Wawa project van een collega...
Re: Wawa project van een collega...
RE.gif
Hoi P..
Dat frame is origineel van Wawa... rijd dus al heel lang rond.
In mijn ogen ook fragiel, maar het hutje erbovenop is ook niet zwaar.
Wel dubbel lucht.. :-)
Hoi P..
Dat frame is origineel van Wawa... rijd dus al heel lang rond.
In mijn ogen ook fragiel, maar het hutje erbovenop is ook niet zwaar.
Wel dubbel lucht.. :-)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wawa project van een collega...
Ik schat dit frame een stuk sterker in dat dat van een moderne caravan. Door al die dwarsbuizen krijg je er een ongelovelijke stijfheid in.
Ik ben eens bij Donkervoort in de fabriek geweest. Het frame van zo'n sportwagen is helemaal gelast van 30x30 koker. Weegt maar 70kg. Maar het tordeert helemaal niks. Prachtig om te zien. Ik zal eens een foto opzoeken.
Ik ben eens bij Donkervoort in de fabriek geweest. Het frame van zo'n sportwagen is helemaal gelast van 30x30 koker. Weegt maar 70kg. Maar het tordeert helemaal niks. Prachtig om te zien. Ik zal eens een foto opzoeken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Wawa project van een collega...
Tja, je kan het zo gek maken als je zelf wilt en betalen kunt.
Hier het project van een vriend van mij, een 2CV 4x4 Barbour, prachtig chassis en beresterk.
http://www.2cvtravel.nl/barbour/blog/20 ... our008.htm
Maar ja, da’s geen caravan he [sinttom.gif]
Hier het project van een vriend van mij, een 2CV 4x4 Barbour, prachtig chassis en beresterk.
http://www.2cvtravel.nl/barbour/blog/20 ... our008.htm
Maar ja, da’s geen caravan he [sinttom.gif]
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Wawa project van een collega...
maar dat is niet te vergelijken, de chassis van bijv. een donkervoort die zo weinig weegt, is gemaakt van chrome molybdenum (chromoly), wat andere eigenschappen heeft dan een gewoon stalen chassis.Morgoth schreef: ↑di 20 nov 2018 19:44Ik schat dit frame een stuk sterker in dat dat van een moderne caravan. Door al die dwarsbuizen krijg je er een ongelovelijke stijfheid in.
Ik ben eens bij Donkervoort in de fabriek geweest. Het frame van zo'n sportwagen is helemaal gelast van 30x30 koker. Weegt maar 70kg. Maar het tordeert helemaal niks. Prachtig om te zien. Ik zal eens een foto opzoeken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wawa project van een collega...
Mee eens, met hoogwaardige staalsoorten kan je een behoorlijke gewichtsbesparing halen door kleinere wanddiktes van buizen en profielen.
Het komt heel kort bij alluminium qua gewicht .
De afzetunits die ik in het verleden bouwde hadden ook een compleet stalen framewerk .Zowel bodem, wanden als dak waren compleet gelast uit dunwandige stalen kokers. Alleen rond de ramen zat wat hout.
Het geheel was ruim 4 meter, maar je wandelde er zo mee weg.
Je kan mooie dingen doen met staal.
Het komt heel kort bij alluminium qua gewicht .
De afzetunits die ik in het verleden bouwde hadden ook een compleet stalen framewerk .Zowel bodem, wanden als dak waren compleet gelast uit dunwandige stalen kokers. Alleen rond de ramen zat wat hout.
Het geheel was ruim 4 meter, maar je wandelde er zo mee weg.
Je kan mooie dingen doen met staal.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Wawa project van een collega...
Het chassis van de Wawa is relatief licht en stijf, en ik denk dat het, in verhouding, sterker is dan moderne chassis'.
Een oud Belgisch hok achter een oud Frans hok.....
Re: Wawa project van een collega...
En... m'n collega ploegde voort.
De Wawa heeft ook een soort van torsie ophanging, 4 rubbers in een vierkante buis met een ruit in het midden uitgesneden.
Je snapt het al, nergens meer te koop.
Dus... maak je dat zelf.
Incl. het veer stopblok.
Flink stuk rubber, zagen, zweet en dan heb je dat ook, en kan je de ophanging monteren.
Hier ligt het spul nog op z'n kop, maar dat komt wel goed.
Ook heeft deze Wawa een remsysteem.
Dat is wel origineel maar was alleen als extra optie te bestellen.
