Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Ik zou mij eerst concentreren op de scheuren in het chassis voordat ik verder geld ging uitgeven aan regulier onderhoud.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
dat chassis wordt gelast. is volgens mij niet zo spannend. Maar nu de assen er af liggen kan hij nergens heen. dus die moeten er weer op. daarvoor moeten de remmen weer in elkaar. potje lager vet, remmen reiniger en schuurpapier zullen de kosten niet zijn.
de remmen stellen en dan naar de lasser.
Dan zien we van de zomer ws voordat we echt op vakantie wel of de oplooprem idd uitgehoond moet worden.
de remmen stellen en dan naar de lasser.
Dan zien we van de zomer ws voordat we echt op vakantie wel of de oplooprem idd uitgehoond moet worden.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
zit er ter hoogte van dat veertje geen gaatje in de ankerplaats. In dien ja dan zit het niet goed.
c4 grand picasso 1600 115 pk sterckeman 460LJ
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
@Niels83
Zorg ook dat je de lagers niet te vast zet met de moer .
Dit gaat een beetje op gevoel , is lastig uit te leggen helaas .
Zorg ook dat je de lagers niet te vast zet met de moer .
Dit gaat een beetje op gevoel , is lastig uit te leggen helaas .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
RE.gif RE.gif
Dat veertje zit op 100% goed.
op pagina 8 staat een foto met het oog en het veertje zoals zou zitten.
RE.gif
ik neem aan dat je het te vast zet het wiel minder gaat draaien?
Dat veertje zit op 100% goed.
op pagina 8 staat een foto met het oog en het veertje zoals zou zitten.
RE.gif
ik neem aan dat je het te vast zet het wiel minder gaat draaien?
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Zal haast wel zeker een kroonmoer zijn met splitpen.
Betekend volledig aandraaien en dan 1 kwartslag terug draaien en dan de splitpen er door heen en openbuigen.
Het wiel moet vrij draaien, de remvoeringen mogen heel licht slepen.
Porsche + Tabbert
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Niels, sorry ik zie net de andere foto van je rem het veertje zit inderdaad goed, ik heb het verwart met alko en bijna alle auto trommelremmen.
succes verder.
gr Hans
succes verder.
gr Hans
c4 grand picasso 1600 115 pk sterckeman 460LJ
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Horizontaal liggende veertjes gewend?
Ik draai die kroonmoer altijd ongeveer 3 tandjes terug.
Dat zal inderdaad ongeveer een kwartslag zijn.
Ik draai die kroonmoer altijd ongeveer 3 tandjes terug.
Dat zal inderdaad ongeveer een kwartslag zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Remvosring ziet er goed uit. Voor het gemak ga ik ervandoor dat de andere remvoering er hetzelfde uit ziet ?
Even de remvoering terug stellen met de stelbout (zit tegenover de plek waar de kabel aankoppeld)
Dan kun je als de alles schoon is en de lagers gever de trommels er weer op zetten.
Kroonmoer met de hand erop draaien wiel op de trommel vast zetten
Nu pak je het wiel aan de boven en onderkant vast en probeer je het wiel te bewegen (naar voor en achter) Nu kun je de speling op het lager voelen dit moet minimaal zijn maar Nog net aanwezig anders de kroonmoer beetje los of aandraaien. Elke keer voor voelen het wiel een paar slagen rond draaien zodat lager zich kan zetten.
Als dit goed is kun je de remmen stellen.
Zorg dat de trekstang voldoende ruimte heeft en niet vast komt te staan
Stelbout aandraaien totdat de rem vast staat en Dan beetje bij beetje los zetten tot het wiel in rijrichting weer soepel draaid waarbij net een schurend geluid hoorbaar/voelbaar is
Nu kun je de trekstang afstellen, deze moet een minimale speling hebben tussen het schuifstuk en de tuimelaar.
Paar keer de handrem aantrekken en controleren of de remmen nog steeds vrij draaien.
