Welke fietsendrager achterop Homecar Eureka 43T?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Welke fietsendrager achterop Homecar Eureka 43T?

Bericht door Knaus440 » za 31 aug 2019 15:46

Leuk e leerzaam dit item, inclusief caravantrekker, weer eens te lezen.
We hebben ervaringen met fietsen in de caravan, fietsen achterop de caravan en fietsen op de dissel.
Fietsen in de caravan vond ik een geklooi. Zeker bij het onderweg even iets drinken of eten. Op twee ritten met twee twee verschillende auto's, 4 ritten dus, met fietsen op de dissel en fietsen achterop gereden.
En met stabilisator, stabifix, vast.
De caravan een knaus sudwind uit 1997.
Met de C5 station, 1550kg, reed het met fietsen achterop iets onrustiger.
Merkbaar bij 95+ km/h.
Met de skoda octavia 2.0 tdi merkte je meer van fietsen achterop. Onrustiger rijgedrag, zeker toen er ook nog General banden en geen hulpveren onder lagen.
Merkbaar vanaf 80 km/h.
Alle keren kogeldruk een 70-75 kg.
De Skoda zou ik niet rijden met fietsen achterop. De C5 voelde veiliger, stabieler.
Kan echter alleen op grond van "er is ons niks overkomen of gebeurd" aangeven of het veiliger rijdt.

Volgens mij maakt merk drager achterop weinig uit.
Wel het kunnen bevestigen.
Ik bedoel of de achterkant er op gebouwd is met goede bevestigingspunten.
Verder blijft het een verrassend item met voor en tegenstanders.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Welke fietsendrager achterop Homecar Eureka 43T?

Bericht door Morgoth » za 31 aug 2019 16:16

RE.gif
Dat bewijst dat het sowieso aan de combinatie ligt. Maar ook aan de belading.
Mijn hutje is achterin leeg. Geen bagage, alleen het toilet met een paar liter water er in. Voorin heb ik een vast bed met daaronder twee ligbedden. Al het verdere gewicht zit in de kast en in de keuken op de as. In de disselbak alleen de gasfles en een paar liter in de watertank.
In de auto ligt de rest van de bagage en de luifel. De auto is ook nog eens groot en zwaar, ruim 2x de MTM van de caravan.

Wat je niet moet vergeten: ook een auto rijdt veel minder stabiel met veel gewicht achterin. De eerder genoemde 125kg disseldruk kan alleen als je met een land rover of dodge ram rijdt. Alle andere 'normale' auto's kunnen dat beslist niet hebben. Als je dat wel doet en ook de kofferbak met alle goede bedoelingen vol gooit, dan belaad je de auto achter de achteras veel te zwaar. Dit komt ook de stabiliteit niet ten goede.

Eigenlijk komt het erop nee dat je moet weten hoe je JOUW combinatie moet beladen en de signalen die de combi tijdens het rijden geeft op waarde weet te schatten.

Soms (vaak) ontkom je er niet aan om één E-bike achterop en één E-bike voorop de caravan te zetten. Ze zijn te zwaar om op het dak van de auto te zetten en op de dissel zorgt dat voor te veel dissel druk. Dan moet je wel. De dakdragers met lift kunnen namelijk het gewicht van twee e-bikes niet aan en de daklast van de auto vaak ook niet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Welke fietsendrager achterop Homecar Eureka 43T?

Bericht door Erwin1987 » za 31 aug 2019 16:31

Re:

Volgens mij zijn er ook minder caravans die 120kg kogeldruk mogen hebben.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Welke fietsendrager achterop Homecar Eureka 43T?

Bericht door Daphne » za 31 aug 2019 16:37

Verheij schreef:
vr 30 aug 2019 17:34

Dus het liefst zouden we er één ónder het raam willen plaatsen (ofwel het zgn. korte model), maar kan dat bij deze caravan?
Ik zou persoonlijk nooit voor een kort model kiezen ivm stevigheid. Je kunt een fietsdrager afneembaar maken. Ik zie het op de camping wel eens dat men de drager eraf haalt om het raam te kunnen openen. Je kunt er ook voor kiezen om het raam maar een klein stukje te openen. Als de raamuitzetters het vereisen dat je het raam helemaal moet openen om te sluiten, dan kun je meestal een nokje indrukken om het raam vrij te geven. Even in het gleufje van de raamuitzetter voelen hoe het zit.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Welke fietsendrager achterop Homecar Eureka 43T?

Bericht door Morgoth » za 31 aug 2019 16:43

Dàt vind ìk dus het grootste nadeel van een rek achterop. Mijn raam kan ook maar 15cm open en ik loop ook altijd met die nokjes te klooien. Daarbij kunnen, behalve bij de keuken, de zijramen niet open.
Nog een nadeel: de fiets staat behoorlijk hoog. Je moet hoog tillen en eigenlijk wil je dat gewicht liever lager hebben.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Welke fietsendrager achterop Homecar Eureka 43T?

Bericht door Knaus440 » za 31 aug 2019 17:22

Kombi en laden is altijd van belang.
Ik merkte wel verschil met wel/ geen fiets achterop. Waar ik tegen aanhik met fiets achterop is het volgende: is de constructie van een caravan berekend op 40 - 50 kg achterop aan de wand.
We hadden een oldtimer alkoof camper waarvan ik het complete dak, met dragende constructie heb vervangen. En dit aansluitend/bevestigen moest maken aan de zijwanden. Heb daarmee aardig zicht gekregen op de houten constructie van caravan en camper.
Daar had ik me in verdiept voor ik aan de klus begon.
Ik vond het geen stevige dragende constructie voor fietsen. Dus ook op de camper een constructie aan de draagbalken(chassis) gemaakt voor de fietsen.
Kortom, ik heb aarzelingen door caravan constructies. En gewicht ver van scharnierpunt en trekhaak, mmwah. Het blijft bij " het voelde minder stabiel fietsen achterop". Los van auto gewicht, lading, en snelheid.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Welke fietsendrager achterop Homecar Eureka 43T?

Bericht door Morgoth » za 31 aug 2019 20:43

RE.gif RE.gif
Om deze reden heb ik de bovenste bevestiging van het rek door het aluminium profiel van de raamluifel geboord. Dit is gelijk de overgang van achterwand naar dakplaat. Dan heb je de sterkte van de houten tussen constructie die daar het sterkste is èn de sterkte van het aluminium profiel. Helaas kan er geen raamluifel meer op zonder modificaties aan de luifel.
De onderste steunen zitten aan de balk waarop ook de handgrepen zitten. Ook sterk dus.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Welke fietsendrager achterop Homecar Eureka 43T?

Bericht door Hobby Linka » zo 1 sep 2019 06:26

Bezem.jpg
Bezem.jpg (7.35 KiB) 1464 keer bekeken
Even het draadje opgeschoond. Alle berichten die niets met een fietsendrager achterop een Homecare Eureka 43T hebben te maken worden zonder vermelding gewist.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Welke fietsendrager achterop Homecar Eureka 43T?

Bericht door Morgoth » zo 1 sep 2019 11:57

Mja, jammer dat mijn advies over het monteren van het rek nu is verdwenen...
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Welke fietsendrager achterop Homecar Eureka 43T?

Bericht door Ab » zo 1 sep 2019 12:08

Dat ging zeker niet over het plaatsen van een fietsendrager op een Homecar Eureka?
Ik ben veel met caravans aan het werk geweest..
Maar weet niks over de Homecar Eureka 43 T.

Jij wel ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Welke fietsendrager achterop Homecar Eureka 43T?

Bericht door Hobby Linka » zo 1 sep 2019 12:12

Bericht terug geplaatst.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Verheij
Berichten: 2
Lid geworden op: do 20 jun 2019 10:09

Re: Welke fietsendrager achterop Homecar Eureka 43T?

Bericht door Verheij » zo 1 sep 2019 18:45

Hier ben ik weer... 't was even een stormpje en die liet ik voorbij waaien. Bedankt in elk geval, zo zijn de tips (ook daarvoor dank) weer goed zichtbaar.
Voor de volledigheid hierbij ook de foto van de achterkant van de caravan. Misschien voegt dat nog iets toe...
Zou het kunnen zijn, dat de nieuwere caravans wel geschikt zijn voor de kleinere (lagere) fietsendragers (op die punten extra verstevigd, want eigenlijk zie je ze alleen maar bij deze caravans?
IMG-20190830-WA0000.jpg
haphop.gif

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Welke fietsendrager achterop Homecar Eureka 43T?

Bericht door Morgoth » zo 1 sep 2019 19:30

De bovenste bevestiging kan door de aluminium rail. Je kunt de holle ruimte in de rail met kunststof blokjes opvullen zodat hij niet gaat vervormen als je de schroeven aandraait.
De onderste bevestiging kan te hoogte van de handgrepen. Daar zit sowieso een stevige balk. Maar iets lager (beter voor de gewichtsverdeling) zou wenselijk zijn waar daar een balk zit weet ik niet bij deze caravan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”