Heel grappig, de Wawa's hebben dubbel lucht, dus 4 wielen, en alleen de trommelrem op de buitenste wielen.
Remtrommel is ong. 15 cm...
Nieuwe voering, trommels opgeknapt...
En weer een weekend om..
.
De Wawa heeft ook een soort van torsie ophanging, 4 rubbers in een vierkante buis met een ruit in het midden uitgesneden.
Je snapt het al, nergens meer te koop.
Dus... maak je dat zelf.
Incl. het veer stopblok.
Flink stuk rubber, zagen, zweet en dan heb je dat ook, en kan je de ophanging monteren.
Hier ligt het spul nog op z'n kop, maar dat komt wel goed.
Ook heeft deze Wawa een remsysteem.
Dat is wel origineel maar was alleen als extra optie te bestellen.
Heel grappig, de Wawa's hebben dubbel lucht, dus 4 wielen, en alleen de trommelrem op de buitenste wielen.
Remtrommel is ong. 15 cm...
Nieuwe voering, trommels opgeknapt...
En weer een weekend om..
.
Laatst gewijzigd door Chris op ma 26 nov 2018 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wawa project van een collega...
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wawa project van een collega...
Chris vooral blijven doorgaan met die fotootjes ;-)
Blefke
Blefke
Re: Wawa project van een collega...
RE.gif
hahaha, het is ook overal hetzelfde, gewoon het gereedschap uit de keuken
hahaha, het is ook overal hetzelfde, gewoon het gereedschap uit de keuken
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wawa project van een collega...
RE.gif
Carburateur en andere auto-onderdelen worden prima schoon in de afwasmachine
Carburateur en andere auto-onderdelen worden prima schoon in de afwasmachine
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Wawa project van een collega...
@ JKN..
Ik had het allang door toen mijn collega die site liet zien die hij gevonden had.
Een witte DS met een Wawa... kan bijna niet missen....toch.
Dus ja, voor jou zeker een deja vu
https://get.google.com/albumarchive/107 ... source=pwa
Maar... eerlijk is eerlijk.... dat is beter goed gepikt dan slecht bedacht... toch??
Hans heeft ook al het raampje bij de keuken in zijn hoofd, da's toch een donker hoekje.
Echter, hij heeft al wel verbeteringen doorgevoerd.
De gasveren voor het dak.
De veren in de ophanging ipv de rubbers.
En ook zitten er nu uitdraaisteunen onder.
Maar... jou foto's worden regelmatig geraadpleegd, be-commentarieerd en of aangepakt.... eerlijk is eerlijk..
Wanneer was jou project?? 2015 of nog eerder??
Grappig toch..
Ik had het allang door toen mijn collega die site liet zien die hij gevonden had.
Een witte DS met een Wawa... kan bijna niet missen....toch.
Dus ja, voor jou zeker een deja vu
https://get.google.com/albumarchive/107 ... source=pwa
Maar... eerlijk is eerlijk.... dat is beter goed gepikt dan slecht bedacht... toch??
Hans heeft ook al het raampje bij de keuken in zijn hoofd, da's toch een donker hoekje.
Echter, hij heeft al wel verbeteringen doorgevoerd.
De gasveren voor het dak.
De veren in de ophanging ipv de rubbers.
En ook zitten er nu uitdraaisteunen onder.
Maar... jou foto's worden regelmatig geraadpleegd, be-commentarieerd en of aangepakt.... eerlijk is eerlijk..
Wanneer was jou project?? 2015 of nog eerder??
Grappig toch..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wawa project van een collega...
Off topic..
Over DS 'en..
Rij ik vanmorgen naar mijn werk, zie ik in een loods 2 DS'en staan.
Een witte en een met donker dak, leek wel grijs.... verder naar beneden was het niet te zien vanaf de weg maar kon ook best grijs zijn.
Dacht gelijk aan Micky.
2... fantastisch.. in een ouwe loods... toevallig nu met het licht aan..
Over DS 'en..
Rij ik vanmorgen naar mijn werk, zie ik in een loods 2 DS'en staan.
Een witte en een met donker dak, leek wel grijs.... verder naar beneden was het niet te zien vanaf de weg maar kon ook best grijs zijn.
Dacht gelijk aan Micky.
2... fantastisch.. in een ouwe loods... toevallig nu met het licht aan..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wawa project van een collega...
De mijne staat ook veilig en warm :)
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wawa project van een collega...
RE.gif
Da's dus niet de jouwe toch??
Da's dus niet de jouwe toch??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wawa project van een collega...
