verwerking butylkit en vochtschade

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
arcss
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 08:58

verwerking butylkit en vochtschade

Bericht door arcss » wo 25 sep 2019 19:39

Wij hebben een caravan met een vochtplek. Ik vermoed dat het van de bumper voorkomt. Ik zie het momenteel niet zitten om de volledige bumper lost te maken en opnieuw te bevestigen, kan ik deze gewoon opspuiten met butylkit op dezelfde manier als silicone?

Tips om dit hier verder aan te pakken?
IMG_20190925_183334934_HDR.jpg
IMG_20190925_182037989.jpg
IMG_20190925_183917061_HDR.jpg
Home-Car racer jive 43 (2001) + VW Caddy 2.0TDI 140pk (2011)

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: verwerking butylkit en vochtschade

Bericht door RichTrip » wo 25 sep 2019 20:21

Dat lijkt me geen goed idee. Je kunt het beter meteen goed doen. Zoveel werk is het nu ook weer niet. Check ook goed de bevestigingen van de fietsendrager. Dat zijn ook beruchte plekken.
Check met een vochtmeter goed waar het begin zit van de vochtplekken.

Als ik het goed begrijp van de foto's, zit de vocht schade rechts onderin.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: verwerking butylkit en vochtschade

Bericht door cadance » wo 25 sep 2019 20:26

Sorry maar dat gaat 'm niet worden. De bumper moet er af. Dan kun je ook zien of dat nu werkelijk de oorzaak van de lekkage is.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: verwerking butylkit en vochtschade

Bericht door Ab » wo 25 sep 2019 20:30

Butylkit moet ik je afraden.
Zeker als je de bumper niet wilt demonteren.
Butyl blijft jarenlang plakkerig. Pakt dus ook heel veel vuil aan. Witte kit is in no time zwart.
Beter neem je een polymeerkit. Dat blijft ook elastisch, maar vormt in tegenstelling tot butyl wel een huid waardoor het niet plakkerig meer is.
Bovendien is de hechting veel beter.

Ik geloof ook nooit dat de lekkage van achter de bumper komt.
Eerder van de handgrepen, het raam of de bevestiging van de fietsdrager.
Achter de bumper zit nog gewoon beplating vlgs mij.
Zonder naad..dat lekt niet.
Tenzij er een gat in zou zitten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

arcss
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 08:58

Re: verwerking butylkit en vochtschade

Bericht door arcss » wo 25 sep 2019 20:50

Super, 3 antwoorden in zo'n korte tijd. Dit 'oldskool'forum doet het nog beter dan facebookgroepen thumbup.gif

Heeft iemand ervaring met zo'n bumper demonteren? Het is eigenlijk net daarom dat ik het niet echt zag zitten, alsook het weer die er niet echt veelbelovend uitziet ...

De vochtplek zit inderdaad rechts onderin. Waar de afschuining is zijn 2 horizontale balken, de onderste is in de hoek verpulverd, aan de bovenste is niks te zien. Daarom zou ik het vreemd vinden dat het vocht van het fietsrek komt.

PS, ik heb de caravan net voor een vriendenprijs overgenomen van familie. Deze wisten niks van de vochtplek (zat goed verstopt). Caravan stond 5-6 jaar buiten in weer en wind. Ik heb ze voor alle duidelijkheid ook nog niet gewassen, het mos staat er nog op :)
IMG_20190925_183617135.jpg
IMG_20190925_183427217.jpg
IMG_20190925_183418635.jpg
Home-Car racer jive 43 (2001) + VW Caddy 2.0TDI 140pk (2011)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: verwerking butylkit en vochtschade

