Muurtje verwijderen stacaravan

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
Richard1970
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 22 feb 2017 18:51

Muurtje verwijderen stacaravan

Bericht door Richard1970 » do 23 feb 2017 10:31

Goedemorgen,

Ik ben bezig met het creëren van extra ruimte in onze stacaravan. We hebben vorig jaar een opknapper gekocht, een Delta Nordwind van 6 x 3,05 meter. Nu wil ik een muurtje uit de caravan verwijderen zodat we een slaapkamer bij de kamer kunnen betrekken. De badkamer heb ik al verwijderd. Echter, het muurtje dat tussen de kamer en slaapkamer staat is massief. Dit is ook een gedeelte van de keuken. Links van de keuken zit de deur naar de slaapkamer en boven deze deur zit ook massief hout. Mijn idee is om de deur eruit te halen, het hout aan de rechterkant omhoog (ongeveer 20 cm) te verwijderen, zodat er een vrije doorloop naar de slaapkamer is, maar ik weet niet of ik hiermee een gedeelte van een dragend muurtje weghaal.


Mijn e-mailadres is xxxxxxxxxxxxxxxxx Dan kan ik jullie foto's mailen van de situatie. Alvast vriendelijk dank voor jullie reacties...

Gr
Richard
Laatst gewijzigd door Daphne op do 23 feb 2017 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: e-mailadres verwijderd

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Muurtje verwijderen stacaravan

Bericht door deusjevo » do 23 feb 2017 10:46

Handiger is je foto's hier te plaatsen en niet je e-mailadres. knipoog.gif

viewtopic.php?f=130&t=19895
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Richard1970
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 22 feb 2017 18:51

Re: Muurtje verwijderen stacaravan

Bericht door Richard1970 » do 23 feb 2017 10:59

image2.JPG
image3.JPG
image1.JPG

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Muurtje verwijderen stacaravan

Bericht door nicolaas » do 23 feb 2017 20:09

bij alles wat je weghaalt wordt de dragende constructie verder ondermijnd. Het dak van zo'n caravan heeft best wel wat ondersteuning nodig.
je zou er een draagbalk voor in de plaats kunnen maken met een paar staanders, als de vloer daar sterk genoeg voor is.
Zou het in ieder geval ondersteunen tijden sloopwerkzaamheden.
microhome 370 luxe

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Muurtje verwijderen stacaravan

Bericht door graaf » do 23 feb 2017 20:24

nicolaas schreef:bij alles wat je weghaalt wordt de dragende constructie verder ondermijnd. Het dak van zo'n caravan heeft best wel wat ondersteuning nodig.
je zou er een draagbalk voor in de plaats kunnen maken met een paar staanders, als de vloer daar sterk genoeg voor is.
Zou het in ieder geval ondersteunen tijden sloopwerkzaamheden.
Even als aanvulling op vorige quote: Bij lichte bouwconstructies hebben dwarswanden naast hun draagkracht ook een stabiliserende werking. De z.g. "schijfwerking", die
voorkomt dat de (sta)caravan zijdelings samenvouwt. Dus een draagbalkje en eventueel een paar "staanders", wanneer er bijvoorbeeld geen oplegpunt is, is niet voldoende.
Normaliter wordt dat opgelost door van de oplegging een "portaal" te maken, dus met stijve hoeken bovenin. (vergelijk een tafel) Er zijn in bouwmarkten diverse mooie
metalen hoeken verkrijgbaar om dat te realiseren. Bedenk wel dat de beide "staanders" daardoor ook iets zwaarder (=stijver) dienen te zijn. (of misschien van metalen
kokers iets in elkaar laten lassen?)
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”