Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
Re: Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
Mooi dat je al het natte hout weg hebt gehaald. Na lekkage van het dak van onze oldtimer alkoof camper, dak en houten dragend frame compleet vervangen, ben ik voorzichtig met nat hout en op het oog droog hout.
Vandaar mijn vraag.
Vandaar mijn vraag.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
De handgreep zat los. Aangezien het regenwater daar langsloopt is het behoorlijk verzadigt. Aan de binnenkant zit een klein rechthoekje wat ik in ze geheel heb weggehaald. Dan zit je tegen het stucco aan. Hier ga ik een nieuw stuk inzetten met epoxy-pasta. De oudere handgrepen ga ik vervangen door buishandgrepen. Voor en achter. Deze heb ik op het oog.dieseltijger schreef: ↑za 16 mei 2020 07:48Wat was de oorzaak van de vochtinfiltratie bij de handgrepen? Hoe heb je het verholpen?
Kip Kompakt 300 | 1987 | getrokken door een Mercedes C-Klasse Kombi 2.0 Avangarde
Re: Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
Dank voor je advies. Had het al helemaal schoongemaakt en opnieuw gekit. Was behoorlijk volgeprakt met verkeerde kit. Zover ik kan zien is er geen waterschade. Bij de verkoop van de caravan kreeg ik het advies om hem een beetje naar voren te laten hellen. Dus net niet waterpas. Er kan daar nml een plasje water ontstaan. Wat is jou advies daarin?blefke schreef: ↑za 16 mei 2020 00:50Bij de groene pijl, heb je vaak over de hele lengte kans op lekkage onder de rand bij de pees .
Deze rand is gebogen stuccoplaat, over de hele lengte van de dakrand..
Om het goed te doen moet deze rand over de hele lengte verwijderd worden, schoonmaken en opnieuw inzitten..
Kan natuurlijk goed zijn dat bij jou kip daar (nog) geen lekkage is... ;-)
Bij de rode pijl de stuccoplaat voorzichtig een beetje omhoog wippen en onder de opstaande rand kitten..
Kip heeft hier destijds ook nog een klein aluminium stripje met kit overheen gelegd, om zo lekkages te voorkomen.
Schermafbeelding 2020-05-16 om 00.42.29.png
Grzzz Blefke
Kip Kompakt 300 | 1987 | getrokken door een Mercedes C-Klasse Kombi 2.0 Avangarde
Re: Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
Vandaag begonnen met de binnenkant. Onze SMV had behoorlijk veel kastjes aan de bovenkant. Dit is een gemis in de 300. Dus heb ik het kleine (beetje lullige plankje) netjes verwijderd. Waar de gordijntjes hangen komt de nieuwe opbergruimte over de gehele breedte. Hier komen twee klepjes voor.
Aan de zijkanten komen ook kastjes. Deze ruimte gaan we toch niet gebruiken en met 6 man aan de tafel zitten doen we ook niet. Mijn idee is dat we altijd 2 zitplaatsen in de ochtend maken. Bij slecht weer kunnen dit dan 4 worden en rol je alles op en gebruik je de ruimte onder het raam.Kip Kompakt 300 | 1987 | getrokken door een Mercedes C-Klasse Kombi 2.0 Avangarde
-
- Berichten: 2681
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
RE.gif
Mooi Niels ik had ook boven de zijramen drie hoekige deurtjes gemaakt. Ik had een KK400 uit 1984.
Gr Wim
Mooi Niels ik had ook boven de zijramen drie hoekige deurtjes gemaakt. Ik had een KK400 uit 1984.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
RE.gif
Leuk Wim. Heb je nog foto's hiervan? gr Niels
Leuk Wim. Heb je nog foto's hiervan? gr Niels
Laatst gewijzigd door Trina op zo 31 mei 2020 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.
Kip Kompakt 300 | 1987 | getrokken door een Mercedes C-Klasse Kombi 2.0 Avangarde
-
- Berichten: 2681
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
RE.gif
Niels helaas niets kunnen vinden.
