Op zoek naar een goede lasser voor mijn chassis

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Op zoek naar een goede lasser voor mijn chassis

Bericht door Reisben » ma 15 jun 2020 12:31

Ik ben het met Chris eens: het valt niet hard te maken dat het scheurtje tijdens de reparatie is ontstaan.

Zoals ik eerder in dit topic opmerkte: het zou ook tijdens de fabricage van het chassis, bij het stansen/persen van het gat al gebeurd kunnen zijn of tenminste zou toen een aanzet voor een scheurtje gemaakt kunnen zijn. Vergeet niet dat de bewerking onder geweld plaatsvindt. Scheurtjes hebben de eigenschap verder te scheuren en dat heb je niet in de hand.

Ook kan ik mij voorstellen dat de monteurs hun werk doen met licht dat verre van ideaal is, met andere woorden: ik pak nog wel eens een sterke zaklamp om situaties te bekijken omdat het licht anders onvoldoende is. En zonder goed licht valt een haarscheur niet op. Het lukt mij niet het scheurtje te zien op de foto, zijn mijn ogen zo slecht?

Een andere oorzaak zou kunnen zijn dat de eerste montage of zelfs de her-montage van de as is gebeurd met teveel geweld, geen momentsleutel bijvoorbeeld. Valt niet na te gaan. Ook ik draai wel eens een boutje aan op mijn racefiets zonder de momentsleutel te gebruiken, zo van: op gevoel. Er is dan vaak sprake van staal in aluminium en dat is kritisch qua aanhaalmoment.

Persoonlijk zou ik denk ik de boel laten repareren en het daar bij laten. Een schuldvraag kom je niet uit.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Ab
Moderator
Berichten: 26699
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Op zoek naar een goede lasser voor mijn chassis

Bericht door Ab » ma 15 jun 2020 14:22

Overzetplaatwerk vind ik persoonlijk een lapmiddel.
Het chassis is blijkbaar sterk zat, anders was het net achter de as, waar dat grote gat uitgespaard is wel gaan scheuren.
Een stuk plaat eroverheen helpt alleen, als het onwrikbaar vast aan het bestaande chassis gebout of gelast zit.
Aan de bovenzijde van het chassis kan je immers niks kwijt.
Aan de binnenkant van het chassis ook niet lijkt me,
De as zou er dan onderuit moeten, en iets smaller moeten worden.
Gewoon een plaatje erover aan de buitenkant verbergt de scheur wel, maar konstruktief doet het eigenlijk niet veel.
Onmogelijk is het allemaal niet, maar de kosten zullen een veelvoud worden van het scheurtje lassen vrees ik.
Wat ook vrijwel onzichtbaar is.
Het zou mij erg meevallen als het onder de 1000 euro blijft..
Triorep is een prima bedrijf..maar ook erg stevig aan de prijs.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Groentje
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 16:50

Re: Op zoek naar een goede lasser voor mijn chassis

Bericht door Groentje » ma 15 jun 2020 20:27

Vanmiddag telefonisch overleg gehad. Oorzaak nog niet aanwijsbaar, daar willen ze zelf nog een keer naar kijken. De gebruikte ringen zijn erg groot, maar dat doen ze standaard en schijnt goed te werken. Wellicht zijn de bouten inderdaad te hard aangedraaid zoals Reiben suggereert, had ik ook al bedacht (maar is uiteraard niet te bewijzen). Essentie is in elk geval dat zij de situatie ook raar vinden, zo na de vervanging van de rubbers, en er dus goed naar willen kijken. En wellicht mee willen denken over een deal bij de reparatie (daar werd door hun zelf naar gehint tijdens het gesprek, zonder dat ik er om vroeg). Meer verwacht ik ook niet, want echt: ik ga ze heus niet aanklagen.

Wat betreft de overzetplaten: die schijnen gewoon vanuit de fabrikant te bestaan, voor BP(?) onderstellen, die mijn Elddis ook heeft, omdat het probleem dus vaker voorkomt. Dan zullen ze ook wel werken, lijkt me? Kosten: €500,-. Of het standaard model ook past op mijn caravan is nog even een kwestie van proberen als ze de caravan daar hebben. Dus volgende week woensdag op naar Scherpenzeel met de hut, en dan samen onder de caravan om te kijken wat er kan, ook qua kosten. Waarbij ik bijvoorbeeld ook wil weten of de caravan met zo'n fabrieks-voorgeschreven reparatie, weer BOVAG-gekeurd zou kunnen worden (wat met lassen sowieso niet kan). Niet dat ik die keuring zelf zo belangrijk vind, maar het kan wel schelen als ik hem ooit weer wil verkopen...

