Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Moustache71
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 12 aug 2019 22:55

Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Bericht door Moustache71 » di 13 aug 2019 23:23

Hallo allemaal,
Ik wil zelf een caravan inrichten en vroeg mij af welke caravan chassis en opbouw het interessantst zijn om dit mee te doen?

Het liefst een waar het interieur geen onderdeel uitmaakt van de constructie.
Ik ben benieuwd naar de zijwand constructies, de dakconstructies en de bodemconstructies.

Natuurlijk is bij de caravans het ledig en maximum gewicht van belang.

Een van de dingen die ik zou willen doen is een panorama dak-raam erin. En ook in de zijwand grotere ramen plaatsen.

Een caravan die ik op het oog heb is de KIP 470, maar ook bijvoorbeeld de Knaus Sudwind of een oduere Home-Car.

Ik ontvang graag technische en onderbouwde reacties.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Bericht door Chris » di 13 aug 2019 23:32

RE.gif
Zal je niet gaan krijgen...want...
Alle caravans hangen aan elkaar door oa de binnen constructie.
De enige stijfheid in die aluminium doos komt door het interieur...
Behalve bij Eriba...de kleinere dan..Predom, SMV etc.
Da's een metalen frame met beplating...
Alle andere "Storten " bij wijze van spreken in als je de binnen stijfheid er uit sloopt...
Niet letterlijk maar het verband is er wel uit...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Moustache71
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 12 aug 2019 22:55

Re: Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Bericht door Moustache71 » di 13 aug 2019 23:35

Oke. Maar die stijfheid is toch wel weer terug te krijgen door het juist plaatsen van de nieuwe elementen, verwacht ik.

Andere vraag hoe zie je in een caravan wat onderdeel uitmaakt van de constructie en wat niet?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Bericht door Chris » di 13 aug 2019 23:42

Simpel..
Alles wat een "dragende" verbinding maakt tussen bv dak en zijwand.
Bij mij bv het toiletgebouw en de hangkast, de keuken opbouw tot bovenaan de de entree deur met een soort zijwandje..
Dus lange lappen sandwich panelen van onder tot boven.

En...de grap is nou net dat fabrikanten dat heel licht kunnen maken, wij gebruiken al snel te zwaar materiaal voor zoiets..met als gevolg dat de hele hut veel te veel gaat wegen...
Onderstel kan het dan niet aan...
Gewicht besparen is ALTIJD het grote issue...bij elk merk caravans..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Moustache71
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 12 aug 2019 22:55

Re: Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Bericht door Moustache71 » wo 14 aug 2019 00:15

Dankjewel Chris, duidelijk verhaal.
Mijn gedachten was om dan een caravan als de KIP te nemen die 500kg laadvermogen heeft, dus een sterker onderstel en dan ook na veranderen nog laadvermogen over heeft.
Dingen die ik bijvoorbeeld wil doen is de toilet-unit eruit halen (of wijzigen in een kast). De keuken eruit, want ik kook graag buiten.
Verder een vast, verhoogd bed met bergruimte eronder en dus bovenkastjes verwijderen.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Bericht door Niels83 » wo 14 aug 2019 00:33

RE.gif
volgens mij heeft praktisch elke caravan meubels bovenin hangen, vaak kastjes of boekenplanken, rondom, hooguit onderbroeken door een hoge kast ed. deze zitten er niet perse vanwege de kastruimte maar voor de horizontale stevigheid. dus zonder meer verwijderen lijkt me onverstandig.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Bericht door vso1 » wo 14 aug 2019 02:21

je kan wel
Moustache71 schreef:
di 13 aug 2019 23:23
Hallo allemaal,
Ik wil zelf een caravan inrichten en vroeg mij af welke caravan chassis en opbouw het interessantst zijn om dit mee te doen?

