Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Dit is niet de trekstang !
Dit is de remstang !
Maak wel een beetje zorgen of het uiteindelijk wel veilig wordt, of laat je de remmen nog een keer checken ?
Dit is de remstang !
Maak wel een beetje zorgen of het uiteindelijk wel veilig wordt, of laat je de remmen nog een keer checken ?
Porsche + Tabbert
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Daar maak ik mij ook al een tijdje zorgen over. Uit alles blijkt dat TS totaal geen verstand heeft van dit soort zaken, en maar trouw volgt wat er op dit forum geschreven wordt. Naar mijn mening mis je dan toch het "fingerspitzengefühl", het belangrijkste bij b.v. het afstellen van remmen.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Re:
Exact wat ik in post 4 en 6 bedoelde.
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Exact wat ik in post 4 en 6 bedoelde.
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Bij alie mischienChris schreef:Yep... da's de trekstang.... lossen voor je de remmen stelt..
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
thnxs voor de kritiek maar wat is de trekstang dan en vooral wat zou Paul bedoelen. de rem of de trekstang? op de filmpjes die ik heb bekeken werd die op de foto losgedraait
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
ik denk dat hij ons hier in de maling zit te nemen.
c4 grand picasso 1600 115 pk sterckeman 460LJ
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Sorry..hier gaat wat mis.
De foto is van de trekstang.
NIET lossen, is totaal overbodig.
Laten zitten zoals die zit.
EERST de remmen goed afstellen.
Daarna pas evt speling in de trekstang en remkabels eruit draaien met de spanner.
Nadat je zeker weet dat het schuifstuk van de oplooprem in de voorste stand staat.
Doe dit met de wielen van de grond, zodat je ook zeker weet dat je weer niet te ver draait en daardoor de remkabels aantrekt.
De foto is van de trekstang.
NIET lossen, is totaal overbodig.
Laten zitten zoals die zit.
EERST de remmen goed afstellen.
Daarna pas evt speling in de trekstang en remkabels eruit draaien met de spanner.
Nadat je zeker weet dat het schuifstuk van de oplooprem in de voorste stand staat.
Doe dit met de wielen van de grond, zodat je ook zeker weet dat je weer niet te ver draait en daardoor de remkabels aantrekt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Ok ok... een trekstang is dit eigenlijk: https://www.techniekwebshop.nl/trekstan ... 52163.html
Maar omdat we het hier over remmen hebben en caravans zoals onze geen trekstang zoals deze heeft, begreep ik wel de verwarring / benaming.
Maar omdat we het hier over remmen hebben en caravans zoals onze geen trekstang zoals deze heeft, begreep ik wel de verwarring / benaming.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Jouw caravan heeft dat wel degelijk Chris..een zelfde trekstang als de foto die TS stuurt.
Dat ding wat jij stuurt zit aan bijv. vrachtwagenaanhangers.
En landbouwaanhangers achter een trekker.
De verwarring ontstaat doordat de een het een remstang noemt,
en de ander (ik ) een trekstang.
Dat ding trekt de remmen aan.
Misschien noem ik het beestje al 40 jaar of langer bij de verkeerde naam..maar ben niet anders gewend.
Dat ding wat jij stuurt zit aan bijv. vrachtwagenaanhangers.
En landbouwaanhangers achter een trekker.
De verwarring ontstaat doordat de een het een remstang noemt,
en de ander (ik ) een trekstang.
Dat ding trekt de remmen aan.
Misschien noem ik het beestje al 40 jaar of langer bij de verkeerde naam..maar ben niet anders gewend.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Ab, ik ben bijna altijd met )e eens.Ab schreef: ↑vr 20 mar 2020 16:52Sorry..hier gaat wat mis.
De foto is van de trekstang.
NIET lossen, is totaal overbodig.
Laten zitten zoals die zit.
EERST de remmen goed afstellen.
Daarna pas evt speling in de trekstang en remkabels eruit draaien met de spanner.
Nadat je zeker weet dat het schuifstuk van de oplooprem in de voorste stand staat.
Doe dit met de wielen van de grond, zodat je ook zeker weet dat je weer niet te ver draait en daardoor de remkabels aantrekt.
Maar dit keer niet, het is een remstang en geen trekstang.
Tik maar eens op google “remstang aanhangwagen” in en dan zie je dat het een remstang is wat je op de foto ziet.
Porsche + Tabbert
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Je hebt waarschijnlijk gelijk.
Macht der gewoonte. Ik noem dat ding misschien mijn hele leven al bij de verkeerde naam.
Als niemand de baas durft tegen te spreken krijg je dat..
Macht der gewoonte. Ik noem dat ding misschien mijn hele leven al bij de verkeerde naam.
Als niemand de baas durft tegen te spreken krijg je dat..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Maar... we hebben het dus allemaal over hetzelfde ding.
Die van de foto van TS..
Trekken, duwen, remmen... ok, wat je wilt... die 8 of 10 mm staaf met spanner...
