De foto's zijn alweer gepost....Micky schreef:wauw, wat een gaaf project is het toch ook, ben erg benieuwd! veel foto's SVP
Restauratie LANDER 340L
Re: Restauratie LANDER 340L
Re: Restauratie LANDER 340L
Heb niet kunnen wachten en het 'roestgedeelte' (na opschuren) van het chassis met een 4-in-1 metaalcoating behandeld. (zie de foto's verderop)RogerS schreef:Het is misschien net wat ver weg maar ik heb mijn oude trekhaak voor de Peugeot 205 bij Global Coatings in Echt laten poedercoaten. https://g.co/kgs/tjJ3VGcfgr schreef:Nieuwe update: EINDELIJK zijn al de bestelde INOX-plaatjes gelaserd en geleverd. Ook is het chassis aan beide kanten 5cm breder gemaakt om het doorzakken tegen te gaan.
Stokoude half-automaat in bruikleen gekregen van onze zoon - en met wat reparatie en afstelwerk, een klos 0,8mm INOX lasdraad en een 2L fles ARGON+CO² gas terug het lassen in de vingers gekregen en alle gelaserde plaatjes voorzien van een vastgelaste inox M10 bout.
Morgen (als het IETSkes droger weer is) het chassis bijslijpen, opschuren en behandelen met antiroest, lak en beschermlaag. Een mogelijk alternatief: als iemand een goedkope zandstraler/poederlakker weet binnen een straal van pakweg 50Km rond Turnhout: zolang ik het chassis niet zelf behandeld heb staat de optie nog open.
Re: Restauratie LANDER 340L
Update: de kabel voor de caravansignalisatie lag oorspronkelijk onder de vloer, ingebed in het isolatieschuim. Daar heb ik besloten om de draden (via een 13 polige kabel) onder de ligbanken tot vooraan te leggen zodat ik er altijd aankan. Aan de achterzijde naast de bass-box van de stereo wordt het een klein electradoosje met plugcontacten. De extra reservedraden kunnen dan dienen voor latere, wettelijke te voorziene lichten of als stroomdraad van een eventuele wifi-achteruitrijcamera of een 12v buitencontact....
De 'grote' aansluitdoos aan het andere eind met de 12V= koppelingen aan het aansluitstuk voor de 13-polige contactstekker voor de auto wordt voorzien in het 'vooronder' aan de 230v EEG-stekker of terug onder de laagste legplank in het keukenkastje, naast de koelkast. Wellicht daar terug om de stroomdraden naar de 12V= aansluiting van de koelkast zo kort mogelijk te houden....)
Aan de koelkast zoek ik ook een paar temperatuurgestuurde (computer-)ventilatoren te monteren om bij heet weer voldoende koeling te hebben als de koelkast op "walstroom" draait. Op gas is er geen enkel probleem, maar we hebben al een 2-tal keer problemen gehad dat bij 230v~gebruik de koeling het opgeeft - vandaar die extra ventilatie. Bij Reimo hebben ze zo'n leuk setje voor een paar €....
De 230v verdeeldoos wordt hergebruikt en komt opnieuw bovenaan in de toiletruimte. Er is overleg met de thuisbeheerraad om een extra externe kontaktdoos te voorzien voor 230v in de voortent en/of voor het aankoppelen van de sat-coaxkabel. Tot hiertoe is die altijd via de 'spleet' van het zijraam gegaan en de extra stroomkabel voor in de voortent langs het "keukenraam". We zien wel wie het haalt..
Wordt vervolgd...
De 'grote' aansluitdoos aan het andere eind met de 12V= koppelingen aan het aansluitstuk voor de 13-polige contactstekker voor de auto wordt voorzien in het 'vooronder' aan de 230v EEG-stekker of terug onder de laagste legplank in het keukenkastje, naast de koelkast. Wellicht daar terug om de stroomdraden naar de 12V= aansluiting van de koelkast zo kort mogelijk te houden....)