Gr Wim
Niels helaas niets kunnen vinden.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
@NielsSMV: Dank voor jouw feedback. De handgrepen van de shuttle zitten vast, en ik gebruik deze ook niet om te sjorren. Hoewel de voetpakking aan de buitenzijde barstjes begint te vertonen, doe ik er niets aan. Lekker laten zitten. Ook omdat de pakkingen niet meer leverbaar blijken te zijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
Gisteren weer lekker bezig geweest. Heel veel oude kit weggehaald en vernieuwd. Niet het leukste werk. Het dak is nagenoeg af. Klaar voor zijn nieuwe kleur.
Daarna weer verder met het leuke werk het in timmeren van de kastjes.
Ik gebruik vurenhouten latjes van 15x15mm. Ik heb 5x270cm gekocht. Dat blijkt nog te weinig te zijn. De kastdeurtjes zijn van populieren 9mm multiplex. Lekker licht.
Daarna weer verder met het leuke werk het in timmeren van de kastjes.
Ik gebruik vurenhouten latjes van 15x15mm. Ik heb 5x270cm gekocht. Dat blijkt nog te weinig te zijn. De kastdeurtjes zijn van populieren 9mm multiplex. Lekker licht.
- Bijlagen
-
- 78C9A7B4-AF0A-4DEF-9050-17FF5DB601B1.jpeg (22.34 KiB) 1050 keer bekeken
Kip Kompakt 300 | 1987 | getrokken door een Mercedes C-Klasse Kombi 2.0 Avangarde
-
- Berichten: 2681
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
RE.gif
Zeer netjes Niels.
Gr Wim
Zeer netjes Niels.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
Hallo allemaal. Mooi vooruitzicht: vier dagen vrij en prima klusweer. Vandaag deel 2 epoxy-schuim.
Deel 1 ging iets te goed en moest ik voortijdig afbreken omdat het epoxy erg hard ging. Nu had ik alles goed voor bereid en het in twee delen gedaan. Voor en achter. Eerst war stroken glas geknipt en goed gepositioneerd.
Hier giet ik het mengsel op zodat ik als het hard wordt dit later kan afsmeren met epoxy pasta. Dit vervangt het verdwenen hout. Nu na 15 min. heb ik het mengsel latwn vloeien. Nu is alle erg goed gegaan.
Vervolgens het ik de achterkant onderhanden genomen. Alle gaten heb ik afgeplakt aan de onderkant. Ook hier ging het vloeien goed. Wel heb ik nog even de caravan een beetje naar achteren laten hellen zodat het niet naar binnen zou vloeien. Uiteindelijk kwam het uit diverse kieren er uit sijpelen.
Morgen weer een nieuwe dag. To Do:
Deel 1 ging iets te goed en moest ik voortijdig afbreken omdat het epoxy erg hard ging. Nu had ik alles goed voor bereid en het in twee delen gedaan. Voor en achter. Eerst war stroken glas geknipt en goed gepositioneerd.
Hier giet ik het mengsel op zodat ik als het hard wordt dit later kan afsmeren met epoxy pasta. Dit vervangt het verdwenen hout. Nu na 15 min. heb ik het mengsel latwn vloeien. Nu is alle erg goed gegaan.
Vervolgens het ik de achterkant onderhanden genomen. Alle gaten heb ik afgeplakt aan de onderkant. Ook hier ging het vloeien goed. Wel heb ik nog even de caravan een beetje naar achteren laten hellen zodat het niet naar binnen zou vloeien. Uiteindelijk kwam het uit diverse kieren er uit sijpelen.
Morgen weer een nieuwe dag. To Do:
- Service luik plaatsen
- Achterkant bed dicht maken ivm serviceluik
- Overtollig epoxy wegschuren vloer achterkant
- Epoxy pasta aanmaken en achterhout (greep) inplakken met pasta en glas in de disselbak
- In disselbak pasta in alle hoeken smeren en opvullen
- Alle aluminium profielen hefdak in de primer zetten
- Hefdak in zwarte lak zetten (verticale delen). Dak zelf blijft wit.