Het liefst een waar het interieur geen onderdeel uitmaakt van de constructie.
Ik ben benieuwd naar de zijwand constructies, de dakconstructies en de bodemconstructies.
Ik denk wel dat je veel kan doen maar heb je bv een locatie waar je genoeg ruimte hebt om te bouwen je bent immers niet in een weekend klaar.
in het begin heb ik hier ook wel op zitten zoeken/bedenken.

heb je wel eens gekeken naar de USA "toyhaulers" ? denk dat je dit meer zoekt. (onderaan meer)

Ik zou niet voor een 500kg variant gaan maar bv voor 1200KG variant, de reden is dat je veel flexibeler bent en bij de RDW kan je hem altijd naar beneden laten keuren
affijn dat is je eigen keuze. heb je al ervaring met caravans ?

Mijn caravan (sprite 460 super ofzo) is binnen gebouwd van 12mm spaanplaat, Als ik overbodige zooi zou verwijderen zou dat niet veel zijn, een gasplaat en wasbak, wat verlichting en kleine prullaria, dan zou ik misschien 50 tot 100kg winnen kan best meer / minder zijn.
De wc verwijderen tja dat is voor het vrouwelijk geslacht een red middel bij vuile sanitair ..
Alles van vloer tot "knie" niveau is erg handig tijdens de rit tussen bestemming(en) zodat je alles een plek kan geven.. alles erboven is handig als je op locatie bent om gebruik ervan te maken

Maar goed stel dat je een locatie + geld genoeg hebt, dan wil je eerst beginnen met je gewichten
- alko onderstel (+ poten en + reserve wiel) = 150 tot 250KG
- koelkast
- wc
- boiler (j/n)
- omvormer
- watertank (vast j/n)
- vloer, (buiten)wanden (per m2) en binnen(wanden)
Mijn sprite weegt bv 950 "leeg" als ik ga gokken en niks zeker weet zou ik het als volgt uitvogelen
+/- 700 KG is "opbouw" stel dat sanitair (wc/douche, en keuken gootsteen + koelkast + boiler) en dan nog de verwarming en omvormer is nog eens 150-200KG dan houd ik ongeveer 500 kg "onverklaard" gewicht over.. nu kan je wat "overbodig" dingen weg halen zoals deurtjes en andere zooi(losse tafel) maar denk dat je dan maar een paar kg wint. dus zeg 400 is dan verdeelt over:
- vloer
- buitenwand
- interne structurele delen
Je kan het ook omdraaien, en zelf een caravan "bouwen" op basis van een onderstel .. ook hier bereken je alles. tekeningen en alles in excel invoeren zodat je het uiteindelijke gewicht berekend, op internet zijn gewichten te vinden, ik zelf zou ook weer mijn sprite nemen als basis

de sprite heeft intern Spaanplaat en hout als ik dit zou vervangen 1:1 door een pir/qboard/wediplaat gesandwiched tussen dunne houtplaatjes zou ik ongeveer 50 tot 100kg kunnen besparen kosten is erhm .. . Als je aluminium kan lassen (u-profiel) zou je de spaanplaat kunnen vervangen door een constructief gelijkwaardige bouwwerk. zelfs wat gaas om de functionaliteit gelijk te houden.. maar de winst is te beperkt naar mijn idee.

Meer "glas" (lees doorzichtige meuk) is juist nadelig voor de temperatuur huishouding naar mijn idee juist omdat hitte of kou beter kan wisselen met de temperatuur buiten dus koelen en verwarmen kost je veel meer energie, en gezien energie niet altijd ruim voorradig is zoals thuis zou je bijvoorbeeld in extreme gevallen moeten kiezen tussen verwarming of "koffie" of juist met warm bier in de gekoelde caravan. kijk maar eens naar de grotere caravans die hebben over het algemeen ook geen grote raam partij-en .. (zover ik weet) en hagelproof is dat spul over het algemeen ook niet (of steentjes) en dat is dan prijzig om te vervangen.

Echter na een aantal campeer ervaringen met de caravan, en bv na "volladen' een keer op de weegbrug is de gewicht besparing (of andere investeringen) feitenlijk niet echt de prijs vs winst waard.

je kan de gootsteen/gasfornuis eruit halen wat ik discutabel vind omdat je onderweg of bij slecht weer ook niet meer binnen kan koken, een losse jerrycan en bv een skotelbraai of een los gasstel is paar KG die je ook in staat stelt 99% buiten te koken.

Goed ik neem misschien een andere visie dan de andere reacties .. (iets uitgebreider) maar ik zeg niet "dat het niet kan" maar kijk eerst of je budget versus uiteindelijke winst wel realistisch is.


de USA "toyhaulers" zijn feitenlijk min of meer caravan's, ontdaan van alles behalve het onderstel en dan helemaal opnieuw opgebouwd. Als ik de ruimte had zou ik zelf zoiets bouwen .. ik heb het niet over "extreme" dingen maar gewoon iets wat kwa buiten maten op een caravan lijkt, echter in europa moet je ook nog zoiets kwijt kunnen .. goed een 10m x10m plek is snel krap als je 2m auto en 7m caravan hebt .. dan is een laaddeur van 2m een uitdaging ;)
En wat ga ik vervoeren ? 2 tot 4 fietsen ... (de 2 extra zijn eigenlijk de "uitdaging") maar goed dat is nog maar een paar jaar .. totdat ze ook op "onze" fiets kunnen en anders huren we ze.
De toyhauler heeft geen eigen tent dus tenzij je een caravan als donor gebruikt zit je daar weer mee te etteren ..
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Bericht door Micky » wo 14 aug 2019 08:56

Volgens mij de Eriba maar zeker weten doe ik niet


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Moustache71
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 12 aug 2019 22:55

Re: Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Bericht door Moustache71 » wo 14 aug 2019 09:34

Dank voor je uitgebreide reactie vso1, mijn uitgangspunt is niet het gewicht verlagen, maar een caravan afstemmen op ons gebruik.

Wij zijn geen caravanners, wij houden van tent-kamperen, mijn uitgangspunt is de "opgezette" en ingerichte tent meenemen. We hebben zelf naast tentjes ook een holtkamper vouwwagen, leuk, maar ook niet voor ons doel geschikt. Nu hebben we allerlei wilde ideeën die nog niet bestaan en we zijn aan het onderzoeken of en hoe die te realiseren zijn.

In deze fase was het eerste idee om een gestripte caravan te gebruiken als basis. Vandaar mijn vragen of iemand meer inzicht kan geven in de constructie.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Bericht door Den Adriaan » wo 14 aug 2019 09:46

Interessante gedachte.
Maar ik zou voor een paardentrailer of iets dergelijks gaan.
Succes.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Bericht door p_vingerhoets » wo 14 aug 2019 09:56

Als ik jet zo lees kun je beter naar een vouwcaravan tent gaan kijken
B.v. een conway. Onderstel tot een meter hoog is caravan alles daarboven is vouwwagen dus tent
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Bericht door dieseltijger » wo 14 aug 2019 10:01

Ik denk dat Chris eigenlijkhet goede antwoord heeft gegeven. Voeg er aan toe:

Kip shelter (wel klein)
Biod (wellicht de mooiste optie: ruim)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Moustache71
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 12 aug 2019 22:55

Re: Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Bericht door Moustache71 » wo 14 aug 2019 10:08

Nee een vouwcaravan is het ook niet..

De Biod heb ik wel overwogen.

Maar wanneer ik in de gestripte camper 1 of 2 scheidingswandjes aanbreng met doorloop opening, maar verder opgesloten van links naar rechts en van boven naar beneden, welke weer in de lengterichting verbonden zijn met de bedconstructie e.d. volgens mij ben ik er dan wel qua constructie.

Zoekende op internet is het "teardrop caravan" dat het meest in de buurt komt. Daar neemt men een onderstel en bouwt een eigen minimalistische caravan. Maar deze zijn dan vooral klein en compact, mijn idee is wel minimalistisch, maar wel ruim :lol:

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Bericht door VIP » wo 14 aug 2019 10:26

Koop een aanhangwagen met gesloten opbouw en je kunt doen wat je wilt. Vele malen makkelijker dan een caravan strippen en vanaf het begin heb je al verband.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Bericht door dieseltijger » wo 14 aug 2019 10:31

Ik vind het wel aansprekend: ruimte in plaats van kampeermiddelen die volgestouwd zijn met.....

