Onderlegrubber en kit vervangen Burstner 480TK 2000
Onderlegrubber en kit vervangen Burstner 480TK 2000
Ben een inventarisatie aan het maken voor het vervangen van de onderlegrubber, kit en inlegbies.
Veel mensen verklaren me voor gek met volgende redenen => te veel werk voor zon oud hok, als je die lijst los haalt valt je caravan uit elkaar, hij lekt toch niet dus vandaar die moeite?
Maar ben voor me zelf vastbesloten om de klus aan te pakken aangezien de huidige rubbers verdroogd zijn en hier en daar open staat en de kit echt een puinzooi is.... puilt uit (heel mn voortent zit onder) is ooit al eens een rups naast gelegd (waarom is mij volstrekt onduidelijk maar heb dit bij meer Burstners van dit type gezien). Elke keer als ik mn caravan verduwd zit er wel kit aan mn handen. Ben er volledig klaar mee en wil het nu gewoon netjes hebben.
Nou zit ik dus met een paar vragen:
-Er zijn verschillende soorten onderlegrubbers verkrijgbaar: 1 met al kit er op en 1 zonder. Nou heb ik persoonlijk zoiets van met kit is makkelijk maar als ik op mn kit spuit kijk staat daar: na opening max 2 jaar houdbaar... dus neig eigenlijk naar rubber zonder kit en dan maar zelf de kit aan brengen. Wat zijn jullie ervaringen/meningen?
-Schroeven om de lijst mee vast te schroeven: zelfborende of zelf boren?
RVS of gegalvaniseerd staal => RVS is vrij hard en breekt sneller dan staal (na de storm met Pinksteren ben ik me er van bewust geraakt dat er echt enorme krachten op de rail komen waar de voortent op in geschoven zit), RVS roest niet natuurlijk maar vermoed dat de caravan geen 20 jaar meer meegaat.
Wat voor type schroef en welkte lengte en dikte adviseren jullie?
-Welke kit te gebruiken? Butylkit natuurlijk maar je hebt van Dekaseal (8936) een polyisobuteenkit welke na uitpuilen makkelijk te verwijderen is. Vermoedt dat er nu een butylkit is gebruikt en kan ik dan die polyisobuteenkit gewoon overheen kitten?
Of gewoon een butylkit gebruiken => heb mn dakluiken vorige zomer al eens opnieuw gekit met Sika elastomer 710 en dat ging ook gewoon goed, plakt wat beter lijkt (lees meer kleef kracht dus meer “lijmende” eigenschap) maar plakt ook meer bij uitpuilen en lastiger te verwijderen.
Wil van te voren eerst de overtollige kit verwijderen/schoonmaken voor ik de lijsten er af haal (blijft de lijst teminste schoon met demonteren) dan pas alles onder de lijst enigszins proberen schoon te krijgen.
Ben me er van bewust dat het geen fijne klus gaat worden maar zal er een keer aan moeten geloven => zie bijgevoegde foto’s.
Alle tips zijn welkom in deze!
Alvast bedankt, Michiel.
Veel mensen verklaren me voor gek met volgende redenen => te veel werk voor zon oud hok, als je die lijst los haalt valt je caravan uit elkaar, hij lekt toch niet dus vandaar die moeite?
Maar ben voor me zelf vastbesloten om de klus aan te pakken aangezien de huidige rubbers verdroogd zijn en hier en daar open staat en de kit echt een puinzooi is.... puilt uit (heel mn voortent zit onder) is ooit al eens een rups naast gelegd (waarom is mij volstrekt onduidelijk maar heb dit bij meer Burstners van dit type gezien). Elke keer als ik mn caravan verduwd zit er wel kit aan mn handen. Ben er volledig klaar mee en wil het nu gewoon netjes hebben.
Nou zit ik dus met een paar vragen:
-Er zijn verschillende soorten onderlegrubbers verkrijgbaar: 1 met al kit er op en 1 zonder. Nou heb ik persoonlijk zoiets van met kit is makkelijk maar als ik op mn kit spuit kijk staat daar: na opening max 2 jaar houdbaar... dus neig eigenlijk naar rubber zonder kit en dan maar zelf de kit aan brengen. Wat zijn jullie ervaringen/meningen?
-Schroeven om de lijst mee vast te schroeven: zelfborende of zelf boren?
