Klus caravan - zijwanden modificeren

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
Somers
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 jul 2019 21:44

Klus caravan - zijwanden modificeren

Bericht door Somers » ma 29 jul 2019 23:39

Hallo,

Zojuist lid geworden van dit forum. Wij bezitten momenteel een dethleffs caravan die we zelf omgeklust hebben naar iets wat met deze tijd meekan. In ieder geval van binnen. De buitenzijde is geheel naar eigen smaak door onszelf overgespoten.
www.pinkbike.com/photo/13767330
https://www.pinkbike.com/photo/13767329/
https://www.pinkbike.com/photo/13767328/
https://www.pinkbike.com/photo/13767327/
https://www.pinkbike.com/photo/13767326/
https://www.pinkbike.com/photo/13774367/

Van binnen overgeverfd, behang geplakt, nieuwe linoleum als vloer, vast bed er in, wc er uit en nieuwe kussens.
Enfin. dit ding is inmiddels alweer zon 3 jaar in ons bezit en nu we een dochter hebben wordt ie toch wat krapper als destijds voorzien. We zijn dus op zoek naar een andere opknappert. Daarnaast er wat meer wensen en ideeen, zo vragen wij ons af waarom een keuken niet buiten bruikbaar is, maar vast binnen zit. Wij gaan bijvoorbeeld enkel in de zomer naar gebieden waar het meestal alleen maar zonnig is. En de mensen die daar zijn doen dat ook veelal, waarom zou een keuken dan niet 'uittrekbaar' kunnen zijn dat ie ook aan de buitenzijde bruikbaar is?
Een leuk om de ruimte benaderen onder het bed leek ons ook niet onhandig (bij nieuwere caravans wel aanwezig denk ik?) . We zien bij campers achterin vaak een groot luik met een giga opslag ruimte ook om fietsen in te prakken. Wij dachten hoe handig is dat :) en je maakt er nog eens een stijvere constructie van door een extra 'doos' in je caravan te klussen. Enfin lang verhaal. Wat ik me voor hier afvroeg, zijn er mensen die ervaring hebben me the maken van gaten en luiken in oude caravans en waar kan ik daar meer info over vinden/krijgen?

2e vraag: we kwamen uit bij onder andere tabbert caravans. maar die hebben vaak smaak gevoelige keuken frontjes. Niet ons ding zeg maar. Als je daar iets anders voro wil hebben, waar maak je dat dan van, of waar koop je zoiets?

alvast bedankt voor alle input.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5744
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Klus caravan - zijwanden modificeren

Bericht door Morgoth » di 30 jul 2019 08:47

Creatief!
Als je grote gaten gaat maken is het verband uit je wand. Daarbij, een grote garage zal een probleem geven met je disseldruk. Dat lijkt me dus heel lastig.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

yvobra
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 19 jun 2016 15:36

Re: Klus caravan - zijwanden modificeren

Bericht door yvobra » di 30 jul 2019 15:01

Ik zag deze in het AD, misschien ook wel te zien bij de caravanbeurs in oktober.
Bijlagen
20190730_144847.jpg

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Klus caravan - zijwanden modificeren

Bericht door Knaus440 » di 30 jul 2019 21:49

Er zijn camper zelfbouw sites, misschien dat je daar wat ideeën op kunt doen.
Creatieve vrijheid voor de buitenkant. Mag ik in alle openheid een vraag stellen?
En dan bedoel ik ook openheid en geen afkeuring!!
Ik kan niet begrijpen het waarom plaatsen van die grote hand en zgn fuck-vinger.
Zit daar een boodschap of gedachte achter?
Ben daar benieuwd naar.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Somers
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 jul 2019 21:44

