Doppenset en momentsleutel

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Doppenset en momentsleutel

Bericht door dieseltijger » ma 25 nov 2019 13:49

Momenteel heb ik een 1/2" doppen/ratel set die a) steeds minder compleet is, b) Mickey Mouse kwaliteit heeft. Dit laatste komt vooral tot uiting doordat soms de dop zachter is dan de moer of bout die te grazen genomen moet worden.

Welke merken hebben kwalitatief goede doppen?

Ten aanzien van mijn momentsleutel heb ik een moeilijk instelbaar 20 Euro geval met een range van zo'n 40 Nm ...200 Nm. Beter dan niets, maar het vermoeden is dat de ingestelde waarde slechts een indicatie is. Wat is een momentsleutel die een acceptabele kwaliteit heeft voor incidentele gebruikers zoals ik? Proxxon? Hazet lijkt mij te duur, evenals snap-on. Wat is jullie aanbeveling?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Doppenset en momentsleutel

Bericht door Micky » ma 25 nov 2019 14:09

Gedore is goed, is mijn ervaring, veel mee gewerkt, echter heb ik zelf ook een habbibabbi setje liggen, mijn momentsleutel is van Mannesman, ook geen top merk, maar meer dan voldoende voor waar ik hem voor gebruik.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Doppenset en momentsleutel

Bericht door Nimma » ma 25 nov 2019 14:26

Hier ook een Gedore doos, met levenslange garantie. Die garantie nog nooit hoeven te claimen in de afgelopen 50 jaar.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Jekihero

Re: Doppenset en momentsleutel

Bericht door Jekihero » ma 25 nov 2019 14:30

Ik heb een Hofftech (=hobbygereedschap) 10-210 Nm sleutel die her en der te koop is voor ca. 35 euro. De doppen zijn van dat andere hobbymerk Scandia in Chroom-Vanadium. Die doppen gebruik ik al 45 jaar met regelmaat.

Ik vermoed dat bij 120 Nm de ingestelde waarde wel aardig klopt. Bij vastzetten gebruik ik ongeveer 30 kG kracht op 40 cm. Een tweede sleutel van het zelfde merk draait de wielbouten dan niet strakker. Ik vind wel dat lossen van de wielbouten dan meer kracht vraagt.

Maar een dergelijke "controle" is en blijft natte vinger werk.
Laatst gewijzigd door Jekihero op ma 25 nov 2019 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Doppenset en momentsleutel

Bericht door Erwin1987 » ma 25 nov 2019 14:32

Ik heb een snap on set en daar heb ik al een paar nieuwe doppen van mogen ontvangen helaas. Overigens weL zonder problem nieuwe gekregen.


Erwin
Home-car racer 48

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Doppenset en momentsleutel

Bericht door Techn » ma 25 nov 2019 14:41

Hier een snap on set 1/4
Voor het normale kluswerk

Voor de wielen een paar doppen en momentsleutel van facom

Doet voor mij wat het moet doen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Doppenset en momentsleutel

Bericht door Hobby Linka » ma 25 nov 2019 14:41

Ik heb een momentsleutel met een aantal doppen ooit eens gekocht bij de Aldi (mag want het is een vraag op een antwoordt).

Gebruik deze zakelijk (niet om iets vast te zetten maar ter controle) en privé. Tot nu toe geen problemen met deze set die een paar jaar geleden € 17,50 kostte. Ze zijn regelmatig in de aanbieding, dus gewoon even op hun website kijken.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Doppenset en momentsleutel

Bericht door dieseltijger » ma 25 nov 2019 14:46

Ok, Thx! Snap-on is een beetje prijzig, maar het gaat er om dat er geen KingKong moment gebruikt wordt bij het vastzetten van wielen en bouten in het algemeen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Doppenset en momentsleutel

Bericht door j.dreves » ma 25 nov 2019 14:47

Het gereedschap merk wat ik gebruik is FACOM. Prima gereedschap.
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Citrorob

Re: Doppenset en momentsleutel

Bericht door Citrorob » ma 25 nov 2019 14:48

Ik heb mannesmann momentsleutel
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... -210-nm-12

en een setje lange krachtdoppen.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... -doppenset

Deze hebben een teflon buitenlaag zodat je LM-velgen niet beschadigd en kunnen ook gebruikt worden met elektrisch of perslucht gereedschap.

Wanneer je een momentsleutel koopt neem dan een lange sleutel met een vrij hoog bereik (voor wielmoeren). Dit kost je minder kracht en naar de toekomst toe weet je ook dat hij het aan kan. Vroeger was 100-110Nm normaal en BMW zit nu voor de LM velgen al op 140Nm en Tesla zelfs op 175Nm.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Doppenset en momentsleutel

Bericht door Morgoth » ma 25 nov 2019 15:21

Ik heb 40 jaar geleden een doppendoos gekocht bij de Hema. Dit omdat het 6 kante doppen waren. Die set bleek een juweeltje want de doppen blijken geweldig van kwaliteit. Inmiddels zijn er in de loop der tijd wel een paar gesneuveld en deze doppen vervangen voor Gedore. Ook de ratel is van Gedore, net als de momentsleutel.
De ring-, steek- en ringsteeksleutels zijn van VBW. Ook garagekwaliteit. Die kon ik met korting aanschaffen op mijn toenmalige stageadres.

Tip tegen het beschadigen van je velgen: Wind om de dop een paar lagen schilderstape. Werkt ook prima.

Ik brak vorige week een Gedore dop in tweeën met de luchtsleutel. Ik zal hem eens opsturen. Ben benieuwd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Doppenset en momentsleutel

Bericht door Techn » ma 25 nov 2019 16:15

Voor een luchthamer heb je speciale doppen nodig

Meestal zijn deze zwart


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: Doppenset en momentsleutel

Bericht door sjaak109 » ma 25 nov 2019 16:36

Morgoth schreef:
ma 25 nov 2019 15:21
Ik heb 40 jaar geleden een doppendoos gekocht bij de Hema. Dit omdat het 6 kante doppen waren. Die set bleek een juweeltje want de doppen blijken geweldig van kwaliteit.
hahaha dit setje gebruik ik ook nog steeds na 35 jaar (dat van de hema) alleen de ratel is nu vervangen.
verder heb ik voor in de voertuigen bij Hbm een complete doppenkoffer gekocht van 30 euro. tot nu toe valt het me mee. en ook die lange doppen voor alu velgen zitten er in.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Doppenset en momentsleutel

Bericht door thmeyer » ma 25 nov 2019 17:18

Hier een mooi momentsleutel setje, welke ik vorige jaar van de Kerstman heb gekregen !!

Momentsleutel set compleet

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

workel

Re: Doppenset en momentsleutel

Bericht door workel » ma 25 nov 2019 17:54

RE.gif

Alle waar naar zijn geld.
Mijn gereedschap is allemaal van Hazet. Momentsleutel en doppenset ookvan Hazet. Gebruik speciale voor wielmoeren, zie foto. Ligt standaard in de auto onder de kofferbakmat.
Als je moment sleutel koopt check wel de hoeveelheid Nm hij aan kan dat wil soms wel eens aan de lage kant zijn.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (1.76 KiB) 1491 keer bekeken
29.jpg
29.jpg (84.77 KiB) 1491 keer bekeken

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Doppenset en momentsleutel

Bericht door Ab » ma 25 nov 2019 18:19

Professioneel gebruik ik al 50 jaar Gedore.
Duur..maar levenslange garantie en bijna nooit kapot.
Thuis heb ik een Mannesmann doppenset, waarbij ik een Gedore momentsleutel gebruik.
Een lange.
Mannesmann is voor thuis goed genoeg, en veel goedkoper dan Gedore.
Voor mijn zware moeraanzetters heb ik een setje krachtdoppen.
Gewone doppen gaan kapot als het echt zwaar gaat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 402
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Doppenset en momentsleutel

Bericht door Bart-P » ma 25 nov 2019 18:26

Ik heb deze momentsleutel. In te stellen moment is perfect afleesbaar.

https://www.gereedschapland.nl/product/ ... goryid=329

En ik heb de voorloper van deze doppendoos. HBM heeft al duizenden van deze sets verkocht. Het is gewoon erg goed Chinees spul.

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... sche-maten
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Doppenset en momentsleutel

Bericht door mrbullmastiff » ma 25 nov 2019 22:01

Mijn doppenset is al meer dan 30 jaar oud, het is een merkloze set waarin inmiddels diverse veel gebruikte doppen en de ratel vervangen zijn door Gedore en Hazet. Ik heb twee momentsleutels die beiden ook een calibratiecertificaat hebben. Een momentsleutel zonder calibratie zegt feitelijk helemaal niets. Mijn 1/4 sleutel is van Tengtools, mijn 1/2 is van Hazet.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

PASMIT
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 25 okt 2019 21:32
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Doppenset en momentsleutel

Bericht door PASMIT » ma 25 nov 2019 22:08

Ik gebruik zelf al jaren een Proxxon doppenset. Voor mijn huis- tuin- en keukengebruik prima.

Ik kan me echter voorstellen als je in de automotive industrie werkt, je echt goed gereedschap wilt gebruiken en dan zijn er mijns inziens maar twee merken welke de top zijn, namelijk Gedore en Snap-On.

Indien ik een vervangende set zou moeten kopen zou ik even bij HBM gaan kijken, Proxxon of HBM huismerk, gewoon goede kwaliteit voor een zeer acceptabele prijs.

Ook een moment sleutel is daar verkrijgbaar en inderdaad even goed kijken voor welk Nm. bereik die geschikt is.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Doppenset en momentsleutel

Bericht door mrbullmastiff » ma 25 nov 2019 22:15

RE.gif
Als het gaat over topmerken horen Stahlwille, Hazet en Facom daar zeker bij.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

PASMIT
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 25 okt 2019 21:32
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Doppenset en momentsleutel

Bericht door PASMIT » ma 25 nov 2019 22:19

RE.gif

Dat klopt, ik ging even te kort door de bocht...

Dat doe ik normaal met een caravan nooit maar was net afgekoppeld... awhoea.gif

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Doppenset en momentsleutel

Bericht door Hans 555 » di 26 nov 2019 08:16

thmeyer schreef:
ma 25 nov 2019 17:18
Hier een mooi momentsleutel setje, welke ik vorige jaar van de Kerstman heb gekregen !!

Momentsleutel set compleet

Theo
Ik heb dezelfde set in identieke verpakking. Alleen de doppen zijn niet gekleurd. Set kwam bij de Aldi vandaan voor weinig. [sintduim.gif]
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Doppenset en momentsleutel

Bericht door dieseltijger » di 26 nov 2019 08:43

Dank allemaal!

Voorlopige conclusie lijkt te zijn dat het voor het incidentele gebruik het prima is als ik een mickey mouse set aanschaf. Wel loop ik met een boog om de verchroomde uitvoeringen heen want daar is het materiaal relatief zacht van.

De huidige momentsleutel hou ik dan ook gewoon aan: het is beter dan niets, en de eerstvolgende stap qua kwaliteit begint bij zo'n 100,- of meer.

Zoals wel vaker: de info die je hier ophaalt geeft lekker veel invalshoeken, hartelijk dank mensen!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Doppenset en momentsleutel

Bericht door Wally » di 26 nov 2019 09:57

Voor de hobbyist is een huis tuin en keuken sleutel meer dan voldoende.
Het is veel belangrijker dat bv. alle wielmoeren met dezelfde kracht worden aangedraaid.
Als dat nu op de meter ingesteld is op 12 Nm is en in werkelijkheid 11 Nm is, daar zullen de moeren niet van los gaan.

Een professionele meter dient daarom ook regelmatig gekalibreerd te worden en of dat altijd en overal gebeurd?
Ik ben bang van niet.

Frans

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Doppenset en momentsleutel

Bericht door dieseltijger » di 26 nov 2019 19:20

Nee, dat is inderdaad overkill. Ik draai in de meeste gevallen de wielmoeren op gevoel aan, maar ik heb ooit een el cheapo momentsleutel aangeschaft om de bouten van een cylinderkop van mijn motor aan te draaien. Ongetwijfeld was het gebruikte moment vast wel met een onnauwkeurigheid van +/- 15% - maar -veel belangrijker - de aanhaalmomenten van de afzonderlijke bouten waren min-of-meer gelijk.

Goed, een mickey mouse set volstaat - en ik heb de volgende set op het oog. De inlay is niet van dat harde, dunne, snelhardende voorgevormde plastic - maar een soort schuimachtig spul. Rond de dertig Euro.
Knipsel.JPG
De twee oude, incomplete sets in wiebelige, vervormde en roestige plaatstalen koffertjes gaan bij het oude ijzer. Verhip....die dingen zijn meer dan twintig jaar oud...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”