caravan lichter maken / laadklep ?

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

caravan lichter maken / laadklep ?

Bericht door vso1 » vr 11 mei 2018 22:11

Ik ben wel gecharmeerd van "toyhaulers" en het lijkt me dat een caravan daar wel een geschikt platform voor is.
weten jullie of er mensen zijn die dit eerder hebben geprobeerd ? ik heb wel wat aanpassingen gezien maar niet echt wat ik zoek.

Goed we hebben een sprite 470 uit 1998 aangekocht (word nog opgeleverd), en voordat ik ga verbouwen gaan we eerst eens op vakantie.

wat zijn nu echt "nage-vaste" gewichten" die je uit de caravan zou kunnen halen ?
- boiler ?
- kast(en) ?
- banken ?
- tafel ? (in hoogte verstelbaar ding)


Heeft het zin om reflecterend materiaal (spul wat onder laminaat ligt/radiator reflectie en glaswol) te gebruiken om de warmte buiten te houden ?
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: caravan lichter maken / laadklep ?

Bericht door Aernout » za 12 mei 2018 00:14

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr

385 kilo laadvermogen. Door de constructie geen bijzonder ernstige afbraak aan constructie op te vangen....
Deze staat al een poosje te koop op marktplaats, misschien had je hem al gezien.

Warmte buiten houden? Alle ramen vanaf buiten blinderen! Als het donker is in een caravan blijft het een stuk koeler, zeker als de zon ook niet op de ramen kan schijnen!
Dus iets fabrieken wat je in de rail boven de ramen kunt schuiven wat volledig blindeert en dat strak langs de ramen naar beneden spannen.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: caravan lichter maken / laadklep ?

Bericht door WillyL » za 12 mei 2018 10:17

Tafel, die beweegbare tafels hebben meestal een zware poot en ook tafelblad. Vervangen door een plooibaar aluminium buitentafeltje?
Hoge hangkast zorgt meestal voor stevigheid dus die best laten staan.
Dat plastieken trumaboilergeval is niet te zwaar, dus daar ga je niet veel op besparen, wel het water eruit aflaten voor vertrek, scheelt een 5tal kg.
Zo min moglijk water meenemen trouwens.
Banken? Ook al zijn ze opklapbaar aan de wanden gemonteerd, Heb je die niet nodig om te zitten? Alhoewel, plooistoeltjes werken ook en slapen kan je op een rolmatje op de grond.
Koelkast is ook relatief zwaar, maar dan heb je geen koel biertjes of snel bedorven etenswaren met frequente toiletbezoeken tot gevolg...

Dingen kunnen ook in de koffer van de auto, ev. Een dakkoffer.

Ah, kleren wegen ook, 2 setjes, een aan en een in de was... Trouwens, het tweede setje heb je op een naturistencamping niet nodig, dus daar kan ook op bespaard worden mits uitzoeken van de geschikte camping (Nabij Vera-playa is er een).
Tandpasta voor een week en geen ganse tube, champoo idem. Dat is toch wat ik doe wanneer ik de bergen in trek en de rugzak zo licht mogelijk wil hebben. Enkel ondergoed neem ik voldoende mee.
Trouwens, de tandenborstel hoeft die lange steel niet, in 2 die handel en het juiste deel meenemen. mrgreen.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: caravan lichter maken / laadklep ?

Bericht door karelV » za 12 mei 2018 10:57

@TS

Koop dan gewoon een tent weenie.gif mrgreen.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Hans met Troll
Berichten: 232
Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
Locatie: Midden limburg

Re: caravan lichter maken / laadklep ?

Bericht door Hans met Troll » za 12 mei 2018 11:17

Geen Gas,Water, Aardappel,Bier en Wijn mee nemen awhoea.gif
Blauwe Trekker,witte Caravan whistle.gif

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: caravan lichter maken / laadklep ?

Bericht door vso1 » za 12 mei 2018 15:12

Aernout schreef:
za 12 mei 2018 00:14
@aernout, nee die had ik nog niet gezien. wel leuk valt me wel tegen van de 'gewonnen" laadvermogen overgens
dit is wel een beetje wat ik zelf in gedachten zou hebben.

en dank voor de tips betreft schaduw.
WillyL schreef:
za 12 mei 2018 10:17
Koelkast ik heb er nog 2 van de vouwwagen, en de enige reden om deze te verplaatsen /eruit te halen is dat deze aan de tentzijde zit.
boiler .. zie ik het nut (nog) niet van in .. ik vind het wel prettig dat er een wc in zit (voor het vrouwelijke helft en jonge zoon) maar alleen in nood gebruiken.
Wellicht dat ik hem ooit vervang door portapoti ofzo ..