Die van de foto van TS..
Trekken, duwen, remmen... ok, wat je wilt... die 8 of 10 mm staaf met spanner...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
ja vindt het best flauw,
Ik vraag of dit de trekstang is die Paul bedoeld, op zijn uitleg reageerde niemand. ipv alleen zeggen dat dat het nies is.. en dat wat ik doe niet veilig zou zijn, ben ik echt mee geholpen, ow nee niet.
gelukkig kwam later wel goede uitleg. thnxs
Ik vraag of dit de trekstang is die Paul bedoeld, op zijn uitleg reageerde niemand. ipv alleen zeggen dat dat het nies is.. en dat wat ik doe niet veilig zou zijn, ben ik echt mee geholpen, ow nee niet.
gelukkig kwam later wel goede uitleg. thnxs
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Klopt dit is de trekstang die ik bedoel.
Ten eerste vindt ik het al een hele prestatie voor iemand die niet al te veel ervaring heeft in deze techniek dat die toch de durf heeft om aan dergelijke dingen te beginnen en dan ook nog de kracht heeft om ermee door te gaan en tot een goed einde wil brengen,
Jammer vindt ik het dat er maar weinig personen hier zijn die de moeite willen nemen om dergelijke personen te helpen en dus mede willen zorgen dat het geheel dadelijk weer veilig de weg op kan, zonder maar meteen te roepen dat diegene er maar beter niet aan kan beginnen en het over moet laten aan de experts (die zijn ook zo begonnen hoor)
Heb ik de waarheid in pacht ? Nee ookmik leer regelmatig wat bij en geloof niet alles wat hier verkondigd wordt als de direkte waarheid en heb ook niet altijd het idee dat personen weten waar ze mee bezig zijn, maar doorzetters kan ik begrijpen en ondersteunen waar ik kan.
Volgens de richtlijnen zou je die eerst los moeten zetten voor je de remmen stelt maar dit lijkt me alleen nodig als er nieuwe remvoering is gemonteerd.
Zorg dat het schuifstuk helemaal uit geschoven is en de handrem eraf.
Dan de remmen stellen aan de wielen aan beide kanten
Daarna stel je de trekstang of remstang hoe je het beestje wil noemen
afhankelijk van het type handremhandele
Handle met vertanding (en ontgrendelknop)
Zet de handremhandle 3 tot 4 tandjes aan
Stel de trekstang zo af dat de remmen net aanlopen
Los de remhandle
De wielen moeten nu los ronddraaien
Trek de handrem er enkele keren op en controleer of de wielen nadien goed vrijlopen anders opnieuw beginnen met afstellen
De modernere handremhandles zonder vergrendeling moeten afgesteld worden zonder de handrem erop te zetten
Hier moet je de speling tussen achterzijde schuifstuk en kantelmechanisme minimaal maken, daarna testen en nacontroleren.
Ten eerste vindt ik het al een hele prestatie voor iemand die niet al te veel ervaring heeft in deze techniek dat die toch de durf heeft om aan dergelijke dingen te beginnen en dan ook nog de kracht heeft om ermee door te gaan en tot een goed einde wil brengen,
Jammer vindt ik het dat er maar weinig personen hier zijn die de moeite willen nemen om dergelijke personen te helpen en dus mede willen zorgen dat het geheel dadelijk weer veilig de weg op kan, zonder maar meteen te roepen dat diegene er maar beter niet aan kan beginnen en het over moet laten aan de experts (die zijn ook zo begonnen hoor)
Heb ik de waarheid in pacht ? Nee ookmik leer regelmatig wat bij en geloof niet alles wat hier verkondigd wordt als de direkte waarheid en heb ook niet altijd het idee dat personen weten waar ze mee bezig zijn, maar doorzetters kan ik begrijpen en ondersteunen waar ik kan.
Volgens de richtlijnen zou je die eerst los moeten zetten voor je de remmen stelt maar dit lijkt me alleen nodig als er nieuwe remvoering is gemonteerd.
Zorg dat het schuifstuk helemaal uit geschoven is en de handrem eraf.
Dan de remmen stellen aan de wielen aan beide kanten
Daarna stel je de trekstang of remstang hoe je het beestje wil noemen
afhankelijk van het type handremhandele
Handle met vertanding (en ontgrendelknop)
Zet de handremhandle 3 tot 4 tandjes aan
Stel de trekstang zo af dat de remmen net aanlopen
Los de remhandle
De wielen moeten nu los ronddraaien
Trek de handrem er enkele keren op en controleer of de wielen nadien goed vrijlopen anders opnieuw beginnen met afstellen
De modernere handremhandles zonder vergrendeling moeten afgesteld worden zonder de handrem erop te zetten
Hier moet je de speling tussen achterzijde schuifstuk en kantelmechanisme minimaal maken, daarna testen en nacontroleren.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Niels, respect voor je doorzettingsvermogen leuk om te lezen dat je dit zelf aanpakt. Laat de aannames van andere voor wat ze zijn en gebruik de info van de mensen die je wél willen helpen.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Chris,
Werkt het in de luchtvaart ook zo, of geef je het zelf dan ook maar een naam..... ? dacht het niet
Remstang is wat anders dan een trekstang.
