Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
ja heb zo'n veel te duur setje van albastine gekocht.
Hij wordt er alleen helaas niet lichter van. kan makkelijk 35kilo er uithalen. de rest wordt kleine beknibbelen op kleinere dingen.
Ik wil eigenlijk dat hij 750 kilo weegt voordat mijn vrouw hem gaat vullen. evt kan de airco er nog uit, maar de ruimte in de auto is ook beperkt.
Hij wordt er alleen helaas niet lichter van. kan makkelijk 35kilo er uithalen. de rest wordt kleine beknibbelen op kleinere dingen.
Ik wil eigenlijk dat hij 750 kilo weegt voordat mijn vrouw hem gaat vullen. evt kan de airco er nog uit, maar de ruimte in de auto is ook beperkt.
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
RE.gif
Waarom wil je niet dat hij meer dan 750 kg weegt ??
DE huidige hobby,s van het 390 type hebben veelal een MTM van 1350 kg.
Als die van jou dat ook heeft wil dat zeggen dat je dan een laadvermogen hebt van 600 kg ,dat krijg je van je leven nooit volgeladen,al neem je de halve Noordoost polder aan aardappelen mee.
Waarom wil je niet dat hij meer dan 750 kg weegt ??
DE huidige hobby,s van het 390 type hebben veelal een MTM van 1350 kg.
Als die van jou dat ook heeft wil dat zeggen dat je dan een laadvermogen hebt van 600 kg ,dat krijg je van je leven nooit volgeladen,al neem je de halve Noordoost polder aan aardappelen mee.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
hij mag max 850 wegen. en weegt nu in winterstalling modus 840 kilo. Het hele issue is dat we hier boven op nog zeker 50 tot 100 kilo bovenop te gooien.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Slechts 850 kg? Ben je niet in de war met het "ledig gewicht"?
Er zijn naar mijn mening maar weinig caravans met een maximaal toelaatbaar gewicht van 850 kg.
Er zijn naar mijn mening maar weinig caravans met een maximaal toelaatbaar gewicht van 850 kg.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Dan moet je eens kijken naar caravans uit 1983... leeg gewicht is 630 of zo. In werkekijkheid is hij een stuk zwaarder maar niemand die er naar keek.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Ik heb op internet gekeken naar een hobby 390 uit 1983. Die had een ledig gewicht van 840 kg, en een max. toegestaan gewicht van 1140 kg.
Vandaar mijn opmerking.
Vandaar mijn opmerking.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
prima dan klopt mijn kenteken bewijs niet
als jij info kan vinden over deze caravan dan hoor ik het graag want zelfs Hobby heeft dit niet meer.
als jij info kan vinden over deze caravan dan hoor ik het graag want zelfs Hobby heeft dit niet meer.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Heb je geprobeerd dit te vinden bij de RDW ? Daar moeten de juiste gegevens toch vermeld staan.
https://www.rdw.nl/
FF naar beneden scrollen, en daar het kenteken invullen.
https://www.rdw.nl/
FF naar beneden scrollen, en daar het kenteken invullen.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Er zit een plaatje op de caravan met de gewichten, bij hobby vaak aan de rechterkant op de caravan zelf.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
jullie maken nu verwarring die er niet is. op mijn kenteken pasje staan deze gewichten. zal de rdw dan wat anders aangeven? Wie geeft ook alweer die pasjes uit?
Dit zijn de gewichten van deze caravan en dat staat ook op het plaatje van de caravan.
Dit zijn de gewichten van deze caravan en dat staat ook op het plaatje van de caravan.
- dieseltijger
- Berichten: 11144
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
oh....we kunnen het hier nog veel ingewikkelder maken hoor! Om te beginnen of je de 75 kg kogeldruk kan optellen bij het laadvermogen of niet - want de asbelasting neemt dan navenant af - tot en met fouten die de RDW soms maakt, en dus ook mogelijk op jouw caravan van toepassing zijn, of.....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Het gewicht nu is zonder kogeldruk, en die was ook vrij hoog, 90 kilo ipv de 75 die hij mag. mijn trekhaak mag maar 50 dus wil niet hoger gaan dan 75
er zijn geen fouten gemaakt. want 640 kilo en 850 kilo max was toen helemaal niet zo gek. als ik google op gewicht hobby 390 1983 geeft hij idd de bovenstaande hoge gewichten aan klik je door zie je dat het om on tour uit 2020 gaat. Als dat lediggewicht zo kloppen is hij flink afgevallen, want de airco, stapelbed, kinderspeelgoed en extra matrassen zou niet bij het lediggewicht horen gok ik zo.
sterker nog ik wil helemaal niet dat hij zwaarder mag zijn, want dan moet er een andere auto komen, en deze heb ik net 3 maanden.
verder ga ik het niet verdedigen, ik weet toch zeker zelf wel welke caravan ik heb gekocht.
er zijn geen fouten gemaakt. want 640 kilo en 850 kilo max was toen helemaal niet zo gek. als ik google op gewicht hobby 390 1983 geeft hij idd de bovenstaande hoge gewichten aan klik je door zie je dat het om on tour uit 2020 gaat. Als dat lediggewicht zo kloppen is hij flink afgevallen, want de airco, stapelbed, kinderspeelgoed en extra matrassen zou niet bij het lediggewicht horen gok ik zo.
sterker nog ik wil helemaal niet dat hij zwaarder mag zijn, want dan moet er een andere auto komen, en deze heb ik net 3 maanden.
verder ga ik het niet verdedigen, ik weet toch zeker zelf wel welke caravan ik heb gekocht.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Hing je caravan aan de auto toen je hem woog of niet?
- dieseltijger
- Berichten: 11144
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Ik zat een beetje te plagen: Een simpel onderwerp wordt hier maar al te vaak ingewikkeld gemaakt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
RE.gif RE.gif
aan de auto met alleen de caravan er op.
aan de auto met alleen de caravan er op.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Dit klopt niet hoor. Mijn Hobby 420 uit 1985 heeft een MTM van 1000kg.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- dieseltijger
- Berichten: 11144
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
(Daar gaan we weer). Wat Niels heeft gemeten is de massa van de caravan minus de kogeldruk. en de toegelaten MTM is heel simpel: het-staat-op-het-kentekenbewijs.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
RE.gif
Ehh, is dit een reactie op mijn post? Ik reageer namelijk helemaal niet op Niels z'n meting maar op Hermanus' gevonden data.
Ik ben er van overtuigd dat Niels zijn meting en de data op het kenteken klopt. Ik heb ook zo'n hok uit dezelfde tijd. Waarom denk je dat ik altijd loop te woekeren met de gewichten? Ik heb het zelfde probleem. Ik neem vrijwel niets in de caravan mee, behalve de fietsen de stoelen en de gasfles. Toch ben ik iets overbeladen.
Ehh, is dit een reactie op mijn post? Ik reageer namelijk helemaal niet op Niels z'n meting maar op Hermanus' gevonden data.
Ik ben er van overtuigd dat Niels zijn meting en de data op het kenteken klopt. Ik heb ook zo'n hok uit dezelfde tijd. Waarom denk je dat ik altijd loop te woekeren met de gewichten? Ik heb het zelfde probleem. Ik neem vrijwel niets in de caravan mee, behalve de fietsen de stoelen en de gasfles. Toch ben ik iets overbeladen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- dieseltijger
- Berichten: 11144
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Ah so. Excuses. Ik had last van wat (beter gezegd: veel) vooringenomenheid. Dat was niet de bedoeling.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Haha idd.dieseltijger schreef: ↑do 19 mar 2020 19:30Ik zat een beetje te plagen: Een simpel onderwerp wordt hier maar al te vaak ingewikkeld gemaakt.
Porsche + Tabbert
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
RE.gif RE.gif
@vip
Ik heb deze vet in de werkbus, gezien jou verhaal over dat grafiet eens gaan kijken.
Deze is ook donker gekleurd, maar is dit wat jij bedoelt of is er vet waar duidelijk staat met grafiet ?
https://shop.smitmaassluis.nl/chemie/sm ... lkbr2400ls
Als ik de specificaties bekijk zou dit subliem spul zijn voor in je schuifstuk van je Oplooprem ( kan ook tegen warme temperaturen etc )
Ik ben benieuwd naar je reactie
@vip
Ik heb deze vet in de werkbus, gezien jou verhaal over dat grafiet eens gaan kijken.
Deze is ook donker gekleurd, maar is dit wat jij bedoelt of is er vet waar duidelijk staat met grafiet ?
https://shop.smitmaassluis.nl/chemie/sm ... lkbr2400ls
Als ik de specificaties bekijk zou dit subliem spul zijn voor in je schuifstuk van je Oplooprem ( kan ook tegen warme temperaturen etc )
Ik ben benieuwd naar je reactie
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
even zodat ik het goed begrijp is dit trekstang?Paul Vingerhoets schreef: ↑wo 18 mar 2020 05:18
Als dit goed is kun je de remmen stellen.
Zorg dat de trekstang voldoende ruimte heeft en niet vast komt te staan
Stelbout aandraaien totdat de rem vast staat en Dan beetje bij beetje los zetten tot het wiel in rijrichting weer soepel draaid waarbij net een schurend geluid hoorbaar/voelbaar is
Nu kun je de trekstang afstellen, deze moet een minimale speling hebben tussen het schuifstuk en de tuimelaar.
Succes
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Yep... da's de trekstang.... lossen voor je de remmen stelt..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Hmmm... Ik heb altijd begrepen dat de trekstang die buis is ( schuift in- en uit ) waar je koppeling (stabilisator) op vastgebout zit.... Scratch.gif
Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
dat is toch gewoon de oplooprem? en daar kun je niets aan loszettn gok ik.
ik heb nu 1 as en rem plus wiel er op en afgesteld. wat een geklooi met die veertjes in de rem. ik was ook zo slim om eerst de lager in te vetten.
maar als ik zo de trekstang vaster draai trek ik dsn de rem niet vast? of is dat los van elkaar?
ik heb nu 1 as en rem plus wiel er op en afgesteld. wat een geklooi met die veertjes in de rem. ik was ook zo slim om eerst de lager in te vetten.
maar als ik zo de trekstang vaster draai trek ik dsn de rem niet vast? of is dat los van elkaar?