Kip kompakt vochtschade

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
Ger Vroomen
Berichten: 3
Lid geworden op: za 14 jan 2017 18:01

Kip kompakt vochtschade

Bericht door Ger Vroomen » zo 15 jan 2017 13:08

Hallo,
Ik ben gestart met het herstellen van een OMVANGRIJKE vochtschade aan een Kip Kompakt 37 uit 2000.
De houtwerk in de rechter zijwand (=deurkant) is volledig aangetast; de steunlatten en triplex binnenwand zijn grotendeels weggerot. Ook de vloer vertoond aan de rechterzijde gelijke problemen. Na overleg met een deskundige is besloten om de aluminium buitenwand te laten staan en de reparatie van binnen uit door te voeren.
ik ben gestart met het verwijderen van alle kastjes en vloerbedekking. Bij deze klus kwam ik het volgende probleem tegen. De bovenkastjes boven het bed bestaat uit drie delen; een deel aan elke zijwand en een middendeel aan de kopse (=dissel) kant. Startend met een kastje aan de rechter zijwand krijg ik alle zichtbare schroeven los maar het kastje komt slechts gedeeltelijk los. Het zit nog steeds vast met een uiteinde aan het middenkastje en tevens aan de achterkant. Nadat de wandfolie en de rotte triplex rondom verwijdert was werd een stalen strip ter hoogte van het kastje zichtbaar en het lijkt er op dat het kastje net als keukenkastjes aan deze strip zijn bevestigd. Het kastje omhoog schuiven gaat niet omdat deze tegen de dakplaat is bevestigd
VRAAG: kan iemand mij adviseren hoe ik de bovenkastjes kan demonteren. Als 3-eenheid of elk deel apart?

Bedankt voor alle creatieve reacties,
Ger

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Kip kompakt vochtschade

Bericht door Stef » zo 15 jan 2017 17:43

Maak eens een paar fotootjes van de situatie !

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kip kompakt vochtschade

Bericht door Micky » zo 15 jan 2017 18:05

Hoi Ger,

Best in mooi project om aan te pakken (ook al heb je natuurlijk liever geen vochtschade), zoal stef schreef, kun je foto's plaatsen? er is hier enorm veel kennis aanwezig dus de info komt wel los, echter zeggen foto's veel meer dan woorden thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Kip kompakt vochtschade

Bericht door janvijn » zo 15 jan 2017 18:26

Was vele jaren geleden eens op bezoek bij dethleff in duitsland, daar gebruikte men diverse metalen plaatjes/strip die men in de wand opnam op plaatsen waar een kast gemonteerd moest worden, en dat was op plaatsen waar geen achterhout in de wand aanwezig was.
Dit metaal zat tussen de binnenplaat en de isolatie, hier werd met een (parker)schroef de kast aan de wand geschroefd.
Zou dit mogelijk bij jou ook het geval kunnen zijn ??
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

Ger Vroomen
Berichten: 3
Lid geworden op: za 14 jan 2017 18:01

Re: Kip kompakt vochtschade

Bericht door Ger Vroomen » zo 15 jan 2017 22:29

Nou beste mensen, als eerste wil ik jullie bedanken voor de snelle reacties, GEWELDIG!!
En als tweede heb ik vanmiddag toch weer geprobeerd om het eerste kastje te demonteren en wat bleek: twee schroeven zaten achter een lijst die er naderhand overheen geplakt was........ Probleem opgelost.
De volgende keer zal ik zeker ook wat foto's plaatsen en de stalen strip dient inderdaad als extra versteviging waar 2 schroeven doorheen gaan.

Wat de vochtschade betreft sta ik versteld welke kwaliteit men durft te leveren. De hele wand incl. isolatie was drijfnat. Ik heb eerst de kunststof binnenfolie op de triplex verwijdert waarbij de lappen triplex er al af vielen. Boven de deur zat een strook multiplex van 24 mm dikte die volledig vergaan was en er als houtwol uitkwam.
Als hoofdoorzaak ontdekte ik de kit onder kunststof en aluminium hoeklijsten. Deze is volledig uitgedroogd en komt als harde delen onder de rubber hoeklijsten vandaan. De houten verstevigingen in de wand zijn zijn deels verrot en de restdelen opgeweld waardoor de wand 3-5 mm naar buiten gedrukt is.
Het wordt nog een hele klus zeker omdat ik vanmiddag ontdekte dat ook een strook van het plafond waar het hefdek op rust aangetast is.

DUS ALS TIP VOOR IEDEREEN: CONTROLEER GEREGELD DE KONDITIE VAN DE KIT EN VERVANG DEZE OP TIJD. HET IS EEN REDELIJK EENVOUDIGE KLUS

Ik ben zeer tevreden over dit forum en jullie zullen zeker nog van mij horen.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Kip kompakt vochtschade

Bericht door Stef » ma 16 jan 2017 00:57

Als deze rechterwand zo ernstig is aangetast; hoe is het dan gesteld met de linkerwand ??
Het wordt nog een hele klus ! Veel succes

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kip kompakt vochtschade

Bericht door dieseltijger » di 17 jan 2017 22:58

Ik heb daarom op marktplaats een tweedehands caisson vochtmeter gekocht, en ik meet dan ook uitvoerig de wanden, hoekverbindingen en de laagste punten en de vloer. Meten is weten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Kip kompakt vochtschade

Bericht door Knaus440 » wo 18 jan 2017 09:41

Ik heb ooit een alkoof camper gekocht waarvan ik wist van de vochtschade!
Een leuke winterwerk klus, en daarna jaren vakantie plezier.
Maar was ook wel verbaast over hoeveel schade vocht kan geven.
Alle kitranden inderdaad ook vervangen, naast het complete dak.
Denk wel aan goede kit, dus eentje die flexibel blijft!
Met de zoekfunctie van de site kun je merken vinden.

Ger, repareren zal soms even doorbijten zijn, en tijd en energie vragen.
Maar dat alles ben je heel snel vergeten zodra je op pad kan met je caravan.
Check wel alles op vocht schade en vervang dan ook alles, of dat wat nodig is.
Ik had eerst gekozen voor een "goede snelle" oplossing. :oops: zucht.gif
Werd al snel dus een compleet dak en alle kitranden vervangen.
Maar de vakantie jaren daarna maakte die winterklus helemaal goed.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Kip kompakt vochtschade

Bericht door VIP » wo 18 jan 2017 10:25

Ger,

Eigenlijk is het vreemd dt een caravan uit 2000 zulke problemen heeft.

Waar eind 70er jaren volop geexperimenteerd werd met nieuwe kitsoorten, was begin 80er jaren al duidleijk welke kitten wel en niet geschikt waren.

Uitgedroogde kit zo hard als plamuur voor zo'n jonge caravan is eigenlijk een uitzondering, neemt niet weg dat je nu met de problemen zit.

Je kunt aan een caravan niet zien of de kit onder het hoekproefiel is uitgedroogd of niet, tenzij je de hoekprofielen er afhaalt, maar dat zal de verkopende partij nooit accepteren.

Ter info: vochtschade is net als een ijsberg, je ziet maar 10% en de rest komt pas te voorschijn als je gaat beginnen met herstel.

Hier wat foto's zoals het er onderhuids kan uitzien, ik denk het is vergelijkbaar is bij jullie KIP.

Als kleine tip vervang ook het piepschuim/styropor want de muffe lucht is ook daar ingedrongen en blijf je altijd ruiken in de caravan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip kompakt vochtschade

Bericht door Chris » wo 18 jan 2017 12:16

Jeemig Vip.
Ik had deze foto's wel eens eerder gezien maar het blijft indruk(zorg) wekkend om te zien.
Dat het zover kan komen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jan Krukas
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 18 mar 2015 17:58
Locatie: Haarlem

Re: Kip kompakt vochtschade

Bericht door Jan Krukas » wo 18 jan 2017 14:23

RE.gif
Zo Chris het schiet al lekker op met de bouw van je nieuwe caravan
Of uuuue is dit hem niet awhoea.gif awhoea.gif

Ger Vroomen
Berichten: 3
Lid geworden op: za 14 jan 2017 18:01

Re: Kip kompakt vochtschade

Bericht door Ger Vroomen » zo 12 feb 2017 16:44

Hallo beste mensen,
Fijn dat jullie meedenken want het is intussen wel een flinke klus geworden:
Hier een paar (helaas maar 3) foto's van project kippie 2. Kippie 1 was een kurkdroge Kip Kompakt 32 uit 1994.
Er is een vochtmeting uitgevoerd: de rechter wand (=deur) en het deel van de vloer en de voor- en achterkant van de caravan die aan de rechter wand grenst zijn aangetast.
De linkerwand wand is kurkdroog!
Het slechte gedeelte van de bodemplaat langs de rechter wand is plaatselijk zodanig aangetast dat alleen de PIR isolatie plaat nog staat. De rechter wand steunt op de bodemplaat. Ik wil de slechte stukken van de bodemplaat vervangen en het geheel weer sterkte geven door het eerst te verlijmen met constructielijm en het geheel daarna te injecteren met epoxylijm, welke ik bij POLYSERVICE gekocht heb. Ik wil tegen de gebeitste triplex onderplaat van de bodem een nieuwe plaat lijmen. Welke lijm kan ik hiervoor toepassen ivm de beits?
Tevens ben ik van plan een steunconstructie aan het chassis te bevestigen. Heeft iemand praktische voorstellen?
De rechter wand heb ik intussen van nieuwe tengels voorzien en is hiermee zo ver losgekomen van de caravan dat ik van plan ben de hele wand te demonteren en deze in vlakke toestand van nieuwe binnenplaat (triplex) en binnenafwerking (folie) te voorzien.
Van fa. KIP kreeg ik de tip dat voor de binnenplaat het product LUAN wordt geleverd: een ca. 2mm dikke triplex met hoge persing en reeds voorzien van de witte binnenfolie. Ik had echter al triplex gekocht en ben nu op zoek naar een geschikte kunststof binnenfolie. Heeft iemand een tip?
Waar koop ik nieuwe zachtrubber afdichtingsband welke onder de alu lijsten wordt geplakt?
Nou mensen, een heel verhaal en ik hoop dat het een beetje duidelijk is overgekomen.
Met een hartelijke groet,
Ger
Bijlagen
20170118_140414.jpg
20170118_134904.jpg
20170118_134846.jpg

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Kip kompakt vochtschade

Bericht door Maarten112 » vr 14 apr 2017 16:59

Hoi Ger!

Hoe is het inmiddels met de zieke kip? mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”