Re: Klus caravan - zijwanden modificeren

Bericht door Somers » di 30 jul 2019 22:27

tnx vandaag ook al zitten kijken bij (mountainbike) campers / omgebouwde busjes.
Voor wat betreft gewicht achter de achteras daar maak ik me niet druk om, een grotere caravan kan meer hebben en het zit er nu ook al (twee mtb's , meer niet).
Voor wat bretreft het design: nee daar zit maar een idee achter: wij wilden iets wat wij tof vonden en wat zeker niet gangbaar wit/creme is. En dan is johnny cash met zijn vinger natuurlijk meteen wel een extreem voorbeeld maar daar hebben we verder eigenlijk nooit over nagedacht. Vonden hem super vet, vind hem persoonlijk een epic muzikant en dan is 1+1 twee. Toevallig vandeweek hier op de camping met iemand staan praten met dezelfde vraag en hoe we dat dan zagen met kinderen en zo. Voor onze eigen geld: ze gaa tet toch tegenkomen, kan ik er maar beter zelf de vinger in hebben. Voor wat betreft anderen: t is wat t is.
Geld ook voor de schedel: das in mijn werk mijn handtekening en die mocht erop als er roze in zat. Et voila. Maar goed das ons ding, niemand hoeft hem mooi te vinden, wij zijn er blij mee ;)
Overigens: het staat iedereen vrij om te pakken wat je wil, maar je hebt (in ieder geval nieuw) geen keus in hoe zoeits eruit ziet. Zeker in deze tijd erg conservatief vonden wij.
Beantwoord dat zo een beetje je vraag?

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Klus caravan - zijwanden modificeren

Bericht door Knaus440 » wo 31 jul 2019 14:22

Ja zeker! Leuk om je verhaal en keus te lezen.
Ooit kochten we een oldtimer camper bus. De vorige eigenaar had er allerlei bloemetjes op geschilderd. Vonden ze in hun stijl van flower power. Was niet mijn ding, naast achterstallig technisch onderhoud dus voor gebruik ook de bloemetjes weggewerkt.
Mijn vrouw en dochter hadden wel achterop de camper een zgn Elfje geschreven.
Dat is een gedicht uit elf woorden, zoiets als een limmerick.
Daar zat dan onze eigenheid in.
Ik vind het gewoon leuk om te horen dat mensen hun dingen naar eigen wens er creatief uit laten zien.
De schedel ziet er vakkundig uit!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35857
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Klus caravan - zijwanden modificeren

Bericht door Chris » wo 31 jul 2019 15:02

Het spuitwerk is super... maar niet mijn eigen wens.... ik denk ook dat mijn dame's wat anders denken.
Tje... en je vragen..
Kastdeurtjes laten verbouwen... dat wordt creatief zelf bedenken.
Die deurtjes zijn vaak superlicht in gewicht he...da's de truuk.
En gaten maken, grote gaten... niet doen denk ik, het verband gaat eruit.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Klus caravan - zijwanden modificeren

Bericht door dieseltijger » wo 31 jul 2019 15:11

Over spuitwerk gesproken: In Duitsland zag ik bij de UserinnenSee ook twee caravans waar op het voorste deel van de zijkant een palmstrandje was ge-air brushed.

Ik denk dat er best wel wat meer met kleur gespeeld zou kunnen worden. Waarom niet? Sommige fabrikanten maken qua verlichting, profielen en handgrepen al caravans met een hoog "kijk mij eens" gehalte. Een caravan in de kleur van de trekauto, of in een decente two-tone design of camouflage motief is best wel te rechtvaardigen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Klus caravan - zijwanden modificeren

Bericht door blefke » vr 2 aug 2019 15:53

Morgoth schreef:
di 30 jul 2019 08:47

Als je grote gaten gaat maken is het verband uit je wand. Daarbij, een grote garage zal een probleem geven met je disseldruk. Dat lijkt me dus heel lastig.
Nee hoor hoeft echt geen probleem te zijn die grote gaten / verband.. als je het maar met beleid doet..
Een deur een service luik etc, zijn allemaal grote (of iets kleinere ) gaten.
Laten de meeste caravans nu een deur hebben en 1 of meerdere service luiken ;-)
Deze laatste opmerking is natuurlijk wel iets kort door de bocht..
De caravan wordt hier op geconstrueerd, maar toch!

