Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Niels83 » zo 15 mar 2020 16:21

de laatse bout komt natuurlijk niet los nu..

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Niels83 » zo 15 mar 2020 16:25

DSC_1385_copy_2052x3648.jpg
de staaf lijkt wel wat gescheurt te zijn. krijg hem er nu niet verder uit.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Ab » zo 15 mar 2020 16:30

Nee, dat kan ook niet.
Midden in de as zit ook nog een klembout. ( soms 2)
Gescheurd lijkt me niet.
Het zijn dus 2 staven op elkaar. (Sommige assen zitten er soms wel 4 op elkaar)
Dat is aan de andere kant ook zo, echter soms niet goed zichtbaar door roest en vuil in het naadje.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Niels83 » zo 15 mar 2020 16:55

er zitten idd aan elke kant 2 bouten. 1 op de as en ca 50cm verder. alle bouten zijn los alleen de staaf gaat geen kant op. ook hier weer kracht met een flinke hamer of zo? er terug in lijkt me trouwens nu het moeilijkst

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door henry12 » zo 15 mar 2020 17:31

Zo te zien is er niks mis met de as .
Als je alle bouten los hebt zou de as er uit moeten kunnen .
Wellicht gaat dat iets zwaarder door roest vorming in de loop der jaren.
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Niels83 » zo 15 mar 2020 18:17

Er is geen beweging in te krijgen.

de as is niet gebroken lijkt het. evt getordeerd? daarvoor moet hij er uut maar ben nu weer lekker thuis. dus nu even niets.

schokbrekers gaan wel in met lichte druk en komen met er zachtje aan trekken wel uit. enige de bus waar de schokbreker grmonteerd zit, zit ook een scheurtje in het frame en staat iets naar achteren? is dat een normale stand? eerder opperde iemand dat er mogelijk een verkeerde schokbreker op zit? dat ga ik dus nog even uitzoeken.

Ik neig er naar alles terug er in te zetten, en verder de assen te laten voor wat het is.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Chris » zo 15 mar 2020 20:02

Niels83 schreef:
zo 15 mar 2020 18:17

schokbrekers gaan wel in met lichte druk en komen met er zachtje aan trekken wel uit.
Ik neig er naar alles terug er in te zetten, en verder de assen te laten voor wat het is.
Moeten schokbrekers niet met flink duwen in en flink trekken weer uit gaan?
Als het fietspompen zijn is het niet goed lijkt mij.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door mrbullmastiff » zo 15 mar 2020 22:07

Ik heb de indruk en dat schreef ik al eerder dat er met de as niet veel mis is. Voor mij overdrijft de handelaar waar je de laatste beurt heb laten uitvoeren . Er zijn en dat wist je vermoedelijk zelf ook al wat dingetjes niet in orde, maar voor mij ben je juist met de laatste beurt belazerd.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Niels83 » ma 16 mar 2020 14:35

RE.gif
Ik voel me door hen niet belazerd, zij hebben nl niet hun best gedaan geld aan mij te verdienen. Ze hebben juist aangegeven dat dit in de papieren ging lopen. Overigens wel naar lijkt het met de verkeerde informatie die zij hebben samengekoppeld.

De vorige heeft op meerdere punten fouten gemaakt, de scheuren in het frame waren er bijvoorbeeld zeer waarschijnlijk al, maar wat ik zeker weet dat zij gedaan hebben is dat ze de gasverdeler hebben vervangen (ongevraagd) voor een een grotere maat dan wat het gasstel vraagt. Ik ken de eenheden niet maar, er zit nu een 50 op terwijl er 30 op zou moeten zitten.

Ik heb de as nog eens gecontroleerd op onopvallende bouten, maar die lijken er niet te zitten. Wel gek dat hij er niet uit wil, kan dit wijzen op een schade? Er uit trekken met kracht lukt ook niet echt omdat het deel dat uitsteek te kort is. Dan zal hij er ws met een hamer uit moeten, dit lijkt mij niet bevorderlijk voor de mogelijke intact zijnde torsie staaf. Hij is zover ik nu kan zien niet gebroken, niet extreem getordeerd, want het lijkt dat ze allebei in de zelfde stand er in zitten. Iemand nog een tip om nog iets uit te sluiten, of toch beter die staaf er uit slaan. Ik had al geïnformeerd naar de prijs van deze stang, die is 250, geen wereldschokkend bedrag als hij vervangen moet worden, maar als ik hem sloop terwijl hij goed is, dan toch flink zonde van het geld.

