Caravan onderkant dichtmaken

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
André Lagerburg

Caravan onderkant dichtmaken

Bericht door André Lagerburg » zo 1 mar 2009 10:42

Ik wil een stacaravan aan de onderkant dicht maken. Ik denk aan trespa, maar dat is aan de prijzige kant. Hetzelfde geldt voor rockpanel.

Ik zoek een betaalbare manier, maar ik wil tegelijk een onderhoudsvrije oplossing vinden. Hooguit wat schoonmaken. Verder weet ik wel dat er ventilatie moet zijn, dat komt wel in orde. Met rockpanel zou het zonder ventilatie kunnen overigens.
Oh ja, het zou mooi zijn als ik de kleur kon kiezen.

Heeft iemand adviezen of ideeën. Onze Caravan staat in Epe.

André

Gerhard N

Bericht door Gerhard N » zo 1 mar 2009 10:52

er is een paar weken terug ook eens een vraag hierover geweest, misschien ff zoeken op het forum?

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Bericht door Trina » zo 1 mar 2009 11:05


caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Bericht door caspar » zo 1 mar 2009 11:45

maar hier staat nog geen oplossing hoe je het moet maken
maar als je rachels neemt die verf je een stuk dat hij op de grond kan rusten de bovenkant die schroef je vast tegen de onderlat van je sta caravan en dat doe je rondom daar tegen doe je plastic wat je kan ingraven dan kunstof schroten er op en dan om de zoveel meter een lucht rooster zet maak wel een paar luiken waar je onder je caravan kan komen
mvg caspar
burstner amara 520 ts

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Bericht door Trina » zo 1 mar 2009 11:52

caspar schreef:maar hier staat nog geen oplossing hoe je het moet maken
Klopt! Daarom staat dit draadje ook nog open. :wink:

André Lagerburg

Bericht door André Lagerburg » zo 1 mar 2009 14:35

Eigenlijk zoek ik een tip voor het te gebruiken materiaal. Iets als alternatief voor Trespa. Anderzijds dus niet iets dat veel onderhoud oplevert, zoals geverfde schrootjes :D .

André

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Bericht door caspar » zo 1 mar 2009 15:24

gewoon kunstof schroten die je in de badkamer gebruikt in veel printen te krijgen en wat belangrijk is makelijk schoon temaken :wink:
meer tijd voor leuke dingen zo als een biertje ofzo
burstner amara 520 ts

Maj

Bericht door Maj » zo 1 mar 2009 17:32

caspar schreef:gewoon kunstof schroten die je in de badkamer gebruikt
Ja dat is het, de gewone kunststof schroten. Makkelijk verwerkbaar en met nu en dan een sopje blijven ze netjes. Enkele serviceluikjes en verluchting roostertjes inwerken en ze gaan de ganse carrière van uw stacaravan mee. toppie.gif

André Lagerburg

Bericht door André Lagerburg » zo 1 mar 2009 20:20

Ja dat kan inderdaad. Ik was dat al weer vergeten.
Ze hebben wel een mogelijk nadeel. Ze zijn doorgaans hol en ik zag ze een keer onder een caravan zitten, maar ze waren onderaan allemaal aangevreten op een paar cm boven de grond. Later bedacht ik dat dat waarschijnlijk kwam door een strimmer.
Nou ja, geen strimmer gebruiken dan.
Ik denk trouwens dat kunststof schroten die je normaal binnen gebruikt niet goed tegen de zon kunnen. Ze zullen hard en bros worden. Je hebt ook schroten die in gevels worden verwerkt, dus het moet wel kunnen.

Bedankt voor de tips.

André

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Caravan onderkant dichtmaken

Bericht door Knaus440 » do 26 aug 2010 17:31

Waarmee heb je het uiteindelijk dicht gemaakt? Zelf heb ik net besloten voor damwandprofiel, een 0,7mm metaal met coating en Ralkleur buitenkant. Samen met isolatieplaten moet dat wel goed komen denk ik.
Maar waar heb jij het mee gedaan en ben je specifieke problemen tegengekomen, ook na gebruik.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Caravan onderkant dichtmaken

Bericht door BertJan » do 26 aug 2010 17:38

trespa (volkern plaat) kan je ook in 3 mm dik krijgen dit kost een stuk minder dan de dikke platen die normaal gebruikt worden

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: Caravan onderkant dichtmaken

Bericht door Peter1379 » do 26 aug 2010 21:53

Trespa is ook wel een duur merk. Volkern plaat van een ander merk kan maar zo de helft goedkoper zijn (of nog meer zelfs).
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan onderkant dichtmaken