RVS of gegalvaniseerd staal => RVS is vrij hard en breekt sneller dan staal (na de storm met Pinksteren ben ik me er van bewust geraakt dat er echt enorme krachten op de rail komen waar de voortent op in geschoven zit), RVS roest niet natuurlijk maar vermoed dat de caravan geen 20 jaar meer meegaat.
Wat voor type schroef en welkte lengte en dikte adviseren jullie?
-Welke kit te gebruiken? Butylkit natuurlijk maar je hebt van Dekaseal (8936) een polyisobuteenkit welke na uitpuilen makkelijk te verwijderen is. Vermoedt dat er nu een butylkit is gebruikt en kan ik dan die polyisobuteenkit gewoon overheen kitten?
Of gewoon een butylkit gebruiken => heb mn dakluiken vorige zomer al eens opnieuw gekit met Sika elastomer 710 en dat ging ook gewoon goed, plakt wat beter lijkt (lees meer kleef kracht dus meer “lijmende” eigenschap) maar plakt ook meer bij uitpuilen en lastiger te verwijderen.
Wil van te voren eerst de overtollige kit verwijderen/schoonmaken voor ik de lijsten er af haal (blijft de lijst teminste schoon met demonteren) dan pas alles onder de lijst enigszins proberen schoon te krijgen.
Ben me er van bewust dat het geen fijne klus gaat worden maar zal er een keer aan moeten geloven => zie bijgevoegde foto’s.
Alle tips zijn welkom in deze!
Alvast bedankt, Michiel.
Liever spijt van iets wat ik heb gedaan dan spijt dat ik het niet heb gedaan
Bürstner 480 TK Ventana Avantgarde (2000) en niet meer getrokken door een Volvo 850 estate +300pk op LPG (1995)… maar nu door een Seat Alhambra 1.4 TSI
Bürstner 480 TK Ventana Avantgarde (2000) en niet meer getrokken door een Volvo 850 estate +300pk op LPG (1995)… maar nu door een Seat Alhambra 1.4 TSI
Re: Onderlegrubber en kit vervangen Burstner 480TK 2000
Het grootste probleem wat je denk ik gaat krijgen is dat je de aluminium rails er niet 100% mooi afkrijgt.
Ofwel, die gaat op de rechte stukken buigen bij het loshalen , zorgvuldigheid is geboden.
Ofwel, die gaat op de rechte stukken buigen bij het loshalen , zorgvuldigheid is geboden.
Porsche + Tabbert
Re: Onderlegrubber en kit vervangen Burstner 480TK 2000
Is goed te doen, alleen een tijdrovende klus.
Neem wel rubber met kit, dan ben je sneller en zeker dat het weer lekdicht is. gebruik geen rvs is te zacht.
Neem wel rubber met kit, dan ben je sneller en zeker dat het weer lekdicht is. gebruik geen rvs is te zacht.
Re: Onderlegrubber en kit vervangen Burstner 480TK 2000
Vrees inderdaad dat dit een dingetje gaat worden... hopen dat deze niet te vast geplakt zit aan het rubber...VIP Premium schreef: ↑zo 6 okt 2019 20:04Het grootste probleem wat je denk ik gaat krijgen is dat je de aluminium rails er niet 100% mooi afkrijgt.
Ofwel, die gaat op de rechte stukken buigen bij het loshalen , zorgvuldigheid is geboden.
Voordeel is wel dat de rail uit 4 stukken bestaat
Gaat proberen zo voorzichtig en secuur mogelijk te werk te gaan. Misschien verstandig om de rechte stukken na demontage op te spannen op een rechte balk oid?
Liever spijt van iets wat ik heb gedaan dan spijt dat ik het niet heb gedaan
Bürstner 480 TK Ventana Avantgarde (2000) en niet meer getrokken door een Volvo 850 estate +300pk op LPG (1995)… maar nu door een Seat Alhambra 1.4 TSI
Bürstner 480 TK Ventana Avantgarde (2000) en niet meer getrokken door een Volvo 850 estate +300pk op LPG (1995)… maar nu door een Seat Alhambra 1.4 TSI
Re: Onderlegrubber en kit vervangen Burstner 480TK 2000
Toch rubber met kit
Wou de naad sowieso nog goed afkitten, just to be sure.
Rvs is te hard, niet taai genoeg dus barst/breekt te snel na buigen/vervormen. Gaat gegalvaniseerde schroeven gebruiken denk ik
Liever spijt van iets wat ik heb gedaan dan spijt dat ik het niet heb gedaan
Bürstner 480 TK Ventana Avantgarde (2000) en niet meer getrokken door een Volvo 850 estate +300pk op LPG (1995)… maar nu door een Seat Alhambra 1.4 TSI
Bürstner 480 TK Ventana Avantgarde (2000) en niet meer getrokken door een Volvo 850 estate +300pk op LPG (1995)… maar nu door een Seat Alhambra 1.4 TSI
Re: Onderlegrubber en kit vervangen Burstner 480TK 2000
Ik heb altijd RVS schroeven gebruikt.
En nog. Voor alles wat ik op of aan een caravan of camper schroef.
De reden? Die kom je vanzelf tegen als je de oude lijst eraf gaat halen.
Gegalvaniseerde parkers moet je eens een maand of zo buiten leggen.
Grote kans dat ze al bruin van kleur zijn.
En nog. Voor alles wat ik op of aan een caravan of camper schroef.
De reden? Die kom je vanzelf tegen als je de oude lijst eraf gaat halen.
Gegalvaniseerde parkers moet je eens een maand of zo buiten leggen.
Grote kans dat ze al bruin van kleur zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Onderlegrubber en kit vervangen Burstner 480TK 2000
Ab schreef: ↑di 8 okt 2019 00:18Ik heb altijd RVS schroeven gebruikt.
En nog. Voor alles wat ik op of aan een caravan of camper schroef.
De reden? Die kom je vanzelf tegen als je de oude lijst eraf gaat halen.
Gegalvaniseerde parkers moet je eens een maand of zo buiten leggen.
Grote kans dat ze al bruin van kleur zijn.
Mja nu ik me bedenk: heb voor mn schutting ook rvs schroeven gebruikt en die heeft nu ook windkracht 10 overleefd.
Gaat s kieken voor een mooie rvs schroef met torx kop oid.
Ook eens kieken wat de Burstner dealer om de hoek adviseert qua onderleg rubber enz...
Vind licht grijze onderleg rubber en pees wel iets => past mooi bij de grijze bies welke aan de bovenkant zit van de caravan
Aangezien in februari de 2e word geboren heb ik nog wat tiet om het eea te doen voor we van de zomer weer op vakantie gaan
Liever spijt van iets wat ik heb gedaan dan spijt dat ik het niet heb gedaan
Bürstner 480 TK Ventana Avantgarde (2000) en niet meer getrokken door een Volvo 850 estate +300pk op LPG (1995)… maar nu door een Seat Alhambra 1.4 TSI
Bürstner 480 TK Ventana Avantgarde (2000) en niet meer getrokken door een Volvo 850 estate +300pk op LPG (1995)… maar nu door een Seat Alhambra 1.4 TSI
Re: Onderlegrubber en kit vervangen Burstner 480TK 2000
Ik zou even onderzoek doen of het materiaal RVS en Aluminium elkaar wel verdragen,- een schutting voorzien van RVS schroeven is heel andere koek, en is in niets te vergelijken met wat je aan de caravan wil doen.
mvg, Jan Vijn
mvg, Jan Vijn
Re: Onderlegrubber en kit vervangen Burstner 480TK 2000
Inderdaad: rvs reageert meer met aluminium dan verzinkte schroeven. Nog ff na gevraagd bij een maat van me wie in de jacht bouw zit hij gebruikt dit tussen rvs en aluminium: Moet s kieken of dit allemaal wel nodig is... Eerst s wachten tot volgend jaar => we verwachten in februari ons 2e kindje dus heb op t moment andere prioriteit
Maar goede voorbereiding is het halve werk!
Liever spijt van iets wat ik heb gedaan dan spijt dat ik het niet heb gedaan
Bürstner 480 TK Ventana Avantgarde (2000) en niet meer getrokken door een Volvo 850 estate +300pk op LPG (1995)… maar nu door een Seat Alhambra 1.4 TSI
Bürstner 480 TK Ventana Avantgarde (2000) en niet meer getrokken door een Volvo 850 estate +300pk op LPG (1995)… maar nu door een Seat Alhambra 1.4 TSI