Van de 870kg "leeggewicht" vermoed ik dat 150 tot 250 minimaal aan "chassis" besteed is, 2 tot 300 aan "omhulsel" dus zou ik 300 kg +/- aan interieur kwijt zijn ..
waarvan een nieuwe koelkast 22 tot 30kg ? (leeg) en de oude weegt net zo veel ? de ringverwarming zou ook iets van 20kg zijn .. dus 250 aan "hout" ?

Het zou leuk zijn als je de caravan tot een soort "toyhauler" kan ombouwen om bv je gereedschap in op te slaan (ipv in de schuur/zolder) of andere volumeuze artikelen die je 1 tot 2x per jaar nodig hebt, en tijdens je vakantie kan dat best in huis staan totdat je weer terug bent..
onder weg je fietsen .. Of als je verhuist / helpt verhuizen of grote dingen koopt .. vervoer..
Of die Quad die ik altijd wilde :) erin te stallen.

Maar goed het is in deze pure interesse vraag.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: caravan lichter maken / laadklep ?

Bericht door Aernout » ma 14 mei 2018 11:43

Moet het laadvermogen gewonnen zijn dan? Als het maar voldoende is!
Leuke van BIod is, dat ze door de constructie geen interieur nodig hebben om niet als een kaartenhuis in elkaar te donderen.
De deur aan de achterzijde zal waarschijnlijk ook wel weer tot toename geleid hebben .....
Succes!

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: caravan lichter maken / laadklep ?

Bericht door Ab » ma 14 mei 2018 13:41

Heb je niet meer aan een gesloten hoge aanhanger?
Beter geschikt als toyhauler en gereedschapswagen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

caravan lichter maken / laadklep ?

Bericht door vso1 » ma 14 mei 2018 21:05


kwa aanschaf prijs & breedte is denk ik een caravan wellicht intressanter als basis. ook kan je veel "donor" materiaal beter hergebruiken.


(Bericht aangepast, gelieve voorgaande berichten niet te quoten)
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: caravan lichter maken / laadklep ?

Bericht door Ab » ma 14 mei 2018 21:35

Ik denk het toch niet.
Als je de achterkant eraf haalt en vervangt door een oprijklep haal je het hele verband uit een caravan.
Bovendien is het chassis erg licht gebouwd aan de achterkant en loopt in veel gevallen niet eens door tot volledig aan de achterzijde.
Onmogelijk is er niets..maar realiseer je wel waar je aan begint.
Denk aan chassis verstevigen, een stijve oprijklep bouwen enz.
Dat voegt waarschijnlijk meer gewicht toe dan je er uit kan halen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: caravan lichter maken / laadklep ?

Bericht door Aernout » ma 14 mei 2018 21:38

+1

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

caravan lichter maken / laadklep ?

Bericht door vso1 » ma 14 mei 2018 23:14


in feite hoef je alleen de achterkant te verstevigen.. (en de vloer), zolang je de lading maar niet kan bewegen tijdens het vervoeren..
als je de achterkant "vlak" maakt en bv oprijplaten zou het denk ik nog wel gaan, mits de klep omhoog (ipv naar beneden) openklapt..

maar de winst zal wel meevallen 500kg laadvermogen vermoed ik als resultaat, maar of dat voldoende is ..


(Bericht aangepast, lees even de spelregels betreffende quoten)
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: caravan lichter maken / laadklep ?

Bericht door Ab » di 15 mei 2018 08:46

Onmogelijk is het niet, dat schreef ik al.
Maar je zult een stevig stalen frame uit stalen of alluminium kokerprofiel in elkaar moeten lassen en Dat ook nog eens op een deugdelijke manier vast moeten zien te krijgen aan de achterwand, die veelal bestaat uit een papierdun alluminium plaatje, wat piepschuim, en dun triplex.
De bodem is ongeveer hetzelfde..zij het dat dat triplex iets dikker is met ook piepschuim ertussen gelijmd.
Ik wens je veel inventiviteit en goed vakmanschap mbt laswerk en bevestigingstechniek toe.
Toevallig beschik ik daar wel over..maar ik zou er niet direct aan beginnen.
Tenzij ik een caravan zoals bijv. een Biod kon vinden.
Maar zelfs dan is het nog best een uitdaging.
Onderschat het niet.
Biods zijn ook schaars..en duur.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”