daklijst Adria 1991 opnieuw kitten

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Frederiek
Berichten: 23
Lid geworden op: di 24 dec 2019 10:49

daklijst Adria 1991 opnieuw kitten

Bericht door Frederiek » wo 25 dec 2019 08:06

Dag Allemaal,
Wij kochten onlangs een Adria 1991 400 caravan. Helaas kwam er water binnen aan het dak via de daklijst. Het blijkt dat de kit na jaren poreus wordt. De caravan ziet er als nieuw uit en ik vind dat het de moeite loont om de daklijsten opnieuw te kitten. Ik heb op het forum al wat info gevonden over het verwijderen en opnieuw kitten, maar zou graag toch nog wat meer te weten komen.
Ik heb ondertussen de bies aan de onderkant een beetje (15 cm) losgemaakt en zie dat de daklijst vrij goed te verwijderen valt. Met Rvs vastgevezen.
Heeft er iemand foto's hoe hij tewerk gegaan is bij deze karwei? Ik ga alleszins foto's nemen van elke stap en die op het forum zetten.
Over de kit is ook al veel geschreven, welke kit van welk merk is nu het best?
Heeft er iemand foto's over het terugplaatsen van de bies, gebruikmakend van een spuitmond?
Waar heb ik een beetje schrik van? Van het terugplaatsen van de daklijst, heeft een vrij grote lengte. Kit aanbrengen op de caravan. Maar wellicht best niet in een keer over de hele lengte? Blikjes tussen caravan en daklijst plaatsen en dan een anderhalve meter kitten en vast maken?
Ik ga ook nog wat wachten tot het wat warmer is, werkt gemakkelijker want dan zijn de materialen soepeler.
Heb ondertussen een vuurtje enkele dagen laten branden en met een vochtmeter gekocht en gemeten. Het dak is droog. Een zeil erover en nu blijft het droog.
Kortom: alle tips om dit op een fatsoenlijke manier tot een goed einde te brengen zijn welkom.
Dank voor alle reacties.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: daklijst Adria 1991 opnieuw kitten

Bericht door Ab » wo 25 dec 2019 09:50

Je kunt ook kitband gebruiken.
Werkt makkelijker.
Zit er geen rubber onder het alluminium?
Daar kan je het best een nieuwe voor halen als dat zo is.
Je kunt het schoonmaken. Maar dat is een rotklus..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: daklijst Adria 1991 opnieuw kitten

Bericht door CoralOne77 » wo 25 dec 2019 10:43

Ab schreef:
wo 25 dec 2019 09:50
Je kunt het schoonmaken. Maar dat is een rotklus..
Ik heb op dat vlak goeie ervaringen met Tec7 Cleaner. Sprayen, even in laten werken en af vegen.
Helpt ook om vers aangebrachte kit af te werken. Overtollige restjes was je er zo van af.

https://www.tec7.be/nl/producten/tec7-cleaner

79d1ef0f42b38bd9d67a7fd9ed566ec2[1].png
79d1ef0f42b38bd9d67a7fd9ed566ec2[1].png (37.11 KiB) 307 keer bekeken
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Frederiek
Berichten: 23
Lid geworden op: di 24 dec 2019 10:49

Re: daklijst Adria 1991 opnieuw kitten

Bericht door Frederiek » wo 25 dec 2019 16:56

Bedankt, de tec 7 cleaner lijkt mij wel interessant. Er zit een rubber band onder de lijst, die ga ik dan reinigen met die cleaner. [kerstduim.gif]

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”