Maar toch hè .... minimalistisch en ruimte - is dat ook niet een beetje tegenstrijdig? Je hebt dus -zeg maar- een kale caravan met een klapbed en een uitneembare keuken. Dan is de volgende vraag: en dan? Wat doe je er mee? Ja - je houdt van ruimte, ik ook. Sta je te staren naar de ruimte. Hm.

Wellicht houdt minimalistisch ook in: kleiner. En dan wordt je goed bediend met een Kip shelter, een Kip compact, een schattige Predom of Eriba.

Of je houdt van klussen, ik zou zeggen: ga dan lekker los in de grootste caravan die je hebt. Wellicht bederf ik het feestje een beetje - maar het kan geen kwaad om eerst goed na te denken over de drijfveren....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Bericht door Philmar » wo 14 aug 2019 10:36

Misschien kijk je beter uit naar een gesloten aanhanger ( tweedehands), daar kan je alle creativiteit in kwijt. Deze bestaan ook in alle maten en gewichten, en zijn uiteraard stevig. Deze ingerichte gesloten aanhanger heb ik onlangs gezien tijdens een fietstocht.

Philmar
Bijlagen
2F23FDCE-C85E-493B-9FCA-B06030162F10.jpeg
D74DF605-724F-4FBB-A117-8ED2F81779F8.jpeg
D74DF605-724F-4FBB-A117-8ED2F81779F8.jpeg (142.49 KiB) 8205 keer bekeken

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Bericht door p_vingerhoets » wo 14 aug 2019 12:33

Er bestaat toch ook zo'n caravan aanhanger waar minimaal in zot en ook nog ruimte om lading mee te nemen kompleet met ogen en rails in de vloer om iets vast te zetten.

Waren van die 4-kante dingen (knaus ?)
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Moustache71
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 12 aug 2019 22:55

Re: Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Bericht door Moustache71 » wo 14 aug 2019 13:13

Ja daar was ik ook al naar aan het kijken @Philmar. Wellicht is dat inderdaad een betere optie.
Zo heb ik ook al naar markt en verkoopwagens gekeken, maar dan loopt het aanhanger gewicht al snel zo hoog op dat de lol om naar Frankrijk of Oostenrijk te rijden er ook wel af is ;)

@dieseltijger, ik snap je punt, het gaat me niet om naar een lege ruimte te kijken ;)
Ik zal onze wensen proberen te verduidelijken:
  • Wij willen een slaapcabine voor 2 vw en 2 kids (stapelbed), beiden vast.
  • Wij willen opbergruimte voor kleding, paar boekjes en spelletjes
  • De keuken zou ik als een soort lade willen hebben die je aan de zijkant (buiten) eruit trekt (zie je ook veel bij de teardrop caravans)
  • Ipv een keuken zouden 2 safari chefs ook voldoende uitkomst bieden
  • Buiten alleen een luifel, hooguit met een inritsbare zijwand, maar zeker geen voortent met al het stokken-gedoe. Omdat we veel op de bonnefooi reizen, willen we snel weer verder kunnen reizen. En ja, we hebben een camper geprobeerd, maar de mobiliteit ter plaatse is ons dan te beperkt.
  • Bij slechter weer en vroeg op de avond koud/nat willen we van de treinzit gebruik maken om een spelletje te spelen
  • Campingstoelen en tafeltje via een serviceluik aan de buitenzijde beschikbaar
  • 4 fietsen zouden mee moeten kunnen (doch minimaal 2)
Onze drijfveren zijn dan:
- Snel op en afbreken (of uit en inpakken)
- Buiten leven
- Design, Funcionaliteit & usability (in de zin van kritisch over nagedacht)

Verwante ideeen:
- Panoramisch dak
- Volledig te openen zijwand, of dubbele openslaande deur, evt i.c.m:
- Uitklapbare veranda, zodat buitenruimte op dezelfde hoogte komt als binnenruimte. Ik heb daar ideeen en oplossingen voor, maar moet de realiseerbaarheid nog toetsen. Indien er caravan-bouwers/designers meelezen en geinteresseerd zijn in mijn visie op kamperen, neem contact op ;)

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Bericht door vso1 » wo 14 aug 2019 16:20

