project Kip Kompakt 300

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Gebruikersavatar
marruc
Berichten: 20
Lid geworden op: za 9 feb 2019 12:48

project Kip Kompakt 300

Bericht door marruc » ma 17 jun 2019 21:12

Ha allemaal,

Ik heb me lang geleden, al een keer voorgesteld maar om het geheugen even op te frissen: Marc, 48; getrouwd en 2 kiddows.
Regelmatig lees ik wat door de verschillende topics en vooral die over het klussen aan jullie caravan. Ik heb al vele jaren een tic voor de Kip KK 300 en na tal van vakantie middelen (tent, vouwwagens...) hebben we eindelijk een goede KK300 op de kop kunnen tikken. Ik was nogal streng qua eisen, ik wilde perse het model met de rechthoekige ramen. Op onze speurtocht van de afgelopen jaren en maanden hebben we al heel wat exemplaren voorbij zien komen; van prachtig maar te duur, via mooi maar de advertentie kwam uit het oostblok, tot nog net herkenbaar en in staat van ontbinding.

Zoals gezegd hebben we er nu eindelijk eentje. Hij (het?) staat nog geen dag voor de deur of ik ben al met klussen begonnen. Het idee is een wat stoerder uiterlijk, een hoop onzin er uit en ook een hoop onzin er weer in. Dat was ons startpunt.

Hier eerst maar de fotos van toen we hem (het?) net een uur voor de deur hadden staan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door marruc op ma 17 jun 2019 21:50, 2 keer totaal gewijzigd.
"...zolang het rammelt zit het nog vast..."

Gebruikersavatar
marruc
Berichten: 20
Lid geworden op: za 9 feb 2019 12:48

Re: project Kip Kompakt 300

Bericht door marruc » ma 17 jun 2019 21:16

Vandaag zoveel mogelijk losgehaald om de boel schilderklaar te maken. Zit nog even te dubben wat we welke kleur gaan doen maar sws moet alles in de primer dus daar kan ik mee beginnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door marruc op ma 17 jun 2019 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
"...zolang het rammelt zit het nog vast..."

Gebruikersavatar
marruc
Berichten: 20
Lid geworden op: za 9 feb 2019 12:48

Re: project Kip Kompakt 300

Bericht door marruc » ma 17 jun 2019 21:24

(ik zit nog een beetje te stoeien met het plaatsen van fotos...)


Ik heb uiteindelijk toch beide banken ook verwijderd. Ik zit te denken om deze zelf te her-bouwen van iets mooier materiaal. Zoals ik al zei ben ik direct begonnen met ontvetten, schuren, ontvetten, ontvetten en ontvetten en wederom ontvetten. Eind van de dag al stukje in de primer gezet. Ik zal eea zoveel mogelijk met fotos proberen te laten zien. Wellicht leuk voor inspiratie; op die manier ben ik ook op veel ideetjes gekomen.

to be continued...
Laatst gewijzigd door marruc op ma 17 jun 2019 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
"...zolang het rammelt zit het nog vast..."

Gebruikersavatar
marruc
Berichten: 20
Lid geworden op: za 9 feb 2019 12:48

Re: project Kip Kompakt 300

Bericht door marruc » ma 17 jun 2019 21:35

Hier nog wat fotos van de eerste stukjes verf (primer). Ik was verbaasd hoe goed eea hecht aan het oppervlak van met name de kastjes. Ik heb de boel wel enorm goed met een 'schuurspons' bewerkt en zoals ik al zij heeeel goed ontvet. Ik hoop dat de hechting en dekking voldoende is. De hechting op de muren is sws goed, daar zit een soort zeer sterk behang op. Ik heb lang geleden al eens een andere caravan helpen schilderen en die had dezelfde wandbekleding. Dit was uiteindelijk erg goed geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De zwarte 'kabel' die van achter naar voren loopt bleek de waterleiding te zijn... scratch.gif
Ik denk niet dat ik het overleef als ik dat water gebruik, zelfs niet als je je handen er mee wast...

De dompelpomp gaat er sws uit, heb enorm slechte ervaring met die dingen. In mijn vouwwagen keuken had ik een drukpomp en die komt hier ook weer in. Verder gaat de keuken weg, er komt binnen een spoelbakje en buiten een gasstelletje, we gaan niet binnen koken. Er zit een mooie luifel bij de Kip zodat we in ieder geval droog staan tijdens het eten koken.
"...zolang het rammelt zit het nog vast..."

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: project Kip Kompakt 300

Bericht door deusjevo » di 18 jun 2019 00:09

Leuk project, ik wil er ook nog eens eentje onder handen nemen.