Dus, voor de goede orde, zodat het niet steeds weer op-popt (al mogen jullie er gerust naar blijven vragen hoor, geen enkel probleem!): ik ga ze niet de schuld geven, ik heb alleen gewezen op het opvallende feit dat er 13 jaar lang geen scheurtjes te zien zijn geweest, ook niet als daar bij een keuring specifiek naar werd gezocht of als de monteur er met z'n neus bovenop stond omdat hij die moer aan het vastdraaien was, en dat die dan juist wel ontstaan nadat de vering is verbeterd. Niets meer, niets minder, en als ze daar helemaal niets mee willen doen: jammer maar helaas.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Op zoek naar een goede lasser voor mijn chassis

Bericht door Chris » ma 15 jun 2020 20:37

RE.gif

Heeft jou caravan geen BPW chassis...?????????
Je schrijft BP.... die ken ik niet.
BPW wel... en helaas ook niet onbekend over scheuren ..zijn zelfs meerdere topics over..
Lees hier maar eens b.v.
viewtopic.php?f=80&t=31635


Ik maak je nu niet erg blij snap ik.....sorry..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Groentje
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 16:50

Re: Op zoek naar een goede lasser voor mijn chassis

Bericht door Groentje » ma 15 jun 2020 20:52

BPW, dat zal het wel geweest zijn (vandaar mijn vraagteken...). En ja, topic had ik al gezien, maar nog niet direct geassocieerd met mijn chassis. Tja, het is 13 jaar goed gegaan, heb toch goede hoop dat het met wat reparatie nog wel een tijdje mee gaat!
Laatst gewijzigd door Ab op ma 15 jun 2020 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Op zoek naar een goede lasser voor mijn chassis

Bericht door Chris » ma 15 jun 2020 20:54

RE.gif
O... dat laatste twijfel ik ook niet aan hoor...
Overal is een oplossing voor.
Maar pas toen je die 2 letters opschreef ging er bij mij een belletje rinkelen..de derde letter kwam vanzelf ...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Op zoek naar een goede lasser voor mijn chassis

Bericht door Reisben » di 16 jun 2020 10:54

Ik moet een deel van mijn commentaar intrekken Groentje, mijn ogen zijn toch beter dan ik dacht. Ik zocht op de foto naar een scheur die radiaal groeide vanuit het bevestigingspunt en die is er niet. Nu ik de foto nog eens fors heb vergroot zie ik dat ik de scheur heb gezien als schaduw, precies zoals de sluitring en de moer een schaduw vertonen. Maar nu zie ik het scherp.

Nu ik zie wat er aan de hand is op het bevestigingspunt word ik verbaasder dan ik al was. De scheur heeft de ingeperste uitstulping voor pakweg 90 graden losgemaakt van de chassisbalk. Dat is merkwaardig, in zoverre dat ik zou verwachten dat het aandraaien van de moer de scheur juist dicht zou moeten trekken. Immers, de moer trekt aan een bout die op zijn beurt een object aan de andere kant, de as, aan het chassis trekt. Dit sterkt mij in het idee dat de scheur niet is ontstaan doordat de as is losgeschroefd en daarna weer is gemonteerd. De uitbolling van het chassis is met geweld geperst in de fabriek. Op de overgang van het vlakke chassis naar de uitbolling wordt materiaal geweld aangedaan en soms gaat dat fout, het materiaal geeft de geest.

Wat ik ook nog kan bedenken is dat de moer nu niet voldoende is aangedraaid, met andere woorden: stel dat dit zo is dan zou de scheur misschien wel dichtgetrokken worden als de moer met het juiste moment wordt aangehaald. Daarmee wordt de constructie niet veilig, zo bedoel ik het niet. Maar als de scheur dichtgetrokken is geweest toen de fabriek de as monteerde is hij aan het oog onttrokken geweest. Ik denk dat in de fabriek geen controle plaatsvindt op de kwaliteit van deze uitbollingen. Met een eenvoudige ultrasoonmeting zou een scheurtje in aanleg gedetecteerd worden.