Bericht door Ab » do 26 aug 2010 23:14

Knaus440 schreef: Zelf heb ik net besloten voor damwandprofiel, een 0,7mm metaal met coating en Ralkleur buitenkant. Samen met isolatieplaten moet dat wel goed komen denk ik.
Johan

Dan kan je beter sandwich platen nemen Johan.
Erg stevig, en meteen geisoleerd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Caravan onderkant dichtmaken

Bericht door Knaus440 » vr 27 aug 2010 11:48

Dat klopt misschien wel ab, maar ik liep tegen deze damwandplaten en isolatie aan. Voor dat geld kon ik deze nieuwe materialen niet laten liggen. Samen met het aan te schaffen hout voor een frame ben ik nog veel goedkoper uit. En ik heb tijd zat, dus kan rustig 2 of 3 dagen achter elkaar door klussen.
Ik heb nu isolatie met dezelfde isolatie waarde dan sandwich panelen van 3 cm(pir)
De wat betere sandwich panelen zijn eigenlijk voor mij ook lastig te verwerken. Net als Trespa overigens, mooi spul maar hard.
Nu kan ik met de elektrische knabbelschaar/metaalschaar of flex aan de slag.
En de panelen moest ik dan verzagen en volgens mij haal je dan de stevigheid er wel wat uit. Maar doorslaggevend was de partij die ik op de kop kon tikken. Ik ben aardig wat zgn handelsondernemingen langsgeweest, of telefonisch gesproken. Soms leuke contacten, maar soms ook gerotzooi. Varierend van ja natuurlijk hebben we dat liggen, kom maar langs. En dan niks hebben natuurlijk. Tot "alles is nieuw" maar de sandwichpanelen waar ik voor kwam natuurlijk per ongeluk niet. En zelfs prijzen die verdubbelden tussen lezen op internet en daar aankomen!!!!! boos.gif boos.gif
Wel nu een leuk bestand met adressen inmiddels. Zo ook een ouderwetse "doe het zelf zaak voor tuinders, boeren, paardenfokkers etc".
En dat is echt wat anders dan een bouwmarkt/DHZ waar je ook tuinstoelen, kasten, geurtjes voor in de toilet, etc, kunt kopen.
Die ouderwetse DHZ verkoopt ook thermolint voor zeer accepatabele prijzen. En legt verschil uit tussen zelfregulerend of gewoon aan/uit principe die beschermd is middels een temperatuur geregeld clixon systeem. Net als de extra koeling achter de koelkast, maar dan iets kouder mrgreen.gif mrgreen.gif
De zelfregulerende hadden ze niet liggen trouwens, was ze te duur. Alleen op bestelling leverbaar.
Zou trouwens bijna 4 keer zo duur uitkomen als het complete systeem wat ik nu ga maken met de Iceguard.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan onderkant dichtmaken

Bericht door Ab » vr 27 aug 2010 13:32

Van Delft in Elshout ook geprobeerd ? :wink:
Stapels panelen !
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Caravan onderkant dichtmaken

Bericht door Knaus440 » vr 27 aug 2010 17:44

Eh, nee.
Helaas is het vaak zo dat je na aanschaf een mogelijk nog beter adres hoort of ziet, zo is het dan.
Aan de andere kant ben ik erg tevreden met wat ik nu heb en ga daar mee aan de slag. Maar dit adres gaat wel in mijn favoritenmap.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

willemjan

Re: Caravan onderkant dichtmaken

Bericht door willemjan » vr 27 aug 2010 17:49

Hee Andre,
Waarom gebruik je niet gewoon multiplex 10 of 12 mm. exterieur.
Dat is niet zo heel duur en kun je vooraf in kleur schilderen.
Trespa gebruik ik nooit, want dat is tijdelijk mooi (of naar het oog) maar na verloop van tijd echt troep.
Ik neem aan dat jij het vanaf de onderkant wil aanbrengen?

Mvrgr.Willemjan

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Caravan onderkant dichtmaken

Bericht door Knaus440 » vr 27 aug 2010 17:57

Is multiplex wel voldoende bestand tegen water en vocht in die zin dat het op de grond steunt. Trekt er dan geen water in?
Daar zat voor mij een probleem met deze manier van afschotten.
Andre had zijn vraag in Maart vorig jaar gesteld, ik was benieuwd hoe hij het opgelost heeft en heb dit draadje "gekaapt".
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Forumteam
Forumteam
Berichten: 876
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 19:22

Re: Caravan onderkant dichtmaken

Bericht door Forumteam » do 25 apr 2019 22:06

RE.gif

Je reageert op een bericht uit 2010. Gezien je forumnaam lijkt dit op reclame.

Lees de spelregels van dit forum met betrekking tot het maken van reclame.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”