Na korte rit met de caravan de wielen controleren op temperatuur en lagerspeling en of alle bouten die je los gehad hebt ook nog vast zitten
Succes
Even de remvoering terug stellen met de stelbout (zit tegenover de plek waar de kabel aankoppeld)
Dan kun je als de alles schoon is en de lagers gever de trommels er weer op zetten.
Kroonmoer met de hand erop draaien wiel op de trommel vast zetten
Nu pak je het wiel aan de boven en onderkant vast en probeer je het wiel te bewegen (naar voor en achter) Nu kun je de speling op het lager voelen dit moet minimaal zijn maar Nog net aanwezig anders de kroonmoer beetje los of aandraaien. Elke keer voor voelen het wiel een paar slagen rond draaien zodat lager zich kan zetten.
Als dit goed is kun je de remmen stellen.
Zorg dat de trekstang voldoende ruimte heeft en niet vast komt te staan
Stelbout aandraaien totdat de rem vast staat en Dan beetje bij beetje los zetten tot het wiel in rijrichting weer soepel draaid waarbij net een schurend geluid hoorbaar/voelbaar is
Nu kun je de trekstang afstellen, deze moet een minimale speling hebben tussen het schuifstuk en de tuimelaar.
Paar keer de handrem aantrekken en controleren of de remmen nog steeds vrij draaien.
Na korte rit met de caravan de wielen controleren op temperatuur en lagerspeling en of alle bouten die je los gehad hebt ook nog vast zitten
Succes
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
bedankt.
zijn er nog verschillen in goed of slecht lagervet?
zijn er nog verschillen in goed of slecht lagervet?
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Ja natuurlijk: de ene is goed - de ander is slecht. (flauw). Ik denk dat je bij caravans vooral moet letten op lagervet wat een beetje visceus (dik) blijft bij hoge temperaturen - omdat de trommel nogal warm kan worden bij afdalingen.
Zeg: zie ik het nou goed of gaat het de goede kant op - en is de soep niet zo heet als íe was opgediend? Leuk!
Zeg: zie ik het nou goed of gaat het de goede kant op - en is de soep niet zo heet als íe was opgediend? Leuk!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Een blik halen bij een automaterialen zaak dan heb je goede
Uiteindelijk wordt het tijdens gebruik toch wat vloeibaar door de warmte daarom zitten er ook keringen in en een dop op om te zorgen dat het vet ook daar blijft waar het hoort
Uiteindelijk wordt het tijdens gebruik toch wat vloeibaar door de warmte daarom zitten er ook keringen in en een dop op om te zorgen dat het vet ook daar blijft waar het hoort
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Jazeker... er is veel verschil.
Kroon kogellagervet is een goeie.. https://www.toolstation.nl/kroon-oil-ko ... WaEALw_wcB
Op mijn werk worden enorm veel lagers schoongemaakt en re-lubed zoals dat bij ons heet.
Ongelofelijk zoveel verschillen er in vetten zijn... zo afhankelijk van de toepassing.
Maar voor jou doel is Kroon kogellagervet uitstekend spul.
Goed temperatuur resistent.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
RE.gif
Ik gebruik voor dit soort klussen altijd KROON WIELlagervet, echter is een blikje onvoldoende voor 2 trommels en de koninsche lagers.
Is ook in een middel en grote plastic pot verkrijgbaar.
https://www.m2trading.com/nl/webshop/un ... -pot-250gr
En vergeet niet op het naafkapje ook te vullen met wiellagervet.
Ik gebruik voor dit soort klussen altijd KROON WIELlagervet, echter is een blikje onvoldoende voor 2 trommels en de koninsche lagers.
Is ook in een middel en grote plastic pot verkrijgbaar.
https://www.m2trading.com/nl/webshop/un ... -pot-250gr
En vergeet niet op het naafkapje ook te vullen met wiellagervet.
Laatst gewijzigd door VIP op wo 18 mar 2020 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
RE.gif
Yep... klopt.... deuze: https://www.deolieconcurrent.nl/product ... cLEALw_wcB
Kan je event. denk ik ook prima gebruiken in de vetspuit om de smeernippels vol te proppen en het schuifstuk mee vol te pompen.