De uitbolling zou bedoeld kunnen zijn om als centreerpunt te dienen voor de snelle montage van de as. Dan verwacht ik een vulring, niet een sluitring!, aan de andere kant in de uitbolling. Zo redenerend drukt de boutkop de asflens tegen het chassis en de moer drukt via de sluitring de uitbolling tegen het chassis. In statische situatie zou de uitbolling nooit losraken van het chassis ook niet als hij geheel los zou liggen.
Je zou dan denken dat wanneer de uitbolling voorzichtig los wordt geslepen, er een nette laskant aan wordt geslepen en weer wordt vastgelast het probleem over is. Maar ik ben geen lasdeskundige.

Zo zat ik te peinzen…
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Op zoek naar een goede lasser voor mijn chassis

Bericht door eurotrotter » di 16 jun 2020 11:53

Groentje schreef:
ma 15 jun 2020 20:27
Waarbij ik bijvoorbeeld ook wil weten of de caravan met zo'n fabrieks-voorgeschreven reparatie, weer BOVAG-gekeurd zou kunnen worden (wat met lassen sowieso niet kan). Niet dat ik die keuring zelf zo belangrijk vind, maar het kan wel schelen als ik hem ooit weer wil verkopen...

Je caravan is 13 jaar oud schrijf je,en dit is de eerste keer dat je een minimaal scheurtje ontdekt (ik zie t niet op je foto)Je kunt er natuurlijk voor honderden euro's aan laten repareren of vervangen,maar de waarde van je caravan zal in de loop van de komende jaren slechts afnemen,met of zonder gelast scheurtje.
Alle kosten die je er méér aan maakt als (door een vakman) laten lassen is m.i. weggegooid geld.

Immers een toekomstige koper zal onder de caravan kijken en allerlei overzetplaten zien en gelijk zijn bod met enige honderden euro's verlagen,zodat je je reparatie eigenlijk twee keer betaald.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Op zoek naar een goede lasser voor mijn chassis

Bericht door dieseltijger » di 16 jun 2020 12:07

Ehm...dat is een invalshoek. Maar wat ook van belang is, is het gegeven of je de behoefte hebt om de caravan nog langer te gebruiken of niet. Denkbeeldige situatie: Stel dat je geen behoefte hebt aan een andere caravan en besluit om een balk te vervangen a (ik zeg maar wat) 1300,- . Niets aan het handje toch? Want het alternatief zou zijn (naast lassen) een andere caravan kopen, nieuw of gebruikt. Naast al het gedoe zijn de kosten hiervan eveneens aanzienlijk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Op zoek naar een goede lasser voor mijn chassis

Bericht door eurotrotter » di 16 jun 2020 12:45

Reisben schreef:
di 16 jun 2020 10:54
De uitbolling van het chassis is met geweld geperst in de fabriek. Op de overgang van het vlakke chassis naar de uitbolling wordt materiaal geweld aangedaan
De uitbolling van het chassis is met grote kracht geperst in de fabriek.
Dat is heel wat anders dan met geweld.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Op zoek naar een goede lasser voor mijn chassis

Bericht door eurotrotter » di 16 jun 2020 12:50

dieseltijger schreef:
di 16 jun 2020 12:07
Ehm...dat is een invalshoek. Maar wat ook van belang is, is het gegeven of je de behoefte hebt om de caravan nog langer te gebruiken of niet. Denkbeeldige situatie: Stel dat je geen behoefte hebt aan een andere caravan en besluit om een balk te vervangen a (ik zeg maar wat) 1300,- . Niets aan het handje toch? Want het alternatief zou zijn (naast lassen) een andere caravan kopen, nieuw of gebruikt. Naast al het gedoe zijn de kosten hiervan eveneens aanzienlijk.
Voor dit soort scheuren ? ( ik heb m nu ook ontdekt,na een bezoek aan de specsaver mrgreen.gif )
Ik liet m mooi lassen en ,zoals Ab al zei,een lik zinkverf erop.
Van het prijsverschil kan T.S de rest van zijn leven zijn jaarlijks stageld betalen( of 3 jaar lang de brandstof NK-SP op en neer.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3688
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Op zoek naar een goede lasser voor mijn chassis

Bericht door Niels83 » di 16 jun 2020 13:01

Laatst een veel grotere scheur laten lassen. voor een forum prijsje, maar deze scheuren laten lassen door iemand met ervaring mag toch de kop niet kosten?

