Pagina 1 van 1

Gewichtige zaak

Geplaatst: za 9 nov 2019 00:11
door dieseltijger
Dit jaar stond er wat preventief onderhoud gepland voor de Shuttle uit 2002: Nadat ik na de zomervakantie de verouderingsgevoelige componenten in de CERS omvormer had laten vervangen, was nu de beurt aan de rubberen veerstrengen.

Bij Triorep liet ik mij vandaag voorlichten op welke wijze je zou kunnen zien dat de asrubbers vervangen zouden kunnen worden. Nadat de medewerker en ik weer onder de caravan uit gekropen waren, gaf de eerstgenoemde aan dat veel mensen hun caravan te zwaar beladen - en hun ogen niet konden geloven als zij de caravan leeghaalden en de zaak gingen wegen.

Zo ook ik: toch maar even dit lijstje ingevuld: https://caravantrekker.nl/info/wat_weegt_lading.php. Oeps....de airco en de mover droegen behoorlijk bij een het opsouperen van de speelruimte qua beladen. Sterker: met 289 kg zit ik op 60 kg bijna aan de tax.

vanaf nu zal ik de voortent maar in de achterbak vervoeren: scheelt al gauw zo'n 40 kg.

Re: Gewichtige zaak

Geplaatst: za 9 nov 2019 09:56
door Chris
Ja, dat gaat sneller dan je denkt..
Vaak is de caravan al "Vol" als er nog veel bagage te laden is...
Wellicht daarom dat heden ten dagen veel caravans een groter laadvermogen hebben??

Re: Gewichtige zaak

Geplaatst: za 9 nov 2019 10:06
door Ab
Bij weegcontroles is de helft of meer van alle caravans en campers te zwaar.
Soms honderden kilo's.

Re: Gewichtige zaak

Geplaatst: za 9 nov 2019 10:09
door Jan van Vijven
RE.gif
Als die gedoog 10% niet meer gedoogd word zal het nog meer zijn ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Gewichtige zaak

Geplaatst: za 9 nov 2019 10:18
door Chris
Ik zal mijn ervaring bij MEES tijdens die caravancontrole nog eens opzoeken.
Daar ben ik "geschrokken" van de tolerantie in NL.

1e 20 KG per weegplaat aftrek vanwege meet tolerantie.
2e Alleen de aslast wordt gewogen.. ( -40 KG meetcorrectie dus)
3e Kogeldruk blijft volledig buiten beschouwing, al is het 150 KG.
4e Pas dan bij 10% overgewicht moet er omgeladen gaan worden naar de auto, mits de auto dan niet te zwaar wordt... ( auto kan ook gewogen worden)
5e Pas bij 20% "overgewicht" na alle correctie's volgt er een bekeuring.
6e Altijd een bekeuring als er geen goede spiegels zijn.

Hoezo polderen... ??? scratch.gif scratch.gif

Re: Gewichtige zaak

Geplaatst: za 9 nov 2019 10:19
door deusjevo
In het buitenland wordt er geen 10% of 20% gedoogd als je pech hebt en kun je gewoon uitladen. whistle.gif
Gewoon zorgen dat je zaken op order zijn dus en niet jezelf rijk rekenen.

Re: Gewichtige zaak

Geplaatst: za 9 nov 2019 10:45
door dieseltijger
Klopt, en dat is nu het punt: Met twee zware accessoires (mover, airco) en een paar "O-wat-doe-ik- slim" lichtgewicht keuzes ( een enduro Li-ion accu 4 kg in plaats van de loodzware 20 kg, een Alu gasfles van 16 kg gevuld-en-wel ipv 22 kg bij de groene stalen DIN flessen, Alu voortentstokken in plaats van stalen uitvoeringen) zette het gesprek met de Triorep meneer mij aan het denken.

Dus lijstje van caravantrekker ingevuld en gecorrigeerd en gesorteerd: Nee mijn accu weegt maar 4 kilo in plaats van 22 kilo of meer, mijn zeergewaardeerde Coleman lighthouse lamp en bijbehorende flesjes ontbreken, en ik ga niet miepen of de 4 kilo kleding per persoon klopt of niet, en de keukenuitrusting van 15 kilo is toch echt wel lichter...hoewel.... De kale shuttle weegt 950 kilo (volgens kip en zonder accessoires), en de maximale asbelasting mag 1300 kilo zijn.
Naamloos.jpg
Bevinding 1: Kort samengevat: Oeps, verhip, had ik niet gedacht

Bevinding 2: Ook zonder accessoires moet je oppassen als je met z'n viertjes de hort op gaat, want per persoon sleur je een stoel (4,5 kg), handdoeken (2 kg), kleding (4 kg), boeken-speelgoed (bij elkaar 5 kg) en vreterijen (zeg 4 kilo) mee, dus totaal: 20 kilo pp.

Bevinding 3: Ik ben helemaal niet slim, ik dacht alleen maar dat ik slim was.

Wat gedachten: Tijdens de rit is het zinvol om de voortent en de stoelen en tafel, en doos met vreterijen gewoon in de auto mee te nemen. Nog gemakkelijker ook (geen gesleur en gezeul vanuit de opslag onder de bank) , en met twee personen in een Avensis Sedan hebben we ruimte zat. Dat scheelt weer zo'n 60 kilo. Makkelijk. Dus quick wins zijn een kleine moeite- en een groot plezier.

En dan: stel dat ik zo stom was om mijn fietsen mee te nemen op de caravan....dat was weer makkelijk 50 kilo extra.