Bericht door Chris » wo 25 sep 2019 21:15

Vocht komt niet binnen op een plaatdeel, maar altijd op plekken waar er delen op elkaar aansluiten of schroeven inzitten of de plaat ergens mee doorboord is.
DE lekkage plek vinden is primair aan alle werk.
Rangeer handgrepen, raamrubbers, fiesendrager steunen en al die dingen zijn "verdachten".
Zoeken zoeken tot je het lek hebt.
En een vochtmeter kan daar goed bij helpen.
Ik heb deze goedkope, maar Niet Destructieve maar inductieve uitvoering: https://nl.aliexpress.com/item/32825988 ... 4c4dAuelFV
Dan kan je heel goed localizeren waar de cravan het natst is en dus het lek zal zitten.
En daarna of je jou werk goed gedaan hebt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

arcss
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 08:58

Re: verwerking butylkit en vochtschade

Bericht door arcss » wo 25 sep 2019 21:45

Dit weekend leen ik het apparaatje van mijn broer, al zou het misschien niet slecht zijn dat ik zelf voor eentje zorg...
Na wat manueel testen vind ik niet echt andere zachte plekken. Hopelijk krijg ik snel resultaat!
Home-Car racer jive 43 (2001) + VW Caddy 2.0TDI 140pk (2011)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: verwerking butylkit en vochtschade

Bericht door Chris » wo 25 sep 2019 21:49

Niet elke vochtmeter is geschikt hoor.
Als je broer er eentje heeft om b.v. haardhout te meten, dan is dat niet de juiste.
Die hebben n.l. 2 pennen die je in het hout moet prikken..
Schade maken dus...
Mooiste is een niet destructief model, een inductief ding dus.... geen pennen.

en.. ik hoop dat je de "dader" snel vind... en erger voorkomt.
Het ziet er nu nog niet heel dramatisch uit, maar je mag niet stil gaan zitten.
Red die Homecar... want dat is het toch ??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

arcss
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 08:58

Re: verwerking butylkit en vochtschade

Bericht door arcss » wo 25 sep 2019 22:06

RE.gif
Het is er eentje dat hij voor zijn caravan heeft, ik veronderstel niet destructief :)

Inderdaad een Homecar racer jive 43 die wat liefde nodig heeft. Buitenkant vooral poetsen en binnenkant wat reorganiseren (nadat het vochtprobleem weg is.
Laatst gewijzigd door Trina op do 26 sep 2019 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.
Home-Car racer jive 43 (2001) + VW Caddy 2.0TDI 140pk (2011)

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: verwerking butylkit en vochtschade

Bericht door mrbullmastiff » wo 25 sep 2019 23:24

Zit die bumper niet aan de onderkant geschroefd? aan een op de wand gemonteerd profiel. ik denk dat je de bumper naar boven kan kantelen als je de schroeven aan de onderzijde daarvan verwijder.
De bumper zit aan de bovenzijde zo te zien in een profiel dat geschroefd zal zijn. Daar zou best de lekkage vandaan kunnen komen denk ik.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: verwerking butylkit en vochtschade

Bericht door RichTrip » do 26 sep 2019 09:20

De vochtschade kan maar heel goed zijn veroorzaakt door de twee schroeven welke door de sierbies rechts onderin zijn geschroeft. Dus de eerste foto van je post met de drie foto's er in. Dat is een compleet foute manier om iets vast te zetten en dit zal ook niet af fabriek zo zijn gebeurd. Dus z.s.m. schroeven er uit. Wat kit in de gaatjes en een gehele nieuwe bies er door trekken, het beste wat overmaats omdat de bies na verloop van tijd wat krimpt. Dus onderaan niet meteen af knippen langs de onderrand.

Ik kan het weten, mijn eerste Dethleffs had ook een schroefje linksonder door de bies, via dat schroefje trok toch maar mooi heel wat vocht in de bodemplaat linksachter. Het is nog niet eens het schroefje zelf aan de buitenkant, maar door dat schroefje loopt het water niet goed weg achter de bies en dat hoopt zich op onder de bies want die zit nu geklemd tegen de aluminium rand in plaats van dat de bies bol staat, zoals het normaal hoort. En zo trekt het water via het schroefgat zo naar binnen. Bij mij zat er alleen een schroefje helemaal onderin, dus bij mij alleen de bodemplaat. Bij jou zitten er twee, waarvan eentje ook hoger :(
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: verwerking butylkit en vochtschade

Bericht door Knaus440 » do 26 sep 2019 10:58

En dan heb je ook nog de mogelijkheid van zgn alurot. Aluminiumplaat en verkeerde schroeven waardoor het aluminium gaat "roesten". De schroefgaten worden dan groter.