Ab
Moderator
Berichten: 26699
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Op zoek naar een goede lasser voor mijn chassis

Bericht door Ab » di 16 jun 2020 14:10

Max 2 uurtjes werk.
Het uitfrezen en weer netjes afwerken is nog het meeste werk.
Het lassen zelf is maar hooguit 10 minuten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Groentje
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 16:50

Re: Op zoek naar een goede lasser voor mijn chassis

Bericht door Groentje » di 16 jun 2020 17:10

We hebben deze caravan nu een jaar of 6, en willen hem heel graag nog veel langer gebruiken, met name omdat ie precies aan onze indelingswensen voldoet en ik niet zo snel een betere (2e hands) zou kunnen vinden. Het belangrijkste doel op dit moment is er, zorgen-vrij, de komende jaren van te genieten. Dus de grote vraag blijft: wat is dan de beste oplossing (anders dan een nieuw chassis, wat volgens mij geen 1300 maar eerder 3 a 4000 kost). Lassen zal vast de goedkopere optie zijn. Maar in hoeverre garandeert dat dat ik volgend jaar (of al na terugkomst van vakantie) niet opnieuw met hetzelfde probleem zit (zeker als de oorzaak niet helemaal duidelijk is/blijft)? En, idem, in hoeverre garandeert de duurdere Triorep-oplossing met opzetstukken zoiets? Dat hangt deels ook af van de oorzaak: gewoon ouderdom? Of toch niet-optimale montage of een ander, nog niet herkend probleem?

Dat ga ik volgende week woensdag wel horen, en dan neem ik een besluit. Als Triorep aangeeft dat de fabrieks-voorgeschreven plaatstukken passen én werken, ben ik wel geneigd die optie te volgen. Kunnen ze dat ook niet garanderen, dan zal het wel lassen worden. En dan na de vakantie maar weer eens kijken...

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Op zoek naar een goede lasser voor mijn chassis

Bericht door Chris » di 16 jun 2020 17:20

RE.gif

De oorzaak is denk ik ondertussen wel duidelijk..
Niet die van jou, ook niet die van Triorep, maar de schuld ligt bij BPW.
Zij hebben destijds een hele serie chassis gemaakt die na jaren problemen kregen.
Te licht of fout gemaakt, zelfs dat is niet duidelijk, gewoon niet goed en dat is helaas al bij vele BPW chassis-eigenaren duidelijk geworden.
Je bent niet de enige...

Ik denk dan ook dat welke reparatie je ook uit laat voeren, dit totaal niets verhoogt of verminderd aan de waarde van jou caravan.
Niets doen, dat verminderd wel.
Je schrijft dat je er nog jaren mee wilt doen.... en gerepareerd... linksom of rechtsom... staat dat niet in de weg..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Groentje
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 16:50

Re: Op zoek naar een goede lasser voor mijn chassis

Bericht door Groentje » di 16 jun 2020 18:53

Chris schreef:
di 16 jun 2020 17:20
Je schrijft dat je er nog jaren mee wilt doen.... en gerepareerd... linksom of rechtsom... staat dat niet in de weg..
thumbup.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26699
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Op zoek naar een goede lasser voor mijn chassis

Bericht door Ab » di 16 jun 2020 19:26

Groentje schreef:
di 16 jun 2020 17:10
We hebben deze caravan nu een jaar of 6, en willen hem heel graag nog veel langer gebruiken, Lassen zal vast de goedkopere optie zijn. Maar in hoeverre garandeert dat dat ik volgend jaar (of al na terugkomst van vakantie) niet opnieuw met hetzelfde probleem zit (zeker als de oorzaak niet helemaal duidelijk is/blijft)? En, idem, in hoeverre garandeert de duurdere Triorep-oplossing met opzetstukken zoiets?
Je maakt je teveel zorgen.
Het chassis is nu 13 of 16 jaar ( dat is me niet geheel duidelijk)
lang meegegaan zonder problemen.
Als de scheurtjes, ( die ook nog op een heel gunstige plaats zitten voor reparatie) op een goede manier gelast zijn, is het chassis op dat punt net zo sterk of zelfs sterker dan toen het nieuw uit de fabriek kwam.
Het zou dus maar zo weer 13 of 16 jaar meekunnen.
Ook kan het na een paar jaar weer wat gaan scheuren op een andere plaats, die kans is nooit uit te sluiten, gezien de vele problemen met ( niet alleen BPW!) caravanchassis.