Ik ben van plan alles weer in elkaar te zetten van de week, hoe kan ik zien dat de remblokken nog goed zijn? Ziet er op het eerste oog wel goed uit eigenlijk.
de rem zal opnieuw afgesteld moeten worden, hoe doe je dat?

De lagers van 1 wiel waren helemaal schoon, alsof hij zo de showroom uit kwam, de andere waren toch wel wat zwart, aan de buitenste lager, ze zien er overigens verder als nieuw uit. Ik wild dit dus schoonmaken en opnieuw in het vet zetten. Welke vet is dan het beste?

Dan nog de schokbrekers, deze kan ik 1 op 1 vervangen, maar er was iemand die schreef dat het mogelijk de verkeerde was, wat ik terug heb gevonden, is het er 1 van Sachs, waarbij het OEM nummer bij een BPW as hoort, ik heb een Peitz as, kan dat kloppen? Klopt het ook dat die staaltorsie assen geen schokbrekers hebben voor een bepaalde gewichtsklasse?

Als ik dit alles weer in elkaar heb, dan ga ik de oplooprem demonteren, deze is wel bewezen niet goed, ik heb er al een tijdje last van dat deze te hard remt, en de auto tot stilstand trekt bij een stoplicht, als ik gas geef (wat voor het stoplicht vaak niet handig is, als je te vroeg stil komt te staan) trekt de auto hem wel los.

Weer een hoop vragen, ik hoop dat jullie nog even willen mee denken, heb al erg veel aan jullie gehad in deze.
Ik ben vooral blij dat ik niet geluisterd heb naar de doomdenkers, want het lijkt er op dat ik straks voor een paar 100 weer vrolijk op weg kan.

hansi
Berichten: 56
Lid geworden op: za 25 apr 2009 17:34
Locatie: Moen België

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door hansi » ma 16 mar 2020 22:36

als je de remmen goed af stelt zal de oplooprem ook wel beter gaan . met het regel tandwiel de remschoenen vast zetten dan 23 tandjes terug draaien. en niet gelijk bij een auto 1 tandje terug. zo geeft alko aan.
er staat hier ook ergens een draadje van remmen stellen. veel succes.
gr Hans
c4 grand picasso 1600 115 pk sterckeman 460LJ

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door dieseltijger » ma 16 mar 2020 22:53

Als de caravan bij het remmen van de auto met een schok gaat remmen, dan is waarschijnlijk demper van de oplooprem gaan hemelen. Mag ook wel na een paar decennia. De demper van de Kip Shuttle heeft het welgeteld 16 jaar uitgehouden. En de achteruitgang gaat geleidelijk. Het valt niet op.

Leuk te horen dat de Hobby nog eens twintig jaar mee kan!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Ab » ma 16 mar 2020 23:26

Als je de remmen goed afstelt, dan heb je ook zonder oploopdemper geen schok of bonk meer.
Die voelbare schok of bonk komt altijd door een veel te lange slag van de oplooprem.
Als die slag minimaal is, voel je ook niks.
De caravan begint dan direct te remmen zodra de auto remt.
Zonder eerst nog 10 of 12 cm slag te hoeven maken en dan ineens in te komen.
Die slag is de bonk die je voelt bij remmen en weer optrekken.
Dat heeft met de oploopdemper weinig of niks te maken.
Bij optrekken werkt die demper niet eens.

Ik zou even wachten met demonteren van de oplooprem.
Eerst eens goed afstellen..daarna kan het altijd nog als dat niet het gewenste resultaat geeft.
De as loshalen was ook niet nodig geweest.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Niels83 » ma 16 mar 2020 23:35

Hij remt niet echt met een bonk. hij stopt er alleen en komt eerder met een bonk los. en dit alleen bij warm weer. nu gaat de oploopdemmper redelijk goed in en uit, van de zomer niet.

het is een korte slag rem weet niet of dat wat uitmaakt.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Ab » di 17 mar 2020 00:08