Re: Gewichtige zaak

Geplaatst: za 9 nov 2019 10:47
door dieseltijger
@ Chris en @ Deusjevo: Ik maak me niet zozeer zorgen om wat "mag", maar ben meer bezorgd over de belasting. Ook omdat caravan fabrikanten nogal optimistisch zijn ten aanzien van hun opgegeven leeggewicht.

Re: Gewichtige zaak

Geplaatst: za 9 nov 2019 11:28
door VIP
PD heeft al jaren zo‘n lijst met gewichten hier op het forum staan. Als je alles gaat wegen schrik je je kapot, gelukkig hebben wij er geen last van met 500 kilo (die we niet benutten).

Re: Gewichtige zaak

Geplaatst: za 9 nov 2019 11:51
door dieseltijger
Klopt, ik had even een "oeps" momentje. Je onderschat het. Maar ook geruststellend dat mijn revisietermijn een middenmoter is: Er waren zelfs caravans op het terrein waar de vering al na twee jaar was gaan hemelen. Ongelooflijk.

Re: Gewichtige zaak

Geplaatst: za 9 nov 2019 12:07
door Ab
dieseltijger schreef:
za 9 nov 2019 00:11

Bij Triorep liet ik mij vandaag voorlichten op welke wijze je zou kunnen zien dat de asrubbers vervangen zouden kunnen worden. Nadat de medewerker en ik weer onder de caravan uit gekropen waren
Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar het antwoord over die rubbers..
Ik heb afgelopen 50 jaar nog nooit asrubbers vervangen namelijk.
Ook niet bij regelmatig zwaar overbeladen aanhangers.
Mijn oudste aanhanger (1973) rijdt nog steeds. Niet meer bij mij, maar nu staat er bij een bevriend cateringbedrijf een heel grote ( en zware) smoker voor evenementen op.
De assen waren in erg slechte staat, de onderkant volledig weggeroest. Dat is hersteld, nieuwe stukken voorgevormde plaat erin gelast. De originele rubbers zitten er nog steeds in.
Daarom verbaast het mij elke keer weer dat ik ergens lees dat asrubbers vervangen zouden moeten worden.

Re: Gewichtige zaak

Geplaatst: za 9 nov 2019 12:23
door dieseltijger
Ab, zie viewtopic.php?f=80&t=39850.

Vervolgens zouden we wellicht een discussie kunnen voeren of de indicatoren kloppen - de enige juiste methode zou volgens mij zijn door de actuele veerweg en de veerconstante (mate van inzakking per kilo belasting) te meten. En een vervolgdiscussie zou kunnen zijn of het wel/niet zo erg is als de veerweg met x% is afgenomen of niet.

Een andere benadering is de mijne: preventief onderhoud bespaart geld want het beperkt de kans op vervolgschade. Wellicht zou ik er (zeg) 15 jaar mee kunnen rondrijden. Ik zou het niet domweg niet weten. (en wil het ook niet weten omdat ik er alleen achter zal komen door schade aan chassis of opbouw, en niemand op het forum die beweert dat het overkill betreft zal dan de rekening betalen toch?)

Re: Gewichtige zaak

Geplaatst: za 9 nov 2019 13:58
door Chris
RE.gif

In je andere draatje over indicatoren van slijtage, staat mijn ouwe hut. viewtopic.php?f=80&t=39850#p718565
23 jaar rondgetrokken zonder revisie..
Niks aan de hand, ja doorgezakt, hoeveel ???? Joost mag het weten.
Dus ik denk dat jou 7-8 jaar wel een beetje "overdone" is..
Geef geen garantie uiteraard hierop..

Re: Gewichtige zaak

Geplaatst: za 9 nov 2019 14:21
door dieseltijger
Ja, het zou heel goed kunnen dat overkill van mijn kant van toepassing is. Ben daarom dus benieuwd naar de ervaringen van de diverse bezitters.

Re: Gewichtige zaak

Geplaatst: di 12 nov 2019 09:26
door Micky
Ab schreef:
za 9 nov 2019 12:07
dieseltijger schreef:
za 9 nov 2019 00:11

Bij Triorep liet ik mij vandaag voorlichten op welke wijze je zou kunnen zien dat de asrubbers vervangen zouden kunnen worden. Nadat de medewerker en ik weer onder de caravan uit gekropen waren
Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar het antwoord over die rubbers..
Ik heb afgelopen 50 jaar nog nooit asrubbers vervangen namelijk.
Ook niet bij regelmatig zwaar overbeladen aanhangers.
Mijn oudste aanhanger (1973) rijdt nog steeds. Niet meer bij mij, maar nu staat er bij een bevriend cateringbedrijf een heel grote ( en zware) smoker voor evenementen op.
De assen waren in erg slechte staat, de onderkant volledig weggeroest. Dat is hersteld, nieuwe stukken voorgevormde plaat erin gelast. De originele rubbers zitten er nog steeds in.
Daarom verbaast het mij elke keer weer dat ik ergens lees dat asrubbers vervangen zouden moeten worden.
Helemaal mee eens

Re: Gewichtige zaak

Geplaatst: di 12 nov 2019 09:55
door Morgoth
Ab schreef:
za 9 nov 2019 12:07
Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar het antwoord over die rubbers..
Ik heb afgelopen 50 jaar nog nooit asrubbers vervangen namelijk.
Ook niet bij regelmatig zwaar overbeladen aanhangers.
Ik vraag me af of deze oude aanhanger wel een rubber geveerde as heeft. Volgens mij hebben die oude assen allemaal een stalen verenpakket. Mijn Hobby met Peitz as in ieder geval wel.

Re: Gewichtige zaak

Geplaatst: di 12 nov 2019 10:17
door Ab
De rubbers waren door de weggeroestte onderkant goed zichtbaar.. knipoog.gif