gewoon mijn E halen.

Debby

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”