Kip Kompakt 300 | 1987 | getrokken door een Mercedes C-Klasse Kombi 2.0 Avangarde
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
Leuk informatief draadje! Vraag: je hebt een dragend raamwerk voor de kastjes aan de voorkant met schroeven bevestigd. Heb je dat in de - in de wand opgenomen - houten balkjes geschroefd? Zo ja: hoe heb je deze gelokaliseerd?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
RE.gif
Ja, dat is een goede.. ik heb gekeken aan de buitenkant waar strips zijn bevestigd. Ook een beetje op de gok. Op diverse plaatsen heb ik montage lijm gebruik. Ik heb wel wat technisch inzicht in constructies. Door ervaring weet ik als je er voor zorgt dat het een gehele gelijmde constructie wordt en op diverse plaatsen schroeft het erg sterk wordt. Dus een aantal schroeven zitten goed in de constructie. Sommigen niet.
Al met al zeer solide en sterk. Gr Niels
Ja, dat is een goede.. ik heb gekeken aan de buitenkant waar strips zijn bevestigd. Ook een beetje op de gok. Op diverse plaatsen heb ik montage lijm gebruik. Ik heb wel wat technisch inzicht in constructies. Door ervaring weet ik als je er voor zorgt dat het een gehele gelijmde constructie wordt en op diverse plaatsen schroeft het erg sterk wordt. Dus een aantal schroeven zitten goed in de constructie. Sommigen niet.
Al met al zeer solide en sterk. Gr Niels
Laatst gewijzigd door Trina op zo 31 mei 2020 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.
Kip Kompakt 300 | 1987 | getrokken door een Mercedes C-Klasse Kombi 2.0 Avangarde
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
Ah! Lijm-schroef verbindingen, en geen puntbelastingen maar lijnbelastingen in het verlengde van de plaat. Duidelijk!
Dankjewel!
Dankjewel!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
Goede morgen, gisteren weer veel gedaan. Het was een mooie dag er voor. Uiteindelijk veel zon en heet. Ik was al een tijd aan het denken hoe de opbergbuis voor de tentspullen te monteren op de dissel. Ik wilde vooral dat hij ook een beetje mooi in lijn komt met het koetswerk. Ik heb 3 yogablokken bij de Decathlon aangeschaft voor E18,-.
Deze heb ik mooi op maat gesneden zodat de buis er goed in valt. Met een stalen bevestigingsband aan de voorwand en dissel wordt de buis straks mooi op plaats gehouden.
De buis ga ik nog primeren en zal straks dezelfde kleur krijgen als de caravan. Ook moeten er nog afsluiters met borgfunctie gemonteerd worden. Iemand nog goede suggesties?
Deze heb ik mooi op maat gesneden zodat de buis er goed in valt. Met een stalen bevestigingsband aan de voorwand en dissel wordt de buis straks mooi op plaats gehouden.
De buis ga ik nog primeren en zal straks dezelfde kleur krijgen als de caravan. Ook moeten er nog afsluiters met borgfunctie gemonteerd worden. Iemand nog goede suggesties?
Kip Kompakt 300 | 1987 | getrokken door een Mercedes C-Klasse Kombi 2.0 Avangarde
Re: Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
Ik heb een zwart Thetford serviceluik aangeschaft. Nummer 5. Deze komt precies goed uit met de hoogte van het bankje.
Ik heb dit ook al eerder gedaan met mijn vorige caravan. Allemaal vrij simpel en makkelijk.
Het luik zit er superstrak in. Ook precies goed op de hoogte van de vloer. Nu moet ik nog aan de binnenkant ruimte maken zodat ik de volledige breedte kan benutten van de caravan.
Kip Kompakt 300 | 1987 | getrokken door een Mercedes C-Klasse Kombi 2.0 Avangarde
Re: Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
Zo te zien heb je inmiddels al een oplossing gevonden voor afsluiting van de tentframebuis.
Verder mooi gewerkt.
