Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Niels83 » ma 2 mar 2020 10:08

Hallo,

Ik had er al iets over genoemd in het WBIMG topic.
Mijn caravan is afgelopen week gekeurd en niet als veilig bevonden. Het gaat om een Hobby de Luxe 390 uit 1983. Er is dus eigenlijk geen financiële waarde meer voor deze caravan. Toch wil ik kijken of ik er nog een paar jaar veilig de weg mee op kan, omdat hij voor ons veel meer waard is dan geld. En het financieel niet uitkomt om nu een andere caravan aan te schaffen, daarvoor willen we de tijd nemen om geld te sparen en goed uit te zoeken wat we dan willen. Het is niet rendabel om de caravan te laten maken bij een bedrijf vanwege de man uren. Daarbij zou het volgens hen niet meer mogelijk zijn om alles te vinden en te vervangen, los van de kosten van oude onderdelen.
Met mijn speciale reken methode heb ik berekend dat met ongeveer 1000 euro het nog rendabel is om te maken. Dat is ook het bedrag wat ik zo ongeveer kan en wil uitgeven.
Nu is hij total loss, bij verkoop na reparatie zou ik er nog ongeveer 500 voor kunnen krijgen, zeker als ik hem vlak voor lowlands of zo verkoop.
Als ik nu geen caravan heb zou ik van de zomer een accommodatie moeten huren (tent, caravan of huisje), de kosten daarvan liggen ook weer tussen de 500 en 1000 euro boven wat de campings kosten die we nu hebben uitgezocht. Dat is nog los van de weekenden die we zo'n beetje in gedachten hebben van het voorjaar.
En als hij gemaakt is kunnen we, hopelijk over een paar jaar, in het najaar iets kopen, wat natuurlijk qua keuze en financieel ook weer aantrekkelijk is.

De volgende gebreken zijn gevonden.
In de oplooprem moeten er een paar bussen vervagen, en de remdemper zou kapot zijn.
Er zitten 2 scheuren in het frame van ongeveer 15 cm, en er zit een gat naast 2 bouten.
De torsieassen zijn kapot. De wielen zijn door de wielkasten geslagen.
De achterlichten die zij eerst op voorraad gebruikt zouden hebben, hebben ze toch niet, dus 2 achterlichten moeten vervangen worden.

Ik kan wel een klein klusje aan de auto maar de caravan is toch weer anders, en gaat het hier wel om essentiele dingen, zodoende hoop ik dat jullie willen mee denken.
In eerste instantie wil ik graag een begroting maken van de kosten.

Bij de oplooprem ga ik nu uit van volledig vervangen, dat lijkt me de duurste optie van 250 euro. Mogelijk dat ik er zelf met Youtube ed wel uit kom, maar dan is weer de vraag of de onderdelen van deze oplooprem nog bestaan.
Voor de scheuren heb ik iemand gevonden die niet op voorhand zegt dat het niet kan, dus dat geeft hoop, waar hij nu staat zeggen ze dat het alleen kan met een nieuw frame, dat niet bestaat.
De torsieassen zijn wat spannender gok ik. Bij de garage geven ze aan dat ze verwachten dat het vast geroest zit, dan moet het geheel uitgeboord worden, ik hoop natuurlijk van niet. Verder gaven ze aan dat ze niet meer leverbaar zijn, en dat ze gereviseerd zouden moeten worden. Weet iemand hier een betaalbaar adres voor? Heeft iemand dit wel eens laten doen, en wat was je dan kwijt?

Voor de kapotte wielkasten zal ik een macgyver oplossing gaan zoeken, iets met lijmen van plastic in de kast of zo, is voor mij nu niet het meest spannende.

De achterlichten zal ik zelf wel maken met wat hulp van een handig buurman.

Ik heb helaas geen foto's gemaakt, woensdag middag ga ik hem ophalen dan zal ik die wel maken.

Ik weet niet of het uiteindelijk allemaal gaat lukken met repareren, en de kosten daarvan. Maar ik zal in dit topic ook de voorderingen laten weten.

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Herman&Saskia » ma 2 mar 2020 10:41

Niels83 schreef:
ma 2 mar 2020 10:08


Ik had er al iets over genoemd in het WBIMG topic.
*knip*

Bij de oplooprem ga ik nu uit van volledig vervangen, dat lijkt me de duurste optie van 250 euro. Mogelijk dat ik er zelf met Youtube ed wel uit kom, maar dan is weer de vraag of de onderdelen van deze oplooprem nog bestaan.
Ik kan je helaas niet helpen met klussen...maar als je de oplooprem helemaal vervangt voor een nieuwe heb je toch ook het probleem niet meer dat er geen onderdelen zijn?

Je verlichting zou je op kunnen lossen door een los aanhanger paneel aan te sluiten. Staat misschien niet heel charmant, maar ben je wel voor paar tientjes klaar. Of gewoon de “ouderwetse” opbouw lampen monteren.

Grootste uitdaging zal het chassis zijn...hoop dat degene die je daarvoor op het oog hebt een veilige en voordelige oplossing kan bieden.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door dieseltijger » ma 2 mar 2020 11:01

Jouw vraag is duidelijk, dus preken over veiligheid en over goed geld naar kwaad geld dragen laten we achterwege - zo stel ik voor. Ik denk dat jouw as een knelpunt gaat vormen: volgens mij is het nog een staalgeveerde as (heb je schokdempers?) bij de wat oudere Hobby's toch? Het is denk ik het goedkoopste als je - nadat de handel gelast is - de as vervangt door een sloopexemplaar.

Wellicht is de ontbrekende vering van de verotte as mede de oorzaak van de scheuren in het chassis.

Ik heb begrepen dat bij het lassen aan jouw chassis - ook al gebruik je extra platen - gaat leiden tot spanningen, die vervolgens tot andere ellende gaat leiden. Dus ga sparen voor een permanente oplossing.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Erwin1987 » ma 2 mar 2020 11:19

Ik vind het prima dat mensen zelf onderhoud doen maar als je begint over YouTube filmpjes met instructies en laat doorschemeren dat je wel eens een klusje aan de auto doet maar van de caravan geen verstand hebt lijkt het me geen goed idee op deze manier reparaties die je zelf omschrijft als essentieel uit te voeren zeker niet aangezien je alleen het broodnodige wil doen op een budget.


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Niels83 » ma 2 mar 2020 11:30

@Herman&Saskia Het klopt dat het vervangen van de oplooprem in zijn geheel dat is niet moeilijk. Maar ik bedoelde meer dat ik eventueel met Youtube de binnenkant kan vervangen.

@dieseltijger, Waar welke schade door komt weet ik natuurlijk niet, maar lijkt me ergens logisch dat wanneer de veer zijn ding niet meer doet die tot te grote krachten op het frame tot gevolg kan hebben. Dat zou er voor kunnen spreken dat wanneer ik het beide aanpak het misschien meevalt met vervolg klachten, je neemt immers met de torsie as ook de kracht op het frame wat af. Ik heb het nog niet uit kunnen zoeken, maar ik las hier op het forum dat Hobby nooit een rubber as heeft gebruikt, dan neem ik aan dat het inderdaad gaat om ijzer. Ik heb inmiddels ook triorep gemaild. Het zullen wel opschroeflampen worden, moet even zien welke aardig passen, er niet te fancy uitzien met allerlei reflectors in de lamp, en ook een kenteken verlichting aan de onderkant hebben. Daar is vooral het gepruts met oude draadjes, en dikke vingers dat mij zorgen baart.

@erwin je hebt gelijk, maar ik heb al heel veel dingen gefixt met behulp van Youtube, de oplooprem revisie staat er heel vaak op, en lijkt eigenlijk heel simpel in elkaar te zitten. Ik ben dan wel van het eerst zelf proberen, vaak lukt dat, en scheelt dat behoorlijk geld, lukt het niet, kost het geld, maar heb ik het wel geprobeerd.
Het hangt een beetje af van de kosten van alles, want een oploopdemper er op schroeven is altijd no geen optie. En of ik er zelf in geloof

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Erwin1987 » ma 2 mar 2020 11:34

Re:

Ik snap wat je bedoeld maar iets wat er simpel uitziet kan echt aanmerkelijk veel moeilijker zijn, door het gevoel en de ervaring van de uitvoerder lijkt dit vaak veel makkelijker, ook is de overdracht van informatie voor sommige mensen heel moeilijk.

Verder ben ik echt niet tegen zelf onderhoud of reparaties uitvoeren doe dit zelf ook vaak.


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Niels83 » ma 2 mar 2020 11:42

Mijn idee was de rem eerst eens met behulp van zo'n filmpje uit elkaar te halen, dat is altijd leuk. Ik heb wel redelijk zelf kennis, wordt ik er duizeling van gaat het in de oud ijzer bak en is een oplooprem snel besteld. Hij moet toch uit elkaar voordat ik weet wat ik nodig heb, ik kan me niet voorstellen dat ik nog veel info terug vind over exact deze demper.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Ab » ma 2 mar 2020 12:02

De asrevisie schat ik op 500 euro.
Triorep in Scherpenzeel is daar goed in.
Maar ze zijn niet goedkoop..
2 jaar geleden heb ik een boottrailer hersteld.
Forse aanrijdingsschade, total loss verklaard.
1 schommel krom.
Uitpersen en een nieuwe schommel kostte 350 euro.
Een nieuwe as was 500 euro..
Ik kocht de as elders voor 250 euro.
Was wel een matsprijsje. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jekihero

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Jekihero » ma 2 mar 2020 12:38

***Quote***
“omdat hij voor ons veel meer waard is dan geld”.
***Unquote***

Tjah, emoties kosten geld. Naar mijn overtuiging is deze hobby na 37 jaar einde verhaal, technisch en economisch total loss. Elke cent en minuut die je hier nog aan besteedt is rationeel gezien verspilling. Nog afgezien van het risico dat halverwege de klus je budget niet toereikend blijkt en je niet verder komt dan provisorische reparaties.
Accepteer dat ook het leven van deze Hobby eindig is, en bewaar je mooie herinneringen voordat ze worden weggewassen door tegenslag en pech of erger nog een ongeluk.
Dit is niet waar je om vroeg en het staat je vrij om dit te negeren maar ik zou dit advies ook aan dierbaar familielid geven.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door dieseltijger » ma 2 mar 2020 13:00

Met de nodige omzichtigheid gebracht, en "feelings are facts" in het achterhoofd:

Je kan ook de begrote 1000 Euro steken in de financieringskosten voor een waardige opvolger van jullie gewaardeerde hobby. Plat gezegd: de rente van een persoonlijke lening. Ik leid af dat je in het achterhoofd had om over een jaar een alternatief aan te schaffen: wellicht is het handig om dus die 1000,- te gebruiken voor een paar flessen huppelwater (om het verdriet te verdrinken) en het vervangingsmoment naar voren te trekken. Er is aanbod zat.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Niels83 » ma 2 mar 2020 13:25

Om die reden ben ik nu aan het uitzoeken wat alle kosten zullen zijn.

Hij is nagekeken en op een andere gas aansluiting waar eerder de verkeerde is opgezet door de vorige die het onderhouden heeft is er verder weinig mis.
Dus extra gebreken zullen meevallen. Maar wanneer ik er weer 1 jaar mee kan doen is dat voldoende om er nog eens in te investeren, zie ook mijn berekening. als hij na reparatie nog een paar jaar mee gaat wordt ik daar alleen nog blijer van.

Het is dus wel noodzakelijk dat ik eerste alle informatie heb alvorens ik iets laat maken, want voor ik het weet is het budget inderdaad op, en heb ik nog niks.

Ik heb triorep een bericht gestuurd, en hoop dat zij iets kunnen zeggen hierover. Als het 500 is, wordt ik daar niet direct verdrietig van.

Als ik nu een vervanger koop voor 1000 euro kan ik er wel van uit gaan dat er weer gebreken aan zijn, en is die niet aangepast aan onze wensen. De kans is klein dat er al iemand een arico ipv de koelkast heeft geknutseld bijvoorbeeld. Qua aanbod van caravans vindt ik dat erg tegenvallen eigenlijk.

Het is een strohalm, maar die wil ik wel hebben uitgezocht voordat ik hem zomaar wegdoe.
Laatst gewijzigd door Niels83 op ma 2 mar 2020 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door deusjevo » ma 2 mar 2020 13:26

Als ik al deze punten lees zou ik persoonlijk voor dat budget van 1000 euro een goede opvolger zoeken en de huidige Hobby verkopen, vrees alleen dat je daar weinig tot niets voor krijgt.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Genem
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 9 okt 2019 16:51

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Genem » ma 2 mar 2020 13:47

Als je nu alleen gaat repareren om te kijken of de caravan het nog een jaartje volhoud, is dat gewoon weggegooid geld. Van het een komt het ander en voor je het weet heb je zoveel geinvesteerd in een bijna niet te redden caravan dat je niet meer terug kunt.
Ik zou voor die 1000 euro eens goed om mij heen kijken of er niet een aardige aanbieding te vinden is.
Ik heb zelf (helaas voor jou) een zeer goede Munsterland 465 voor 100 euro van de hand gedaan, puur omdat ik er niet mee wilde gaan leuren.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Niels83 » ma 2 mar 2020 13:52

Mogelijk kom ik daar nog op uit, dat zou kunnen, maar voor nu concentreer ik me nog even op reparatie, ik ga niets doen voordat ik alles weet.

Het weggegooide geld valt echt mee, want ik krijg nu 50 euro voor de caravan bij een sloop bedrijf. Dus als hij weer goed is, moet ik hem wel redelijk goed kunnen verkopen, al is het maar voor naar de festivals.

Maar goed, ik weet jullie standpunt nu, en dat neem ik echt mee, maar dat is niet waar ik nu vanuit wil gaan.

Genem
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 9 okt 2019 16:51

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Genem » ma 2 mar 2020 13:55

Redelijk goed verkopen als festival caravan valt zwaar tegen. Maximaal 250-500 euro, en dat is dan beduidend minder dan de 1000 euro die je er in gaat steken.
En voor een goede prijs verkopen is, gezien de leeftijd van de caravan, ook niet erg realistisch. Kortom, hier ga je verlies op krijgen.
Maar het is uiteindelijk jouw caravan en jouw geld.....

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Niels83 » ma 2 mar 2020 14:06

Verlies zeker..
Maar als ik hem voor 500 euro kan verkopen vindt ik dat redelijk goed.
Verlies is dan 500 euro, wat ik ruimschoots goed maak wanneer ik geen huisje of caravan of dergelijk hoef te huren op vakantie.

Maar ik zeg niet dat ik niets doe met jullie advies, maar wel dat ik het 1 en ander wil uitzoeken voordat ik dat doe.

Dus mocht men nog informatie hebben waar ik iets aan heb aangaande het uitzoeken dan hoor ik het graag.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Ab » ma 2 mar 2020 14:17

Je kunt het ook anders benaderen..
Mogelijk 1000 euro of minder uitgeven en er nog 5 jaar mee rijden.
Voor 200 euro per jaar de kosten afschrijven en een restwaarde van 500 euro voor een nog steeds goed bruikbare caravan is niet eens een slechte optie.
5 jaar lang wat opzijzetten en daarna een goede caravan terugkopen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door dieseltijger » ma 2 mar 2020 14:21

De revisie van mijn as (asrubbers vervangen) kwam bij Triorep uit op 547 Euro, waarbij er geen bijzonderheden waren. Ik zie ook een paar caravansloperijen die adverteren met de verkoop van gebruikte onderdelen. Uit de autobranche weet ik dat de sloopbranche steeds verder geprofessionaliseerd is. En wie weet kan je daar jouw as onder laten zetten als ze de as toch op voorraad hebben, en wellicht ook wat goede chassisdelen bestellen?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Niels83 » ma 2 mar 2020 15:02

Het gaat bij ws over staal torsie.

Hij staat nu bij een sloper die geeft aan dat deze as er niet is. zomaar een nwe as er onder zetten zal niet ongestraft gaan ben ik bang.

Bij Hobby lijkr dat allemaal wat anders te werken. ik ga vanavond nog even Hobby contacteren

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Ab » ma 2 mar 2020 15:03

Ik maak uit het verhaal op, dat de wielen de wielkasten hebben geraakt.
Als dat gebeurt doordat de rubbers doorslaan, komen de schommels niet meer terug.
Dan kan je niet meer rijden. De caravan is naar een keuringsbedrijf gereden.
Hieruit maak ik op, dat er een staalgeveerde as onder zit.
Daarin zitten een aantal veerbladen, die in het midden van de as vast zitten, en buiten aan de schommels.
Zijn de bladen gebroken, dan rijdt de caravan ook niet meer.
Wat vaak voorkomt, is dat de schommels niet meer of slecht willen draaien in het aslichaam .
Dat komt doordat een staalgeveerde as regelmatig gesmeerd moet worden. Dit in tegenstelling tot een rubbergeveveerde as.
Dat smeren moet minimaal 1 keer per jaar, beter 2 keer.
Dit wordt echter vaak nagelaten.
Dan veert er na verloop van tijd niks meer.
Loshalen, schoonmaken en smeren lost dat op.
Dat loshalen kan erg lastig zijn.. de draaiende delen kunnen muurvast zitten.
Maar eenzelfde as van hetzelfde bouwjaar uit de sloop, (de spreekwoordelijke speld in de hooiberg) zal niet veel beter zijn.
1 voordeel..de as is waarschijnlijk niet kapot denk ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door henry12 » ma 2 mar 2020 15:14

Die bussen van de oploop rem kunnen los vervangen worden, deze kosten een paar tientjes.
Maar let op dan past het schuifstuk er nog niet in , deze moet je namelijk op maat maken .
Ik deze klus pas nog gedaan bij me aanhanger en heb hier een verstelbare ruimer voor gebruikt .
Mocht je hem nodig hebben ik heb hem liggen mag je wel lenen .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door mrbullmastiff » ma 2 mar 2020 15:50

Je weet nu wat je heb, ik zou de noodzakelijke reparaties uitvoeren tenzij de opbouw ook rot is. Een scheur in het chassis kan gelast worden, als dat goed gebeurd is het zeker zo sterk als origineel. Als je het nodige zelf kan doen of door je handige buurman kan laten uitvoeren zal je dat flink wat kosten besparen en dan kan je er waarschijnlijk best nog een aantal vakanties mee doen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 2 mar 2020 17:03

Zijn de remmen zelf nog wel goed ?
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Niels83 » ma 2 mar 2020 18:13

Hij remt als de beste, stopt daar dan weer niet zo goed mee.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door PD » ma 2 mar 2020 18:28

Dat de caravan economisch en technisch total-loss is en elke investering daardoor theoretisch verlieslijdend is, is wel duidelijk….. ondanks dat de opbouw nog goed (lekdicht) is en deze voor jullie voldoet.

Echter, wanneer je de reparatiekosten kunt beperken tot de genoemde € 1.000,- (volgens de kostenopgave van Ab lijkt dat niet onrealistisch) en je daarna nog 1 of 2 seizoenen plezier hebt van de caravan, heb je alsnog een prima deal.
Wanneer je deze € 1.000,- aan een andere caravan uitgeeft, weet je tenslotte ook niet wat je koopt al kun je verwachten dat daar ook wel wat “werk” aan zal zijn… en na 2 seizoenen een accommodatie huren ben je zeker duurder uit.

Ik snap dan ook wel dat je voor reparatie kiest; het lassen en de asvervanging zou ik daarbij uitbesteden.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”