Caravan in de was zetten

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door jackt » vr 18 nov 2016 22:52

Welk product van Blue Wonder? Het zijn er veel namelijk.... [sintweetniet.gif
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Theo de Man » za 19 nov 2016 00:59

ik heb dat van die wasverzachter al verschillende keren op andere site's gelezen dus kan best eens waar zijn... thumbup.gif
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door eurotrotter » za 19 nov 2016 11:01

jackt schreef:Welk product van Blue Wonder? Het zijn er veel namelijk.... [sintweetniet.gif
Zoals ik al schreeft leerde ik het 40 jaar treug kennen( ik kreeg het van een collega chauffeur die t vervoerde( en nee,hij had t niet gejat,hij had wat flessen met promotie materiaal gekregen van zijn klant mrgreen.gif )
Toen in die tijd was er slechts één soort BW,het hoog geconcentreerde,de nadere soorten zijn pas later"uitgevonden"
DEv set bestond uit een fles concentraat en een flesje met een verstuiver erop ,waarin je zelf naar eigen behoeft testrekt kon bepalen van hjet product.

IK zie op hun site dat ze ook een ontstopper in de aanbieding hebben,die moet je natuurlijk niet gebruiken voor je caravan te reinigen,endie bedoelde ik ook niet.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Chris » zo 27 nov 2016 21:44

Toch een andere vraag..
Zijn er ook ervaringen met een GFK dak?
Wat doe je daar mee??

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

miklos
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 7 jun 2015 22:28

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door miklos » zo 27 nov 2016 22:00

Dasty en rubber zijn geen vriendjes!

lost langzaam maar zeker op ! dus ook je auto velgen er mee reinigen !

gezien een wiel van een motor diie schoongemaakt is met Dasty. zag er niet goed uit ! velg was mooi schoon maar rubber was wat beroerder aan toe !

Miklos

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Nimma » wo 11 jan 2017 15:55

Het was even zoeken voordat ik het woord gently tegenkwam; hoorde van mijn broer die zweefvlieger is, dat zij op de club vliegtuigen poetsen met Gently; na het poetsen blijft een harde çoating' achter die veel minder snel [als andere producten] vuil oppakt, wat er sowieso na elke overlandvlucht/wedstrijdvlucht weer afgepoetst [met water] moet worden. En dat wat er dus wel op komt is er zo weer af; een schoon zweefvliegtuig vliegt beter [aerodynamica].
Zou dat nou beter zijn dan bijvoorbeeld 123?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gerhard N

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Gerhard N » wo 11 jan 2017 16:12

ja, ik gebruik het al jaren naar volle tevredenheid!
hoef het maar een keer in het jaar te doen , daarna alleen maar afspoelen. !

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door jackt » wo 11 jan 2017 18:42

Ik gebruik zowel de cleaner als de was van Gently. Ook voor het GFK dak! Bevalt prima. thumbup.gif
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Gerrie » wo 11 jan 2017 19:32

Ik gebruikte voor onze eriba puck Riwax, hard wax rs 10. Ik gebruikte dit voor de gehele caravan zowel het gfk dak als de alu beplating en ook de ramen. Riwax heeft een hele lijn en de 10 is de was zonder cleaner, meer een afdeklaag. Riwax is ook machinaal te gebruiken wat ik doe op onze boot. Voor de verweerde plekken gebruik is eerst de 6 en doe er dan weer een afdeklaag van 10 over. De puck bleef er als nieuw door en ik ben het van plan straks ook weer te gaan gebruiken op onze caravelier antares style welke geheel van gfk is.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door graaf » wo 11 jan 2017 21:19

jackt schreef:Ik gebruik zowel de cleaner als de was van Gently. Ook voor het GFK dak! Bevalt prima. thumbup.gif
Ik zocht die cleaner en wax van Gently, en ik vond ze bij een automaterialenzaak (Autotmat). (stond geen prijsje op, alleen een code). Bij de kassa moesten die flacons €19,95 kosten. Ik dacht even "samen", maar het bleek per stuk! (en dat terwijl ik de vorige avond het op internet op meerdere verkooppunten voor €9,95 / €10,95 https://www.obelink.nl/gently-reiniger. ... GwodT-UIXQ en zelfs €8,95 https://www.dewitschijndel.nl/gently-wa ... 0wodMJsAZQ had zien staan). Toen heb ik ze teruggezet, en gezegd: "ik denk er nog even over" knipoog.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door jackt » do 12 jan 2017 08:05

