Toilet Thetford C402L aansluiten op riolering

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Beer010
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 3 mei 2020 18:45

Toilet Thetford C402L aansluiten op riolering

Bericht door Beer010 » ma 4 mei 2020 13:06

L.s.

ik sta met mijn caravan ieder jaar, gedurende 7 maanden, op een camping in Zeeland. In deze caravan, een Dethleffs Camper 540, zit een Thetford C402 toilet, welke ik regelmatig leeg. Nu wil ik dit toilet rechtstreeks op het riool gaan aansluiten (mijn campingbeheerder wil daarvoor een aparte rioolaansluiting voor mij doortrekken). Dit vanwege de regels van de veiligheidsregio Zeeland inzake het coronavirus. Alleen overnachten als je een aansluiting op het riool hebt. Voor ons een acceptabele investering voor de komende jaren. Ik heb inmiddels besloten dit te gaan doen met behulp van de rioolaansluiting van Thetford, een klep die je ipv je tank, onder je toilet kan schuiven en die je middels een trekveer kan openen en sluiten. Hier kan je dan een pijp van 110 mm aansluiten en die naar het riool leiden. Gezien de grootte van de afvoer, is de andere mogelijkheid, de chopperpomp, niet opportuun (en heel erg duur en complex).

https://shop.camperpassie.nl/nl/66243-r ... c400_c402/

Misschien dat er op dit forum mensen zitten die hier al ervaring mee hebben, ik begrijp dat deze klep populair aan het worden is :-)

Die kunnen mij misschien helpen met de volgende vragen:

1. moet ik voor de aansluiting op het riool, mijn toiletluik daarvoor continu open laten staan, of is het maken van een gat door de Thetford bodem, in de bodem (11cm) van de caravan een betere oplossing?
2. waarschijnlijk is een waterslot in de afvoerleiding aan te bevelen, hoe doe ik dat het beste?
3. hoe krijg ik de trekveer op een fatsoenlijke manier te bedienen in de toiletruimte?

Mocht iemand al ervaring met bovenstaande hebben, of nuttige tips hebben, dan hoor ik die graag, alvast bedankt!

Berend

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Toilet Thetford C402L aansluiten op riolering

Bericht door iemand » ma 4 mei 2020 13:21

Een interessant idee, maar leidt bij mij tot een vervolgvraag

Hoe kom je aan voldoende (door-)spoelwater ?
Of gooi je er na gebruik een emmer water achteraan, met minstens 5 liter water.
Het heet niet voor niets stortbak. Dat bereik je niet met het ingebouwde waterpompje.

Mbt jou vragen...
Ik zou bochten van 90 graden niet gebruiken, om de doorstroom niet af te remmen. Dus ja, door de bodem.
Een waterslot moet je zeker doen, maar is daar ruimte voor, onder de caravan ?
Laatst gewijzigd door iemand op ma 4 mei 2020 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Beer010
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 3 mei 2020 18:45

Re: Toilet Thetford C402L aansluiten op riolering

Bericht door Beer010 » ma 4 mei 2020 13:33

Vooralsnog ga ik er vanuit dat ik dat met mijn gewone doorspoel van het toilet kan handelen, net als nu. Ik ga wel voor een flink afschot in de aansluiting. Maar inderdaad, zo nu en dan doorspoelen zal misschien wel nodig zijn, maar dat wil ik dan buiten mijn caravan doen, want voor de aansluiting zal je ook iets als een "beluchtingspijp" moeten hebben, om onderdruk te voorkomen. Ik wil dan ook mijn afvalwaterafvoer daarop aansluiten. Wordt een beetje zagen en plakken met PVC pijp denk ik...:-)

Berend

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Toilet Thetford C402L aansluiten op riolering

Bericht door Micky » ma 4 mei 2020 13:40

Leuk idee!