Aan de koelkast zoek ik ook een paar temperatuurgestuurde (computer-)ventilatoren te monteren om bij heet weer voldoende koeling te hebben als de koelkast op "walstroom" draait. Op gas is er geen enkel probleem, maar we hebben al een 2-tal keer problemen gehad dat bij 230v~gebruik de koeling het opgeeft - vandaar die extra ventilatie. Bij Reimo hebben ze zo'n leuk setje voor een paar €....
De 230v verdeeldoos wordt hergebruikt en komt opnieuw bovenaan in de toiletruimte. Er is overleg met de thuisbeheerraad om een extra externe kontaktdoos te voorzien voor 230v in de voortent en/of voor het aankoppelen van de sat-coaxkabel. Tot hiertoe is die altijd via de 'spleet' van het zijraam gegaan en de extra stroomkabel voor in de voortent langs het "keukenraam". We zien wel wie het haalt..
Wordt vervolgd...
Re: Restauratie LANDER 340L
Wauw!
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Restauratie LANDER 340L
8 uur aan 1 stuk gewerkt aan de oldtimer. Casco terug op het chassis laten zakken en nu alles met chassis en al 1 m hoog gezet om ruimte hebben. Alle inoxplaatjes vastgezet en beide achterste uitdraaisteunen.
Morgen zondag = rustdag (doop kleindochter! - dus taart bakken) Maandag wordt dan de rest vastgezet en de beide voorste uitdraaisteunen gemonteerd. Daarna de steunribben voor de vloer op hun plaats en daarna nog eens een dagje kliederen met expoxy om alles vast te zetten met "fillets".
Zal morgen misschien een paar detailfoto's maken van de steunen en de montageplaatjes.
Wordt vervolgd...
Morgen zondag = rustdag (doop kleindochter! - dus taart bakken) Maandag wordt dan de rest vastgezet en de beide voorste uitdraaisteunen gemonteerd. Daarna de steunribben voor de vloer op hun plaats en daarna nog eens een dagje kliederen met expoxy om alles vast te zetten met "fillets".
Zal morgen misschien een paar detailfoto's maken van de steunen en de montageplaatjes.
Wordt vervolgd...
Re: Restauratie LANDER 340L
RE.gif
Kan niet wachten op de foto's
Blefke
Kan niet wachten op de foto's
Blefke
Re: Restauratie LANDER 340L
Alle inox plaatjes vastgezet: de 4 uitdraaipoten staan nu terug vast, maar deze keer ook aan het chassis. De bodem van de caravan staat nu ook terug vast aan het chassis.
Een paar detailfoto's:
Tegenplaatje chassis (op 12 plaatsen)
Tegenplaatje dissel (op 4 plaatsen) De okoumé houten ribben liggen al op hun plaats.
Detail bevestiging uitdraaipoot op chassis. (op 4 plaatsen) De ander zijde van de uitdraaipoot is vastgezet met 2 x M10 inoxbouten op een dubbel plaatje aan de binnenzijde.
Morgen worden alle plaatjes aan de binnenzijde bedekt met epoxy + 450gr glasvezelmat.
Een paar detailfoto's:
Tegenplaatje chassis (op 12 plaatsen)
Tegenplaatje dissel (op 4 plaatsen) De okoumé houten ribben liggen al op hun plaats.
Detail bevestiging uitdraaipoot op chassis. (op 4 plaatsen) De ander zijde van de uitdraaipoot is vastgezet met 2 x M10 inoxbouten op een dubbel plaatje aan de binnenzijde.
Morgen worden alle plaatjes aan de binnenzijde bedekt met epoxy + 450gr glasvezelmat.
-
- Berichten: 622
- Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
- Locatie: Uiterste zuiden van het land
Re: Restauratie LANDER 340L
Ferrie nais!
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE
Re: Restauratie LANDER 340L
Draagraster voor vloer is klaar.
