Gewichtige zaak

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Gewichtige zaak

Bericht door dieseltijger » za 9 nov 2019 00:11

Dit jaar stond er wat preventief onderhoud gepland voor de Shuttle uit 2002: Nadat ik na de zomervakantie de verouderingsgevoelige componenten in de CERS omvormer had laten vervangen, was nu de beurt aan de rubberen veerstrengen.

Bij Triorep liet ik mij vandaag voorlichten op welke wijze je zou kunnen zien dat de asrubbers vervangen zouden kunnen worden. Nadat de medewerker en ik weer onder de caravan uit gekropen waren, gaf de eerstgenoemde aan dat veel mensen hun caravan te zwaar beladen - en hun ogen niet konden geloven als zij de caravan leeghaalden en de zaak gingen wegen.

Zo ook ik: toch maar even dit lijstje ingevuld: https://caravantrekker.nl/info/wat_weegt_lading.php. Oeps....de airco en de mover droegen behoorlijk bij een het opsouperen van de speelruimte qua beladen. Sterker: met 289 kg zit ik op 60 kg bijna aan de tax.

vanaf nu zal ik de voortent maar in de achterbak vervoeren: scheelt al gauw zo'n 40 kg.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gewichtige zaak

Bericht door Chris » za 9 nov 2019 09:56

Ja, dat gaat sneller dan je denkt..
Vaak is de caravan al "Vol" als er nog veel bagage te laden is...
Wellicht daarom dat heden ten dagen veel caravans een groter laadvermogen hebben??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gewichtige zaak

Bericht door Ab » za 9 nov 2019 10:06

Bij weegcontroles is de helft of meer van alle caravans en campers te zwaar.
Soms honderden kilo's.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Gewichtige zaak

Bericht door Jan van Vijven » za 9 nov 2019 10:09

RE.gif
Als die gedoog 10% niet meer gedoogd word zal het nog meer zijn ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gewichtige zaak

Bericht door Chris » za 9 nov 2019 10:18

Ik zal mijn ervaring bij MEES tijdens die caravancontrole nog eens opzoeken.
Daar ben ik "geschrokken" van de tolerantie in NL.

1e 20 KG per weegplaat aftrek vanwege meet tolerantie.
2e Alleen de aslast wordt gewogen.. ( -40 KG meetcorrectie dus)
3e Kogeldruk blijft volledig buiten beschouwing, al is het 150 KG.
4e Pas dan bij 10% overgewicht moet er omgeladen gaan worden naar de auto, mits de auto dan niet te zwaar wordt... ( auto kan ook gewogen worden)
5e Pas bij 20% "overgewicht" na alle correctie's volgt er een bekeuring.
6e Altijd een bekeuring als er geen goede spiegels zijn.

Hoezo polderen... ??? scratch.gif scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Gewichtige zaak

Bericht door deusjevo » za 9 nov 2019 10:19

In het buitenland wordt er geen 10% of 20% gedoogd als je pech hebt en kun je gewoon uitladen. whistle.gif
Gewoon zorgen dat je zaken op order zijn dus en niet jezelf rijk rekenen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gewichtige zaak

Bericht door dieseltijger » za 9 nov 2019 10:45

Klopt, en dat is nu het punt: Met twee zware accessoires (mover, airco) en een paar "O-wat-doe-ik- slim" lichtgewicht keuzes ( een enduro Li-ion accu 4 kg in plaats van de loodzware 20 kg, een Alu gasfles van 16 kg gevuld-en-wel ipv 22 kg bij de groene stalen DIN flessen, Alu voortentstokken in plaats van stalen uitvoeringen) zette het gesprek met de Triorep meneer mij aan het denken.

Dus lijstje van caravantrekker ingevuld en gecorrigeerd en gesorteerd: Nee mijn accu weegt maar 4 kilo in plaats van 22 kilo of meer, mijn zeergewaardeerde Coleman lighthouse lamp en bijbehorende flesjes ontbreken, en ik ga niet miepen of de 4 kilo kleding per persoon klopt of niet, en de keukenuitrusting van 15 kilo is toch echt wel lichter...hoewel.... De kale shuttle weegt 950 kilo (volgens kip en zonder accessoires), en de maximale asbelasting mag 1300 kilo zijn.
Naamloos.jpg
Bevinding 1: Kort samengevat: Oeps, verhip, had ik niet gedacht

Bevinding 2: Ook zonder accessoires moet je oppassen als je met z'n viertjes de hort op gaat, want per persoon sleur je een stoel (4,5 kg), handdoeken (2 kg), kleding (4 kg), boeken-speelgoed (bij elkaar 5 kg) en vreterijen (zeg 4 kilo) mee, dus totaal: 20 kilo pp.

Bevinding 3: Ik ben helemaal niet slim, ik dacht alleen maar dat ik slim was.

Wat gedachten: Tijdens de rit is het zinvol om de voortent en de stoelen en tafel, en doos met vreterijen gewoon in de auto mee te nemen. Nog gemakkelijker ook (geen gesleur en gezeul vanuit de opslag onder de bank) , en met twee personen in een Avensis Sedan hebben we ruimte zat. Dat scheelt weer zo'n 60 kilo. Makkelijk. Dus quick wins zijn een kleine moeite- en een groot plezier.

En dan: stel dat ik zo stom was om mijn fietsen mee te nemen op de caravan....dat was weer makkelijk 50 kilo extra.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gewichtige zaak

Bericht door dieseltijger » za 9 nov 2019 10:47

@ Chris en @ Deusjevo: Ik maak me niet zozeer zorgen om wat "mag", maar ben meer bezorgd over de belasting. Ook omdat caravan fabrikanten nogal optimistisch zijn ten aanzien van hun opgegeven leeggewicht.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Gewichtige zaak

Bericht door VIP » za 9 nov 2019 11:28

PD heeft al jaren zo‘n lijst met gewichten hier op het forum staan. Als je alles gaat wegen schrik je je kapot, gelukkig hebben wij er geen last van met 500 kilo (die we niet benutten).
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gewichtige zaak

Bericht door dieseltijger » za 9 nov 2019 11:51

Klopt, ik had even een "oeps" momentje. Je onderschat het. Maar ook geruststellend dat mijn revisietermijn een middenmoter is: Er waren zelfs caravans op het terrein waar de vering al na twee jaar was gaan hemelen. Ongelooflijk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gewichtige zaak

Bericht door Ab » za 9 nov 2019 12:07

dieseltijger schreef:
za 9 nov 2019 00:11

Bij Triorep liet ik mij vandaag voorlichten op welke wijze je zou kunnen zien dat de asrubbers vervangen zouden kunnen worden. Nadat de medewerker en ik weer onder de caravan uit gekropen waren
Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar het antwoord over die rubbers..
Ik heb afgelopen 50 jaar nog nooit asrubbers vervangen namelijk.
Ook niet bij regelmatig zwaar overbeladen aanhangers.
Mijn oudste aanhanger (1973) rijdt nog steeds. Niet meer bij mij, maar nu staat er bij een bevriend cateringbedrijf een heel grote ( en zware) smoker voor evenementen op.
De assen waren in erg slechte staat, de onderkant volledig weggeroest. Dat is hersteld, nieuwe stukken voorgevormde plaat erin gelast. De originele rubbers zitten er nog steeds in.
Daarom verbaast het mij elke keer weer dat ik ergens lees dat asrubbers vervangen zouden moeten worden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gewichtige zaak

Bericht door dieseltijger » za 9 nov 2019 12:23

Ab, zie viewtopic.php?f=80&t=39850.

Vervolgens zouden we wellicht een discussie kunnen voeren of de indicatoren kloppen - de enige juiste methode zou volgens mij zijn door de actuele veerweg en de veerconstante (mate van inzakking per kilo belasting) te meten. En een vervolgdiscussie zou kunnen zijn of het wel/niet zo erg is als de veerweg met x% is afgenomen of niet.

Een andere benadering is de mijne: preventief onderhoud bespaart geld want het beperkt de kans op vervolgschade. Wellicht zou ik er (zeg) 15 jaar mee kunnen rondrijden. Ik zou het niet domweg niet weten. (en wil het ook niet weten omdat ik er alleen achter zal komen door schade aan chassis of opbouw, en niemand op het forum die beweert dat het overkill betreft zal dan de rekening betalen toch?)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gewichtige zaak

Bericht door Chris » za 9 nov 2019 13:58

RE.gif

In je andere draatje over indicatoren van slijtage, staat mijn ouwe hut. viewtopic.php?f=80&t=39850#p718565
23 jaar rondgetrokken zonder revisie..
Niks aan de hand, ja doorgezakt, hoeveel ???? Joost mag het weten.
Dus ik denk dat jou 7-8 jaar wel een beetje "overdone" is..
Geef geen garantie uiteraard hierop..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gewichtige zaak

Bericht door dieseltijger » za 9 nov 2019 14:21

Ja, het zou heel goed kunnen dat overkill van mijn kant van toepassing is. Ben daarom dus benieuwd naar de ervaringen van de diverse bezitters.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewichtige zaak

Bericht door Micky » di 12 nov 2019 09:26

Ab schreef:
za 9 nov 2019 12:07
dieseltijger schreef:
za 9 nov 2019 00:11

Bij Triorep liet ik mij vandaag voorlichten op welke wijze je zou kunnen zien dat de asrubbers vervangen zouden kunnen worden. Nadat de medewerker en ik weer onder de caravan uit gekropen waren
Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar het antwoord over die rubbers..
Ik heb afgelopen 50 jaar nog nooit asrubbers vervangen namelijk.
Ook niet bij regelmatig zwaar overbeladen aanhangers.
Mijn oudste aanhanger (1973) rijdt nog steeds. Niet meer bij mij, maar nu staat er bij een bevriend cateringbedrijf een heel grote ( en zware) smoker voor evenementen op.
De assen waren in erg slechte staat, de onderkant volledig weggeroest. Dat is hersteld, nieuwe stukken voorgevormde plaat erin gelast. De originele rubbers zitten er nog steeds in.
Daarom verbaast het mij elke keer weer dat ik ergens lees dat asrubbers vervangen zouden moeten worden.
Helemaal mee eens
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Gewichtige zaak

Bericht door Morgoth » di 12 nov 2019 09:55

Ab schreef:
za 9 nov 2019 12:07
Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar het antwoord over die rubbers..
Ik heb afgelopen 50 jaar nog nooit asrubbers vervangen namelijk.
Ook niet bij regelmatig zwaar overbeladen aanhangers.
Ik vraag me af of deze oude aanhanger wel een rubber geveerde as heeft. Volgens mij hebben die oude assen allemaal een stalen verenpakket. Mijn Hobby met Peitz as in ieder geval wel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gewichtige zaak

Bericht door Ab » di 12 nov 2019 10:17

De rubbers waren door de weggeroestte onderkant goed zichtbaar.. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”