Hoe ga je trouwens de caravan waterdicht krijgen? als het serviceluik openstaat voor de afvoer komt er water binnen en deze ruimte is niet bestand tegen water, hier zul je nog wel iets op moeten vinden denk ik.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Beer010
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 3 mei 2020 18:45

Re: Toilet Thetford C402L aansluiten op riolering

Bericht door Beer010 » ma 4 mei 2020 13:49

Hey Micky,

klopt, iig "iets met plastic", want ik moet er ook bij voor het vullen van de spoeltank. Vandaar dat ik ook naar de oplossing kijk om een gat in de bodem te zagen, maar dat is wel een dingetje dan.

Berend

Beer010
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 3 mei 2020 18:45

Re: Toilet Thetford C402L aansluiten op riolering

Bericht door Beer010 » ma 4 mei 2020 13:52

Ander luik plaatsen (maken) is ook een optie.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Toilet Thetford C402L aansluiten op riolering

Bericht door sailor wim » ma 4 mei 2020 14:03

Kijk nu is bij Wagenaar watersport
Een boottoilet 12 volt voor nog geen €280.
Een uitlaat van 25mm slang.
Je even verdiepen in de koudwater aanvoer.
Een kleine accu erbij gevoed met een druppellader.
Slang naar buiten door een plaatje multiplex wat pas zit in het bestaande luik.
Succes gewenst.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Beer010
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 3 mei 2020 18:45

Re: Toilet Thetford C402L aansluiten op riolering

Bericht door Beer010 » ma 4 mei 2020 14:08

Hey Wim,

ik heb al een toilet, dus gaat mij alleen om de afvoer. Tx!

Berend

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Toilet Thetford C402L aansluiten op riolering

Bericht door Ab » ma 4 mei 2020 14:12

Interessant..
Een waterslot in een 110 mm leiding kon nog wel een probleem worden. Daar heb je best veel ruimte voor nodig.
En ook een forse hoeveelheid water om geen bezinksel in het lagere gedeelte achter te laten.

Even voor wat het waard is..
Dezelfde soort kleppen zitten in Amerikaanse campers en caravans.
Alleen zitten er meer in. Vanaf de wc opent een klep naar een tank. Daaraan zit weer een klep met een dikke flexibele slang.
Als de tank vol raakt, trek je de klep open.
Het water van de douche en wasbak komt in een andere tank.
Met een snelkoppeling koppel je de slang na ledigen van de feacalientank aan de douchetank.
Daardoor spoelt het bijna schone water met zeepresten bij ledigen de slang ook weer praktisch schoon.
Een aantal keren heb ik dit systeem gebruikt, en ik moet zeggen dat het mij uitstekend bevallen is.
Mede omdat praktisch elke plaats op campings in Amerika en Canada voorzien is van een riool aansluiting waar je de slang op kunt aankoppelen.
Als het hier ook gemeengoed zou zijn, bouwde ik mijn camper direct om.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Toilet Thetford C402L aansluiten op riolering

Bericht door sailor wim » ma 4 mei 2020 15:08

Beer010 schreef:
ma 4 mei 2020 14:08
Hey Wim,
ik heb al een toilet, dus gaat mij alleen om de afvoer. Tx!
Berend
Goed Berend,
Je monteerd de door jou gevonden schuif.
Dan ga je direct naar beneden en zaag een gat in de vloer van rond 110.
Dan creëer je dus een valpijp van zeg 70cm lang.
Die gaat voor de snelheid zorgen zodatde vaste delen blijven zweven of drijven. Dan naar buiten onder de hut vandaan in een putje een sifon construeren van pijp dikte plus 8cm waterkolom.
Die 8cm kolom is belangrijk om het verdampen en de over/ onderdruk in het camping riool systeem tegen te houden
Zorg ook voor een zg einddeksel 110 als ontstopping mogelijkheid in de buurt van de sifon. Na de sifon werk je naar de gemaakte aansluiting toe. Het afschot
mag niet meer als 1cm per 2meter zijn daarnaar toe.
En als je dan toch onder de hut tijgert zou ik ook een Tstuk 110-40 plaatsen voor het overige afvalwater.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Toilet Thetford C402L aansluiten op riolering

Bericht door Daphne » ma 4 mei 2020 15:48

Beer010 schreef:
ma 4 mei 2020 13:06
(mijn campingbeheerder wil daarvoor een aparte rioolaansluiting voor mij doortrekken). Dit vanwege de regels van de veiligheidsregio Zeeland inzake het coronavirus. Alleen overnachten als je een aansluiting op het riool hebt.
Dit is wel een ingrijpende en serieuze maatregel voor iets dat hopelijk tijdelijk is. Ik mag hopen dat dit niet door elke regio wordt opgepikt. Dan is het kamperen voor mij klaar en over.