En voor de rest aardig wat aanvullende informatie gegeven voor TS
En met de juiste benaming vam de onderdelen weer TS ook waar hij op verder kan zoeken op het www.
Enneh vwb mijn opmerking of de remmen naderhand nog eens getest/gecheckt worden was als veiligheidstip voor zijn eigen gezin, de kans dat ik de combi tegenkom is minimaal.
Laatst gewijzigd door VIP op za 21 mar 2020 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
RE.gif
Nope...
Hele dikke boeken waar we alles volgens de regelen der kunst en exact volgens OEM's gegevens moeten uitvoeren.
Nou... hele dikke boeken... tegenwoordig hele grote PDF files die elk jaar gecontroleerd moeten worden op update's en of SB's of Sil's..
( vakjargon... Service bulletin of Service information letters)
Grootste ellende is wel dat alle consumables ook op cure date gecontroleerd moeten worden en er dus elk jaar enorme bergen olieen en vetten, verf of weet ik al niet wat weggegooid worden... over datum..
Geldt ook voor heel veel componenten, vooral rubber gaskets, maar ook lagers waarvan de olie over datum is ( een jaar na MFD meestal) etc. etc..
Dus een advies... begin geen bedrijf in de luchtvaartsector.... je blijft weggooien....
Ach... en ook Ab had een ruimer begrip over trek of remstangen.... de foto was overduidelijk...en het is idd niet mijn vak..
Maar dat had ik al geschreven..
Nope...
Hele dikke boeken waar we alles volgens de regelen der kunst en exact volgens OEM's gegevens moeten uitvoeren.
Nou... hele dikke boeken... tegenwoordig hele grote PDF files die elk jaar gecontroleerd moeten worden op update's en of SB's of Sil's..
( vakjargon... Service bulletin of Service information letters)
Grootste ellende is wel dat alle consumables ook op cure date gecontroleerd moeten worden en er dus elk jaar enorme bergen olieen en vetten, verf of weet ik al niet wat weggegooid worden... over datum..
Geldt ook voor heel veel componenten, vooral rubber gaskets, maar ook lagers waarvan de olie over datum is ( een jaar na MFD meestal) etc. etc..
Dus een advies... begin geen bedrijf in de luchtvaartsector.... je blijft weggooien....
Ach... en ook Ab had een ruimer begrip over trek of remstangen.... de foto was overduidelijk...en het is idd niet mijn vak..
Maar dat had ik al geschreven..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Is het hier nu een wedstrijdje ver plassen geworden??
Ondertussen is het onderwerp zelf niet meer te volgen omdat er over elkaar heen gestruikeld wordt om het gelijk te halen.
Zonde.
Ondertussen is het onderwerp zelf niet meer te volgen omdat er over elkaar heen gestruikeld wordt om het gelijk te halen.
Zonde.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Moet je niet doen: hier zie je hoe een oude caravan met liefde wordt hersteld. Hier zie je dat een ogenschijnlijk terminale as remtrommels met een zo goed als nieuw binnenwerk aangetroffen wordt. En ook iemand die - excuus - aangeeft er geen snars verstand van te hebben niet loopt te zeveren maar met succes met de moed der wanhoop de handen uit de mouwen steekt.
En met succes! Een buitengewoon sympathiek draadje. Het laat ook zien dat je met weinig middelen toch veel kampeerplezier kan hebben en houden.
En eerlijk is eerlijk: alle betweters (zoals ik) en de grootverbruikers die de caravan binnen een paar minuten naar de schroothoop hadden verwezen blijken ongelijk gehad te hebben.
Tussen al die irritante k*'t icoontjes/plaatjes mist de belangrijkste *BACK TO TOPIC*. Toch?
En met succes! Een buitengewoon sympathiek draadje. Het laat ook zien dat je met weinig middelen toch veel kampeerplezier kan hebben en houden.
En eerlijk is eerlijk: alle betweters (zoals ik) en de grootverbruikers die de caravan binnen een paar minuten naar de schroothoop hadden verwezen blijken ongelijk gehad te hebben.
Tussen al die irritante k*'t icoontjes/plaatjes mist de belangrijkste *BACK TO TOPIC*. Toch?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Hoe gaat het hier met de reparaties ondertussen ?
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Uit betrouwbare bron weet ik dat de caravan binnen afzienbare tijd weer 100% betrouwbaar de weg op kan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Hij staat nu bij de betrouwbare bron om gelast te worden. dus even geen nieuws van mij. gezien de corona perikelen ook geen grote haast nu.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Ik denk: Duidelijk betrouwbaar
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.