Een gewone schokdemper heeft geen veer en zou dus als je hem indrukt ingedrukt moeten blijven als je de kracht er af haalt.
Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
RE.gif
Ok jij zegt het Micky , ik heb ze afgelopen jaar vervangen bij mijn caravan en kwam gewoon langzaam weer terug als ik ze indrukte.
Dit waren de alko schokbrekers .
Ok jij zegt het Micky , ik heb ze afgelopen jaar vervangen bij mijn caravan en kwam gewoon langzaam weer terug als ik ze indrukte.
Dit waren de alko schokbrekers .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Nou... duidelijk toch.. effe die 2 samen en tegelijk....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Kan zijn dat daar wel een veer in zit natuurlijk, hier zit geen veer in:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 2415
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Inderdaad zoals gezegd wordt de dempers beide eraf halen en testen deze moeten met enige weerstand in te drukken zijn hoe sneller je ze in wil drukken hoe moeilijker het moet gaan, maar in dit geval zouden ze ook wel eens niet in te drukken zijn,
Als ze eraf zijn je wederhelft nog eens de caravan in sturen en dezelfde test nog eens doen de torsieas heeft nu iets minder weerstand om in en uit te voeren dus hij zou sneller moeten reageren op beweging.
In een standaard schokdemper zit normaal gesproken geen veer alleen een kamer gevuld met olie en een zuiger die vast zit aan de stang welke een aantal boringen heeft om de olie door te laten
Als ze eraf zijn je wederhelft nog eens de caravan in sturen en dezelfde test nog eens doen de torsieas heeft nu iets minder weerstand om in en uit te voeren dus hij zou sneller moeten reageren op beweging.
In een standaard schokdemper zit normaal gesproken geen veer alleen een kamer gevuld met olie en een zuiger die vast zit aan de stang welke een aantal boringen heeft om de olie door te laten
Laatst gewijzigd door Paul Vingerhoets op za 14 mar 2020 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
@micky
Weer wat geleerd vandaag
Weer wat geleerd vandaag
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Die weegt niets en woont 250km verderop.
maar goed wat zou het voordeel kunnen zijn dan
Wat jammer is, gezien dat hij nu maximaal beladen is, is dat de voortent er maae voor de helft inlag. dat had een snelle gwichts winst kunnen zijn.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Eerst de moer, daarna de inbus.
De moer borgt de inbusbout.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
hoi. nou eerste as is los... De bouten die mogelijk vast geroest zouden zitten gingen met veel kruipolie en een lange ratel vrij makkelijk los.
maar waar ik niet over heb nagedacht is de rem zelf.
hoe maak je die het makkekijkst los?
maar waar ik niet over heb nagedacht is de rem zelf.
hoe maak je die het makkekijkst los?
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Wat bedoel je met de rem?
De remkabel op de trommel?
Die kan je pas loshalen als de remtrommel eraf is.
De remkabel op de trommel?
Die kan je pas loshalen als de remtrommel eraf is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
de remkabel. die zit natuurlijk aan de trommek die weer aan de as zit
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Dacht ik al..zie vorig bericht .
De remkabel bedient de remschoenen. Aan het einde van de kabel zit een soort haak/oog.
Die kan je zo loshaken als je de remschoenen losdrukt.
Maar eerst de trommel eraf.
De remkabel bedient de remschoenen. Aan het einde van de kabel zit een soort haak/oog.
Die kan je zo loshaken als je de remschoenen losdrukt.
Maar eerst de trommel eraf.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
ow dus de hele rem moet ook nog uit elkaar
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Dat stelt niks voor.
Het geeft je meteen de gelegenheid om de remschoenen en de wiellagers te controleren.
En de draaipunten van de remschoenen in te vetten/smeren.
Het geeft je meteen de gelegenheid om de remschoenen en de wiellagers te controleren.
En de draaipunten van de remschoenen in te vetten/smeren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
ja ik ik befrijp dat ik dan de kabel los moet zetten en dan de grote bout in het midden moet los halen en achter nog 1. alleen over die bout zit een peits kapje.. daar loop ik nu vast
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
deze. in het midden. geen idee hoe die er af gaat
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Oh, nog effe het volgende.
Jouw trommels zitten vast op de astap met een kroonmoer.
Die zit achter het kapje midden op de trommel.
Daar zit een splitpen in.
