Dak in de was zetten maar dan makkelijk....

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Dak in de was zetten maar dan makkelijk....

Bericht door Jurgen » do 12 sep 2019 19:40

Nu zullen over dit onderwerp al vele topics zijn geschreven maar ik kon toch nog niet het hierbij passende onderwerp vinden...

Wij zijn voornemens om een oudere Fendt Topas 560 TGC te kopen en deze permanent op één plaats gebruiken.
Deze heeft op een camping in Zeeland een vaste plaats en zou normaliter van oktober tot begin april naar de winterstalling gaan.
Nu staat deze caravan niet op zijn poten maar op 6 metalen steunen onder het frame.
Ook is een hele mooie kunststof vlonder voor de caravan geplaatst plus waterafvoer welk het bijna onmogelijk maakt om de caravan elk jaar in oktober af te breken en in april weer op te bouwen.
De vorige eigenaar heeft de caravan dan ook het afgelopen jaar op de plaats laten staan en wij zijn dat ook voornemens.

Nu mag het duidelijk zijn dat het dak na de overwintering een goede schoonmaakbeurt nodig heeft.
Om het schoonmaken in het voorjaar dan wat te vergemakkelijken wil ik het dak in het najaar eerst goed schoonmaken en in een soort was zetten.
Helaas is het op onze leeftijd niet meer mogelijk om een dergelijk groot dak volledig in de was te zetten.

Mijn vraag is dan ook, bestaat er een goed middel die ik b.v. d.m.v. een soort zachte bezem vanuit de zijkant op het dak kan aanbrengen en die het dak voor enkele maanden enigszins (impregneert) beschermt tegen de weersinvloeden waardoor het vuil naderhand niet zo vast op het dak blijft zitten?
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Volvodriver

Re: Dak in de was zetten maar dan makkelijk....

Bericht door Volvodriver » do 12 sep 2019 20:31

RE.gif
Ja, dat is er. En nog simpeler dan gevraagd. Gewoon de 123 Spuitwas gebruiken. Er dient dan wel een vaste wateraanvoer te zijn.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Dak in de was zetten maar dan makkelijk....

Bericht door Jurgen » do 12 sep 2019 20:39

Ok, het merk of hoe je dit wilt noemen (1-2-3) is mij bekend maar niet in deze vorm.

Bedoel je met vast wateraanvoer dat er naast de caravan een waterleiding zit? Zo ja, die is aanwezig.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Volvodriver

Re: Dak in de was zetten maar dan makkelijk....

Bericht door Volvodriver » do 12 sep 2019 20:53

RE.gif
Ja, een kraan met voldoende druk (normale waterleiding druk) en ik bedoel dus inderdaad de Spuitwax van het merk 123
Dat zit in een flacon die je rechtstreeks op de waterslang kan aansluiten. En is al heel erg lang leverbaar.

Robertolini
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Dak in de was zetten maar dan makkelijk....

Bericht door Robertolini » do 12 sep 2019 21:03

Het is inderdaad errug makkelijk aanbrengen.
Het blijft er echter niet heel lang opzitten...maand of 2-3.
Hard wax aanbrengen zeggen ze maand of 5-6.
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Dak in de was zetten maar dan makkelijk....

Bericht door deusjevo » do 12 sep 2019 21:10

Kun je geen caravanhoes gebruiken?

https://www.obelink.nl/goldcamp-caravan ... breed.html
.
Goldcamp_Caravanhoes-235cm.jpg
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Dak in de was zetten maar dan makkelijk....

Bericht door freekvo » vr 13 sep 2019 07:24

Omdat onze caravan deze winter (vanaf december) voor een jaar buiten blijft staan (i.v.m. onze a.s. verhuizing), zit ik zelf te denken aan een dakhoes in plaats van een volledige caravanhoes. Maar als ik de meningen hierover google dan zijn er velen die gewoon helemaal niets gebruiken omdat de caravan nu eenmaal bedoeld is om buiten te staan.
Maar een vies dak schoonmaken zie ik op mijn leeftijd ook niet meer zo zitten.

https://www.obelink.nl/pro-plus-caravan ... ravanhoes&
Bijlagen
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (23.52 KiB) 1892 keer bekeken
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Dak in de was zetten maar dan makkelijk....

Bericht door Jurgen » vr 13 sep 2019 08:16

Een volledige hoes of een afdekzeil lijken een goede oplossing maar wij staan met de caravan direct aan de Oosterschelde (Tholen) en dan vraag ik mij af of het zeil wel blijft zitten, ik persoonlijk denk dat dit moeilijk zal gaan.
Een hele hoes schijnt ook aan te bevelen te zijn want dan ontstaat er weer condens onder de hoes maar dat laatste weet ik niet zeker, puur uit artikelen vernomen.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

workel

Re: Dak in de was zetten maar dan makkelijk....

Bericht door workel » vr 13 sep 2019 08:27

Andere optie is wellicht een beschermdak monteren, zowel voordeel voor de zomer periode als winter.

Denk dat een hoes of plastic zeil de oplossing is en goed vast zetten met touw of spanbanden, tis te proberen voor een jaar en kijken wat het resultaat is.
Bijlagen
Herzog-beschermdak-Luxus.jpg

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Dak in de was zetten maar dan makkelijk....

Bericht door Jurgen » vr 13 sep 2019 09:23

Hmmm goede tip,..... thumbup.gif dit is wel een luxe oplossing maar ik denk dan ook een echte doeltreffende.
Dit beschermt tegen viezigheid, hagel en op de warme zomerdagen isoleert het uitstekend.
Hier ga ik even over nadenken, moet alleen nog uitzoeken waar te koop.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Dak in de was zetten maar dan makkelijk....

Bericht door WillyL » vr 13 sep 2019 10:52

Zonder extra dakbbedekking zal je toch af en toe het dak grondig moeten poetsen en waxen, eventueel met die 123 spuitwax. Die ga ik dit jaar ook eens proberen.

Mijn caravan staat onder bomen naast de deur en wordt dus ook erg vuil tijdens de winter. Om dit toch onder controle te houden laat ik hem schuin aflopen, ttz, de dissel omhoog. Het water loopt dan snel af langs de achterkant en dit helpt.
Tweede voorzorgsmaatregel, dak in de wax zetten vóó de winter. Het vuil heeft dan minder kans om zich vast te zetten en kan na de winter gemakkelijker weggepoetst worden. Dat doe ik dan (lente) met een waxproduct in het water (Gentlewax), net iets minder grondig dus.

De vensters behandel ik ook even ook even met een 123 product om die te laten blinken (spuitbus) en een extra beschermlaagje te geven.

Verder ook stees enkele vensters op kierstand zetten. Vroeger deed ik dat met de voor- en achtervenster maar de muggenrolgordijntjes worden dan erg vuil (hoe kan ik die terug proper krijgen?). Nu zet ik 2 zijvenstertjes op kierstand, een vooraan en een achteraan. De wind blaast langs de caravan heen, er is nu wel minder tocht maar het verlucht voldoende.
Ook voor de verluchtingsgaatjes in de boden let ik erop dat daar niets op ligt die ze afsluiten.
De dakramen staan ook op kierstand.

Tijdens vorstdagen zet ik de (electrische) verwarming op minimum, maar dat is niet echt nodig... Mijn electriciteit is (voorlopig) gratis via de zonnepanelen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Dak in de was zetten maar dan makkelijk....

Bericht door Jurgen » vr 13 sep 2019 15:28

Bedankt voor de goede tips.

Het schuin zetten van de caravan zou normaliter zeker gaan helpen echter staat deze caravan niet op zijn uitdraaipoten maar op 6 stalen steunpoten en dan is het lastig schuin zetten.
Wij hebben in elk geval nog wat uit te zoeken.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Dak in de was zetten maar dan makkelijk....

Bericht door Diny » vr 13 sep 2019 16:45

@ freekvo,
Bij de foto die je toont van de dakhoes valt het me op, dat de spanbanden langs de ramen lopen.
Ramen zijn erg gevoelig voor krasjes als er iets langs kan schuren, wat zeker kan gebeuren als het waait.
Hetzelfde geldt voor de banden die de lak kunnen raken.

@ WillyL,
Ramen op de kierstand zonder hor kan natuurlijk altijd, maar hou er wel rekening mee dat er bezoekers binnen kunnen komen die je liever buiten laat.
Muizen zijn vindingrijk en voor dat je het weet zit er een nestje in je bank :(
Ze weten de zaak ook heerlijk nat te piesen.

Ooit bezoek gehad van muizen boos.gif . Hoe ze in de camper kwamen? Geen idee!
Sindsdien ieder kiertje en gaatje dichtgestopt met muggengaas en een schoteltje muizentarwe op de vloer gezet.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Dak in de was zetten maar dan makkelijk....

Bericht door Jurgen » vr 13 sep 2019 16:59

Diny schreef:
vr 13 sep 2019 16:45
@ freekvo,
Bij de foto die je toont van de dakhoes valt het me op, dat de spanbanden langs de ramen lopen.
Ramen zijn erg gevoelig voor krasjes als er iets langs kan schuren, wat zeker kan gebeuren als het waait.
Hetzelfde geldt voor de banden die de lak kunnen raken.
Klopt, dit heb ik ook al herhaaldelijk gehoord dat een hoes bij veel wind best schade kan veroorzaken.
Door het klapperen van de hoes schijnt ook de lak van de wanden beschadigingen te kunnen oplopen.

Muizen wil je helemaal niet in je caravan hebben, 1 keer ondervonden maar nooit meer.
Je snapt niet hoe muizen door zulke kleine gaten kunnen kruipen, je houdt het niet voor mogelijk.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Dak in de was zetten maar dan makkelijk....

Bericht door freekvo » vr 13 sep 2019 17:47

RE.gif
Dat die banden de ruiten/lak kunnen beschadigen, had ik me nog niet bedacht. Moet ik over nadenken. Nu staat hij straks redelijk uit de wind en is het alleen voor de komende winter, dus dan kan het misschien ook wel zonder iets er overheen.
Dan kan onze bonus-kleinzoon zich volgend jaar uitleven in het poetsen.....
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Abve

Re: Dak in de was zetten maar dan makkelijk....

Bericht door Abve » vr 13 sep 2019 20:05

Heb je al eens gedacht aan een carport?



IMG_13sep2019200256.jpg

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Dak in de was zetten maar dan makkelijk....

Bericht door freekvo » vr 13 sep 2019 20:54

RE.gif
Ik wel en die carport gaat er ook komen. Masr we krijgen de sleutel van ons nieuwe huis pas op 01-12 en er zal eerst een stuk ltuin met uit de kluiten gegroeide struiken eeg gemaakt moeten worden voordat we een carport neer kunnen laten zetten. En in het huis zelf moet ook het nodige gedaan worden wat prioriteit heeft.

Heel heel misschien past de caravan onder de bestaande carport maar dat waag ik te betwijfelen.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Dak in de was zetten maar dan makkelijk....

Bericht door WillyL » za 14 sep 2019 10:09

RE.gif carport... Heb ik ook aan gedacht, jammer, stedebouwkundige voorschriften maken dat het hier utopie is...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Dak in de was zetten maar dan makkelijk....

Bericht door Wally » za 14 sep 2019 10:48

Wat betreft beschadigingen door de banden.
Ik doe ter hoogte van de ramen isolatiebuis om de banden. Zet ik vast met een tyrip met boven het raam.
Ik bedoel die schuimrubberen buis die normaal om de verwarmings pijpen gaan.
Frans

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Dak in de was zetten maar dan makkelijk....

Bericht door freekvo » za 14 sep 2019 19:13

Dat is een goed idee!
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”