Succes zwaaien.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: project Kip Kompakt 300

Bericht door Morgoth » di 18 jun 2019 08:32

Heel leuk. Erg leuke caravan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: project Kip Kompakt 300

Bericht door VIP » di 18 jun 2019 08:42

Haal er niet teveel uit knipoog.gif

Tip: De meubelen en keuken zijn onderdeel van de constructie en het verband van de caravan.Als alles er uit is krijg je zo'n caravan als vroeger bij "Ter land, Ter zee en in de lucht" die het qua opbouw niet lang volhoudt.
Porsche + Tabbert

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: project Kip Kompakt 300

Bericht door DanielW » di 18 jun 2019 08:47

Ik vind hem leuk! Helaas voor ons met hele kleine kids niet te doen, die moeten echt in de caravan slapen. Eens met VIP, zorg ervoor dat je genoeg terugplaatst. Vraag me alleen af hoe je kan meten of de constructie weer net zo sterk is als dat het volgens de specificaties van KIP is.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
marruc
Berichten: 20
Lid geworden op: za 9 feb 2019 12:48

Re: project Kip Kompakt 300

Bericht door marruc » di 18 jun 2019 12:55

VIP Premium schreef:
di 18 jun 2019 08:42
Haal er niet teveel uit knipoog.gif

Tip: De meubelen en keuken zijn onderdeel van de constructie en het verband van de caravan.Als alles er uit is krijg je zo'n caravan als vroeger bij "Ter land, Ter zee en in de lucht" die het qua opbouw niet lang volhoudt.
Ik hoop niet dat het Kippetje haar sterkte uit de constructie van de hangkast moet halen, die is namelijk van wc papier gemaakt...
Het keukenkastje en de hangkast laat ik zitten, de banken maak ik opnieuw en komen ook weer terug. Ik rij er pas weer mee als alles terug is geplaatst al denk ik dat ze zo sterk genoeg is. Wat ik zelf ga bouwen zal sws sterker zijn dan het origineel. Uiteraard binnen de juiste gewichten.
"...zolang het rammelt zit het nog vast..."

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: project Kip Kompakt 300

Bericht door Micky » wo 19 jun 2019 08:48

Leuk project! succes ermee en vooral foto's blijven plaatsen mrgreen.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: project Kip Kompakt 300

Bericht door blefke » wo 19 jun 2019 09:36

VIP Premium schreef:
di 18 jun 2019 08:42
Haal er niet teveel uit knipoog.gif
De meubelen en keuken zijn onderdeel van de constructie en het verband van de caravan.
Daar heeft VIP gelijk in. thumbup.gif
De kip is kwa constructie steviger dan menig andere caravan, dit komt o.a. door de hefdak constructie..
De keuken eruit halen en er niks voor terug plaatsen, is dan ook af te raden..
Als het goed is, is de keuken ook vast geschroefd vanuit de buitenkant van de kip..
Deze schroeven zorgen ervoor dat de kip stabiel wordt.
De schroeven zitten in de aluminium strips weggewerkt achter de gekleurde pees, maar dat zie je vanzelf wel als je de keuken er uit wilt halen..


Het rubber waar de ramen in zitten zou je naar binnen kunnen plooien onder de raam constructie in.
Voordeel je hoeft niet af te plakken met verven en geen verf op de zwarte rubberen rand..
Tis wel een werkje maar het verf resultaat is veel beter.
Afplakken is moeilijk en vaak komt er toch verf op het rubber profiel..


Succes,
Blefke

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: project Kip Kompakt 300

Bericht door dieseltijger » wo 19 jun 2019 16:08

Qua verf geef ik in overweging: S2U nova. Verwerkt lekker, droogt snel, walmt niet tijdens het drogen, en neemt geen huidvet op.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
marruc
Berichten: 20
Lid geworden op: za 9 feb 2019 12:48

Re: project Kip Kompakt 300

Bericht door marruc » wo 19 jun 2019 17:26

Vandaag lekker opgeschoten. Bij het rechter hoekprofiel aan de achterkant was ooit vocht binnen gedrongen. De boel open gehaald en viel gelukkig heel erg mee. Heb voor de zekerheid toch behandeld tegen houtrot, een klein stukje preventief vervangen en gevuld. Ziet er prachtig uit weer. Het profiel en profielrubber schoongemaakt en teruggeplaatst. Boel flink in de verse kit gezet.
Binnen weer doorgegaan met primeren, wat een klus is dat zeg!
Wel fijn dat de boel prima hecht en het nu al redelijk op schiet.
Zal vanavond wat fotos plaatsen.
"...zolang het rammelt zit het nog vast..."

