adria 1991 gaatjes dak door corrosie

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Frederiek
Berichten: 23
Lid geworden op: di 24 dec 2019 10:49

adria 1991 gaatjes dak door corrosie

Bericht door Frederiek » wo 1 jan 2020 11:12

De titel zegt genoeg denk ik. Op dit ogenblik heb ik een vijftal gaatjes in het dak van de caravan. Is te wijten aan corrosie van de aluminium daklaag.. De witte lak van de aluminium vertoont oneffenheden en daaronder zitten gaatjes. Het is op dit ogenblik enkel op één plaats van ongeveer 1 m² grootte waar de gaatjes voorkomen.
Hoe aanpakken? Iemand ervaring mee?
Bedankt en groeten.

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 453
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: adria 1991 gaatjes dak door corrosie

Bericht door Musso53 » wo 1 jan 2020 12:54

De gaatjes opboren en er een waterdichte aluminium popnagel intrekken. De nagel aan de buitenzijde met wat polyurethaan kit indopen, Daarna de nagels en plekje eromheen met primer en verf aantippen.

Je kan er ook voor kiezen een nieuwe dakplaat geheel of deel er over heen te lijmen.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: adria 1991 gaatjes dak door corrosie

Bericht door deusjevo » wo 1 jan 2020 13:10

Als het niet echt in het zicht is zou ik wellicht spotrepair doen met stukjes wit aluminium plaat die je over de geoxideerde gaatjes heen kit.
Op een 1991’er zou ik persoonlijk geen nieuw dak meer laten leggen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: adria 1991 gaatjes dak door corrosie

Bericht door Chris » wo 1 jan 2020 14:25

Corrosie van aluminium kan je met Alodine voorkomen / behandelen / tegengaan of stoppen.
Alodine is in de vliegtuigtechniek heel erg bekend.
Maar,,, als je al gaatjes hebt ben je te laat om te voorkomen.
Verder rotten kan je dus wel voorkomen, maar voor deze gaatjes is dichtmaken met e.o.a. de enige keuze.
Ideeen zijn al aangegeven.
Ik ben echter bang dat het niet bij deze 5 gaatjes gaat blijven, de plaat zal vermoedelijk meer plekjes hebben...

Alodine..... als je er niet aan kunt komen kan ik wel een klein flesje regelen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Frederiek
Berichten: 23
Lid geworden op: di 24 dec 2019 10:49

Re: adria 1991 gaatjes dak door corrosie

Bericht door Frederiek » do 2 jan 2020 08:12

IK vraag mij af of ik het op deze manier kan oplossen:
Ik heb onlangs met carbon vezels en twee componenten pasta gewerkt. Deze twee componenten pasta is zeer, zeer sterk en hecht enorm. Misschien goed proper maken en met die 2 componenten dichten.
Tevens bestaat er voor auto's een anti-steenslag "verf". Deze kan vrij dik gespoten worden. Mogelijk in meerdere lagen.
Hoe ik het ook herstel, is totaal onzichtbaar vanaf de grond.
Wat denken jullie?
Bedankt en groetjes.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: adria 1991 gaatjes dak door corrosie

Bericht door Chris » do 2 jan 2020 12:25

Je zal het echt wel dicht kunnen krijgen, dat is eigenlijk niet het probleem, en jou suggestie is zeker niet slecht.
( wel schuren vooraf, verbeterd de hechting enorm)
Het heikele punt is dat je het corroderen niet stopt.
Dus op een andere plek kan je zomaar weer iets tegen gaan komen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: adria 1991 gaatjes dak door corrosie

Bericht door cadance » do 2 jan 2020 20:23

Chris heeft volgens mij bij het rechten eind.
In de bouwmarkt hebben ze bv. Epoxie reparatie voor zink.
Dat lijkt mij wel een goed sausje om dit te aan aan te pakken.
En ook gemakkelijk aan te brengen.
Ook omzeil je dan alle corosie problemen.
Maar even schuren en ontvetten met Aceton.
Helaas het is niet anders.
Met meer energie zijn er wellicht andere oplossingen
Overigens allemaal een goed 2020.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: adria 1991 gaatjes dak door corrosie

Bericht door Ab » do 2 jan 2020 20:51

Het maakt niet veel uit hoe je het doet.
Als het maar dicht is.
Je hebt ook grote kans dat de rest van het dak gewoon goed is en blijft.
Vaak komen gaatjes zoals dit door elektrolytische corrosie.
Kleine deeltjes ijzer door een slijptol bijv.
Met wat geluk is het alleen plaatselijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: adria 1991 gaatjes dak door corrosie

Bericht door cadance » do 2 jan 2020 23:25

Ab zo denk ik er oon over.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Frederiek
Berichten: 23
Lid geworden op: di 24 dec 2019 10:49

Re: adria 1991 gaatjes dak door corrosie

Bericht door Frederiek » za 4 jan 2020 07:40

Eerst en vooral een gezond 2020 aan iedereen. Vooral gezond.
Nogmaals dank voor alle goede tips.
Onze caravan is van 1991. Maar!!!!! op uitzondering van de corrosie in het dak en een kleine waterinsijpeling via de daklijst (is allemaal al erg genoeg op zich) ziet ze, en is er splinternieuw. Een enkele opmerking over heel de caravan is de binnenkant van het dak in de badkamer enkele donkere plekjes van vroeger vocht. Men moet echter goed kijken, anders ziet men het niet. Ik ga er werk van maken om alles op een deftige goede manier in orde te maken.
De waterinsijpeling via de daklijsten is eerder miniem en ik denk eerder recent. De caravan heeft voorheen in een winterstalling gestaan. Mogelijk is door deze waterinsijpeling en vochtigheid corrosie ontstaan. De corrosie komt van de onderkant van de plaat en werkt zo naar boven. Het lijkt mij moeilijk (onmogelijk?) om dit te doen stoppen. ik kan de plaat aan de onderkant niet behandelen. Ik heb de verluchtingkappen door het dak in de badkamer en in de caravan verwijderd (er kwam namelijk ook vocht door deze plaatsen. De zichtbare tussenlaag hout en isomo ziet er nieuw uit. De aluminium dakplaat het ik aan die gaten met enkele spietjes omhoog gehaald, 1 cm. Dan heb ik tegen de opening op de badkamer een ventilator geplaatst. Een verwarmingstoestel (zonnepanelen) enkele dagen alles laten werken. Alles lijkt nu kurkdroog (ook de vochtmeter geeft een goed resultaat). Ik heb een lang (1 meter) dun plastiek latje. Ik bevestig daar een stukje (klein) keukenrol met plakband aan de top). Hiermee kan ik tussen de alu dakplaat via de opening verluchting deze lat steken. Voorheen was de keukenrol nat. Nu droog. Ik kom mooi tot aan de rand van de caravan (daklijst)
Ik ga de daklijsten er af halen en volledig op een goede manier terug bevestigen. Heb al heel wat info daarover verzameld en lijkt mij goed doenbaar met de juiste materialen en werkwijze). Met de juiste woorden (engels en duits) zeer goede voorbeelden gezien van herstellingen gezien op YouTube. De afdichtingen (saeling) lijkt poreus geworden. Ik vind het raar dat de onderlegrubber aan een kant niet uit een stuk bestaat, maar uit twee delen. Mogelijk al eens vervangen geweest (heeft ook RVS vijzen, werd dat 29 jaar geleden reeds gebruikt aan caravan? . Kan mij moeilijk inbeelden dan men in het fabriek niet uit een stuk neemt.
Het dak, daar ben ik nog niet helemaal uit, maar ook dat moet op een efficiënte manier opgelost worden. Ik denk er aan om er een nieuwe gepoederlakte alu plaat overheen te zetten. Waar ik de onderkant van de dakplaat kan zien is de huidige splinternieuw. Wellicht heeft vocht op de specifieke plaats corrosie veroorzaakt. Ik denk er aan een plaat van 2 m (breedte) op 1,5 m eroverheen te zetten.

De kosten van alle materialen ( dekalin bussen, reiniger, alu plaat ….schat ik op 500 Euro.
Ga op zoek gaan naar een kitpistool op batterijen, zal een beter, vloeiend resultaat geven.
Nu, ik blijf graag uw reacties ontvangen, zal zeker bijdragen aan het eindresultaat.
Groetjes.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: adria 1991 gaatjes dak door corrosie

Bericht door deusjevo » za 4 jan 2020 09:19

Succes, wat foto’s zijn altijd leerzaam.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: adria 1991 gaatjes dak door corrosie

Bericht door Chris » za 4 jan 2020 11:32

RVS schroefjes (Vijzen) werden 29 jaar geleden zeker bij Adria niet gebruikt.
Dus er is al eens aan gewerkt..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Frederiek
Berichten: 23
Lid geworden op: di 24 dec 2019 10:49

Re: adria 1991 gaatjes dak door corrosie

Bericht door Frederiek » za 11 jan 2020 06:09

Inderdaad, foto's zal alles heel wat duidelijker maken.
Bijlagen
plastiek papier.jpg
dun latje van 1.20 meter met vloeitje aan de top

Frederiek
Berichten: 23
Lid geworden op: di 24 dec 2019 10:49

Re: adria 1991 gaatjes dak door corrosie

Bericht door Frederiek » za 11 jan 2020 06:41

Ik heb geen ervaring met foto's plaatsen, mogelijk lukt het niet zo best.
Wanneer ik het voorbeeld bekijk is het niet helemaal gelukt zoals ik wou, volgende keer beter.
Bijlagen
venti cara.jpg
ventilator tegen ventilatie gat in de bafkamer, lucht stroomt naar ander ventilatie gat en droogt het natte gedeelte
stok in gat.jpg
als je het latje terugtrekt zie je of er nog vocht zit, was aanvankelijk doornat en blijft nu kurkdroog
stok in gat.jpg (49.6 KiB) 711 keer bekeken
volledige plastiek stok.jpg
dit latje is 1.20 cm lang gaat door ventilatiegat

Frederiek
Berichten: 23
Lid geworden op: di 24 dec 2019 10:49

Re: adria 1991 gaatjes dak door corrosie

Bericht door Frederiek » za 11 jan 2020 06:57

Ondertussen heb ik ook de hoeklijst en de rubber aan de linkerkant verwijderd. Zoals reeds eerder op het forum geschreven, veroorzaken RVS vijsjes corrosie in de aluminium. Dat was één oorzaak van het lekken, corrosie zwelt en alzo blijft het rubber niet helemaal dicht. OP de plaatsen waar corrosie aanwezig is, ga ik nieuwe gaatjes boren ernaast en de corrosie behandelen.
Een tweede oorzaak is, dat de onderleg rubber uit twee delen bestond. op het oog was het niet zichtbaar, maar ook op die plaats was er vocht in het dak van de caravan. Alles is op dit ogenblik kurkdroog.
Ik heb ook geëxperimenteerd met het zeil om alles droog te houden. Zoals je op de foto kan zien heb ik 10 cm dikke pir isolatie op de caravan gelegd. Voorlopig geeft het nu geen condens meer op of onder het dak.
De onderlegrubber heb ik gevonden (moet nog besteld worden) bij Jessicamp. hoekrubber 20 mm x 10 mm. Had ondertussen reeds een accu kitpistool gekocht, maar is niet meer nodig, butyl zit reeds op het rubber. Ook nieuwe biezen.
Ook de alu-plaat ga ik bestellen bij Jessicamp. 2 m op 2.50 m.
Op de foto zie je hoe ik het dak met isolatie en een zeil afgedekt heb.
Bijlagen
iso dak cara 2.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: adria 1991 gaatjes dak door corrosie

Bericht door Chris » za 11 jan 2020 15:23

Goed bezig....
Straks ben je trots op je klus, en nog meer plezier van de caravan..
Enne..
Jasicamp.nl denk ik??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Frederiek
Berichten: 23
Lid geworden op: di 24 dec 2019 10:49

Re: adria 1991 gaatjes dak door corrosie

Bericht door Frederiek » zo 12 jan 2020 06:43

Bedankt voor uw reactie Chris. Dat geeft een mens moed. Ik doe het echter graag en als ik de nodige aandacht eraan besteed en zorgvuldig werk ga ik wellicht nog een aantal jaren genieten van de Adria. Het is inderdaad jasicamp!!
Voor zover ik heb kunnen vaststellen heeft de caravan geen schade opgelopen door de vochtproblemen.

Ik zal verder foto's plaatsen naargelang de werken vorderen. thumbup.gif thumbup.gif

Frederiek
Berichten: 23
Lid geworden op: di 24 dec 2019 10:49

Re: adria 1991 gaatjes dak door corrosie

Bericht door Frederiek » za 25 jan 2020 08:17

Ben ondertussen op zoek gegaan naar een aluminium dakplaat. Ben terecht gekomen bij verschillende carrosseriebouwers voor vrachtwagens. Zij hadden niet de breedte die ik nodig had. De laatste die ik bezocht stelde voor de enkele gaatjes die er nu waren te dichten met twee componenten pasta. Bijvoorbeeld deze die bij carbon of glasvezel herstelling gebruikt wordt. Ik ga dat ook zo doen.
Hij vertelde dat die gaatjes er niet plots waren. Eerst verschijnt er een klein brobbeltje (corrosie duwt de laklaag omhoog) en als men dat doorprikt is er een gaatje. Hij raad aan om het half jaar het dak te controleren en eventueel bij te werken. Ik heb al eens een barst in een carbon raceframe hersteld met zo'n kit, is enorm sterk.
Betreffende nat worden in de badkamer. Ik heb de aluminium hoeklijst en de onderlegrubber er af genomen. Deze was hoogst waarschijnlijk reeds vervangen geweest. Hij bestond uit twee delen. Niet normaal, het lek was waar hij tegen elkaar stond. Ook was er beginnende corrosie aan de hoeklijst waar de inox vijsjes zaten. Blijkbaar heeft inox niet zo'n gunstige invloed op aluminium.
De onderlegrubber en de biezen zijn besteld bij Jasicamp. Zodra de temperatuur iets hoger is, alles terug afwerken, zal dan ook de foto's plaatsen.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”