Gelijk heb je. Zou de prijs voor de set moeten zijn...Maar let op de link naar het product bij Obelink is shampo en niet de was. De clean staat wel afgebeeld en dt betaal ik ook ongeveer 10,- euro voor. Er is nog een ronde flacon met was.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door marcelca » vr 23 jun 2017 19:56

van de week machinaal ( met DAP900 ) de caravan gecleant en in de wax gezet, heb hiervoor meguiars clean en wax gebruikt, ideaal, haalt de viezigheid van je caravan af ( wel eerst wassen natuurlijk ) en brengt gelijk wax aan, even uitpoetsen met microvezel doek, dit kost totaal geen moeite ook niet op bubbeltjes wanden

Kriettie
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 29 jul 2015 16:47
Locatie: Deventer

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Kriettie » vr 9 nov 2018 09:33

Voordat we op vakantie gingen de hele caravan gepolijst met Zvizzer.
Om vervolgens in de wax te zijn gezet met Mequiars.
Totaal vijf uur bezig geweest maar dan heb je dan ook wat.
Wel alles gedaan met een goede machine.
carava.jpg

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door AadB » vr 9 nov 2018 13:15

RE.gif
Goed gelukt allemaal, hij glimt de straat uit mrgreen.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Cara-Fan » vr 9 nov 2018 17:50

RE.gif RE.gif

Nice! thumbup.gif love.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door dieseltijger » za 22 feb 2020 11:49

Ik weet niet of het "opwarmen" van een oud topic conform de forum etiquette is, zo niet: excuses.

Na 18 jaar wordt het wel eens tijd de doffer wordende polyester delen van de Kip Shuttle eens in te smeren met iets. Ja...iets...wat voor iets? De range loopt van een vloeistofje wat je bij het waswater doet, of met een verstuiver vernevelt over het oppervlak - en het polyester glimt als een hondekeu...l in de maneschijn tot de eerstvolgende regenbui, via het laten aanbrengen van een taaie vaste was waarbij spierpijn gegarandeerd is, tot en met het wegbrengen naar een poetsbedrijf die de verweerde laag wegpolijst en een soort blanke lak aanbrengt. Alles vanaf 10 tot 1500,-.

Ik wil dus kiezen voor een smeerbare halfzachte was voor het polyester, en nep-was van grojet: "...ACRYLharter-Schutz reinigt und pflegt ohne Polierarbei...".
Maar welke was voor het polyester houdt nu het langst haar eigenschappen? Hier een testje, waar ook de glans na drie maanden gemeten is: http://www.bootonderhoud.nl/downloads/W ... x_test.pdf. De winnaars:
  • Riwax hardwax R510
  • Starbrite Marine Polish
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door deusjevo » za 22 feb 2020 12:00

Met alleen insmeren met deze producten bereik je weinig toch?
Je zult sowieso eerst moeten polijsten, dit zijn onderhoudsproducten.

Ze testen op een als nieuw gepolijste gel coat.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Caravan in de was zetten

Bericht door Erwin1987 » za 22 feb 2020 12:28

Re re:

Als je de was zo hard moet uitpoetsen zit het er te dik op en zal de stand tijd niet ten goede komen.
Is het polyester voorzien van lak en blanke lak of is het polyester gekleurd?

Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door dieseltijger » za 22 feb 2020 13:59

Erwin1987 schreef:
za 22 feb 2020 12:28
Re re:

Is het polyester voorzien van lak en blanke lak of is het polyester gekleurd?

Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Ik zou niet weten wat de afdeklaag is. Het geheel heeft gewoon een witte kleur. Polijsten (lees: materiaal verwijderen) ga ik niet doen. Het moet leuk blijven, ik vind het belangrijk dat er iets meer glans op komt en dat eventuele porieen afgedekt worden. De Alu beplating is stucco, vandaar een zeer vloeibaar afdichtmiddel.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Erwin1987 » za 22 feb 2020 14:02

Ik zou sonax polymer net shield https://www.sonax.nl/var/storage/images ... ghtbox.png gebruiken, is makkelijk aan te brengen blijft heel lang zitten/beschermen (op mijn auto 6 maanden en ik rij 1000 km per week) en heeft een goede glans, je zou een kunststof reiniger kunnen proberen op een onzichtbare plek, maar dat werkt alleen als er niet is afgelakt maar de kleur door en door is.


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door dieseltijger » za 22 feb 2020 15:27

dankjewel!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door mrbullmastiff » za 22 feb 2020 16:42

Goed poetsen start altijd met een grondige wasbeurt en kleien, daarna polijsten en als laatste klus moet er een wax worden aangebracht.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door dieseltijger » za 22 feb 2020 16:58

mrbullmastiff schreef:
za 22 feb 2020 16:42
Goed poetsen start altijd met een grondige wasbeurt en kleien, <knip>.
@mrbullmastiff: Pas op: ik ben een luie hond - hoewel ik een van de weinigen in de straat lijk te zijn die zijn auto niet door een wasstraat heen haalt, maar het edele handwerk met emmer, sop en spons verricht.

Ik ben volkomen achterlijk op het vlak van auto-cosmetica. Wat is in godsnaam "kleien"?

En wat het polijsten betreft: Aannemende dat ik mijn caravan schoon heb gemaakt - bij het polijsten verwijder ik een stukje van de toplaag. Of dit nu gelcoat betreft, blanke lak, of whatever: ik verwijder een deel van een permanent aangebrachte toplaag. Natuurlijk wordt het afgedekt door een coating bestaande uit (Carnauba) was, of een of andere polymeer - maar deze coatings eroderen na een tijdje - wat resteert is dus een *iets* dunnere toplaag, toch?

Kijk, polijsten lijkt me niet verkeerd als ik er een nieuwe permanente toplaag op laat aanbrengen - maar dat is in feite een soort blanke lak - en daar heb ik de angst bij dat het los kan laten, en dan heb ik een caravan met psoriasis. (Maar ik ben helemaal niet eigenwijs hoor, echt niet).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door mrbullmastiff » za 22 feb 2020 17:12

Ik denk persoonlijk niet dat het aan te raden is om een caravan machinaal te polijsten. In feite moet je als je dat goed wil doen vooraf de lakdikte bepalen en die is bij een caravan zeer gering. Het risico dat je met polijsten door de lak heen ga is nog al groot bij een caravan. Met kleien (ik weet niet wat voor materiaal het is, maar het lijkt echt op een klei) reinig je de lak en haal je alle atmosferische vervuiling uit de poriën van het oppervlak. Met kleien haal je geen materiaal van de lak af. Persoonlijk zou ik een caravan die vervuilde lak heeft nooit polijsten. Er zijn prima middelen voor de reiniging van een caravan en speciale wax producten. Als dat niet het gewenste resultaat geeft is kleien wel een goede manier om de lak schoon en super glad te maken maar het is ook een flink karwei om te doen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door r.obbink » za 22 feb 2020 17:37

RE.gif

Klopt, kleien doe ik op de C-Max overigens ook....

het is een flinke klus maar resultaat is echt erg mooi.

Een goede wax daarna aanbrengen is cruciaal... en met goed bedoel ik geen turtle wax maar een wax die bij de betere autohandel materialen te koop zijn
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”