Het is nu wachten op de 3m1 bij 1m53 okoumé plaat 10mm en het Froth-Pak 180 HD (PU-schuim).
Had al allerlei info gezocht rond isoleren en het is uiteindelijk dit systeem geworden om de (holle) ruimtes tussen vloer en bodem op te vullen.
Langs onder door de bodem wat 10mm gaatjes boren en spuiten maar... :-)
http://www.froth-pak.eu/medium-set.html
Het is nu wachten op de 3m1 bij 1m53 okoumé plaat 10mm en het Froth-Pak 180 HD (PU-schuim).
Had al allerlei info gezocht rond isoleren en het is uiteindelijk dit systeem geworden om de (holle) ruimtes tussen vloer en bodem op te vullen.
Langs onder door de bodem wat 10mm gaatjes boren en spuiten maar... :-)
http://www.froth-pak.eu/medium-set.html
Re: Restauratie LANDER 340L
Waarom spuit je niet van boven dan? dat zou mijn voorkeur hebben, daarna makkelijk afwerken en de buitenkant blijft in tact..
Lijkt me een prachtig product trouwens voor de job
Lijkt me een prachtig product trouwens voor de job
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Restauratie LANDER 340L
We (mijn echtegnote dan) wil die okoumé bodemplaat gaan behandelen met bootvernis en die dan zo als vloer afwerken. Als ik langs boven ga inspuiten (* subiet daar meer over...) dan blijven er vele gaatjes zichtbaar....Micky schreef:Waarom spuit je niet van boven dan? dat zou mijn voorkeur hebben, daarna makkelijk afwerken en de buitenkant blijft in tact..
Lijkt me een prachtig product trouwens voor de job
Maar ik ben inmiddels afgestapt van het inspuiten met PU(R)schuim na het lezen van verhalen waarbij mensen allergisch reageren op de (giftige) bestanddelen van dat PU-schuim indien de chemische reactie niet perfect 100% is verlopen. Daarom is per vandaag besloten om toch het duurdere maar volledig inerte 2-componenten epoxy-schuim te gaan gebruiken. Spijtig maar helaas bestaat dit niet in een voor particulier gebruik te gebruiken 'spuit-procedé'. Dat wordt dus afpassen en ingieten. Misschien dat er wel firma's zijn die epoxy-schuim kunnen inspuiten...dat wordt weer een dagje Googelen...
Ik heb wel op Youtube al wel een booteigenaar bezig gezien met een zelf ineengeflanste "constructie" met 2 spuitpistolen aan elkaar gemonteerd en dan 2 lege-en-zelf-te-vullen patroonhouders (stijl afdichtingskit. Deze daarna zelf te vullen met de beide expoxycomponenten en een zelfbouw mengspuit om een bootkiel te vullen met epoxyschuim....Maar dit was ook om van bovenaf door gaatjes te gebruiken. Als "procedure" die ik kan uitvoeren: zoveel mogelijk de juiste hoeveelheid mengeling berekenen om de verschillende holle ruimtes te vullen, ingieten en het compartiment afdekken met een stevige triplexplaat (bekleed met een plastic vuilzak - daar 'pakt' de schuim niet op) en die stevig te verzwaren met een paar 20 kilo bouwblokken. Naderhand gewoon controleren of de holte volledig is gevuld, eventueel wat bijvullen of gelijksnijden met de ribben.....Daarna over het geheel een 5mm dik schuimvlies (dat witte spul dat men onder kliklaminaat legt) en de ganse vloeplaat vastnieten of schroeven (buiten het middelste loopgedeelte dat de XYL dan perfect kan vernissen....
Wordt vervolgd.
Re: Restauratie LANDER 340L
RE.gif
Update: een leverancier gevonden die 2-component epoxy-schuim kan inspuiten. Alleen valt de prijs van 1500€ wreed tegen voor onze 5,2 m² vloer. Het wordt dus zelf-ingieten-dan-maar.....