Succes met de verbouwing.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Re: Toilet Thetford C402L aansluiten op riolering

Bericht door RobbertW » ma 4 mei 2020 16:15

sailor wim schreef:
Beer010 schreef:
ma 4 mei 2020 14:08
Hey Wim,
ik heb al een toilet, dus gaat mij alleen om de afvoer. Tx!
Berend
Goed Berend,
Je monteerd de door jou gevonden schuif.
Dan ga je direct naar beneden en zaag een gat in de vloer van rond 110.
Dan creëer je dus een valpijp van zeg 70cm lang.
Die gaat voor de snelheid zorgen zodatde vaste delen blijven zweven of drijven. Dan naar buiten onder de hut vandaan in een putje een sifon construeren van pijp dikte plus 8cm waterkolom.
Die 8cm kolom is belangrijk om het verdampen en de over/ onderdruk in het camping riool systeem tegen te houden
Zorg ook voor een zg einddeksel 110 als ontstopping mogelijkheid in de buurt van de sifon. Na de sifon werk je naar de gemaakte aansluiting toe. Het afschot
mag niet meer als 1cm per 2meter zijn daarnaar toe.
En als je dan toch onder de hut tijgert zou ik ook een Tstuk 110-40 plaatsen voor het overige afvalwater.
Gr Wim
Ik dacht altijd dat het beter was om niet loodrecht maar schuin af te voeren zodat alles samen met het water "mee" wegspoelt en het water niet eerder weg is dan de rest. Een boot blijft ook in de rivier liggen wanneer het water eronder ineens weg is hahaha.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Toilet Thetford C402L aansluiten op riolering

Bericht door sailor wim » ma 4 mei 2020 16:45

RE.gif
Afschot staat omschreven.
Maar er is ook spoelwater en snelheid nodig omde stankafsluiter weer te vullen met schoonwater. Dit gebeurd immers altijd al in de pot.
Succes gewenst
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Beer010
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 3 mei 2020 18:45

Re: Toilet Thetford C402L aansluiten op riolering

Bericht door Beer010 » ma 4 mei 2020 16:53

Hey Daphne,
Dit is wel een ingrijpende en serieuze maatregel voor iets dat hopelijk tijdelijk is. Ik mag hopen dat dit niet door elke regio wordt opgepikt. Dan is het kamperen voor mij klaar en over.
klopt, vooralsnog tot 18 mei in Zeeland, omdat de gemeenschappelijke zaken als douches en toilet nog niet open mogen, wanneer dat wel kan is nog onduidelijk. En fecaliëntanks leeggieten in de open lucht geeft veel kans op besmetting. Wat ik wel zie, is dat veel campings overgaan tot het plaatsen van een douche/toilet unit per plaats, is veel vraag naar nu. Maar kost ook wat. En een camping mag voorlopig nog maar 15% van zijn plaatsen verhuren, dus misschien krijg je wel gelijk met voorlopig niet meer "met zijn allen" kunnen camperen :-(

Wim,

dank je voor je suggesties. Ik ga eerst op een of andere manier proberen een tijdelijk vast luik te plaatsen, daar is een gat wat makkelijk in te maken en kan ik het "oude" luik bewaren en eventueel terugplaatsen. Met een klepje voor de spoelwatertank. Dat waterslot ga ik proberen. morgen maar eens op de camping verder kijken :-)

Berend

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Toilet Thetford C402L aansluiten op riolering

Bericht door myalexx » ma 4 mei 2020 18:49

Als de beheerder een "riool" wil maken bij de plek.

Waarom dan geen groter gat met een deksel dat je je tank daarin kan legen..
Bedoel het niet slecht, maar je gehele caravan verbouwen / ruïneren voor wellicht 3 maanden vakantie ?

Ik ga er echt niet vanuit dat dit voor eeuwig gaat veranderen..

Ik denk dat je je teveel werk op je hals haalt..


Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Beer010
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 3 mei 2020 18:45

Re: Toilet Thetford C402L aansluiten op riolering

Bericht door Beer010 » ma 4 mei 2020 19:17

Tank gebruiken en legen mag dus niet van veiligheidsregio Zeeland. Wat mij betreft zit die aansluiting er dan voor jaren, scheelt gesjouw met de tank en afvalwater ook gelijk geregeld, scheelt een extra slang aanleggen. Och ik heb ook 2 bbqs een picnictafel, extra koelkast, tv, dus dat kan er nog wel bij 😁

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Toilet Thetford C402L aansluiten op riolering

Bericht door myalexx » ma 4 mei 2020 19:23

Als je elk jaar maanden vast op 1 camping zit dan wellicht wel ( dat maak ik uit het bovenstaande op )
Wij rijden normaal rond.. dus ga ( onze caravan ) niet helemaal aanpassen voor 1 vakantie :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Beer010
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 3 mei 2020 18:45

Re: Toilet Thetford C402L aansluiten op riolering

Bericht door Beer010 » ma 4 mei 2020 20:35

Klopt, na 16 jaar tent en 13 jaar met de caravan door Europa staan we nu ieder jaar het hele seizoen in Zeeland waar we vaak met familie en vrienden zoveel mogelijk van de zon en ruimte genieten. Gaat prima 😎

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Toilet Thetford C402L aansluiten op riolering

Bericht door Ron » ma 4 mei 2020 21:03

Een apart hokje bouwen met wc , douche en wastafel ?
Is dat niet goedkoper en eenvoudiger.
Moet je wel iedere keer naar "buiten" maar de caravan blijft origineel.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Toilet Thetford C402L aansluiten op riolering

Bericht door janoniem » ma 4 mei 2020 21:22

RE.gif
Maak dan een deal met de campingeigenaar.
Jij betaalt een iets hogere prijs voor de plaats en hij installeert privé sanitair.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Toilet Thetford C402L aansluiten op riolering

Bericht door WillyL » di 5 mei 2020 09:23

Even luidop denken... Die buis van 110mm is wel erg veel. Er bestaan ook toiletten met vergruizers en pompen om vuilwater op te pompen naar hogere verdiepingin. Ik ken een plaats waar zulk een vergruistoilet gebruikt wordt in combinatie met een pomp en waar dit toilet in een kelder zonder afloop staat. De buis voor de 'op'loop is daar 25 mm. Is iets soortgelijks te construeren voor je caravan? Eventueel enkel vergruizer aansluiten op die klep... Ik weet niet of die vergruizers afzonderlijk bestaan, vandaar gewoon luidop gedacht.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Toilet Thetford C402L aansluiten op riolering

Bericht door PD » di 5 mei 2020 09:39

Een sanibroyeur in een schuurtentje lijkt me een eenvoudigere oplossing, dan hoeft de afvoer ook niet zo groot te zijn.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Beer010
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 3 mei 2020 18:45

Re: Toilet Thetford C402L aansluiten op riolering

Bericht door Beer010 » ma 18 mei 2020 10:56

Inmiddels achterhaald door het toestaan van het afstorten van chemische toiletten. Ga toch voor de aansluiting in de caravan, mijn campinghouder heeft inmiddels een 125 mm aansluiting voor het riool geregeld, wel zo makkelijk als het regent en je in je caravan kan blijven 's nachts, en vooralsnog moet ieder bezoek nog op mijn toilet. Een waterslot van 110 mm (28 cm hoog, 16 breed), wordt veel te groot, dus maar eerst experimenteren met een slang van drie meter, rechtstreeks de rioolpijp in. Wordt wel meer mijn spoelwater bijvullen. Nu nog een mooi deurtje maken, waar de slang door kan en er geen regen naar binnenkomt. Sta er toch nog 5 maanden, dus alle tijd :-) In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken!!

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”