Roller 400 Palace 1981. We gaan ervoor!

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Volvodriver

Re: Roller 400 Palace 1981. We gaan ervoor!

Bericht door Volvodriver » za 12 jan 2019 10:56

RE.gif RE.gif
Je kan beter vragen wat woog dat ding. Al het massieve is er nu wel uitgesloopt. cool.gif cool.gif

Nixter ga zo door. Leuk projectje man.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Roller 400 Palace 1981. We gaan ervoor!

Bericht door MarcoC » za 12 jan 2019 11:17

Ehhhh….. is 675 kg het "gewogen"' leeggewicht? Of het leeggewicht op papier?
Er zat behoorlijk wat massief hout in door dat stapelbed!

Ik heb ook ooit een stapelbed gebouwd in onze Hobby en heb hiervoor lichtgewicht hout e.d. gebruikt.
Het hoeft echt niet allemaal zo dik en stevig te zijn hoor, als je het maar goed fixeert.

Kijk hier maar eens: viewtopic.php?f=82&t=21612
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Nixter
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 07:10

Re: Roller 400 Palace 1981. We gaan ervoor!

Bericht door Nixter » za 12 jan 2019 14:40

Volgens het kenteken weegt hij leeg 675kg. Toen ik hem ophaalde vermoed ik dat hij de 1100kg wel zou halen. De materialen van het stapelbed wogen samen ongeveer 48kg!

Gewichtsbesparing hebben ze niet aan gedaan, planken van de vaste kast waren gemaakt van 18mm MDF. stom.gif

Nixter
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 07:10

Re: Roller 400 Palace 1981. We gaan ervoor!

Bericht door Nixter » za 12 jan 2019 21:03

Vanochtend nog even een paar uurtjes in de caravan bezig geweest. Het nieuwe frame rondom het voorraam is grotendeels klaar en de onderste deel is geplaatst en verlijmd. De vrouw is ondertussen binnen bezig geweest om de vaste hoge kast te verwijderen. Zo'n kast zit nog best goed vast, zeker als een of andere hobby bob er een doos extra schroeven in vast geschroefd heeft. Was wel slim anders was de kast waarschijnlijk bezweken onder de legplanken aangezien deze van 18mm MDF gemaakt waren en dus loodzwaar waren.

Morgen hoop ik het hele voor frame gemonteerd te hebben zodat het multiplex er weer tegenaan kan.AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Lenovo K10a40 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Roller 400 Palace 1981. We gaan ervoor!

Bericht door Morgoth » ma 14 jan 2019 23:17

Leuke klus!
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Nixter
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 07:10

Re: Roller 400 Palace 1981. We gaan ervoor!

Bericht door Nixter » za 19 jan 2019 19:34

Vandaag weer druk bezig geweest in de caravan. Eerst de binnenwand van de voorzijde afgewerkt met gezond multiplex. Feitelijk zijn we nu net zo ver als toen we de caravan kochten alleen is de voorwand nu weer stabiel en vochtvrij.
Vervolgens de (slaap)banken eruit gehaald en toen kwam dan toch de eerste tegenvaller. Rechtsachter kwam toch een rot hoekje tevoorschijn, een paar centimeter bij een paar centimeter weliswaar maar toch wel jammer. Toen kwam de linkerhoek tevoorschijn, dat was wel even schrikken. Het buitenste schuine balkje is volledig opgelost en de dwarsbalkjes daarboven/onder lijken in dezelfde staat te verkeren. De vloer is zwart over een behoorlijk stuk maar niet over het gehele zelfde stuk verrot. De wanden lijken na controle met een schroevendraaier grotendeels de dans te zijn ontsprongen, uiteraard moet daar ook wel wat vervangen worden maar ik denk/hoop dat het meevalt. Morgenochtend de wanden maar eens loshalen om te zien wat er allemaal vervangen moet worden en waar de oorzaak van deze lekkage zit.

Met wat voor materiaal kun je het beste een slecht stuk vloer vervangen? Ik heb gezien dat er een soort isolatie aan de onderkant tegenaan zit. Zit deze isolatie vast op de vloer en waar kan ik deze dan het beste door vervangen als ik er een nieuw deel in heb gezet? Ik dacht er zelf aan om met de cirkelzaag het slechte stuk eruit te halen, met een bovenfrees een randje rondom het gat van het gezonde hout weg te frezen zodat het nieuwe hout daar zijn draagkracht uit kan halen.