Onze alkoofcamper had een plat dak van aluminium plaat. Een vorige eigenaar zette een imperal op het dak met schroeven. Technisch weet ik niet hoe het werkt, maar ik begreep dat de schroeven het aluminium aantasten/laten oxideren.
Uiteindelijk heb ik het hele dak, dus plaat, plafond en houten draagconstructie vervangen. Schimmel en zwam na vocht schade. Kleine gaatjes kunnen grote problemen geven.
Check goed waar je lekkage weg komt.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

koning

Re: verwerking butylkit en vochtschade

Bericht door koning » do 26 sep 2019 12:10

Je vermoed dat de lekkage achter de bumper zit, dat lijkt mij een valkuil. Sluit inderdaad andere oorzaken niet uit zoals bestaande naden in de achterplaat of de naad tussen achterwand en zijwand. Dus zoek het ook hogerop.

arcss
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 08:58

Re: verwerking butylkit en vochtschade

Bericht door arcss » za 28 sep 2019 18:32

Net de toer gedaan met de vochtmeter. Enkel in de hoek geeft hij hoge waardes aan en net onder de onderste bevestiging van fietsrek, ik denk dat het probleem zich daar inderdaad bevindt.
Home-Car racer jive 43 (2001) + VW Caddy 2.0TDI 140pk (2011)

arcss
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 08:58

Re: verwerking butylkit en vochtschade

Bericht door arcss » ma 30 sep 2019 19:32

Bij nader inzien vrees ik dat het toch ergens bij de bumper ligt. Er zit een flens achter het zwarte 'rubber' die onder het profiel ligt.
IMG_20190925_183427217.jpg
Home-Car racer jive 43 (2001) + VW Caddy 2.0TDI 140pk (2011)

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: verwerking butylkit en vochtschade

Bericht door RichTrip » di 1 okt 2019 08:32

Check die twee schroeven in de grijze bies rechts onderin.......
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

arcss
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 08:58

Re: verwerking butylkit en vochtschade

Bericht door arcss » di 1 okt 2019 09:41

De meeste biezen en eindkapjes zijn niet meer goed, de nieuwe liggen klaar. Ik overweeg om de schroeven door inox te vervangen. Kan ik gewoon die schroeven losmaken en profiel wat losmaken om de bumper te demonteren?
Home-Car racer jive 43 (2001) + VW Caddy 2.0TDI 140pk (2011)

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: verwerking butylkit en vochtschade

Bericht door RichTrip » di 1 okt 2019 11:24

Dat kan, maar goed checken of er nog voldoende kit achter zit, vooral in de gaatjes waar de schroeven inzitten. Maar na de vervanging van de bies NOOIT meer een schroefje door de bies schroeven. Alleen maar schroefjes onder/achter de bies!
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: verwerking butylkit en vochtschade

Bericht door Chris » di 1 okt 2019 20:55

Ja hoor, een caravan is net een mecanodoos..
Schroeven en kit.
Bedenk dat bij een fikse regenbui al het water wat op het dak valt meestal in de hoeken naar beneden komt.
Dus juist die verbinding waar ook de bumper vastzit is een waterbelaste plek.
Dan is vuil en verouderde kit een bron van ellende... dat zie je ook.
Schoonmaken en nieuwe kit ertussen..
Nu is er al eerder over die bies gerept..
Geen schroefjes door de bies, en knip een nieuwe bies ook langer af dan nodig... 5 cm is prima.
Dan heeft het water wat naar beneden komt een mooi "afdruippunt" en zal het niet onder een hoek gaan ophopen voor het valt.
Ik weet een serie caravans waar die bies mooi langer was gelaten en vervolgens met een nietje in een mooi bochtje tegen de caravanvloer geniet was..
Dat bleek later de plek te zijn waar het rotten begon...los dus..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”