Lekkage dakluik Remitop (na vervormen opbouw??)

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36119
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekkage dakluik Remitop (na vervormen opbouw??)

Bericht door Chris » ma 18 mei 2020 20:24

RE.gif
Nieuwe dakluik ziet er goed uit.
De oude... zo krom??
Het witte frame is idd ook zelfs krom... of was het de eerste keer al foutief gemonteerd en is het daardoor misschien krom getrokken.
Tja, dat zul je nooit weten vrees ik..
Deze oude is goed voor het ronde archief.. daar maak je niemand blij mee..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 828
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Lekkage dakluik Remitop (na vervormen opbouw??)

Bericht door RonvA » ma 18 mei 2020 22:18

Vreemd dat 2 dealers dat scheve dakluik gewoon terugplaatsen zonder het raar te vinden... maar mooi dat je het nu zelf op hebt kunnen lossen! Ziet er stuk beter uit zo.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1947
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Lekkage dakluik Remitop (na vervormen opbouw??)

Bericht door mrbullmastiff » ma 18 mei 2020 22:44

In België was vroeger een klusprogramma op TV waar men altijd afsloot met "wat je zelf doe, doe je meestal beter" Dit geeft maar weer eens aan dat je op moet passen met op zogenaamde vaklui te vertrouwen. Het luik ziet er nu in ieder geval weer prima uit maar het is toch niet normaal dat 2 dealers dit op een zo amateuristische wijze plaatsen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Lekkage dakluik Remitop (na vervormen opbouw??)

Bericht door RichTrip » di 19 mei 2020 09:28

Wat een prutswerk dan.....zo moeilijk is het toch niet om zo'n luikje te plaatsen. Die pootjes moeten inderdaad allemaal op de juiste lengte worden afgezaagd/afgeknipt, afhankelijk van de dikte van het dak. Dat weet toch iedere reparateur/dealer stom.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Lekkage dakluik Remitop (na vervormen opbouw??)

Bericht door janoniem » di 19 mei 2020 09:57

RE.gif
Bij dit luik worden 2 maten schroeven geleverd voor verschillende dakdiktes.
In de instructie wordt niets gezegd over afzagen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lekkage dakluik Remitop (na vervormen opbouw??)

Bericht door Ab » di 19 mei 2020 12:12

Die pootjes hoeven echt niet afgezaagd te worden..
Die zijn echt wel allemaal op maat.

De oorzaak dat die middelste poot te hoog zit, is geweest het niet goed verwijderen van oude kitresten vermoed ik.
Er heeft naar mijn idee een bultje oude kit tussen het dak en het frame gezeten.
Het ligt echt niet aan het frame.
Wat ik eerder al schreef, dat frame is zo slap als een vaatdoek.
Bij het plaatsen van een nieuw dakraam, of het opnieuw kitten van een ouder dakraam, is het zaak om alle oude kit grondig te verwijderen.
Dat is goed te doen, maar soms wel wat lastig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Lekkage dakluik Remitop (na vervormen opbouw??)

Bericht door janoniem » di 19 mei 2020 13:35

RE.gif
Ik ben toch blij een nieuw luik geplaatst te hebben.
Hoewel ik onder de spoiler aan de voorkant niet het uitpuilende kit zie.
Binnenin was aan de voorkant dat ruim uitpuilende kit wel te zien, en daar vertrouw ik dan maar op.

Ik moet er niet aan denken de kit uit het oude luik te moeten verwijderen, het zat nu al in mijn lange Corona haren.
Oude Remis luik.jpg
Detail verwijderde Remis dakluik met restanten kitband
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Lekkage dakluik Remitop (na vervormen opbouw??)

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 20 mei 2020 11:43

Is het niet toevallig zo dat dat pootje door het dak heen moet vallen tenminste door de bovenlaag. Zodat daarna met vast schroeven de rand beter naar beneden getrokken wordt en niet beperkt door dat pootje
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Lekkage dakluik Remitop (na vervormen opbouw??)