Gelukkig verder geen serieuze plekken tegengekomen toen het zeil eruit was.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Lenovo K10a40 met Tapatalk


Nixter
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 07:10

Re: Roller 400 Palace 1981. We gaan ervoor!

Bericht door Nixter » za 26 jan 2019 13:33

Inmiddels zijn we weer de nodige klus uurtjes verder en daarmee ook het nodige bloed, zweet en tranen. Het aanpakken van de grote slechte hoek was wel een klusje waarvan ik op een gegeven moment dacht, "wanneer kom ik nou eens gezond hout tegen"? De originele balkjes die tegen de buitenwand aan zaten waren matig tot slecht dus die moesten worden vervangen. Om daar goed bij te kunnen moest de bovenste laag van de vloer eruit, dit was gelukkig al gepland ivm de slechte hoekjes maar uiteindelijk besloten om niet alleen de hoekjes van de vloer te vervangen maar gelijk een heel stuk over de volledige breedte en een meter diep. Het vocht was best ver in het hout getrokken en in een keer een groot stuk vervangen is uiteindelijk minder werk dan 2 hoekjes door lapwerk te repareren. De balk die in het verlengde van de caravan lopen waar de buitenkant van de vloer op rust bleek ook over een stuk compleet vergaan dus die kwam ook op het to do lijstje. De rand van de ondervloer is aan de kopse kant ook wat aangetast net als het balkje waar deze op rust, dus ook deze kwam op het inmiddels beruchte lijstje.
Om te voorkomen dat het een te grote bouwput wordt en ik het overzicht/vertrouwen zou verliezen heb ik eerst een stuk van de vloer en daarna alle rottigheid in de slechtste hoek verwijderd. Al met al ben je zo een flink aantal uurtjes verder maar op een gegeven moment had ik alleen nog maar gezond hout over. Het liggende balkje is vervangen door een nieuw exemplaar zodat de basis straks weer gezond en sterk is. Vervolgens een nieuw houten frame gemaakt en tegen de zijwand gekit zodat de volgende keer het achterpaneel weer met het zijpaneel verbonden kan worden. Als deze hoek straks weer gezond is beginnen we aan de andere kant. Het probleem is daar exact hetzelfde maar "het lijkt" minder erg. Al met al een tijdrovend klusje maar als alles straks klaar is zal het "hopelijk" de moeite waard zijn.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Lenovo K10a40 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Roller 400 Palace 1981. We gaan ervoor!

Bericht door Chris » za 26 jan 2019 16:29

Tja, schrikken geloof ik direct.
Maar ook super dat je het "degelijk" aanpakt, zo heb je er gewoon weer jaren wat aan.
Echter..
Heb je de oorzaak van het vochtprobleem ook gevonden???
Vaak natuurlijk bij lijstwerk, rangeerhandgrepen, achterlicht gaten in het plaatwerk of zoiets...
Gevonden waardoor dus ???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Nixter
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 07:10

Re: Roller 400 Palace 1981. We gaan ervoor!

Bericht door Nixter » za 26 jan 2019 16:53

RE.gif

Nee, helaas nog niet. De vochtigheid houdt op ongeveer 10cm boven de overgang naar het verticale gedeelte. Hout wat daarboven zit is fris en droog. Hetzelfde geld voor de zijwand, de bodembalk is verrot maar, afgezien van een gedeelte wat in contact stond met het serieus verrotte stuk, is verder ook in prima staat. De buitenkant ziet er ook netjes uit dus ik ga gewoon schematisch alle mogelijkheden langs en monteer ze opnieuw inc verse kit.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Roller 400 Palace 1981. We gaan ervoor!

Bericht door Chris » za 26 jan 2019 16:57

Ook een risicogebied is de plek waar het regenwater "afloopt" van de caravan.
Zo zijn ze er ook achter gekomen dat de plastic afwerk profieltjes in de alu hoeklijsten niet kort moeten worden afgeknipt.
Of ook wel onder de hoek door tegen de bodem geniet te worden.
Beide versie's bleek inwatering te veroorzaken..
Dus gewoon loshangend stukkie van een paar cm.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Nixter
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 07:10

Re: Roller 400 Palace 1981. We gaan ervoor!

Bericht door Nixter » wo 13 feb 2019 12:52

Inmiddels zijn we weer een stukje opgeschoten. Gaat me eigenlijk allemaal veel te langzaam maar overdag werken en dan s'avonds weer terug om in de caravan te klussen werd op een gegeven moment ook wel wat zwaar. Mijn lengte van ruim twee meter in dat kleine hokje vol met allerlei gereedschap zal ook wel hebben meegeholpen aan ontstaan van diverse lichaamspijntjes.