Wat je ook doet, staal wat aan hoge belasting, buiging en trillingen blootstaat, kan op de lange duur gaan scheuren.
Dat er op een andere plaats weer een scheurtje ontstaat is niet ondenkbaar.
De wielen goed uitbalanceren scheelt al enorm.
Als je wel eens een ongebalanceerd wiel op de auto hebt gehad, dan weet je wat ik bedoel. Daar ga je de volgende dag mee naar een garage.
Bij een caravan merk je er hoegenaamd niks van.
Ik heb het sterke vermoeden dat veel scheurtjes als oorzaak de trillingen van de wielen hebben.
Ik weet als geen ander hoe desastreus dat kan zijn voor plaatwerk.
De andere oorzaken zijn al benoemd in dit draadje, daar ga ik het niet meer over hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3688
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Op zoek naar een goede lasser voor mijn chassis

Bericht door Niels83 » di 16 jun 2020 21:21

Niemand gaat je garantie geven op ern dergelijk frame. Op watver gemaakt durven ze vast te zeggen dat het nog heel blijft, maar wat ab aangeeft is dat er veel krachten komen op een frame. wat ik hier lees zijn er frames van 2 jaar oud met scheuren en frames van 30 met niks. je moet geluk hebben dat het goed is, er netjes mee gereden wordt en goed onderhoud wordt gedaan.

Niets lost nu nog de oorzaak op maar als je het voor 200 kunt laten lassen zou ik dat doen, alle andere opties kunnen later ook nog.

Groentje
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 16:50

Re: Op zoek naar een goede lasser voor mijn chassis

Bericht door Groentje » wo 17 jun 2020 07:48

Goede punten allemaal, ik neem het mee naar het gesprek met Triorep woensdag (want ja, daar ga ik toch heen knipoog.gif ). Ik heb hier namelijk inmiddels zowel voor lassen als voor opzetplaatwerk goede argumenten gehoord (waarvoor dank!), maar voor mij als leek blijft het onduidelijk wie ik dan moet geloven (waarmee ik niet wil zeggen dat ik jullie niét geloof, laat dat alsjeblieft duidelijk zijn). Laat ik dan, met iemand van Triorep die er sowieso verstand van heeft (maar ook een ander belang, waarvan ik me terdege bewust ben) maar eens zelf onder dat ding gaan staan, en kijken wat ik zelf zie en wat hij er van vindt. Grote voordeel is dat ik dankzij jullie in elk geval de juiste vragen kan stellen nu!

In het slechtste geval betekent het een nutteloos ritje op en neer naar Scherpenzeel. Ook geen ramp: ik kan de caravan-kilometers wel weer gebruiken na drie jaar stilstand knipoog.gif

Groentje
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 16:50

Re: Op zoek naar een goede lasser voor mijn chassis

Bericht door Groentje » do 25 jun 2020 10:21

Update: gisteren naar Triorep geweest, en na een uitgebreide uitleg toch besloten de overzetplaten te laten monteren. Dit op basis van het feit dat hiermee de kans veel groter is dat het nog een aantal jaren goed blijft, omdat de krachten zo beter over het chassis worden verdeeld. Lassen zou wel een tijdelijke oplossing kunnen zijn, maar omdat er sowieso ergens wrijving zit, zou het ook zomaar kunnen dat we na het eerste ritje alweer een nieuw scheurtje elders hebben. En een nieuwe chassisbalk (wat eigenlijk noodzakelijk zou zijn) is én peperduur, én waarschijnlijk niet te vinden. Omdat we vooral de 'zekerheid' willen dat we nog een jaar of vier/vijf met de caravan op pad kunnen, zonder teveel gedoe, en vanwege de positieve opstelling van Triorep, dus toch maar die platen.

Overigens interessant (not) nieuw issue: de drie jaar geleden vervangen asrubbers zijn alweer behoorlijk platgedrukt. Dat zou normaal gesproken komen doordat de caravan zwaar wordt weggezet, maar dat is in ons geval niet mogelijk: alleen de tent en stokken liggen er in, op de as.

En zo heb je dus altijd wat... Maar goed: we gaan optimistisch door en hopen over een paar weken op vakantie te mogen!

Mucqyver
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 30 aug 2023 09:40

Re: Op zoek naar een goede lasser voor mijn chassis

Bericht door Mucqyver » do 31 aug 2023 19:35

Nou weet ik dat dit al een oud onderwerp is, maar heb je of iemand foto's van die schetsplaten?

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”