Meekijkogen gevraagd

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Meekijkogen gevraagd

Bericht door mvanprooyen » do 23 mei 2019 17:29

Welke ervaren caravanklussert zou eens live met me mee willen kijken? Ik ff echt wat hulp nodig om te kunnen bepalen tot waar ik een restauratie moet uitvoeren. Ik heb namelijk geen idee welke balkjes en platen tot de constructie horen en welke niet. Ik wil een oude lekkage fixen. Buitenzijde is al volledig opnieuw gekit, maar het leek er tijdens de eerste (ontzettend heftige) bui toch op dat er nog iets niet precies is. Wat weet ik niet, dus ik heb nu vanaf binnen het een en ander opgemaakt zodat ik hopelijk met wat gieters water kan zien wat er nou precies loos is.

Met het openmaken is de schade natuurlijk beter zichtbaar en aangezien ik niet van half werk of lapwerk houd, wil ik ff met iemand sparren. Is iemand bereid om met me mee te kijken? Caravan staat in de buurt van Hilvarenbeek, tussen Tilburg en Eindhoven.

Hope so!

Grtz,
Maya

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Meekijkogen gevraagd

Bericht door iemand » do 23 mei 2019 19:21

graag een paar foto's en type beschrijving zwaaien.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Re: Meekijkogen gevraagd

Bericht door mvanprooyen » do 23 mei 2019 22:29

Volgen morgen!
Het is een beyerland 430d uit 1990

mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Re: Meekijkogen gevraagd

Bericht door mvanprooyen » vr 24 mei 2019 10:59

Ik denk dat ik de boosdoener te pakken heb! De schroef waarmee de strip boven het raam vast zit. Die komt precies uit op de plek waar het meest verrot is. Dus die schroef gaat vandaag op de goeie manier bevestigd worden (met veel van de juiste kit) Kan ik hier nog wat anders mee doen wat beter is? Ik snap toch niet dat dat afdekkapje niet gewoon vast zit aan de strip, tis een onding...

Dit zijn de foto's van de balkjes... Hoop dat het duidelijk is en dat er iemand is die goeie raad kan geven, het liefst ff live.
01 Schroef.JPG
02 Balk nog goed.jpg
03 disselbak.JPG

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Meekijkogen gevraagd

Bericht door Ab » vr 24 mei 2019 12:04

Wat je kunt doen is het verrotte gedeelte van balkjes en latjes wegzagen.
En er een nieuw stukje inlijmen met thixotrope epoxylijm.
Is echt loeisterk.
Ik heb dat in het verleden veel gebruikt voor de bouw van afzetunits op pickuptrucks.
Als proef 2 latjes koud tegen elkaar gelijmd.
Bij een breekproef brak het naast de lijmverbinding doormidden.
Het lijmt ook tempex.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Meekijkogen gevraagd

Bericht door Ab » vr 24 mei 2019 12:12

N.b. Stel je vraag even bij Polypox.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Re: Meekijkogen gevraagd

Bericht door mvanprooyen » vr 24 mei 2019 18:20

Dank je Ab! Is het wel wenselijk om er dus iets tussen te zetten?

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Meekijkogen gevraagd

Bericht door BertJan » vr 24 mei 2019 19:21

niet direct antwoord op je vraag maar als je de lijsten weer gaat monteren.

bij deze engelse beyerlands komt de lekkage van af de zijlijst van het front of de raamlijst boven het raam, doe hier bij het afkitten niet teveel kit onder anders komen de 2 rubber bietsjes onder de lijst los.
de lijst boven het voorraam en de zijlijsten van deze caravan na het afkitten ook extra afdichten met een ms polymeren kit, dit hoort niet maar anders lekt de caravan zo weer.

het raamrubber is zo te zien al een keer vervangen

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Meekijkogen gevraagd

Bericht door Ab » vr 24 mei 2019 23:21

Of het wenselijk is om er iets tussen te zetten, ik denk het wel. Helemaal goed beoordelen kan ik dat vanaf een foto ook niet.
Je kunt het hout wat in goede staat is laten zitten, en het rotte hout vervangen. Of volledig vervangen.
Vaak net zo gemakkelijk.
Maar hoe dan ook moet je , ook als je de volledige lat vervangt, de lat verlijmen.
Met Epoxy heb ik altijd uitstekende en loeisterke verbindingen kunnen maken.
Meestal zonder te schroeven.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Re: Meekijkogen gevraagd

Bericht door mvanprooyen » di 28 mei 2019 20:31

BertJan schreef:
vr 24 mei 2019 19:21
bij deze engelse beyerlands komt de lekkage van af de zijlijst van het front of de raamlijst boven het raam, doe hier bij het afkitten niet teveel kit onder anders komen de 2 rubber bietsjes onder de lijst los.
Daar lijkt het idd vandaan te komen, het ligt nu open en ik voel dat het hout vochtig wordt, maar ik kan gewoon niet zien waar het vandaan komt! Ook niet met een gieter... Ik snap er nix van. De hele lijst is opnieuw gekit, van voor naar achter een mooie brede goedsluitende kitnaad met de juiste kit. De inlegbies is ook vervangen, maar toch nog maar eens gekeken hoe het met die schroefjes is (Ab :-)
Daarvan zijn sommige afgebroken, en eentje ontbreekt er. Als ik er een uithaal zit ie netjes vol met kit. Zou dat het toch kunnen zijn, dat het door de schroef naar binnen sijpelt? Anders weet ik het echt niet meer. De hele lijst loshalen, zou echt balen zijn, want alles is zo netjes strak gekit :-( Het gekke is ook dat de balk waar ik vocht voel niet rot is... Das toch raar?

Vandaar mijn eerste vraag: live meekijkogen gevraagd, met z'n tweeën zie je meer dan alleen (en helemaal als een van de twee (nie ik :-) weet hoe het werkt/ervaring heeft. Iemand bereid?

Thx in elk geval voor al jullie inbreng, geeft toch elke keer weer een nieuwe invalshoek thumbup.gif

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: Meekijkogen gevraagd

Bericht door Aernout » zo 25 aug 2019 18:36

https://photos.app.goo.gl/wgja31cQKeGGeJVP8

Kijk hier maar eens .....
Ik had een lekke 350DD. Hele front gestript, alle railsen gedemonteerd, nieuw houtwerk gemaakt, alles opnieuw gekit en geschroefd met RVS schroefjes, interieur opgebouwd, 3 weken gekampeerd en verkocht (omdat "er geen wc in zat" volgens mijn vrouw)

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”