Is dat iets nieuws dan ? knipoog.gif
Alle oploopremmen werken bijna hetzelfde.
Het deel waar de koppeling aan zit, schuift bij remmen naar achter.
Daardoor wordt een stuk ijzer wat in het midden kan scharnieren, aan de bovenkant naar achter gedrukt.
Daardoor komt de onderkant naar voren en trekt de remstamg aan.
Aan het eind van die remstang zitten de remkabels. Die trekken de remschoenen een klein stukje uit elkaar.
Dat is maar heel weinig, de remschoenen moeten maar net iets los van de trommel lopen met zo weinig mogelijk speling.
Dat is bij alle trommelremmen zo.
Korte slag remmen is voor mij een onbekend begrip.
Elke oplooprem moet een zo kort mogelijke slag hebben.
Lange slag betekent achterstallig onderhoud aan de remmen.
De moderne remmen hebben daar minder last van.
Die zijn vaak zelfstellend.
Maar ook die zijn niet onderhoudsvrij.

Als jouw rem met een bonk loskomt is de vrije slag veel te groot.
De remmen opstellen, en daarna evt vrije slag uit de kabels en remstang halen, lost dat op.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Niels83 » di 17 mar 2020 01:15

Het zijn 2 verschillende systemen waarbij kort steeds minder voorkomt omdat het van Peitz was. bpw heeft het maar kort gemaakt en alko maakt lange slag. Wap maakt nu weer korte slag.


https://www.middelbos.nl/informatie/kor ... oopremmen/

Het stellen zal de vast zittende kop in de hitte niet oplossen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Chris » di 17 mar 2020 11:03

Ab.... !!

Ga er effe heen.... help die jongen effe.... hup hup.... knipoog.gif
En als je nou effe met Henry tegelijk afspreekt is dat varkentje zo gewassen..
Henry aan de voor en jij aan de zijkant... whistle.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Hobby Linka » di 17 mar 2020 13:27

RE.gif

En dat op dit moment? A ben_weg.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Niels83 » di 17 mar 2020 13:55

Iedereen is welkom natuurlijk, maar ik zit nu eigenlijk heel saai werk te doen

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Paul Vingerhoets » di 17 mar 2020 15:51

Hoe zien de remschoenen eruit ? En dan vooral de dikte en staat van de voering is van belang Of vervangen noodzakelijk is of aan te raden.

Lagers kun je goed schoonspoelen in ontvetter daarna goed drogen en opnieuw invetten met lagervet. Niet alleen de buitenkant maar ook goed tussen de rollen drukken

Mop vet in de hand en dan als het ware met de rollenkooi het vet van je hand schrappen.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Niels83 » di 17 mar 2020 16:08

RE.gif
DSC_1381_copy_2052x1262.jpg

hansi
Berichten: 56
Lid geworden op: za 25 apr 2009 17:34
Locatie: Moen België

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door hansi » di 17 mar 2020 16:31

[Dat veertje hangt daar niet goed.
c4 grand picasso 1600 115 pk sterckeman 460LJ

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Chris » di 17 mar 2020 18:44

Hobby Linka schreef:
di 17 mar 2020 13:27
RE.gif

En dat op dit moment? A ben_weg.gif
Mm mm je hebt gelijk....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Niels83 » di 17 mar 2020 18:51

hansi schreef:
di 17 mar 2020 16:31
[Dat veertje hangt daar niet goed.
hoe anders dan? Ik weet vrij zeker dat die daar hoort want euh zo zat het. en het veertje hangt daar niet, zit daargeklemd. het gaat hier dys niet over een Alko rem.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door VIP » di 17 mar 2020 19:00

Als er geen scheuren in de remvoeringen/remschoenen zitten dan zijn ze goed.

Ontvetten met remmenereiniger (o.a. Bij de Action verkrijgbaar) daarna de remvoeringen goed schuren met grove korrel ( 60-80) en ook de remtrommels van binnen ontvetten en schuren met korrel 60-80. Dan is dat iig klaar.

Dat veertje hangt dat nu los naar beneden ? of is dit het oude systeem en zit het nog vast aan de ankerplaat ?

Dat wiellager ziet er iig droog uit, dat moet goed in het lagervet zitten.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Niels83 » di 17 mar 2020 19:09

de lager zat in het vet, maar heb ik er afgehaald om het goed te bekijken.

dat veertjeklemtidd in de ankerplaat

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”