Verder mooi gewerkt.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
Goede morgen,
De kastjes boven het bed zijn af naar tevredenheid. We kunnen behoorlijk veel kleine spulletjes kwijt. Volgende wat gebeuren moet is even plamuren, schuren, kitten en gronden. Wel moet ik nog uitzettertjes monteren. Deze zijn besteld.
De kastjes boven het bed zijn af naar tevredenheid. We kunnen behoorlijk veel kleine spulletjes kwijt. Volgende wat gebeuren moet is even plamuren, schuren, kitten en gronden. Wel moet ik nog uitzettertjes monteren. Deze zijn besteld.
Kip Kompakt 300 | 1987 | getrokken door een Mercedes C-Klasse Kombi 2.0 Avangarde
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
Wat een leuk draadje is dit! Ik volg het met plezier!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
Hoi Niels...
Lekker bezig hoor... ziet er allemaal goed uit.
Alleen die dikke buis op de dissel... die moet nog wel een onopvallend kleurtje krijgen denk ik??
Als je daar het frame v/d tent in gaat stoppen zal je wel aan de kogeldruk moeten denken hoor..
Dat vliegt dan wel omhoog...
Lekker bezig hoor... ziet er allemaal goed uit.
Alleen die dikke buis op de dissel... die moet nog wel een onopvallend kleurtje krijgen denk ik??
Als je daar het frame v/d tent in gaat stoppen zal je wel aan de kogeldruk moeten denken hoor..
Dat vliegt dan wel omhoog...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
Wat een leuke dingen blijven dat toch hè die Kippies
Succes, je bent op de goede weg!
Succes, je bent op de goede weg!
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
Ja die buis wordt straks meegenomen in de kleur van de caravan. Dan past hij mooi in het geheel. De kogeldruk zal wel wat toenemen. Dat compenseer ik wel weer. Ach.. er staat straks toch een Mercedes voor .Chris schreef: ↑zo 24 mei 2020 10:23Hoi Niels...
Lekker bezig hoor... ziet er allemaal goed uit.
Alleen die dikke buis op de dissel... die moet nog wel een onopvallend kleurtje krijgen denk ik??
Als je daar het frame v/d tent in gaat stoppen zal je wel aan de kogeldruk moeten denken hoor..
Dat vliegt dan wel omhoog...
Kip Kompakt 300 | 1987 | getrokken door een Mercedes C-Klasse Kombi 2.0 Avangarde
Re: Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
Net nog even wat strips verwijderd van de onderkant. Wat een bagger komt daar weer vandaan. Heel veel oude kitresten, zand oxidatie etc.
Graag wil ik wat advies. Het rubber past precies in de alu strip. Waar moet de kit geplaatst worden?
A. Zoveel mogelijk over de hele rubbere strip
B. Alleen waar de schroeven komen
C. Alleen in de hoek van de rubber strip
D. Twee keer een dunne rups bovenkant en onderkant.
Zelf spuit ik altijd ook in het bestaande schroefgat. Graag jullie advies.
Ik maak de lijsten netjes schoon en het rubber ontdoe ik van 33 jaar prut. Ik heb allemaal nieuwe RVS schroeven gekocht om bij het terug plaatsen van de lijsten. Graag wil ik wat advies. Het rubber past precies in de alu strip. Waar moet de kit geplaatst worden?
A. Zoveel mogelijk over de hele rubbere strip
B. Alleen waar de schroeven komen
C. Alleen in de hoek van de rubber strip
D. Twee keer een dunne rups bovenkant en onderkant.
Zelf spuit ik altijd ook in het bestaande schroefgat. Graag jullie advies.
Kip Kompakt 300 | 1987 | getrokken door een Mercedes C-Klasse Kombi 2.0 Avangarde
Re: Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
Gasveer vervangen hefdak
Zo dat is wel even een klusje om over na te denken. Uiteraard via het forum me er in verdiept. Het onder spanning zetten dmv tyraps zag ik als een mogelijkheid. Helaas had ik niet de juiste in huis. Wel dik ijzerdraad. De dikke soort die wordt gebruikt voor omheiningen.
Ik heb de maat opgenomen hoever hij ongeveer naar binnen gedrukt moest worden. Aan een kant een goede strakke krul gemaakt in het ijzerdraad. Vervolgens de gasveer vast geschroefd aan mijn werkbank. Dan komt het echte werk. Ik gebruik bij dit soort klussen altijd werkhandshoenen. Wel zo veilig. Met twee handen de gasveer heel hard indrukken. Vervolgens kon ik met een hand hem tegen houden en de ander uiteinde door de andere beugel halen. Daarna met een tang het draad goed strak ombuigen. Echt een strakke hoek maken anders buigt hij hem gewoon weer terug. Uiteindelijk deze actie 3x gedaan. De eerste keer schoot hij los (te ronde krul). De tweede was de veer er te ver in gedrukt. De derde was precies goed. .
Daarna is het simpel. De bovenste beugel (buitenste schroef) schroef je aan het dak vast. Niet helemaal. Dan de onderste beugel (buitenste schroef). Wel nog even Sikaflex er onder gekit. Ik heb een houtje gemaakt op maat zodat het dak goed op de juiste hoogte stond. Deze heb ik weggehaald dan zakt hij een klein beetje zodat hij goed gepositioneerd zit. Daarna de buitenste schroeven onder en boven goed vast zetten. Dan de binnenste schroeven. En klaar ben je.
Zo dat is wel even een klusje om over na te denken. Uiteraard via het forum me er in verdiept. Het onder spanning zetten dmv tyraps zag ik als een mogelijkheid. Helaas had ik niet de juiste in huis. Wel dik ijzerdraad. De dikke soort die wordt gebruikt voor omheiningen.
Ik heb de maat opgenomen hoever hij ongeveer naar binnen gedrukt moest worden. Aan een kant een goede strakke krul gemaakt in het ijzerdraad. Vervolgens de gasveer vast geschroefd aan mijn werkbank. Dan komt het echte werk. Ik gebruik bij dit soort klussen altijd werkhandshoenen. Wel zo veilig. Met twee handen de gasveer heel hard indrukken. Vervolgens kon ik met een hand hem tegen houden en de ander uiteinde door de andere beugel halen. Daarna met een tang het draad goed strak ombuigen. Echt een strakke hoek maken anders buigt hij hem gewoon weer terug. Uiteindelijk deze actie 3x gedaan. De eerste keer schoot hij los (te ronde krul). De tweede was de veer er te ver in gedrukt. De derde was precies goed. .
Daarna is het simpel. De bovenste beugel (buitenste schroef) schroef je aan het dak vast. Niet helemaal. Dan de onderste beugel (buitenste schroef). Wel nog even Sikaflex er onder gekit. Ik heb een houtje gemaakt op maat zodat het dak goed op de juiste hoogte stond. Deze heb ik weggehaald dan zakt hij een klein beetje zodat hij goed gepositioneerd zit. Daarna de buitenste schroeven onder en boven goed vast zetten. Dan de binnenste schroeven. En klaar ben je.
Kip Kompakt 300 | 1987 | getrokken door een Mercedes C-Klasse Kombi 2.0 Avangarde
Re: Kip 300 | 1987 | Van oud naar eigentijds
Lekker bezig!
Gelukkig schiet een gasveer je niet gelijk om de oren als hij los schiet. Afgelopen weekend heb ik een gebroken veer van onze oude Peugeot vervangen. Het blijft dood eng om met een veerspanner een autoveer zover in te drukken dat je hem monteren kunt. Als ie losschiet heb je dikke kans dat je het niet overleeft.
Gelukkig schiet een gasveer je niet gelijk om de oren als hij los schiet. Afgelopen weekend heb ik een gebroken veer van onze oude Peugeot vervangen. Het blijft dood eng om met een veerspanner een autoveer zover in te drukken dat je hem monteren kunt. Als ie losschiet heb je dikke kans dat je het niet overleeft.
Hobby 420 De Luxe uit 1988