Moustache71 schreef:
wo 14 aug 2019 13:13
Ik zal onze wensen proberen te verduidelijken:
  • Wij willen een slaapcabine voor 2 vw en 2 kids (stapelbed), beiden vast.
  • Wij willen opbergruimte voor kleding, paar boekjes en spelletjes
  • De keuken zou ik als een soort lade willen hebben die je aan de zijkant (buiten) eruit trekt (zie je ook veel bij de teardrop caravans)
  • Ipv een keuken zouden 2 safari chefs ook voldoende uitkomst bieden
  • Buiten alleen een luifel, hooguit met een inritsbare zijwand, maar zeker geen voortent met al het stokken-gedoe. Omdat we veel op de bonnefooi reizen, willen we snel weer verder kunnen reizen. En ja, we hebben een camper geprobeerd, maar de mobiliteit ter plaatse is ons dan te beperkt.
  • Bij slechter weer en vroeg op de avond koud/nat willen we van de treinzit gebruik maken om een spelletje te spelen
  • Campingstoelen en tafeltje via een serviceluik aan de buitenzijde beschikbaar
  • 4 fietsen zouden mee moeten kunnen (doch minimaal 2)
Onze drijfveren zijn dan:
- Snel op en afbreken (of uit en inpakken)
- Buiten leven
- Design, Funcionaliteit & usability (in de zin van kritisch over nagedacht)

Verwante ideeen:
- Panoramisch dak
- Volledig te openen zijwand, of dubbele openslaande deur, evt i.c.m:
- Uitklapbare veranda, zodat buitenruimte op dezelfde hoogte komt als binnenruimte. Ik heb daar ideeen en oplossingen voor, maar moet de realiseerbaarheid nog toetsen. Indien er caravan-bouwers/designers meelezen en geinteresseerd zijn in mijn visie op kamperen, neem contact op ;)
De holtkamper model even ontschoten (kyte?) heeft er 1 waar je fietsen voorop kan zetten en dan de tent uit kan vouwen zonder fietsen te verwijderen..
Daarnaast zijn popups ook erg dicht bij je wensen .. nadeel is dat de fietsen eraf moeten voordat je kan "uitvouwen" .. fietsen op het "dak" van deze dingen is na uitvouwen (en bv wind) erg vragen om schade ..

Alleen een caravan (220cm) en aanhanger(180cm) hebben beide voor & nadelen .. je caravan zit op max breedte en de aanhanger is smal van binnen.
vaste bedden zijn gewoon de grootste uitdaging,

Wist je dat er fietsendragers(fietslift) zijn voor op het dak die een slim systeem hebben zodat je niet rechtop maar liggend kan vervoeren ? en makkelijk(er) Afbeelding
hiermee hoef je alle nog maar 2 fietsen op je "aanhanger" oplossing te plaatsen .. (dissel)


Je hebt je helaas nog niet helemaal verdiept in de USA toyhauler(s) zoals ik in de post vermelde, deze hebben veel voorbeelden van je wensen .. in allerlei smaakjes.
je hebt ook nog (o.a merk 3dog) zogeheten "dak tenten" dit zijn tenten die bovenop de aanhanger geplaatst worden ..


Afbeelding
buiten (opgevouwen een "bult" van 20cm ofzo) aan de wand
Afbeelding
binnenkant (matras kan je erin laten tijdens opvouwen ..)
Afbeelding
voorbeeld van laadklep met "veranda" optie, (kan ook in gaas uitvoering)
Afbeelding
voorbeeld van je bedden (opgeklapt is bovenste bed tegen plafond en de onderste vormen bankjes ..)
Afbeelding
een losse aanhanger met "daktent"
Afbeelding
een concept "idee" die ik vond
Afbeelding
bestaande idee-en

kortom er zijn genoeg "idee-en" om te starten ..je zou ook een kleine kip/vouwcaravan op een grote caravan-onderstel kunnen plaatsen (lees je sloopt de caravan voor onderdelen) en bouwt een nieuw omhulsel.. alleen de uitdaging is hoe bouw je de sandwich panelen ..

heb je al eens gepraat met een caravan reparatie toko ? die kunnen je vast helpen met bouw/onderdelen en een telefoontje kan nooit kwaad :)
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Moustache71
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 12 aug 2019 22:55