Uiteindelijk zijn alle rotte balkjes vervangen door nieuwe waardoor de caravan aanzienlijk steviger aanvoelt. Het voorste deel van de ondervloer is vervangen door een geheel nieuwe strook waarop vervolgens dan weer nieuwe balkjes bevestigd zijn. Als kers op de taart nieuwe tempex (?) platen er tussen geplaatst en vervolgens afgedekt met een nieuwe bovenvloer. Al met al is het project "houtrot verwijderen aan de achterzijde/vloer" dan uiteindelijk toch in de afrondende fase gekomen.

Volgende punt is het dichtmaken van de binnenkant van de achterkant. Lekkage lijkt toch voornamelijk via de vele, al dan niet originele, schroefgaten te zijn ontstaan. Dus de lichtbalk eraf halen, alle gaten dichtmaken en opnieuw monteren met nieuwe schroeven en veel butylkit.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Lenovo K10a40 met Tapatalk


Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Roller 400 Palace 1981. We gaan ervoor!

Bericht door MarcoC » wo 13 feb 2019 19:13

Goed bezig thumbup.gif
Ziet er goed uit!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Nixter
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 07:10

Re: Roller 400 Palace 1981. We gaan ervoor!

Bericht door Nixter » za 2 mar 2019 19:56

Tijdje geleden dat ik een update geplaatst heb, dus bij deze. De vloer zit er inmiddels weer volledig in. Aan de onderzijde is de overgang van de oude bodem naar de nieuwe royaal dichtgekit/smeerd dus die gaat de caravan wel overleven. De achterkant is aan de binnenzijde grotendeels voorzien van een nieuw frame en vervolgens voorzien van nieuwe tempex en afgewerkt met een nieuwe laag multiplex. De diverse gaatjes en kiertjes dichtgesmeerd met plamuur en daarna flink moeten schuren. Toen ik daarmee klaar was toch maar eens tevreden om mij heen gekeken. Al met al over een periode van ongeveer 2 maanden behoorlijk wat uurtjes bezig geweest met vochtschade herstel maar het resultaat mag er zijn. Volgende klus was de lichtbalk aan de achterzijde. Een van de vorige eigenaren heeft het blijkbaar nodig gevonden om deze naast de originele schroeven van tig extra schroeven te voorzien. Resultaat was een lichtbak die door ouderdom al niet geweldig meer was maar door al die gaten echt gaar begon te worden. Al met al ben ik er zeker van dat de gatenkaas achter de lichtbalk de oorzaak van de vochtschade in de caravan was, voelt goed dat dat nu opgelost is. Alle gaten in de caravan zijn afgedekt door het nieuwe frame en een dikke laag kit hierdoor kan de lichtbalk nu weer in fris hout vastgezet worden. Voor de lichtbalk heb ik een frame van multiplex gemaakt wat er volledig in past en daarin verlijmd gaat worden. Voordeel hiervan is dat zowel de balk als de caravan weer fris zijn en weer op een degelijke manier met elkaar verbonden kunnen worden. Vervolgens de ramen en het dakraam verwijderd en hieronder gelukkig alleen maar gezond hout aangetroffen. De kastdeurtjes gedemonteerd om ze thuis alvast te kunnen gaan gronden en gaandeweg de caravan voor te gaan bereiden om te gaan behangen.

Ik heb nog wel een vraagje. Tussen de binnenpanelen van het dak zitten kunststof T-strippen, zijn deze een beetje makkelijk te demonteren of komt het gehele dak er dan achteraan? Dit met het oog op het behangen van het dak.
Andere vraag. Die kunststof bandjes die overal tussen het interieur en de caravan zelf zitten, is dat puur voor het afdichten van kiertjes of hebben die ook nog een functie?AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Lenovo K10a40 met Tapatalk


Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Roller 400 Palace 1981. We gaan ervoor!

Bericht door MarcoC » za 2 mar 2019 23:53

Netjes thumbup.gif
Petje af hoor C forum4.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Volvodriver

Re: Roller 400 Palace 1981. We gaan ervoor!

Bericht door Volvodriver » zo 3 mar 2019 08:55

Dat gaat goed. Nu kan het opbouwen beginnen. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Roller 400 Palace 1981. We gaan ervoor!