Update: een leverancier gevonden die 2-component epoxy-schuim kan inspuiten. Alleen valt de prijs van 1500€ wreed tegen voor onze 5,2 m² vloer. Het wordt dus zelf-ingieten-dan-maar.....
Laatst gewijzigd door Trina op do 27 jul 2017 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaand bericht verwijderd.
Reden: Onnodige quote op voorgaand bericht verwijderd.
Re: Restauratie LANDER 340L
Weer wat bijgeleerd: er bestaat een "vulstof" die epoxy omzet naar epoxy-schuim! Met toevoegen van 0,5 tot 2% bekom je dan een schuim van 600 tot 170 kg/m³. Bestelling van het spul is onderweg: gelijk een "proefholte" gemaakt met wat okoumé overschotjes.....Ben benieuwd.....ik probeer daar een videoke van te maken... :-)
Verder net op tijd nog wat problemen vastgesteld onder de deur: daar zit blijkbaar een stevig stuk (verroest) ijzer van 8mm dia dat inmiddels doormidden is gebroken. Dat wordt weer las & lapwerk met epoxy en glasvezel....
Ook het geplande druprooster aan de deur krijgt nu volop aandacht. Het idee is een soort afloopje te maken waardoor het (regen)water dat door de deur binnensijpelt af te voeren door 3 gaatjes onder een 6mm dik inoxrooster van pakweg 10x30cm. Is nogal wat meet, pas, zaag en schuurwerk om dat dragend geheel netjes op maat te krijgen...pf.
Wordt vervolgd.
Verder net op tijd nog wat problemen vastgesteld onder de deur: daar zit blijkbaar een stevig stuk (verroest) ijzer van 8mm dia dat inmiddels doormidden is gebroken. Dat wordt weer las & lapwerk met epoxy en glasvezel....
Ook het geplande druprooster aan de deur krijgt nu volop aandacht. Het idee is een soort afloopje te maken waardoor het (regen)water dat door de deur binnensijpelt af te voeren door 3 gaatjes onder een 6mm dik inoxrooster van pakweg 10x30cm. Is nogal wat meet, pas, zaag en schuurwerk om dat dragend geheel netjes op maat te krijgen...pf.
Wordt vervolgd.
Re: Restauratie LANDER 340L
en veel
Re: Restauratie LANDER 340L
Dat epoxy schuimmiddel - 0,2 tot 2% toe te voegen aan 'gewone' epoxy valt wat tegen....
Dan maar "echte" 2-componenten epoxyschuim besteld. Blijkbaar ging daar iets mis: het schuimt wel maar traaaaaaaaaaaaaag terwijl op het videoke van de verkoopsite het na 20 minuutjes al zou uitgewerk zijn en 6x z'n volume zou halen. Morgen (+24u) nog eens bezien.
Gelukkig heb ik van een andere specialist terzake (reparatie boten en old-timers) een gouden tip gekregen ivm "fillets": ipv van moeizaam een soort pindakaas te maken met 2-componenten epoxy plus vulstof (katoenvezel) bestaat er een soort spul "TIX" genoemd (2-componenten) dat door eenvoudig mengen een perfect vulmiddel oplevert.
https://www.mrboat.nl/epoxylijm/epoxy-tix-pasta-15-kg/
Droog en hard na een uurke (maar pas écht helemaal uitgehard na een week) het is beenhard. Zéér handig dus EN het kan zelfs gewapend worden met glasvezelweefsel.
Morgen nog wat experimenteren met dat epoxyschuim en wat extra foto's posten.
Wordt vervolgd...
Dan maar "echte" 2-componenten epoxyschuim besteld. Blijkbaar ging daar iets mis: het schuimt wel maar traaaaaaaaaaaaaag terwijl op het videoke van de verkoopsite het na 20 minuutjes al zou uitgewerk zijn en 6x z'n volume zou halen. Morgen (+24u) nog eens bezien.
Gelukkig heb ik van een andere specialist terzake (reparatie boten en old-timers) een gouden tip gekregen ivm "fillets": ipv van moeizaam een soort pindakaas te maken met 2-componenten epoxy plus vulstof (katoenvezel) bestaat er een soort spul "TIX" genoemd (2-componenten) dat door eenvoudig mengen een perfect vulmiddel oplevert.
https://www.mrboat.nl/epoxylijm/epoxy-tix-pasta-15-kg/
Droog en hard na een uurke (maar pas écht helemaal uitgehard na een week) het is beenhard. Zéér handig dus EN het kan zelfs gewapend worden met glasvezelweefsel.
Morgen nog wat experimenteren met dat epoxyschuim en wat extra foto's posten.
Wordt vervolgd...
Re: Restauratie LANDER 340L
De niet-beloopbare holtes inmiddels opgeschuimd met groen Soudal montagespuitschuim 2K. De beloopbare delen met dat prima (witte) epoxyschuim. Was wat uitzoeken met de (exacte!) mengverhoudingen en de omgevingstemperatuur. Nu lukt het aanmaken en verwerken best prima. Ben nu in blijde verwachting van de 2e 'lading' van 6Kg epoxyschuim om de overblijvende holtes te vullen.
Dat groene schuim is vrij simpel te 'bewerken' (overtollig spul weg te halen) met een japanse zaag of mijn multitool. Voor het gelijkmaken van het witte epoxyspul moet ik wegens de stevigheid gebruik maken van een lamellenschuurschijf.
Inmiddels ook al wat 4mm 'meranti' triplexplaten gaan halen om de beschadigde en loodzware (dikke 22mm multiplex) legplanken in de kasten en onder het keukenblok te vervangen door stevige-maar-lichte vervangers.
Verstevigingsribben van restplanken ceder.
Wordt vervolgd...
Dat groene schuim is vrij simpel te 'bewerken' (overtollig spul weg te halen) met een japanse zaag of mijn multitool. Voor het gelijkmaken van het witte epoxyspul moet ik wegens de stevigheid gebruik maken van een lamellenschuurschijf.
Inmiddels ook al wat 4mm 'meranti' triplexplaten gaan halen om de beschadigde en loodzware (dikke 22mm multiplex) legplanken in de kasten en onder het keukenblok te vervangen door stevige-maar-lichte vervangers.
Verstevigingsribben van restplanken ceder.
Wordt vervolgd...
Re: Restauratie LANDER 340L
Leuk en mooi werk
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Restauratie LANDER 340L
Leuk topic dit. TS pakt het allemaal knap aan!
“Don’t fear the future or regret the past but celebrate the present.”
Re: Restauratie LANDER 340L
Ha,
Na het uitzoeken van de beste bescherming voor de Okoumévloer is het Linitop Parket Vernis-op-waterbasis geworden...
Vandaag zijn ook beide vloerdelen eindelijk klaar (linkerdeel 3m08x1m48 - heb de 1m53 moeten inkorten, kon anders niet door de deur)
En het rechterdeel is dan de overige 3m08x40cm - met wat pas&meetwerk voor de uitsparing van de wielkasten......
Nu de isolatie ONDER de vloer nog 'perfectioneren/afwerken. Morgen wordt dan de grote 'vloerlegdag'.
Nog wat naisoleren aan de randjes en klaar...... dan de meubelpuzzel terug inbouwen.
Voor proper stofzuigen....
En hopelijk na het stofzuigen en opkuisen:
Aan de meubels heb ik de afgelopen week ook een lekkere bezigheid aan gehad om 1 en ander (zeg maar véél) terug netjes en heel te maken.
De hout-op-hout van de bedden ga ik voorzien van een zelfklevend EPDM-laagje om het piepen tegen te gaan. Vilt was ook een optie maar die EPDM is de moderne versie van een dempinglaagje.
Ook de electra al deels terug gemonteerd - lees hoofdzekeringkast, signalisatieverlichting en 12V omschakelrelais.
Nu nog een tijdelijke gaslijn naar de koelkast en de 12V= en 230V~ aansluiten. De deadline is zaterdag, dan wil de XYL een week-endje weg!
(wordt wellicht nachtwerk om alles op z'n plaats te krijgen.... Er zullen allicht een paar werkjes opgeschoven worden tot nà het week-end....zoals de kookplaat/wasbak, stereo, pc/wifi en satTV....
Heb inmiddels ook een soort schuimpluggen gevonden die ik kan gebruiken om de bedden vast te zetten in de polyester/schuimwandwand.
Naast de afgeslepen want verroestte bouten om de vertikale wanden te 'stutten' monteer ik met behulp van 'chemisch anker' nieuwe inox-bouten en inox hoekplaatjes-met-borgmoer.
Wordt vervolgd...
Na het uitzoeken van de beste bescherming voor de Okoumévloer is het Linitop Parket Vernis-op-waterbasis geworden...
Vandaag zijn ook beide vloerdelen eindelijk klaar (linkerdeel 3m08x1m48 - heb de 1m53 moeten inkorten, kon anders niet door de deur)
En het rechterdeel is dan de overige 3m08x40cm - met wat pas&meetwerk voor de uitsparing van de wielkasten......
Nu de isolatie ONDER de vloer nog 'perfectioneren/afwerken. Morgen wordt dan de grote 'vloerlegdag'.
Nog wat naisoleren aan de randjes en klaar...... dan de meubelpuzzel terug inbouwen.
Voor proper stofzuigen....
En hopelijk na het stofzuigen en opkuisen:
Aan de meubels heb ik de afgelopen week ook een lekkere bezigheid aan gehad om 1 en ander (zeg maar véél) terug netjes en heel te maken.
De hout-op-hout van de bedden ga ik voorzien van een zelfklevend EPDM-laagje om het piepen tegen te gaan. Vilt was ook een optie maar die EPDM is de moderne versie van een dempinglaagje.
Ook de electra al deels terug gemonteerd - lees hoofdzekeringkast, signalisatieverlichting en 12V omschakelrelais.
Nu nog een tijdelijke gaslijn naar de koelkast en de 12V= en 230V~ aansluiten. De deadline is zaterdag, dan wil de XYL een week-endje weg!
(wordt wellicht nachtwerk om alles op z'n plaats te krijgen.... Er zullen allicht een paar werkjes opgeschoven worden tot nà het week-end....zoals de kookplaat/wasbak, stereo, pc/wifi en satTV....
Heb inmiddels ook een soort schuimpluggen gevonden die ik kan gebruiken om de bedden vast te zetten in de polyester/schuimwandwand.
Naast de afgeslepen want verroestte bouten om de vertikale wanden te 'stutten' monteer ik met behulp van 'chemisch anker' nieuwe inox-bouten en inox hoekplaatjes-met-borgmoer.
Wordt vervolgd...
Re: Restauratie LANDER 340L
Voorlopig laatste bericht: de kluscaravan is niet meer. Sinds vandaag 22u15 is hij als nieuw. Gisteren de vloer gelegd. Vandaag de meubels terug op hun plaats (muv de kachel - da's voor volgende week en nog wat knoeien met de boordelectriciteit. Vandaag gezorgd voor de signalisatie en morgen proefdraaien - week-end je camping....!!!
Wegens overgrote drukte geen tussentijdse foto's....
Wegens overgrote drukte geen tussentijdse foto's....
Re: Restauratie LANDER 340L
Zijn héél benieuwd........CHAPEAU !!!!! Veel caravan plezier met je nieuwe caravan !
Avento 420 / XC70....
