Hallo,
Ik heb een Hobby 430 Classic van 1990 en deze hangt scheef. Nu zou de torsie staaf defect zijn lang een kant. Heeft er iemand ervaring met het vervangen van zo een torsiestaaf van een Hobby caravan? Is dit te doen om dit zelf uit te voeren. Zijn er voor deze caravan nog onderdelen te krijgen (2de hands of nieuw)
De bestaande as is niet meer verkrijgbaar maar mss heeft er nog iemand een oude hobby 430 classic caravan waar de as nog van intakt is?
De bestaande as is een Peitz X-EBD 10/62 1000kg
Hobby 430 classic torsie arm vervangen
Re: Hobby 430 classic torsie arm vervangen
Kon het niet kopiëren, dus tekst:
Google op de naam van de as en je komt op de site van Triorep. Hier zie je tekeningen van de constructie. Misschien heb je daar al iets aan?
Google op de naam van de as en je komt op de site van Triorep. Hier zie je tekeningen van de constructie. Misschien heb je daar al iets aan?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
- Hans met Troll
- Berichten: 232
- Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
- Locatie: Midden limburg
Re: Hobby 430 classic torsie arm vervangen
die Asrubbers,denk ik niet die torsiestaaf
Blauwe Trekker,witte Caravan
Re: Hobby 430 classic torsie arm vervangen
RE.gif
Deze as heeft een stalen torsie pakket, geen asrubbers. Ik heb dezelfde as onder mijn 420 De Luxe van 1988.
Als hij scheef staat zou het kunnen dat de arm niet goed meer vast zit op de torsiestaaf. Hij wordt met één bout op de torsiestaaf vastgehouden.
Kijk maar eens hier: http://www.anhaengerteileshop.de/Peitz- ... chsenteile
Hier kun je ook nieuwe torsiestaven kopen.
Deze as heeft een stalen torsie pakket, geen asrubbers. Ik heb dezelfde as onder mijn 420 De Luxe van 1988.
Als hij scheef staat zou het kunnen dat de arm niet goed meer vast zit op de torsiestaaf. Hij wordt met één bout op de torsiestaaf vastgehouden.
Kijk maar eens hier: http://www.anhaengerteileshop.de/Peitz- ... chsenteile
Hier kun je ook nieuwe torsiestaven kopen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Hobby 430 classic torsie arm vervangen
Meestal zit er een pakket verenstaal vlakke strippen in.
In het midden van de as zit een blok met een vierkant gat waar die staven doorheen lopen, en daar vastgehouden worden.
Als het aan 1 kant verder doorzakt, is aan die kant 1 veerblad gebroken.
Mogelijk zelfs 2 als het echt ver doorzakt.
Het pakketje staven vervangen stelt niet veel voor.
Alleen..het uit elkaar trekken wil nog wel eens zwaar gaan.
Met een paar potkriks en wat laswerk om wat trek en duw tooltjes te maken is het echter goed te doen.
Aan beide zijden van de as zitten 2 glijlagers.
Eigenlijk niks meer of minder dan 2 bronzen bussen waar de schommelarmen op draaien.
Daar zit een dikke bout in, waarmee de schommels op het pakket geklemd zitten.
Als je 1 kant losdraait kan je aan de andere schommel trekken om die schommel met het verenpakket eruit te trekken.
Is effe werk..maar prima te doen.
Ik kocht ooit 24 van soortgelijke assen, die voor mijn doel veel te breed waren. Gebruikt, maar in goede staat
Allemaal uit elkaar getrokken, de as aan beide kanten een stuk er tussenuit gezaagd, en weer aan elkaar gelast. Dan het verenpakket op maat geslepen, en weer in elkaar gezet.
Het lastigste was om in het verenpakket aan 1 kant weer een holletje te boren waar de bout van de schommel in vastgedraaid moest worden.
Is nogal erg hard staal.
In het midden van de as zit een blok met een vierkant gat waar die staven doorheen lopen, en daar vastgehouden worden.
Als het aan 1 kant verder doorzakt, is aan die kant 1 veerblad gebroken.
Mogelijk zelfs 2 als het echt ver doorzakt.
Het pakketje staven vervangen stelt niet veel voor.
Alleen..het uit elkaar trekken wil nog wel eens zwaar gaan.
Met een paar potkriks en wat laswerk om wat trek en duw tooltjes te maken is het echter goed te doen.
Aan beide zijden van de as zitten 2 glijlagers.
Eigenlijk niks meer of minder dan 2 bronzen bussen waar de schommelarmen op draaien.
Daar zit een dikke bout in, waarmee de schommels op het pakket geklemd zitten.
Als je 1 kant losdraait kan je aan de andere schommel trekken om die schommel met het verenpakket eruit te trekken.
Is effe werk..maar prima te doen.
Ik kocht ooit 24 van soortgelijke assen, die voor mijn doel veel te breed waren. Gebruikt, maar in goede staat
Allemaal uit elkaar getrokken, de as aan beide kanten een stuk er tussenuit gezaagd, en weer aan elkaar gelast. Dan het verenpakket op maat geslepen, en weer in elkaar gezet.
Het lastigste was om in het verenpakket aan 1 kant weer een holletje te boren waar de bout van de schommel in vastgedraaid moest worden.
Is nogal erg hard staal.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.