Die moet eruit, daarna kan de moer eraf, en kan je de trommels eraf trekken. Dat gaat soms niet makkelijk.
Ik heb daar ooit een trommeltrekker voor gemaakt. Die schroef ik vast met 3 wielmoeren/bouten.
In het midden heb ik een bout zitten die op de as komt.
Met het aandraaien van die bout wordt de trommel van de as afgedrukt.
Is niet altijd nodig, soms komt de trommel met wat wrikken en tikken er vanzelf af.
Bij terugmonteren van de trommel de kroonmoer vastdraaien.
Daarna 3 of 4 tandjes terug, en de splitpen ( bij voorkeur een nieuwe) monteren.
Jouw trommels zitten vast op de astap met een kroonmoer.
Die zit achter het kapje midden op de trommel.
Daar zit een splitpen in.
Die moet eruit, daarna kan de moer eraf, en kan je de trommels eraf trekken. Dat gaat soms niet makkelijk.
Ik heb daar ooit een trommeltrekker voor gemaakt. Die schroef ik vast met 3 wielmoeren/bouten.
In het midden heb ik een bout zitten die op de as komt.
Met het aandraaien van die bout wordt de trommel van de as afgedrukt.
Is niet altijd nodig, soms komt de trommel met wat wrikken en tikken er vanzelf af.
Bij terugmonteren van de trommel de kroonmoer vastdraaien.
Daarna 3 of 4 tandjes terug, en de splitpen ( bij voorkeur een nieuwe) monteren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Dat kapje tik je er zo af met een schroevendraaier en hamertje.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Hoewel het erg zinvol is om de trommel er eens af te halen, hoeft het in veel gevallen niet.
Aan de andere kant van de remkabel zit een draadeindje.
Normaal gesproken draai je dat los, en kan je dat loshalen van de evenaar aan de remstamg.
Het is echter M6 schroefdraad..met wat roest erop wordt het lastig.
Dan gewoon doorslijpen..en nieuwe kabels monteren als uiterst redmiddel, of als de remkabels sowieso niet soepel meer lopen.
Aan de andere kant van de remkabel zit een draadeindje.
Normaal gesproken draai je dat los, en kan je dat loshalen van de evenaar aan de remstamg.
Het is echter M6 schroefdraad..met wat roest erop wordt het lastig.
Dan gewoon doorslijpen..en nieuwe kabels monteren als uiterst redmiddel, of als de remkabels sowieso niet soepel meer lopen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
De moer zat hand vast is dat normaal?
nu de trommel er af..
nu de trommel er af..
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Hand vast kan goed..is waarschijnlijk al jaren niet meer naar gekeken.
Je hebt 4-gaats trommels zag ik.
Is eenvoudiger om de trommel eraf te trekken.
Je hebt 4-gaats trommels zag ik.
Is eenvoudiger om de trommel eraf te trekken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
ziet er eigenlijk allemaal nog erg netjes uit.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Weinig mis mee met de as.
Die heeft ook zeker niet vastgeroest gezeten.
Ik denk eerlijk gezegd, dat er helemaal niks mis mee was.
Die heeft ook zeker niet vastgeroest gezeten.
Ik denk eerlijk gezegd, dat er helemaal niks mis mee was.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Niels, bestaat de torsiestaaf uit een aantal op elkaar gestapelde strips die aan het eind aan elkaar zijn gelast, of is het 1 massieve torsiestaaf?
Als het laatste het geval is, is er met die staaf op zeker ook niks mis.
Btw..er is een trucje om de caravan weer hoger op de wielen te krijgen.
Als de torsiestaaf goed is, kan je die eruit trekken, en een slag draaien.
Ik bedoel, de kant waar het rechter wiel zat, aan de linkerkant in de as plaatsen.
Dan staat je caravan ( onbelast) hoger op de wielen dan ooit tevoren.
Als het laatste het geval is, is er met die staaf op zeker ook niks mis.
Btw..er is een trucje om de caravan weer hoger op de wielen te krijgen.
Als de torsiestaaf goed is, kan je die eruit trekken, en een slag draaien.
Ik bedoel, de kant waar het rechter wiel zat, aan de linkerkant in de as plaatsen.
Dan staat je caravan ( onbelast) hoger op de wielen dan ooit tevoren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
bedoel je dan links en rechts om wisselen of hem 1 kwartslag draaien?