Helemaal mee eens Chris, ik gebruik ook info van anderen indien nodig, heb ook tips gekregen van een ware Wawagoeroe....
Ik heb juist de uitdraaisteunen er onderweg geslepen. Mij Wawa had nog de originele (gebroken) hefdakveren en bij toeval vond ik nog nieuwe veren want ik zat ook al aan gasveren te denken (zonder veren til je je een breuk).
De rubberbanden in de wielophanging zorgen ook voor demping (door wrijving) en ik denk dat de Wawa gaat stuiteren als deze door veren vervangen worden maar het kan ook meevallen. Deze rubberbanden zijn trouwens nog te koop https://www.awa-aanhangwagens.com/.
Zelfs de foto met zwart gezicht is deja vu...:-)
Het is erg leuk om deze restauratie te volgen en wat een tempo zeg....
Groet,
Jeroen.
Ik heb juist de uitdraaisteunen er onderweg geslepen. Mij Wawa had nog de originele (gebroken) hefdakveren en bij toeval vond ik nog nieuwe veren want ik zat ook al aan gasveren te denken (zonder veren til je je een breuk).
De rubberbanden in de wielophanging zorgen ook voor demping (door wrijving) en ik denk dat de Wawa gaat stuiteren als deze door veren vervangen worden maar het kan ook meevallen. Deze rubberbanden zijn trouwens nog te koop https://www.awa-aanhangwagens.com/.
Zelfs de foto met zwart gezicht is deja vu...:-)
Het is erg leuk om deze restauratie te volgen en wat een tempo zeg....
Groet,
Jeroen.
Een oud Belgisch hok achter een oud Frans hok.....
Re: Wawa project van een collega...
Nee, die staat in een nieuwe loods
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wawa project van een collega...
@JKN.
Die veren ipv de rubbers in de ophanging is nog wel een dingetje idd.
Wil hij eerst proberen..bevalt het niet dan worden het gewoon weer rubbers.
Daar is ie erg makkelijk in.
En tempo...geweldig he.
Die veren ipv de rubbers in de ophanging is nog wel een dingetje idd.
Wil hij eerst proberen..bevalt het niet dan worden het gewoon weer rubbers.
Daar is ie erg makkelijk in.
En tempo...geweldig he.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wawa project van een collega...
Tja, hij houd niet van stilzitten.
Dus... dakframe gemaakt en de rol epoxy onder handen genomen.
Het board waarvan de Wawa oorspronkelijk is gemaakt wordt vervangen..
.
Dus... dakframe gemaakt en de rol epoxy onder handen genomen.
Het board waarvan de Wawa oorspronkelijk is gemaakt wordt vervangen..
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wawa project van een collega...
En de "oude" zijwand is nu mal geworden....
.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wawa project van een collega...
Continuing story..
Hij houd niet van stilzitten.... da's duidelijk..
.
Hij houd niet van stilzitten.... da's duidelijk..
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wawa project van een collega...
o... foto's hierboven in de verkeerde volgorde.
Nog eentje
. De gebruikte plaat is een dunne epoxy, dus ook nog een Hagelbestendige Wawa !!
Daar komt stryopor ( witte schuim) plaat op en binnen afgewerkt met dun triplex.
Die "multiplex sandwitch" constructie moet de stevigheid aan de plaat geven.
De Epoxyplaat is met popnagels aan het frame bevestigd.
En het hele frame was vooraf in de Hammerrite gezet.
Enne... Butylkit... veel...
Hij gaat als de brandweer... zou ie nog op de wintersport willen soms???
Nog eentje
. De gebruikte plaat is een dunne epoxy, dus ook nog een Hagelbestendige Wawa !!
Daar komt stryopor ( witte schuim) plaat op en binnen afgewerkt met dun triplex.
Die "multiplex sandwitch" constructie moet de stevigheid aan de plaat geven.
De Epoxyplaat is met popnagels aan het frame bevestigd.
En het hele frame was vooraf in de Hammerrite gezet.
Enne... Butylkit... veel...
Hij gaat als de brandweer... zou ie nog op de wintersport willen soms???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wawa project van een collega...
RE.gif
helemaal gaaf , alleen begrijp ik de term hammerite niet in deze, er zijn zoveel andere producten denk ik, of zie ik iets over het hoofd?
helemaal gaaf , alleen begrijp ik de term hammerite niet in deze, er zijn zoveel andere producten denk ik, of zie ik iets over het hoofd?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB