bodem rot hobby caravan.

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

bodem rot hobby caravan.

Bericht door blefke » wo 4 jun 2014 12:59

Hi Guys,
Een kennis van mij heeft dezelfde caravan als hobby linka
Deze hebben ze vorig jaar gekocht, maar wat ze niet wisten dat de bodem aan 1 kant rot is.
De oorzaak zou een omgevallen vochtvreter zijn, dat gebeurt is bij de vorige eigenaar.

Nu zit hij al een jaar touwtje te trekken met de vorige eigenaar wat betreft de schade.
Het schadebedrag zou +/- 1600 euro bedragen.
De vorige eigenaar moet 800 euro gaan betalen.

De caravan wordt alleen gebruikt om tijdens het caravan seizoen op een vaste plek te staan.
Hier wordt dus niet mee gereden, alleen van en naar de vaste plek.
De eigenaar heeft zelf ook geen trekhaak scratch.gif .

Is het mogelijk om deze reparatie zo te maken dat de caravan niet verder aangetast wordt.
M.a.w. lappen op een deugdelijke manier?

Het hout wordt bij vochtig weer steeds weer opnieuw vochtig van binnen.
Dit zou komen door het zout.

Ik heb de caravan van de binnenkant goed bekeken en inderdaad het hout links achter in de hoek is zacht maar droog.
Verder moet de vuldop van de watertank gekit worden, daar zit geen kit meer aan.
Dit is ook te zien aan de binnenwand, je zit hier duidelijk vocht aftekening langs de dop.

Aan de buitenkant zie je dat de bumper aan dezelfde kant niet goed bevestigd is ( zie laatste foto)
Het hoekstuk gaapt en aan de andere kant zit deze strak aan de caravan gemonteerd.
Het lijkt wel of deze een keer een pats heeft gehad, maar of dat zo is weet ik natuurlijk niet.


Hou zou hij ( of ik) deze klus kunnen aanpakken, zodat de caravan voorlopig niet verder rot.

Graag jullie hulp en advies.

Hier wat foto's van de situatie!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18950
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: bodem rot hobby caravan.

Bericht door Hobby Linka » wo 4 jun 2014 13:46

Hoi Blefke,

Ten eerste is dit niet dezelfde caravan zoals wij hebben. Wij hebben namelijk geen rotte bodem. knipoog.gif Daarnaast lijkt hij me veel ouder dan die van ons. Dit gezien de vorm van het achterlicht.

Aan de foto's te zien lijkt de wateraansluiting niet standaard en zelf ingebouwd. Je geeft zelf al aan dat er geen kit (meer) achter zit. Heeft dat er wel achter gezeten? Als eerste zou ik gaan zoeken waar het vocht vandaan komt. V.w.b. het vervangen van de vloer heb ik geen idee. Maar misschien weet iemand anders hier iets over te melden.

Maar eerst kit achter de vuldop.

Andre.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Hobby Max

Re: bodem rot hobby caravan.

Bericht door Hobby Max » wo 4 jun 2014 19:18

RE.gif Achterlicht lijkt hetzelfde als het achterlicht van onze vorige Hobby uit 2000

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: bodem rot hobby caravan.

Bericht door blefke » wo 4 jun 2014 19:36

Het vocht komt v.d. vochtvreter met inhoud die om 1 of andere reden omgevallen is.
Dat is uitgezocht door de echte experts scratch.gif dus daar houden we ons maar aan.
Wat betreft de wateraansluiting, een beetje kit doet wonderen.
Wellicht is dat al gedaan.

wellicht is het niet het zelfde model, maar het wel een hobby mrgreen.gif

THX,
Blefke

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: bodem rot hobby caravan.

Bericht door Micky » wo 4 jun 2014 19:58

RE.gif
ik zou zeggen, alles wat vochtig wordt, eruit zagen, isolatie verwijderen op de plekken waar je een raamwerk wilt maken van latjes voor de nieuwe bovenlaag, eventueel ook alle isolatie verwijderen als je bang bent dat daar die TROEP ook inzit en nieuwe isolatie plaatsen, dan een nieuwe bovenlaag erin zetten, ook zou ik eea goed verlijmen voor extra stevigheid. maar dat moet voor jou een peuleschil zijn knipoog.gif mrgreen.gif

wederom een bewijs dat een vochtvreter niet in een caravan thuis hoort.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: bodem rot hobby caravan.

Bericht door blefke » wo 4 jun 2014 21:02

RE.gif
Ik had de hoop dat het met een mindere ingreep gedaan zou kunnen worden.

Blefke

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: bodem rot hobby caravan.

Bericht door Micky » wo 4 jun 2014 21:57

RE.gif

Houtrot stop? ik weet het niet hoor, ik ken die troep uit een vochtvreter niet helaas..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: bodem rot hobby caravan.

Bericht door HansHobby » wo 4 jun 2014 22:04

Ik zou in ieder geval ook zeker even de wanden checken. Het ziet er naar uit dat het vocht ook opgetrokken is.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Re: bodem rot hobby caravan.

Bericht door caspar » wo 4 jun 2014 22:25

En dat het nu steeds nat wordt als het regend scratch.gif heb toch het idee dat er dan meer speelt dus alles goed na kijken op vocht lekkage en de plaat rothout altijd vervangen want pasta's en andere zooi vind ik zelf niet te vertrouwen suc6 met de verbouwing
burstner amara 520 ts

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: bodem rot hobby caravan.

Bericht door blefke » wo 4 jun 2014 22:40

RE.gif uhh we hebben het niet over regen gehad :wink:


Maar het zou zo maar eens kunnen, dan moet het morgen niet droog zijn.

Blefke

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Re: bodem rot hobby caravan.

Bericht door caspar » wo 4 jun 2014 22:44

Als het vochtig weer is dat is bij mij ook regen knipoog.gif
burstner amara 520 ts

Jo VdB
Berichten: 128
Lid geworden op: za 27 jun 2009 23:08

Re: bodem rot hobby caravan.

Bericht door Jo VdB » do 5 jun 2014 13:43

Ik heb ook een stuk vooraan vervangen. Is uiteindelijk niet moeilijk, kruipt wel wat tijd in...

Grofweg mijn werkwijze -- linoneum (tapijt) weghalen --> met pneumatisch beiteltje alle slechte vloerstukken verwijderd - ook de voorkant lostrekken van het sandwichpaneel, want het water zal ook hier schade hebben aangericht ! Voorkant kan je nadien terug een nieuw stuk triplex tegen kleven en eventueel verder afwerken ... Zijkant caravan ook slechte stukken verwijderen !
Nadat de slechte stukken verwijderd waren --> met de decoupeerzaag de bodem weggezaagd in een rechthoekige vorm - let op daar waar de chassisbalken lopen - hier is manueel zaagwerk vereist !
Daarna ruwweg watervaste betonplex op maat gezaagd, en de milimeters die ik nodig had om de nieuwe vloer gelijk te krijgen met de bestaande in watervaste triplex gezaagd --> alles hier goed vastgelijmd (vooraleer te bevestigen)
Aan de onderzijde bodem heb ik dan een inox plaat van 2 mm dikte op maat gezaagd en tussen chassisbalk en onderbodem gestoken (na eerst volledig ingekit te zijn voor extra vochtwering en voor de kleefkracht)
In de caravan dan de geprefabriceerde nieuwe bodem erin - ook kleven aan de inox plaat van daarnet) Spleten opvullen - uitschuren --> nieuwe vloer erover --> klaar !

Het voorpaneel had ik volledig losgehaald aan de binnenzijde - is uiteindelijk maar een constructie van dunne triplex, isomo en laagje alu aan buitenzijde...
Ook hier alle slechte stukken eruit -- nieuw hout erin -- isolatie vernieuwen/verlijmen.
En daarna het nieuwe triplex voorpaneel er tegen kleven en afwerken - die triplex koop je in elke bouwmarkt - ik heb de mijne in gebroken wit gekocht en verder niets aan gedaan?

Zijkant caravanwand ook repareren --> slechte stukken eruit halen en verder afwerken.

Succes met de reparatie. Indien ietwat handig, is dit best zelf te doen.

Jo VdB

peter stupers
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 14 feb 2011 21:18

Re: bodem rot hobby caravan.

Bericht door peter stupers » do 5 jun 2014 15:35

Als ik de vochtvreter in onze caravan zet dan zet ik die bak altijd in de gootsteen, kan er niets mee gebeuren.
Maar ik zou ook inderdaad eens kijken of er van buitenaf niets naar binnen komt.
Gr. Peter.
Groeten uit Tilburg. Peter.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: bodem rot hobby caravan.

Bericht door Unplugged » do 5 jun 2014 15:51

RE.gif
Waarom zou je een vochtvreter in je caravan zetten. Aangezien je caravan lang niet luchtdicht is - kijk maar een hoeveel roosters er in zitten -, wordt vochtige lucht van buiten aangetrokken.
Het zout wat in vochtvreters zit werkt overigens corrosief op het aluminium van je gootsteen. Vreet zich er dwars door heen...

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: bodem rot hobby caravan.

Bericht door blefke » do 5 jun 2014 16:02

RE.gif
THX jo Vdb.
Klinkt logisch, maar het gaat in dit geval niet om mijn caravan maar om die van een kennis.

We gaan eerst eens kijken of het met een mindere ingreep kan.
Hij wil het proberen te lappen op een "degelijke" manier :wink:
Zij gaan er niet mee op vakantie,met de caravan wordt ieder jaar 2 keer gereden.
En dan ook nog maar een paar kilometer.
Het rot proces moet accuut gestopt worden en de eventuele lekkages moeten worden gedicht.
Daarna kan hij verder zien.

Zoals eerder vermeld zou deze reparatie bij een reparateur 1600 euro moeten gaan kosten.
Dat is veel geld.
Als het rot proces gestopt kan worden, kan hij op zijn gemak gaan kijken voor een alternatief.
Wellicht is het ergens anders goedkoper.

Ik zou deze klus ook kunnen doen, alleen heb ik te veel last van mijn rug om deze klus te klaren.
En je moet dit binnen kunnen doen, zodat je alles kunt laten liggen.
De caravan staat nu op een seizoensplaats, dus een reparatie kan pas vanaf oktober en dan wordt het te koud en te nat om dit buiten te doen.

Greetz,
Blefke

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4308
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: bodem rot hobby caravan.

Bericht door WillyL » do 5 jun 2014 22:18

Indien je dan toch eenvochtvreter wilt gebruiken, plaats die dan in een veel te grote plastiek bak die niet kan omvallen en waar VEEL water in kan, meer dan in het reservoirtje waar de vochtvreters normaal over beschikken. Dan kan het 'overlopen' minder kwaad want het loop in de plastieken bak (zonder gaatjes wel te verstaan). Dus een bakje in een bak...
In alle geval, proficiat met je herstelling. Zo te lezen ben je blij met het resultaat!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: bodem rot hobby caravan.

Bericht door blefke » do 5 jun 2014 22:23

RE.gif
Voor mij geen vochtvreters in de caravan.
Trekt alleen maar vocht aan.
Maar het gaat hier over een probleem dat door een vochtvreter is ontstaan :wink:

Greetz,
blefke

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: bodem rot hobby caravan.

Bericht door Micky » do 5 jun 2014 22:40

peter stupers schreef:Als ik de vochtvreter in onze caravan zet dan zet ik die bak altijd in de gootsteen, kan er niets mee gebeuren.
Maar ik zou ook inderdaad eens kijken of er van buitenaf niets naar binnen komt.
Gr. Peter.
Kan niets mee gebeuren? die troep vreet je wasbak op, zoals al heel vaak vermeld, een vochtvreter hoort niet in een caravan, net zo min als in een Oldtimer Auto, als je last van vocht hebt, moet je de oorzaak zoeken. Een vochtvreter in de stalling trekt juist vocht aan, het heeft echt geen nut en is een commercieel kul verhaal.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Zandkasteel

Re: bodem rot hobby caravan.

Bericht door Zandkasteel » do 5 jun 2014 22:42

RE.gif RE.gif

Het rotproces moet accuut gestopt worden.....reparatie kan pas vanaf oktober scratch.gif weenie.gif

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: bodem rot hobby caravan.

Bericht door blefke » do 5 jun 2014 22:51

RE.gif
Bedankt voor je reactie hier kunnen we iets mee thumbup.gif

Blefke

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: bodem rot hobby caravan.

Bericht door VIP » do 12 jun 2014 15:50

Waaron een INOX plaat aan de onderkant kitten ?

Is nergens voor nodig, gewoon multiplex zoals in de caravanbouw is al genoeg.

Rotte deel uitzagen, dan styropor/piepschuim +/- 2 cm uitkrabben rondom uit de bestaande vloer.

Een lat (met de dikte van het piepschuim boven en onderop met houtlijm insmeren en dan voor de helft in het bestaande vloerdeel schuiven en de andere helft er uit laten hangen.

Schroef de lat vast aan beide zijden (bestaande en nieuwe vloergedeelte).

Plaatje piepschuim (van de bouwmarkt op de zelfde dikte) van binnen uit pas maken en in het gaat verlijmen.

Bovenop plaatje multiplex (zelfde dikte als bestaande vloerdelen) op maat zagen en verlijmen en schroeven op de latten die half uitsteken,

Zeil/marmoleum/linoleum of iets dergelijks weer op het hout lijmen.

Aan de onderzijde de naden tussen oude en nieuwe vloergedeelte afkitten daarna met matte zwarte verf rollen/schilderen.

De onderijde schilderen zodat het hout kan ademen (afslutien met INOX plaat of vergelijkbaar houdt ademen tegen).

En klaar is kees.

Succes !
Porsche + Tabbert

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”