Opfrissen Hobby 400 KB 1998

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Opfrissen Hobby 400 KB 1998

Bericht door jessedew » zo 29 sep 2019 17:16

Met veel bewondering bekijk ik met regelmaat projecten die hier gedeeld worden! het compleet strippen van een caravan (dat lukt nog wel) maar het opbouwen niet awhoea.gif

Nu zullen er ongetwijfeld mensen zijn die dit behoorlijk goedkoop kunnen houden, maar gemiddeld ben je volgens mij toch ook al snel € 3.000 kwijt met de aankoop en het volledig opnieuw opbouwen en inrichten van de aangekochte oldtimer. (afgezien van de tijdsinvestering) Natuurlijk heb je dan vaak iets unieks en is het een leuke klus om te doen en altijd mooie verhalen om te lezen!

Kortom, voor ons is het helaas niet weggelegd, dus hebben we besloten op zoek te gaan naar een 'moderne' caravan om daar gewoon iets leuks van te maken.
Eigenlijk vind ik caravans van binnen nooit echt mooi, ook nieuwe niet, meestal niet mijn smaak qua kleur van het gebruikte hout bijvoorbeeld. In mijn huis in principe, zeker in de woonkamer, geen beukenkleurig, gelamineerd hout.

Onze caravan moest aan heel wat eisen voldoen, zo moest hij niet al te lomp en zwaar zijn, een stapelbed hebben en ook niet al te duur. Liefst een fietsendrager voorop de dissel etc.

Onze zoektocht leidde tot de aankoop van een Hobby 400 KB de Luxe uit 1998. Beslist geen unieke caravan, er staan er nog behoorlijk wat op de campings zag ik.
Ons exemplaar is (voor zover ik kan beoordelen) in prima staat en daar hoeft dan, behalve regulier onderhoud, niets aan te gebeuren. Voorzien van een kachel met ringverwarming en rondom horren en verduisteringsgordijnen.

Wel was onze caravan van binnen rijkelijk voorzien van blauwe interieur accenten, die wij niet mooi vonden. Verder is de Hobby vrijwel identiek aan latere modellen, bijvoorbeeld tot ver in de jaren 2000. Modellen van bijv. 2006 hebben alleen een andere neus, maar het interieur vind ik niet heel erg opgeknapt, ze komen behoorlijk overeen. (maar kosten logischerwijs wel meer geld)

Toen we de caravan gekocht hadden, hebben we een week uitgetrokken om hem op te frissen. Ik had wat nieuwe onderdelen besteld, zo waren er hier en daar wat scharnieren, deurvanger, gordijnrails etc. aan vervanging toe. Verder hebben we het plissé gordijn dat het stapelbed afsloot, gewassen, netjes alles gereinigd en de buitenkant goed in de was gezet.

Het meest ingrijpende was dat we alle blauwe accenten gedemonteerd hebben, de lampen, alle plinten van de bovenkastjes, aanrecht, gestoffeerde kapstok, kastgreepjes, tafel. etc.
Na ruim een week primeren, aflakken, alles in totaal 4 x, kon alles weer terug. Het aanrecht hebben we gewit en daarna bestikkerd. Verder heb ik met een stekkerdoos in een handomdraai meer elektra punten gecreëerd en nog een paar haakjes voor de jassen en dergelijke. Wellicht nog een keer een extra uitklapbaar plankje om het aanrecht wat te vergroten.

Zelf vinden we dat het resultaat er mag zijn, een frisse uitstraling en dat voor relatief weinig geld. Een beetje kwalitatief goede verf kost de hele wereld niet. (natuurlijk wel wat beddengoed, een mat voor in het looppad etc. maar dat moet je vaak toch al kopen.
Verder hebben we het wat goedkoper gehouden door ook de greepjes te verven ipv te vervangen en bijv. door een lamp bij de action te kopen en die te spuiten.

Wat ik hier vooral mee wil laten zien is dat als je niet zoveel kunt, of wilt uitgeven aan een eerste caravan (zoals bij ons) en je ook geen hele handige harry bent, zoals een aantal op het forum, dat je dan met relatief weinig middelen, toch iets leuks kan creëren. Daar komt bij dat dezelfde caravan, maar dan uit het jaar 2005 toch een paar duizend € meer kost, terwijl ik het interieur zoals het nu is, echt niet veel meer af vind wijken. Kortom net zoveel caravan, maar dan voor minder geld.

Hieronder laat ik wat foto's zien van voor en na onze opfrisbeurt, en van een model uit 2006
Bijlagen
aanrecht.jpg
Aanrecht voor en na
aanrecht.jpg (67.71 KiB) 1128 keer bekeken
220190825_101539.jpg
Bed bijna helemaal af
$_86 (12).jpg
Model uit 2006
$_86 (12).jpg (32.59 KiB) 1128 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jessedew op zo 29 sep 2019 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Opfrissen Hobby 400 KB 1998

Bericht door jessedew » zo 29 sep 2019 17:32

Helaas kan je maar 3 bijlages laten zien merk ik, dus bij deze nog wat foto's.
Bijlagen
vanaf bed.jpg
kleine zit.jpg
kapstop.jpg

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Opfrissen Hobby 400 KB 1998

Bericht door mrbullmastiff » zo 29 sep 2019 17:39

Ziet er goed uit hoor, leuk om je eigen ideeën uit te voeren.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”