Gebruikersavatar
marruc
Berichten: 20
Lid geworden op: za 9 feb 2019 12:48

Re: project Kip Kompakt 300

Bericht door marruc » wo 19 jun 2019 17:30

dieseltijger schreef:
wo 19 jun 2019 16:08
Qua verf geef ik in overweging: S2U nova. Verwerkt lekker, droogt snel, walmt niet tijdens het drogen, en neemt geen huidvet op.
Bedankt voor de tip! Klinkt inderdaad goed, ik ga er naar kijken. Lijkt me prima voor het houtwerk.
De wanden wil ik in een kleur doen. Zou het werken om daar een latex voor te nemen en die af te lakken met transparante vernis? Ik zou verwachten dat de wanden dan erg goed afneembaar zouden moeten zijn? Of zie ik iets over het hoofd?
"...zolang het rammelt zit het nog vast..."

Gebruikersavatar
marruc
Berichten: 20
Lid geworden op: za 9 feb 2019 12:48

Re: project Kip Kompakt 300

Bericht door marruc » wo 19 jun 2019 17:34

blefke schreef:
wo 19 jun 2019 09:36

Het rubber waar de ramen in zitten zou je naar binnen kunnen plooien onder de raam constructie in.
Voordeel je hoeft niet af te plakken met verven en geen verf op de zwarte rubberen rand..
Tis wel een werkje maar het verf resultaat is veel beter.
Afplakken is moeilijk en vaak komt er toch verf op het rubber profiel..


Succes,
Blefke
Ha Blefke, dit had ik inderdaad bij het eerste raam gedaan en werkt super. Ik had nog poging gedaan om af te plakken maar dat is lastig op rubber. De raamrubbers zijn prima iets 'open' te trekken zodat je er met een kwastje onder kan. Bij lange rechte stukken deed ik dat met een plamuurmes, ook dat werkt prima!
"...zolang het rammelt zit het nog vast..."

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: project Kip Kompakt 300

Bericht door dieseltijger » wo 19 jun 2019 17:47

S2U is afneembaar, maar ik weet niet wat de samenstelling van de ondergrond (het behang) is en wat de hechting is van S2U hierop. S2U lijkt mij minder geschikt voor flexibele ondergronden - latex lijkt dan beter. Of synthetische verf??
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
marruc
Berichten: 20
Lid geworden op: za 9 feb 2019 12:48

Re: project Kip Kompakt 300

Bericht door marruc » wo 19 jun 2019 17:51

Ik overweeg adhv jou tip om de S2U te gebruiken voor het houtwerk. Kastjes, planken, kastdeuren enz. Voor de wanden ben ik er nog niet uit. Wellicht probeer ik een klein stukje met latex en een stukje latex+vernis

Gr. Marc
"...zolang het rammelt zit het nog vast..."

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: project Kip Kompakt 300

Bericht door blefke » wo 19 jun 2019 19:15

RE.gif
Latex niet doen..
Zonde vh werk
Gewoon een lak opzetten en dat hoeft echt niet zo'n hele dure te zijn....
Is niet veel meer werk en gemakkelijk schoon te maken.

Blefke

Gebruikersavatar
marruc
Berichten: 20
Lid geworden op: za 9 feb 2019 12:48

Re: project Kip Kompakt 300

Bericht door marruc » wo 19 jun 2019 20:26

Lak op de wanden?
Tja das natuurlijk ook een optie...
"...zolang het rammelt zit het nog vast..."

Gebruikersavatar
marruc
Berichten: 20
Lid geworden op: za 9 feb 2019 12:48

Re: project Kip Kompakt 300

Bericht door marruc » wo 19 jun 2019 20:46

Als je dan paar uur aan de slag kan en er onverwachts onweer langs komt waar ga je dan staan...:

Afbeelding

Afbeelding

Had niet echt de stappen goed met fotos bijgehouden. Op bovenstaande fotos (onder viaduct) zit de verbinding dicht en staat te drogen.

Hieronder nog een detail:

Afbeelding

Moet mezelf aan gaan leren wat beter fotos te maken...

Grtz. Marc
"...zolang het rammelt zit het nog vast..."