Je moet natuurlijk wel de nodige verstevigingen maken en niet zomaar gaan beginnen...
Ik mag er van uitgaan als TS zo iets wil doen, er goed over nagedacht wordt..
Dat geldt natuurlijk ook voor het verwijderen van het interieur, dat heeft bij de meeste caravan ook een functie..

Met name met kip 300 caravans ( maar ook andere merken) wordt regelmatig de achterkant in stukken gezaagd om zo een bredere deur./ garage te maken, om bijvoorbeeld de motor naar binnen te rijden..
Over kogeldruk gesproken mrgreen.gif

Tis te doen, maar bezint eer begint thumbup.gif


Blefke

Somers
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 jul 2019 21:44

Re: Klus caravan - zijwanden modificeren

Bericht door Somers » vr 2 aug 2019 18:31

Dat wat er in komt weegt niet zoveel fietsenhok moet t worden. De stevigheid wil ik er weer in brengen door er een doos van te .maken waar de la in komt waar de fietsen op staan. Die zal ook nog wel wat wegen inclusief de doos maar maak ik me nog geen zorgen over.

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: Klus caravan - zijwanden modificeren

Bericht door Aernout » wo 4 sep 2019 18:38

Mocht je nog niet begonnen zijn met zagen ....

Wat betreft het gat: Ik zou proberen uit te vogelen hoeveel staanders je door zou moeten zagen voor het gat. Als dat er nou 1 is zie ik het probleem niet zo.
Zowel boven en onder het gat maak je een dwarsverbinding naar de naastgelegen latten. En natuurlijk twee staanders er tussen voor je deur frame.
Zo plaats je dus eigenlijk een rechthoek terug die je GOED verbind aan de rest van het frame.
Het polystyreen schraap je weg met een blokje hout waar je schroeven doorheen draait zodat ze zo ver uit steken als dat het nieuwe frame aan ruimte nodig heeft.
En als je dmv de "doos" links rechts en achter met elkaar verbind .........
Qua materiaal is formaat panlat al genoeg, en bekleden met heel dun triplex (3mm ofzo)
Als je alles goed schroeft, en lijmt!, zul je verbaasd zijn over de stevigheid er van.

Wat betreft frontjes: Volgens mij maken ze dat van berken multiplex panelen.
Google eens op meubelpaneel caravan bouw of beter nog, bij zelfbouw camper materiaal.
Als je zelf wilt bouwen moet je denk ik een beetje denken in de richting van boarddeuren (houten frame met kartonvulling met 2 dunne platen er op).

Succes Smiley_thefinger.gif (hihihihi)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Klus caravan - zijwanden modificeren

Bericht door Ab » wo 4 sep 2019 21:55

Ik heb in een grijs verleden een aantal
afzet-kampeerunits gebouwd voor pickuptrucks.
Alle deurtjes en binnenwandjes maakte ik sandwich.
Bij de douchecabine met heel dunne witte kunststof plaat aan de binnenkant, dan 10 of 15 mm tempex, en aan de buitenkant 3 mm berkentriplex.
Weegt ( bijna) niks en toch stevig.
De buitenkant en dak op dezelfde manier, alleen ander hoogwaardiger isolatiemateriaal 3 cm dik, en 2 mm polyesterplaat aan de buitenkant.
Tempex is uitstekend te verlijmen met epoxylijm.
Het triplex aan de binnenkant kan je schilderen of beplakken met folie.

Een buitenkeuken zou ik zelf niet snel doen.
Wij koken binnen ook nooit, zelfs niet in de winter.
Ik zet gewoon een paar (koffer) kooktoestelletjes buiten op een klaptafeltje. Al of niet aangevuld met een houtskool gevalletje.
Vind ik handiger. Maar dat is slechts mijn persoonlijke mening.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Somers
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 jul 2019 21:44

Re: Klus caravan - zijwanden modificeren

Bericht door Somers » vr 6 sep 2019 07:44

Tnx zover voor de info : )

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”