Re: Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Bericht door Moustache71 » ma 19 aug 2019 21:44

@vso1 jawel hoor, ik had me al veel eerder verdiept in Toy Haulers, eerder toen ik dacht dat vouwwagens mijn ding wel waren, maar dan in een andere vorm.
Echter dat is helemaal niet wat we zoeken. Ik vind het ook niet echt mooi en in mijn ogen vooral lomp groot en daarmee typisch Amerikaans ;)

Maar ieder z'n ding. Ik ben met bovenstaande info geholpen in mijn zoektocht en ben op zoek naar een leuke basis, waarbij ik het constructieprobleem alternatief kan oplossen.

Eenieder bedankt voor jullie bijdrage.

Paulusssttt
Berichten: 118
Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
Locatie: Mooi plekje aan het water

Re: Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Bericht door Paulusssttt » di 20 aug 2019 11:29

Ik las aan het begin Predom. Als zelfbenoemde deskundige, ook deze behaalt zijn stijfheid uit zijn interieur.
Zonder inhoud zwiebert het alle kanten uit wegens gebrek aan spanten oid. Zelfs het verwijderen van de hoge kast is al voldoende om er een wankelend kaartenhuis van te maken. Het is volgens mij sowieso wachten op het eerste Pimp-ongeval waarbij bij een windvlaag de volledige opbouw dubbel vouwt en in de berm verdwijnt of erger...
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.

Silpher
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 20 mar 2023 12:49

Re: Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Bericht door Silpher » wo 16 aug 2023 07:55

Hey moustache71,

Ik vroeg me af of het je nog gelukt was een geschikte caravan te vinden om te strippen en opnieuw in te richten.
Ik ben namelijk ook van plan iets van hetzelfde te doen.

Groet,

lutra
Berichten: 6
Lid geworden op: do 9 dec 2021 10:14

Re: Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Bericht door lutra » wo 16 aug 2023 14:42

Als geld geen grote rol speelt kun je nog steeds een BIOD kopen. Deze worden nog steeds geleverd als casco. Afbouwen moet je dan zelf doen. Je kunt er leeg gewoon mee rijden dus met de stevigheid zit het wel goed itt Predom. Er zijn ook wel BIOD's geleverd en/of naderhand omgebouwd met een grote deur in de achterwand.
Volvo V70 2.4 BIOD 400TL

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Bericht door Ab » wo 16 aug 2023 15:31

Sorry..maar ik heb toch een afwijkende mening over caravans.
Er gebeurd totaal niks als je alles eruit sloopt.
Een vierkante doos is vormvast.
De wanden en het dak kunnen nergens heen als je 'm volledig leeg haalt. Een sandwich dak is ook best heel sterk, evenals de wanden.

Zolang de wanden nog goed aan de bodem bevestigd zitten, gebeurt er helemaal niks.
Ooit werden er caravan races gehouden.
Dan werd ook alles eruit gehaald. Dat heb ik ooit ook een paar keer gedaan, volledig leeg halen, en zo licht mogelijk maken.
Soms vloog de gehele opbouw eraf tijdens de race.
Dat was ook de bedoeling..daar werd ie nog lichter van.. mrgreen.gif

De bevestiging van de zijwanden aan de vloer werd bewust verzwakt door er zoveel mogelijk nieten en schroeven uit te halen,
Nog net genoeg erin laten, om de hut, soms over (soms best grote afstand) naar het circuit te kunnen rijden.
Maar evengoed moest je goed je best doen om de opbouw kwijt te raken, soms lukte dat zelfs helemaal niet. De eerste paar ronden moest het ook blijven zitten was de bedoeling.

Kortom..elke caravan met een sandwich ( verlijmd) dak is prima geschikt om volledig te strippen.
Niet alleen Biod of Predom.
Die laatsten waren ook niet zo geschikt voor races.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Welke caravans zijn geschikt om van binnen compleet te strippen?

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 16 aug 2023 16:05

Misschien dat het voor de levensduur wel beter is als er een paar wanden terug ingezet worden om de besproken kamers te krijgen lijkt me.. maar ik weet niet hoever TS al is met de verbouwing tis al weer paar jaar geleden
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”