Re: Restauratie LANDER 340L
Resultaat van het week-endje weg: onze old-timer houdt zich kranig. Lekker terug hoog op de pootjes met voldoende speelruimte voor, boven en achter de wielen. Het 'extra' gewicht van pakweg 39 kilo is helemaal niet voelbaar bij het trekken. Door het gebruik van de nieuwe 13-polige kabel voor de signalisatie heb ik de indruk dat de lichten iets helderder branden. :-) Door de reparatie van de deuromlijsting komt er ook helemaal geen water meer binnen: de deur sluit netjes aan op de afdichtingsrubber.
Het potentiële plan voor de montage van een 2e gasfles gaat door. Moet wel 1 en ander eerst testen zodat het gewicht op de trekhaak daardoor niet te hoog wordt....
Door de snel-snel koppeling van de gasleiding naar de koelkast kan ik nog geen extra legplanken plaatsen in de kast maar dat wordt opgelost volgende week door de gasleidingen terug 'origineel' te leggen.
Ook de autolijn moet ik IETSkes langer maken, de "slack" is minimaal: een 5 à 10 cm meer lijn gaat dit oplossen: gelukkig heb ik voor dit mogelijke doel zo'n 30 cm overschot gelaten binnenin.... :-)
Op het programma verder nog de (her)plaatsing van de dubbele gaspitter+wasbak met water en afloop, Truma gaskachel en de 12v= binnenverlichting aansluiten via de 12V relais. Voorlopig al wel de TV geplaatst zodat de kleindochter op de camping (voor geïnteresseerden: Julianahoeve in Renesse) alvast kon genieten van een paar leuke films-op-usb-stick....
Het aansluiten van de (nieuwe!) sat-ontvanger (RE-2220HD S-PVR), panelpc-met-touchscreen (Quanmax HPC-1000) en de stereoinstallatie (Logitech X-230) zullen ons sleurhut terug kompleet maken.
En de voorzienigheid heeft alweer z'n vruchten afgeworpen: op het laatste moment had ik toch maar de reserveband ondergehangen en "guess what": gisteravond, bij het uitrijden van Yerseke (na het nuttigen van een tafeltje oesters en een aankoop van een paar kilo mosselen) ging het helemaal mis. Bij het uitwijken voor een grote containervrachtwagen de wegboord geraakt en de rechterband van de velg afgereden. Nét op het smalste deel van de toegangsweg tot de mosselstraat. Gelukkig kon het verkeer nog net langs passeren. Daar we al jaren lid zijn van de Belgische pechverhelping en na een uurtje wachten, konden we na depannage onze tocht huiswaarts verderzetten.
BTW: de mossels waren vandaag verukkelijk!
Ik post nog wel wat in de loop van volgende week...
Het potentiële plan voor de montage van een 2e gasfles gaat door. Moet wel 1 en ander eerst testen zodat het gewicht op de trekhaak daardoor niet te hoog wordt....
Door de snel-snel koppeling van de gasleiding naar de koelkast kan ik nog geen extra legplanken plaatsen in de kast maar dat wordt opgelost volgende week door de gasleidingen terug 'origineel' te leggen.
Ook de autolijn moet ik IETSkes langer maken, de "slack" is minimaal: een 5 à 10 cm meer lijn gaat dit oplossen: gelukkig heb ik voor dit mogelijke doel zo'n 30 cm overschot gelaten binnenin.... :-)
Op het programma verder nog de (her)plaatsing van de dubbele gaspitter+wasbak met water en afloop, Truma gaskachel en de 12v= binnenverlichting aansluiten via de 12V relais. Voorlopig al wel de TV geplaatst zodat de kleindochter op de camping (voor geïnteresseerden: Julianahoeve in Renesse) alvast kon genieten van een paar leuke films-op-usb-stick....
Het aansluiten van de (nieuwe!) sat-ontvanger (RE-2220HD S-PVR), panelpc-met-touchscreen (Quanmax HPC-1000) en de stereoinstallatie (Logitech X-230) zullen ons sleurhut terug kompleet maken.