Bericht door Chris » zo 3 mar 2019 12:35

Die plastic stripjes hebben alleen een afdek functie hoor...
Je gaat goed, fraaie herstelling van de houtrot.. stevig nu.
Nu voor de eindronde !!
En dan... deze zomer.... VAKANTIE in je eigen hut..
Wat zal je er trots op zijn.... jou werk..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Nixter
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 07:10

Re: Roller 400 Palace 1981. We gaan ervoor!

Bericht door Nixter » zo 3 mar 2019 18:51

Bedankt voor de complimenten. Leuk om te horen dat anderen het resultaat van je bloed zweet en tranen weten te waarderen.
Zijn die strips makkelijk te verwijderen of is het slimmer om ze maar achter het behang te plakken?
Iemand nog wat informatie omtrent die kunststof strip die tussen de diverse meubelen en de caravan zelf zit? Ik ben van plan deze weg te snijden en dan na het behangen en dun kitrandje op de hoeken te zetten, weet alleen niet of ik dan iets over het hoofd zie. Ook een klusje voor komende week wordt het doorslijpen van het originele gasstel/gootsteentje. Koken gaan we buiten de caravan doen maar stromend water is wel makkelijk.

Al met al nog genoeg te doen.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Lenovo K10a40 met Tapatalk


Gebruikersavatar
stoney33
Berichten: 647
Lid geworden op: do 5 jul 2018 21:33
Locatie: 072

Re: Roller 400 Palace 1981. We gaan ervoor!

Bericht door stoney33 » zo 3 mar 2019 20:23

Goed bezig! En leuk om je verslag te lezen!

Groet, Rob

Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530

Nixter
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 07:10

Re: Roller 400 Palace 1981. We gaan ervoor!

Bericht door Nixter » ma 10 jun 2019 10:33

Na een geruime tijd afwezig te zijn geweest even een teken van leven. In de afgelopen maanden zijn we (niet gepland, wel gewenst) verhuisd en hebben we in een korte periode net even wat te vaak afscheid moeten nemen van dierbaren. Al met al behoorlijk pittige periode waardoor de caravan even op hold is komen te staan.
Inmiddels weer voorzichtig begonnen en de doelen wat bijgesteld. Ik ga er nu voor om de caravan functioneel te maken, dwz alles wat nodig is om op de door ons gewenste manier op vakantie te kunnen gaan moet af en functioneren. Netjes afwerken kan als er nog tijd over is wel, eerst de vakantie veilig stellen.

LOWA

Re: Roller 400 Palace 1981. We gaan ervoor!

Bericht door LOWA » ma 1 jul 2019 20:21

Hoi,

Zeer mooi gedaan alvast. Een vraagje, het keukentje, zat dat gemonteerd met L ijzertjes, of zat dit door de binnenwand gemonteerd? Zo ja hoe heb je dat kunnen demonteren?

Mvg

Nixter
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 07:10

Re: Roller 400 Palace 1981. We gaan ervoor!

Bericht door Nixter » zo 7 jul 2019 12:59

Het keukentje zat met schroeven van buitenaf (tussen de binnenwand en de aluminium buitenkant) vastgeschroefd. Ik heb het hout losgehaald met wat heen en weer wrikken en als het dan nog niet lukte met de multitool. De uitstekende schroeven heb ik strak op de wand afgeknipt en daarna met een spijkertje het restant van de oude schroef in de wand terug getikt.

Beetje plamuur en een behangetje en je ziet er niks meer van.😎

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Roller 400 Palace 1981. We gaan ervoor!

Bericht door jessedew » za 20 jul 2019 12:05

Leuk project zeg, vervelend van de prive tegenslagen!

Is hij nog vakantieklaar gekomen?

Zelf een week in onze caravan geklust, Hobby uit 1998, maar die was eigenlijk te mooi om er heel veel aan te doen (wanden waren vrij licht, alleen het fel lelijke blauw overal geverfd (best een karwei, alles loshalen, 4x verven en weer terug zetten) nieuwe vitrage, keukentje gepimpt, nieuwe greepjes en hier en daar wat versleten onderdelen vervangen.

Vraag me wel bij zo'n project af, levert het ook op hoeveel tijd het je kost? Of had je een iets nieuwere kunnen kopen die minder werk op zou leveren? Materialen tikken ook altijd flink aan.

In elk geval heb je hem zeer grondig aangepakt zeg!! benieuwd naar het eindresultaat straks

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”