Thule opstapje

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Kroonsteencees

Thule opstapje

Bericht door Kroonsteencees » vr 22 mei 2020 15:12

Goeden middag Ik heb een Eriba Touring puck 230 GT, daar wil ik een Thule opstapje ( zie onder plaatsen,
heeft iemand daar ervaring mee ?
Thule opstap.png

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Thule opstapje

Bericht door janvijn » vr 22 mei 2020 16:08

RE.gif
Geen ervaring met getoonde afbeelding, wel met de elektrische variant van deze. Er was zo'n opstap gemonteerd onder onze camper,- op zich is/was het een prima ding,- geen negatieve ervaringen te melden. Echter ik zou oppassen dit zomaar onzer de caravanvloer te schroeven,- ik denk dat een caravanvloer dit niet verdraagt,- daarom eerst de vloer verstevigen middels een plaat watervast verlijmt multiplex wat je tegen de onderkant van de vloer aanbrengt. dan de opstap met slotbouten door en door aan de vloer bevestigen,- alleen schroeven is niet voldoende denk ik.
met vriendelijke groet
Jan Vijn

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Thule opstapje

Bericht door Chris » vr 22 mei 2020 17:18

Als je bedenkt welke trek krachten er op de voorste 2 bevestigingspunten kunnen komen.... nou nou..
En tegelijkertijd duwkrachten op het achterste deel.
Slotbouten is dan wel het minste om te gebruiken, dus dwars door de hele vloer heen.
Maar ik vraag me echt af of de slotbouten aan de binnenkant niet dwars door de ( dunne) caravanvloer getrokken zullen worden.
Als ik het zelf al zou maken dan zou ik op z'n minst nog een lekker staal plaatje binnen gebruiken om de krachten echt te verdelen.
Nog mooier is om zowel op als onder de vloer 2 stalen platen te gebruiken om de krachten echt te verdelen.
Waarom??
Een caravanvloer is een sandwich constructie, fragiel houten frame met aan de ene kant een dunne triplex plaat en aan de andere kant ook een dunne plaat.
De ruimte's tussen het frame zijn met tempex op gevuld.
M.a.w. zo weinig mogelijk massief...

Nu wil je die opstap met slotbouten bevestigen, door en door.... dan heb je maar een klein oppervlak onder die slotbouten waar de krachten op komen.
Maar.. misschien denk ik wel te stevig.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sailor wim
Berichten: 2676
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Thule opstapje

Bericht door sailor wim » vr 22 mei 2020 17:28

RE.gif
Goed idee, en wat denk je van opvulbusjes van de vloerdikte over de slotbouten.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Thule opstapje

Bericht door Chris » vr 22 mei 2020 17:50

RE.gif

Nog goeier idee.... awhoea.gif

( is mijn goeiste nederlands) knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Hans Gielen
Berichten: 148
Lid geworden op: di 28 aug 2012 22:20

Re: Thule opstapje

Bericht door Hans Gielen » vr 22 mei 2020 19:25

Ik had dezelfde wens. Totdat ik bij een dealer de caravan zag met zo’n Thule trapje. Na een paar keer in en uitstappen stond ons besluit vast: we blijven bij ons Dukdalf opstapje. Voor ons heeft dat een betere “loop” ivm het Thule trapje. Dat is natuurlijk heel persoonlijk. Mijn advies: eerst ergens proberen en dan pas besluiten.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”