Bericht door janoniem » wo 20 mei 2020 12:18

RE.gif
Er zijn in totaal 8 pootjes waarmee het dakdeel na bevestiging binnenframe naar beneden wordt getrokken.
De fabrikant van het luik leverde een mal mee waarop inderdaad staat aangegeven dat voor de pootjes buiten de uitsparing gaten geboord moeten worden (zie bijlage).
Af fabriek is dat echter niet gedaan, te veel werk misschien?
TEC heeft de uitsparing gewoon iets groter gemaakt waardoor de pootjes net in de volledige uitsparing vallen.
De kitrand valt echter nog volledig op het dak.
Dakuitsparing.jpg
Inbouwinstructie Remis luik
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Lekkage dakluik Remitop (na vervormen opbouw??)

Bericht door janoniem » do 21 mei 2020 00:04

Aansluitend nog een detail van het oude luik.
Let op de pijlen bij de oplopende tussenschotjes waar een deuk is te zien.
Waarschijnlijk is het luik niet juist in de dakuitsparing geplaatst waardoor op deze plaats de schotjes voorkwamen dat de rand van het luik (en de kit) niet voldoende aansloten op het dak. Kunnen jullie me volgen?
Remis dakluik montagefout.jpg
Detail oude luik met drukpunt rand uitsparing dak
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36119
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekkage dakluik Remitop (na vervormen opbouw??)

Bericht door Chris » do 21 mei 2020 11:18

RE.gif

Jazeker kan ik je goed volgen hoor.
Duidelijk 2 fouten...
1e Tec heeft het luik niet correct geplaatst gewoon destijds... de "pootjes" trekken nu eigenlijk de binnenkant naar binnen en de buitenkant omhoog... dat was nou net niet de bedoeling van de fabrikant.... die had nog een rand binnen de pootjes om het stevig te houden...
2e Daardoor is er een ongewenste vervorming ontstaan die jou een koude douche heeft bezorgd.

En nu... lijkt het eindelijk goed opgelost te zijn.
Zo zie je maar, kleine oorzaken kunnen hele grote en in jou geval natte gevolgen hebben.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Lekkage dakluik Remitop (na vervormen opbouw??)

Bericht door BertJan » do 21 mei 2020 11:49

deze luiken zijn kwalitatief matig en als ze afgekit moeten worden dan kan je ze eigenlijk alleen vervangen, recent nog zo'n luik proberen af te kitten, zat er goed in, doe ik het luik open, staat het kunststof bij het scharnier 3 mm open van het dak.
oplossing vervangen voor een nieuw luik.
helaas past alleen een remis luik, want de kwaliteit van veel remis dak luiken vindt ik teleurstellend.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Lekkage dakluik Remitop (na vervormen opbouw??)

Bericht door janoniem » do 21 mei 2020 12:41

BertJan schreef:
do 21 mei 2020 11:49
.....doe ik het luik open, staat het kunststof bij het scharnier 3 mm open van het dak.....
Zaten daar de pootjes ook aan de rand van de uitsparing en niet in gaten van het dak rondom de uitsparing zoals de fabrikant dat voorschrijft?

Door die te ruime uitsparing ben ik jaren geleden de mist ingegaan. Ik ging er van uit dat het een 40/40 luik was (werd bij diverse zaken zodanig beschreven). Dus ik haal bij O. een nieuw mini Heki, demonteer de oude Remis en plaats de Heki.
Oeps, te veel uitsparing rondom, kitrand valt niet op dak!
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Lekkage dakluik Remitop (na vervormen opbouw??)

Bericht door RichTrip » do 21 mei 2020 17:44

Remis is inderdaad niet echt wat. T/m modeljaar 2002 had de Kip Grey Line een Heki II groot dakluik. Vanaf modeljaar 2003 o.a. een veel mooiere binnenkant van de toegangsdeur, maar helaas ook de Heki ingewisseld voor een Remis 60x60 luik...... :(
Helaas net te groot om te vervangen door een Heki Midi, die is 50x70....
Een Heki II plaatsen wordt wel een duur grapje....
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”