En de voorzienigheid heeft alweer z'n vruchten afgeworpen: op het laatste moment had ik toch maar de reserveband ondergehangen en "guess what": gisteravond, bij het uitrijden van Yerseke (na het nuttigen van een tafeltje oesters en een aankoop van een paar kilo mosselen) ging het helemaal mis. Bij het uitwijken voor een grote containervrachtwagen de wegboord geraakt en de rechterband van de velg afgereden. Nét op het smalste deel van de toegangsweg tot de mosselstraat. Gelukkig kon het verkeer nog net langs passeren. Daar we al jaren lid zijn van de Belgische pechverhelping en na een uurtje wachten, konden we na depannage onze tocht huiswaarts verderzetten.
BTW: de mossels waren vandaag verukkelijk!
Ik post nog wel wat in de loop van volgende week...
Re: Restauratie LANDER 340L
Fotooos
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Restauratie LANDER 340L
De 'reconstructie' van de gasinstallatie heeft wat problemen-en-bijhorende-vragen opgeroepen. Er zijn ijzer (staal?) gasbuisjes van 8 mm en 10 mm en ook koperbuisjes van dezelfde diameters. De leidingen naar de koelkast en de dubbele gasbekjes zijn in ijzer 8mm met knelkoppelingen aan de draaiknoppen. Ijzerbuis is blijkbaar gebruikelijk bij caravans en mobilhomes. De aansluiting naar de kachel is echter in 8 mm koperbuis uitgevoerd tot aan een T-stuk waarin dan een ijzerbuisje intern aan de kachelaansluiting geschroefd is. Door het te moeten doorzagen bij de aanvang van de reconstructie is dit ijzerbuisje nu net te kort om opnieuw aan te sluiten op de toevoerleiding.
Dit interne ijzerbuisje is met een afwijkende knelkoppeling aangesloten op de kachetoevoer. Een smallere moer, andere schroefdraad en groter in diameter dan de gebruikelijke knelkoppelingen. Onder de caravan is (was eigenlijk)een T-koppeling van (netjes geroest) ijzer met een zogenaamde eindstop in de niet gebruikte 'uitlaat'. Om het verhaal in te korten: ik zoek 1. een mogelijke identieke koppeling die ik op een nieuwe - langere ijzerbuis kan monteren. of 2. Eventueel een 'originele' of 2e-handse gasaansluiting (Model Trumatic SB-1800 of Carver Sb-1800) 3. een 'plooi-ijzer' om die metaalbuisjes te plooien in een identieke vorm.
Een 8 mm plooiijzer heb ik inmiddels gevonden alsook een leverancier voor (nieuwe) ijzerbuis 8mm. Nu nog zoeken naar die speciale toestel-knelkoppeling en wat gaan oefenen met een plooi-ijzer.
Dit interne ijzerbuisje is met een afwijkende knelkoppeling aangesloten op de kachetoevoer. Een smallere moer, andere schroefdraad en groter in diameter dan de gebruikelijke knelkoppelingen. Onder de caravan is (was eigenlijk)een T-koppeling van (netjes geroest) ijzer met een zogenaamde eindstop in de niet gebruikte 'uitlaat'. Om het verhaal in te korten: ik zoek 1. een mogelijke identieke koppeling die ik op een nieuwe - langere ijzerbuis kan monteren. of 2. Eventueel een 'originele' of 2e-handse gasaansluiting (Model Trumatic SB-1800 of Carver Sb-1800) 3. een 'plooi-ijzer' om die metaalbuisjes te plooien in een identieke vorm.
Een 8 mm plooiijzer heb ik inmiddels gevonden alsook een leverancier voor (nieuwe) ijzerbuis 8mm. Nu nog zoeken naar die speciale toestel-knelkoppeling en wat gaan oefenen met een plooi-ijzer.