Gebruikersavatar
marruc
Berichten: 20
Lid geworden op: za 9 feb 2019 12:48

Re: project Kip Kompakt 300

Bericht door marruc » wo 19 jun 2019 20:56

Voorgaande jaren gingen we met de De Waard tent opstap. Ik had daarvoor een heel handig karretje gemaakt. Een gesloten bagagewagen met aan de achterkant een uitschuifkeukenblok. Nu we de Kip hebben gaat het aanhangertje waarschijnlijk weg. Moet nog even aan het idee wennen omdat ik er enorm veel plezier van heb gehad. Van zowel het maken als het gebruik.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding




Het keukentje zit op zware ladegeleiders en komt in zn geheel aan de achterkant naar buiten. Verder voorzien van gastoestel met ontsteking, drukpomp voor water, electra, XXL disselbak, enz. Het zijn wat oudere fotos, het wagentje heeft al tal van nuttige updates ondervonden. Heb hem vanavond uit de stalling gehaald en de Kip er in gezet. Tot aan het weekend kan ik even niet verder ivm drukke agenda...



Afbeelding


Afbeelding



Groet!
Marc
"...zolang het rammelt zit het nog vast..."

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: project Kip Kompakt 300

Bericht door blefke » wo 19 jun 2019 22:20

marruc schreef:
wo 19 jun 2019 20:26
Lak op de wanden?
Tja das natuurlijk ook een optie...
Naar mijn mening de beste optie
De wandjes zijn voorzien van triplex met een afgewerkte toplaag met structuur en dat laat zich heel goed verven.
Je hebt toch ook al een primer aangebracht..
Dan ben je toch al min of meer aan het lakken ;-)

blefke

Gebruikersavatar
marruc
Berichten: 20
Lid geworden op: za 9 feb 2019 12:48

Re: project Kip Kompakt 300

Bericht door marruc » wo 3 jul 2019 20:29

Hoewel het hier van mijn kant weer even stil was heb ik niet stil gezeten.
Het meeste verfwerk is klaar en ik ben begonnen aan de bankjes en overige inrichting

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen ze helemaal opnieuw te maken. Ik wilde ze iets hoger en met een wat 'hippere' uitstraling.
Uiteindelijk heb ik ze van alu profiel gemaakt.
Een kant zit er ondertussen in, de andere plaats ik van de week. Ik ga ze dichtmaken met 4mm plaat, de bovenklant worden deksels.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"...zolang het rammelt zit het nog vast..."

Gebruikersavatar
marruc
Berichten: 20
Lid geworden op: za 9 feb 2019 12:48

Re: project Kip Kompakt 300

Bericht door marruc » wo 3 jul 2019 20:31

En de rest van het interieur:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kussens moeten nog voorzien worden van nieuwe hoes. Het koelkastje is omgetoverd tot schoolbord
en de deuren van de kast zitten vers in de lak en zijn teruggeplaatst.

Afbeelding

Afbeelding


De ramen zijn voorzien van jaloezieën en het kleine raam in de keuken heb ik ook voorzien van een muggenhor omdat deze open kan.
Het grote raam moet nog even wachten maar hier komt ook een hor voor.


De sleurhut staat op dit moment even een paar daagjes in de stalling ivm werk.
Laatst gewijzigd door marruc op wo 3 jul 2019 20:55, 2 keer totaal gewijzigd.
"...zolang het rammelt zit het nog vast..."

Gebruikersavatar
marruc
Berichten: 20
Lid geworden op: za 9 feb 2019 12:48

Re: project Kip Kompakt 300

Bericht door marruc » wo 3 jul 2019 20:46

Hoewel het kippetje even warm in de stalling staat gaat het werk thuis gewoon verder.
Na veel uitzoekerij en gepuzzel alle onderdelen besteld en deze druppelen langzaam maar zeker binnen.

Afbeelding

Afbeelding



De bovenkant van de originele keuken gaan we wegdoen. Hiervoor in de plaats komt een vast blad met een wasbakje.
Het oude pompje is ook verwijderd en er staat een verse drukpomp klaar. Ik moet nog even uitzoeken waar ik deze ga plaatsen en
of we een vaste ingebouwde tank of toch een lossen jerrycan in de disselbak gaan gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


We zullen binnen nooit koken dus heb ik een losse plank voor buiten gemaakt:

Afbeelding

Vanmiddag zijn er ook al wat spotjes binnen gekomen.
Voorlopig ga ik alles zonder accu monteren maar tzt is het de bedoeling dat er een omvormer komt zodat het hele zooitje zonder 'paal' gebruikt kan worden.
Voor de vaste laagspanning gebruik ik voorlopig een 200w passief gekoelde voeding. Deze heeft geen ventilator, is waterdicht en uiteraard geruisloos:

Afbeelding

Donderdagavond haal ik het hutje op en vrijdag kan ik weer aan de bak
De fotos zijn een beetje een rommeltje maar zodra alles ingebouwd is zal ik betere maken...
"...zolang het rammelt zit het nog vast..."

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”