Groot garageluik maken onder stapelbed in onze Knaus 400LK

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pedro17
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 22:50

Groot garageluik maken onder stapelbed in onze Knaus 400LK

Bericht door Pedro17 » di 15 okt 2019 16:58

Hallo allemaal,

Toen wij onze Knaus 400 LK bestelden hebben we in plaats van het zitje links een optie stapelbed en optie garageluik besteld. Dat stapelbed ging door, maar het garageluik kon daarna niet in combinatie met deze caravan. Wel bij een 540 FDK maar niet bij een 400. Vreemd, want het was een optie uit de catalogus.

Later is die catalogus aangepast en is de 'garageluik optie' uit de optielijst gehaald. Officieel was de verklaring dat het constructief niet kon. Ik heb me altijd afgevraagd of dat niet was omdat ze dachten dat daar een zitje hoort; je kunt geen luik tegen een bank aanmaken. Of dat dit een serieuze reden had. Of misschien te veel gedoe?
Erg jammer i.i.g. maar we hebben ons er bij neergelegd.

Eenmaal weg met de caravan met de zomer is het best onhandig. De hoge ruimte onder het stapelbed is enorm, we laten de stoelen, tafel en wasrek daar + wat lichte spullen. Maarja, probeer het er dan maar eens uit te krijgen. Opstaande rand is hoog en kast en trapje zitten vast. Ook heeft het onderste bed geen scharnier, dus eenmaal met je hoofd onder het bed moet je met je schouders alles omhoog houden.

Dit dus zoals we het graag willen
Knaus-Südwind-540-FDK-7.jpg
Knaus-Südwind-540-FDK-3.jpg
Zo 'vast' is het nu:
Schermafbeelding 2019-10-15 om 16.55.05.png
Heeft iemand hier ervaring met toch een groot garageluik maken? Wat kan er in de zijwand zitten? Hier zit toch alleen plaatmateriaal? Het lijkt mij sterk dat daar echt constructieve balken zitten? Stel ik laat dit maken bij onze leverancier? Gaan ze dan zo zagen of is er een soort röntgen apparaat voor? :D

Iemand een andere oplossing?

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 407
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Groot garageluik maken onder stapelbed in onze Knaus 400LK

Bericht door Ivo » zo 20 okt 2019 09:58

Er bestaan toestellen om metaal en elektriciteitskabels te detecteren in holle ruimtes. Met houten constructies werkt dat niet. Met een endoscoop zou je kunnen zien of er iets in zit, maar dan heb je een opening nodig.
Als in hetzelfde type caravan met een andere uitvoering zo'n groot luik kan, dan moet het toch kunnen. De leverancier zou dat toch moeten weten.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4310
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Groot garageluik maken onder stapelbed in onze Knaus 400LK

Bericht door WillyL » zo 20 okt 2019 10:11

Even luidop denken en mijn overweging spuien...

Zit die garagedeur bij dat type dan niet heel erg dicht bij de deur en is de (deur)stijl dan niet echt wun en slap om alle trekkrachten (oa. tijdens open en sluiten) op te vangen? Zou dat misschien een rede kunnen zijn dat de fabrikant het niet ondersteunt.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Groot garageluik maken onder stapelbed in onze Knaus 400LK

Bericht door Micky » zo 20 okt 2019 16:05

RE.gif

die wand wordt idd wel erg "dun" op die plek, ik denk dat ze wellicht scheuren hebben gehad in de wanden van geleverde caravans en daarom besloten hebben dit niet meer te doen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”