Dit vet heeft een hoge afschuifdichtheid....
Zo'n pot doe je jaren mee.... in mijn schuurtje staat ie al 10 jaar denk ik... nog niet leeg.
Yep... klopt.... deuze: https://www.deolieconcurrent.nl/product ... cLEALw_wcB
Kan je event. denk ik ook prima gebruiken in de vetspuit om de smeernippels vol te proppen en het schuifstuk mee vol te pompen.
Dit vet heeft een hoge afschuifdichtheid....
Zo'n pot doe je jaren mee.... in mijn schuurtje staat ie al 10 jaar denk ik... nog niet leeg.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Voor het schuifstuk van de oplooprem heb je speciaal vet wat antraciet van kleur is, grafietvet !
Hier een uitleg van Grafietvet:
Grafietvet is vet met grafiet.
Grafiet heeft nagenoeg dezelfde smerende eigenschappen als molybdeenvet. Het smeert een fractie minder goed maar is beter bestand tegen water doordat het grafiet niet met water reageert.
Hier een uitleg van Grafietvet:
Grafietvet is vet met grafiet.
Grafiet heeft nagenoeg dezelfde smerende eigenschappen als molybdeenvet. Het smeert een fractie minder goed maar is beter bestand tegen water doordat het grafiet niet met water reageert.
Laatst gewijzigd door VIP op wo 18 mar 2020 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
RE.gif
Ja, kan.. molycote....( anti frictie coating) hoeft niet denk ik.
Maar dit kogellagervet kan ook best in de torsieas..
Ja, kan.. molycote....( anti frictie coating) hoeft niet denk ik.
Maar dit kogellagervet kan ook best in de torsieas..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
in de verspuit heb ik litheb ep2
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Jouw wielkasten waren toch ook beschadigd? Ga je deze repareren met polyester en glasvezel wapening?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
daar heb ik idd nog niet over nagedachtt. het is denk ik vooral belangrijk dat het spat water tegen houdt. er zit een scheur in het midden ongeveer die 2delen zitten nu een paar cm van elkaar.
Ik denk dat ik een metalen profiel pak met schroef gaatje. deze buig ik in vorm en zet ik dan met een boutje en moertje vast. bij elkaar drukken. beetje lijm er tussen en klaar.
en hij is gescheurd op de rand naar de onderkant van de caravan, die kan ik vast schroeven bij de rand, daar zit een latje.
Ik denk dat ik een metalen profiel pak met schroef gaatje. deze buig ik in vorm en zet ik dan met een boutje en moertje vast. bij elkaar drukken. beetje lijm er tussen en klaar.
en hij is gescheurd op de rand naar de onderkant van de caravan, die kan ik vast schroeven bij de rand, daar zit een latje.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
RE.gif
ik zou het met polyester maken, makkelijk te verwerken, stevig en waterdicht
ik zou het met polyester maken, makkelijk te verwerken, stevig en waterdicht
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Mooi dat de soep niet zo heet gegeten wordt als deze werd opgediend. Dat is de les die we hier allemaal uit moeten trekken. Ben benieuwd hoe het laswerk er straks uit gaat zien, als je een foto zou willen sturen.... Dit traject vormt een mooie tegenhanger voor de benadering van de grootverbruikers onder ons, die jouw caravan al hadden afgeschreven. Ik had er overigens eveneens een hard hoofd in.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Ik ook, maar aangezien de caravan 0 euro waard was, kon ik het alleen maar beter worden. minder dan niks zal die niet worden.
Niet geschoten is altijd mis.
Niet geschoten is altijd mis.
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
remmen reiniger, wiellager vet, schuurpapier en remmenreiniger gekocht. Morgen maar even mee aan de slag, hopelijk doet het weer wat anders de voorspelling is.
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen
Polyester, harder, glasmatje toevegen - pas op: jouw caravan wordt nog beter dan 'ie tot voor kort was.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje