Chateau Touring 390 Elite: opknappen in fases
Chateau Touring 390 Elite: opknappen in fases
Zoals ik al zei in het "Even voorstellen"-gedeelte van dit forum ben ik begonnen met het opknappen van mijn "ouwe-trouwe" mobiele vakantieverblijfje. Ik wist al langer dat deze leed aan een vochtprobleem, dit was al het geval van bij de vorige eigenaars. Natuurlijk kon het vocht rustig zijn werk blijven doen al die jaren...
Ik heb deze Chateau ondertussen zo'n 4-tal jaren, maar heb er op die korte tijd toch een band mee opgebouwd. Ik vind hem gewoon ideaal wat betreft afmetingen, gewicht, opbergmogelijkheden, ruimte binnenin,... Ik wist al langer dat beide hoeken vooraan zo ondertussen hun beste tijd hebben gehad, maar omwille van mijn job als chauffeur (en bijgevolg de lange dagen en de meest onmenselijke uren waarop ik deze job verricht) was tijd vrijmaken er nog nooit echt van gekomen...
Afgelopen weekend voor het eerst toch eens tijd vrijgemaakt om het vochtprobleem van nader bij te bekijken. Nu, ik woon in Antwerpen stad, en het is hier niet echt mogelijk om voor de deur aan een caravan te sleutelen of dergelijke... Een kameraad van mij woont in de Ardennen, en die heeft daar een zee van ruimte én: alle gereedschappen binnen handbereik! Bovendien heeft hij altijd wel een pak "restjes-materiaal" liggen uit zijn job als zelfstandig bouwondernemer. Altijd handig toch?
De opknapwerken zullen echter in fases gebeuren.
De eerste week van juli ben ik een week vrij en trekken we terug richting Ardennen om fase 1 verder af te werken: de voorkant.
Midden augustus zouden dan de opknapwerken van fase 1 op de proef kunnen worden gesteld tijdens een trip naar Karinthië, Oostenrijk en misschien (hangt af of ik nog extra dagen kan vrij nemen) enkele dagjes Gardameer in Lazise, Italië.
In het najaar zouden we dan fase 2 willen aanvangen: de achterkant.
Fase 3 zou dan de uiteindelijke make-over van het interieur worden: enkele wijzigingen wat betreft meubilair, kleurtjes en materialen.
In de loop van de week zal ik wat foto's posten van de voorbereidende werken, om zodoende het vochtprobleem eens te bekijken.
Ik ben (eerlijk is eerlijk) nu niet echt extreem technisch aangelegd, maar analyseer alles nogal nauwkeurig. Ik heb ook geen eerdere ervaring met restaureren van caravans of dergelijke, maar ik had me al wa verdiept in andere projecten die hier op het forum werden gepost en ik dacht bij mezelf: "mits wat goede wil moet mij dit ook lukken". Bij het "slopen" vanbinnen aan de voorkant heb ik tot nu toe nog steeds geen slecht gevoel. De constructie van een caravan is (in mijn ogen) nu ook niet de meest complexe op deze wereld... Moest ik toch even niet meer weten waaraan of waaraf, die kameraad heeft ervaring met constructiewerken en véél meer inzicht dan ikzelf. Vandaar, ik voel me veiliger met zo iemand in de buurt.
Bij deze, alvast 2 fotootjes van mijn trekauto met de Chateau erachter, op weg naar zijn herstellingsplaatske in de Ardennen.
Ik heb deze Chateau ondertussen zo'n 4-tal jaren, maar heb er op die korte tijd toch een band mee opgebouwd. Ik vind hem gewoon ideaal wat betreft afmetingen, gewicht, opbergmogelijkheden, ruimte binnenin,... Ik wist al langer dat beide hoeken vooraan zo ondertussen hun beste tijd hebben gehad, maar omwille van mijn job als chauffeur (en bijgevolg de lange dagen en de meest onmenselijke uren waarop ik deze job verricht) was tijd vrijmaken er nog nooit echt van gekomen...
Afgelopen weekend voor het eerst toch eens tijd vrijgemaakt om het vochtprobleem van nader bij te bekijken. Nu, ik woon in Antwerpen stad, en het is hier niet echt mogelijk om voor de deur aan een caravan te sleutelen of dergelijke... Een kameraad van mij woont in de Ardennen, en die heeft daar een zee van ruimte én: alle gereedschappen binnen handbereik! Bovendien heeft hij altijd wel een pak "restjes-materiaal" liggen uit zijn job als zelfstandig bouwondernemer. Altijd handig toch?
De opknapwerken zullen echter in fases gebeuren.
De eerste week van juli ben ik een week vrij en trekken we terug richting Ardennen om fase 1 verder af te werken: de voorkant.
Midden augustus zouden dan de opknapwerken van fase 1 op de proef kunnen worden gesteld tijdens een trip naar Karinthië, Oostenrijk en misschien (hangt af of ik nog extra dagen kan vrij nemen) enkele dagjes Gardameer in Lazise, Italië.
In het najaar zouden we dan fase 2 willen aanvangen: de achterkant.
Fase 3 zou dan de uiteindelijke make-over van het interieur worden: enkele wijzigingen wat betreft meubilair, kleurtjes en materialen.
In de loop van de week zal ik wat foto's posten van de voorbereidende werken, om zodoende het vochtprobleem eens te bekijken.
Ik ben (eerlijk is eerlijk) nu niet echt extreem technisch aangelegd, maar analyseer alles nogal nauwkeurig. Ik heb ook geen eerdere ervaring met restaureren van caravans of dergelijke, maar ik had me al wa verdiept in andere projecten die hier op het forum werden gepost en ik dacht bij mezelf: "mits wat goede wil moet mij dit ook lukken". Bij het "slopen" vanbinnen aan de voorkant heb ik tot nu toe nog steeds geen slecht gevoel. De constructie van een caravan is (in mijn ogen) nu ook niet de meest complexe op deze wereld... Moest ik toch even niet meer weten waaraan of waaraf, die kameraad heeft ervaring met constructiewerken en véél meer inzicht dan ikzelf. Vandaar, ik voel me veiliger met zo iemand in de buurt.
Bij deze, alvast 2 fotootjes van mijn trekauto met de Chateau erachter, op weg naar zijn herstellingsplaatske in de Ardennen.
Re: Chateau Touring 390 Elite: opknappen in fases
De combinatie zal weinig moeite hebben om naar Oostenrijk te rijden.
Caravan is jeugdsentiment voor mij....
Ik zal je vorderingen zeker gaan volgen.
Caravan is jeugdsentiment voor mij....
Ik zal je vorderingen zeker gaan volgen.
Re: Chateau Touring 390 Elite: opknappen in fases
Wij hebben vroeger ook zo,n caravan gehad en ook vocht schades gehad en verholpen en dat is redelijk makelijk te doen door het houtframe met tempex er tussen
burstner amara 520 ts
Re: Chateau Touring 390 Elite: opknappen in fases
Daarom dus dat ik deze caravan zo ideaal vind: deze is precies even breed als mijn camionette (busje zeggen ze bij de noorderburen hé), qua hoogte is alles wat boven mijn "busje" uitkomt afgerond vanvoor. Tijdens het rijden wordt die dus nog min of meer naar beneden gedrukt, en omdat hij even breed is blijft hij er netjes achter. Ik hoor diverse verhalen over snelheden met de caravan, en wat nu veilig is of niet...maar ik durf gerust 130 a 140 km/h rijden, zonder veel schrik te hebben. Maar normaal gesproken rij ik zo met een gangetje van 110 a 120 km/h.ron2015 schreef:De combinatie zal weinig moeite hebben om naar Oostenrijk te rijden.
Maar idd caravan is MTM 900 kg en mag 2500 kg trekken. Heeft er dus idd weinig problemen mee. ;-)
Re: Chateau Touring 390 Elite: opknappen in fases
Leuke projecten om te volgen, mits ze rijkelijk voorzien zijn van foto's
Mazda 5 2.0 Active met een Burstner 480TK Sportiv aan het haakje.
Re: Chateau Touring 390 Elite: opknappen in fases
Hier de eerste foto's van de aanvang van de restauratie-/opknapwerkzaamheden, enkele weken geleden.
Nog anderhalve week sé, en ik kan er weer aan gaan verder slopen en knutselen! Hoewel ik dit nog nooit eerder heb gedaan, ik heb er toch enorm veel zin in! Deze caravan is nu 33 jaar oud, maar heb me voorgenomen deze nog minstens te behouden tot ik op pensioen kan gaan!
Nog anderhalve week sé, en ik kan er weer aan gaan verder slopen en knutselen! Hoewel ik dit nog nooit eerder heb gedaan, ik heb er toch enorm veel zin in! Deze caravan is nu 33 jaar oud, maar heb me voorgenomen deze nog minstens te behouden tot ik op pensioen kan gaan!
- Bijlagen
Re: Chateau Touring 390 Elite: opknappen in fases
Hier de foto's van de eerste observatiewerken.
Re: Chateau Touring 390 Elite: opknappen in fases
De foto's van fase 1 lieten wat op zich wachten, maar hier zijn ze dan!
Re: Chateau Touring 390 Elite: opknappen in fases
Aan je gereedschap gaat het niet liggen De beste oscillator/multitool die er bestaat
- Bijlagen
-
- 2015-07-01%2011_25_32.jpg (58.34 KiB) 7704 keer bekeken
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
Re: Chateau Touring 390 Elite: opknappen in fases
Gij zijt goe bezig manneke :-)
Groeten Ferdi
Groeten Ferdi
Re: Chateau Touring 390 Elite: opknappen in fases
Als jij dit het beste vind moet je het gewoon doen helemaal top
burstner amara 520 ts
-
- Berichten: 622
- Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
- Locatie: Uiterste zuiden van het land
Re: Chateau Touring 390 Elite: opknappen in fases
Respect! Je pakt het grondig aan. Leuk dit te volgen!
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE
Re: Chateau Touring 390 Elite: opknappen in fases
voor de positieve reacties!
Hoewel ik niet gekozen heb om de originele structuur terug te gebruiken (de bodemplaat met raamwerk en isolatie en dan een vloerplaat), wil ik toch de opknapwerken hier posten. Misschien dat bepaalde dingen die ik doe anderen wel inspireert...
Hoewel ik niet gekozen heb om de originele structuur terug te gebruiken (de bodemplaat met raamwerk en isolatie en dan een vloerplaat), wil ik toch de opknapwerken hier posten. Misschien dat bepaalde dingen die ik doe anderen wel inspireert...
Re: Chateau Touring 390 Elite: opknappen in fases
RE.gif
Mooi en prima gemaakt.
Vraag mij alleen af waarom je aangeeft dat er commentaar komt op jou werkwijze
NERGENS VOOR NODIG
Ben benieuwd naar de updates.
Altijd leuk om projectjes te volgen, maar nog leuker om zelf te doen.
Greetz,
blefke
Mooi en prima gemaakt.
Vraag mij alleen af waarom je aangeeft dat er commentaar komt op jou werkwijze
NERGENS VOOR NODIG
Ben benieuwd naar de updates.
Altijd leuk om projectjes te volgen, maar nog leuker om zelf te doen.
Greetz,
blefke
Re: Chateau Touring 390 Elite: opknappen in fases
Hahaha, ni om onrust te stoken ofzo hoor... :-Dblefke schreef:Vraag mij alleen af waarom je aangeeft dat er commentaar komt op jou werkwijze
NERGENS VOOR NODIG
"Commentaar" bedoelde ik eerder in de context van "discussiepunt", omdat ik in andere kluscaravan-topics vaker discussies zie over de bodem die moet kunnen ademen. Nu heb ik geen flauw idee of dat bij betonmultiplex het geval is, vandaar de vermelding "commentaar".
Maar hoe dan ook, ik denk niet dat de forumleden naar hier komen om elkaar de kop in te slaan, en ik zie elke "commentaar" dan ook gewoon als een persooonlijke, eigen mening. Aan de persoon in kwestie dan of hij daar wat mee doet.
In 't dagelijks leven ervaar je dat toch ook? Iemand kan zijn "commentaar" geven, je probeert het uit zoals hij/zij vermeld, werkt het voor je, dan ben je een ervaring rijker. Werkt het niet voor je, dan weet je dat je eigen manier voor jezelf beter is. ;-)
Dus, moest er "commentaar" zijn, hoor ik dat altijd graag, we kunnen altijd van elkaar leren he?
Re: Chateau Touring 390 Elite: opknappen in fases
RE.gif
Betonplex gedraagt zich natuurlijk heel anders dan een dun laagje triplex.
Normaal gesproken moet een bodem kunnen ademen, omdat deze bloot wordt gesteld aan de natuurlijke elementen.
Vandaar dat de bodem dan ook niet voorzien is van een laag zoals bij betonplex, omdat deze moet ademen / drogen.
Persoonlijk denk ik niet dat jij hier enige hinder van zult ondervinden, als de naad t.o.v. betonplex en triplex goed dicht is gemaakt.
Daarbij is betonplex veel steviger en sterker dan de bestaande vloertjes, alhoewel je daar niet veel van zult merken.
Maar al met al heb je een goed klusje verricht
Blefke
Betonplex gedraagt zich natuurlijk heel anders dan een dun laagje triplex.
Normaal gesproken moet een bodem kunnen ademen, omdat deze bloot wordt gesteld aan de natuurlijke elementen.
Vandaar dat de bodem dan ook niet voorzien is van een laag zoals bij betonplex, omdat deze moet ademen / drogen.
Persoonlijk denk ik niet dat jij hier enige hinder van zult ondervinden, als de naad t.o.v. betonplex en triplex goed dicht is gemaakt.
Daarbij is betonplex veel steviger en sterker dan de bestaande vloertjes, alhoewel je daar niet veel van zult merken.
Maar al met al heb je een goed klusje verricht
Blefke
Re: Chateau Touring 390 Elite: opknappen in fases
Goed bezig
Succes!
Succes!
Re: Chateau Touring 390 Elite: opknappen in fases
Nog eens even een kleine update.
Het 'ingezakte' stukje vloer aan de deur: de bovenste triplex-plaat verwijderd en vervangen door een stukje aluminium traanplaat om de plaats waar je telkens die eerste voet binnen zet wat te verstevigen. Hierover ligt nu een anti-stof voetmat. De originele meubeltjes terug gemonteerd om hem terug in zijn oude glorie te herstellen. Als vloerbedekking kozen we voor een "Chateu-groen" kunstgrastapijt. Deze is zacht, voelt warmer aan dan de vinyl van voorheen, is afwasbaar én past leuk bij de groene lijnen van de caravan aan de buitenkant! En nog een totaalbeeld van hoe de achterkant er nu bij staat. Aan de wanden hebben we ineens ook wat decoratie gehangen. Niet zichtbaar op de foto's: We hebben tevens indirecte LED-verlichting gemonteerd aan de achterkant van de caravan (onder de kastjes, boven het bed).
Het 'ingezakte' stukje vloer aan de deur: de bovenste triplex-plaat verwijderd en vervangen door een stukje aluminium traanplaat om de plaats waar je telkens die eerste voet binnen zet wat te verstevigen. Hierover ligt nu een anti-stof voetmat. De originele meubeltjes terug gemonteerd om hem terug in zijn oude glorie te herstellen. Als vloerbedekking kozen we voor een "Chateu-groen" kunstgrastapijt. Deze is zacht, voelt warmer aan dan de vinyl van voorheen, is afwasbaar én past leuk bij de groene lijnen van de caravan aan de buitenkant! En nog een totaalbeeld van hoe de achterkant er nu bij staat. Aan de wanden hebben we ineens ook wat decoratie gehangen. Niet zichtbaar op de foto's: We hebben tevens indirecte LED-verlichting gemonteerd aan de achterkant van de caravan (onder de kastjes, boven het bed).
Re: Chateau Touring 390 Elite: opknappen in fases
Ik ben zeer onder de indruk van je werk aan je kluscaravan. Zeer interessant. Ik heb zelf een Chateau Elite 440 uit 1980 en deze ziet er vrijwel hetzelfde uit als de Elite 390. Gaaf.
Wil mijn caravan wat oppimpen, gelukkig geen vochtproblemen of zo, maar wat moderniseren.
Groetjes Gansesanders
Wil mijn caravan wat oppimpen, gelukkig geen vochtproblemen of zo, maar wat moderniseren.
Groetjes Gansesanders
Re: Chateau Touring 390 Elite: opknappen in fases
RE.gif
Hey Gansesanders en natuurlijk ook de andere forumleden
Bedankt voor de complimenten. Ik ben een complete leek als het op caravanrenovaties aankomt, maar ben blij dat de werkzaamheden tot hiertoe bij de leden hier in de smaak valt.
We moesten (omwille van de technische keuring) wel wat opknappen, maar anderzijds wilden we de jaren '80 sfeer behouden. Dus kozen we ervoor om het originele meubilair terug te monteren zonder te schilderen of beplakken. De PVC schuif-/plooideur die het voorste bed/banken kon afsluiten hebben we richting eeuwige jachtvelden gestuurd. Dit geeft ook meer ruimte om (naast de 'badkamerruimte') op de bank te gaan zitten. Het verraste ons zelfs hoeveel meer ruimte dit gewoon ook visueel geeft.
Het groene tapijtje vonden we leuk staan bij de groene letters van Chateau en de lijn rondom. De kussens zullen later ook een nieuw jasje krijgen, en ook de gordijntjes zullen nog vernieuwd worden. Maar, om dus die jaren '80 erin te houden zullen deze wel terug in de bruin/beige stijl zijn. Maar dit zullen jullie dan wel hier zien verschijnen, met de nodige foto's uiteraard.
We zijn net een weekje terug van een 14-daags reisje naar Oostenrijk (Mölltal) en Italië (Lazise, Gardameer), en ons "opa-chateau'tje" heeft het toch weer uitstekend gedaan. ;-)
Groetjes,
Kim & Wellodee
Hey Gansesanders en natuurlijk ook de andere forumleden
Bedankt voor de complimenten. Ik ben een complete leek als het op caravanrenovaties aankomt, maar ben blij dat de werkzaamheden tot hiertoe bij de leden hier in de smaak valt.
We moesten (omwille van de technische keuring) wel wat opknappen, maar anderzijds wilden we de jaren '80 sfeer behouden. Dus kozen we ervoor om het originele meubilair terug te monteren zonder te schilderen of beplakken. De PVC schuif-/plooideur die het voorste bed/banken kon afsluiten hebben we richting eeuwige jachtvelden gestuurd. Dit geeft ook meer ruimte om (naast de 'badkamerruimte') op de bank te gaan zitten. Het verraste ons zelfs hoeveel meer ruimte dit gewoon ook visueel geeft.
Het groene tapijtje vonden we leuk staan bij de groene letters van Chateau en de lijn rondom. De kussens zullen later ook een nieuw jasje krijgen, en ook de gordijntjes zullen nog vernieuwd worden. Maar, om dus die jaren '80 erin te houden zullen deze wel terug in de bruin/beige stijl zijn. Maar dit zullen jullie dan wel hier zien verschijnen, met de nodige foto's uiteraard.
We zijn net een weekje terug van een 14-daags reisje naar Oostenrijk (Mölltal) en Italië (Lazise, Gardameer), en ons "opa-chateau'tje" heeft het toch weer uitstekend gedaan. ;-)
Groetjes,
Kim & Wellodee
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op vr 28 aug 2015 07:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd.
Re: Chateau Touring 390 Elite: opknappen in fases
Prachtig gedaan. Ziet er prima uit.
Verstuurd vanaf mijn GT-S6810P met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GT-S6810P met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro